Håller med. Ska man få upp den i 23kwh/100km får man köra rätt hårt. Jag körde 30 mil igår och låg på 120-130km/h när jag kunde på 2+1-väg och förbrukade drygt 22kwh/100kmjoel80 skrev:Dom måste haft en knäpp testbil. Min upplevelse är klart annorlunda mot för i testerna.
Alla andra man kan se på Youtube som testar elbilar och kört både XC40 och Polestar har fått resultat där XC40 drar märkbart mer.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Jag tycker det är lätt att få föbrukningen att sticka iväg lite, det hela beror ju väldigt på körstil, här kommer en bild från en körning, förvisso lite lätt taliz-inspirerad En bild från en körning mer av karaktären förflytta sig från a till b.lawe skrev:Håller med. Ska man få upp den i 23kwh/100km får man köra rätt hårt. Jag körde 30 mil igår och låg på 120-130km/h när jag kunde på 2+1-väg och förbrukade drygt 22kwh/100kmjoel80 skrev:Dom måste haft en knäpp testbil. Min upplevelse är klart annorlunda mot för i testerna.
Alla andra man kan se på Youtube som testar elbilar och kört både XC40 och Polestar har fått resultat där XC40 drar märkbart mer.
Re: Polestar 2
Körde till Öland, Borgholm och tillbaka över dagen igår via väg 25 med min PS2. Höll hastighetsgränserna förutom ett antal omkörningar som kan ha kommit upp i 150 eller mer på 25:an. Startade med 78% kom hem när det slog över till 25%, sträckan blev 216,5 km. Förbrukningen blev 180 Wh per km. Mest fint väder och runt 20 grader men ungefär en fjärdedel av sträckan var det lite regn.
Re: Polestar 2
Har i helgen kört 120mil runt i Norge med en mix av fjäll, motorväg, fjord, skog. Allt mellan 60 vägar till 110 motorvägar. Hälften var under regn med cyklar bak på bilen och ca 15 grader, dvs inte de bästa förutsättningar. Andra hälften var torr fin väg och ca 20-24 grader varmt. Den torra halvan av resan var med körstil som man kanske kan benämna att körkortet hängde i en mycket tunn tråd om farbror blå hade stått och kikat. MEN jag kör aldrig trafikfarligt där det finns andra bilar ”i vägen”. Oavsett, det som var intressant är att jag hade snitt på 20,7kWh/100km. Regndelen aningen mer än 21 och den torra delen ca 20. Detta är lägre än jag haft tidigare år när jag tagit samma resa med ungefär samma körmönster med Model S jag hade. Då brukade jag ligga aningen högre. Det är ganska intressant eftersom det verkar som att PS2 inte är snål om man verkligen försöker köra snålt, men den är snål när man kör hårt jämfört med hård körning av andra elbilar.
Behöver jag säga att den går som en dröm när man kör hårt och ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
Behöver jag säga att den går som en dröm när man kör hårt och ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:Har i helgen kört 120mil runt i Norge med en mix av fjäll, motorväg, fjord, skog. Allt mellan 60 vägar till 110 motorvägar. Hälften var under regn med cyklar bak på bilen och ca 15 grader, dvs inte de bästa förutsättningar. Andra hälften var torr fin väg och ca 20-24 grader varmt. Den torra halvan av resan var med körstil som man kanske kan benämna att körkortet hängde i en mycket tunn tråd om farbror blå hade stått och kikat. MEN jag kör aldrig trafikfarligt där det finns andra bilar ”i vägen”. Oavsett, det som var intressant är att jag hade snitt på 20,7kWh/100km. Regndelen aningen mer än 21 och den torra delen ca 20. Detta är lägre än jag haft tidigare år när jag tagit samma resa med ungefär samma körmönster med Model S jag hade. Då brukade jag ligga aningen högre. Det är ganska intressant eftersom det verkar som att PS2 inte är snål om man verkligen försöker köra snålt, men den är snål när man kör hårt jämfört med hård körning av andra elbilar.
Behöver jag säga att den går som en dröm när man kör hårt och ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
Fan vad gott. Jag tycker att det låter som att den är snål
Re: Polestar 2
Hade varit kul att se vilken förbrukning en Model 3 performance hade haft under samma förutsättningar, jag antar att den iaf under försöket att köra snålt med cyklar under regn hade fått betydligt lägre förbrukning. Däremot tror jag kanske inte den hade fått så väldigt mycket lägre vid den ”inspirerande” delen.Aida skrev:HelectriC skrev:Har i helgen kört 120mil runt i Norge med en mix av fjäll, motorväg, fjord, skog. Allt mellan 60 vägar till 110 motorvägar. Hälften var under regn med cyklar bak på bilen och ca 15 grader, dvs inte de bästa förutsättningar. Andra hälften var torr fin väg och ca 20-24 grader varmt. Den torra halvan av resan var med körstil som man kanske kan benämna att körkortet hängde i en mycket tunn tråd om farbror blå hade stått och kikat. MEN jag kör aldrig trafikfarligt där det finns andra bilar ”i vägen”. Oavsett, det som var intressant är att jag hade snitt på 20,7kWh/100km. Regndelen aningen mer än 21 och den torra delen ca 20. Detta är lägre än jag haft tidigare år när jag tagit samma resa med ungefär samma körmönster med Model S jag hade. Då brukade jag ligga aningen högre. Det är ganska intressant eftersom det verkar som att PS2 inte är snål om man verkligen försöker köra snålt, men den är snål när man kör hårt jämfört med hård körning av andra elbilar.
Behöver jag säga att den går som en dröm när man kör hårt och ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
Fan vad gott. Jag tycker att det låter som att den är snål
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:Hade varit kul att se vilken förbrukning en Model 3 performance hade haft under samma förutsättningar, jag antar att den iaf under försöket att köra snålt med cyklar under regn hade fått betydligt lägre förbrukning. Däremot tror jag kanske inte den hade fått så väldigt mycket lägre vid den ”inspirerande” delen.Aida skrev:HelectriC skrev:Har i helgen kört 120mil runt i Norge med en mix av fjäll, motorväg, fjord, skog. Allt mellan 60 vägar till 110 motorvägar. Hälften var under regn med cyklar bak på bilen och ca 15 grader, dvs inte de bästa förutsättningar. Andra hälften var torr fin väg och ca 20-24 grader varmt. Den torra halvan av resan var med körstil som man kanske kan benämna att körkortet hängde i en mycket tunn tråd om farbror blå hade stått och kikat. MEN jag kör aldrig trafikfarligt där det finns andra bilar ”i vägen”. Oavsett, det som var intressant är att jag hade snitt på 20,7kWh/100km. Regndelen aningen mer än 21 och den torra delen ca 20. Detta är lägre än jag haft tidigare år när jag tagit samma resa med ungefär samma körmönster med Model S jag hade. Då brukade jag ligga aningen högre. Det är ganska intressant eftersom det verkar som att PS2 inte är snål om man verkligen försöker köra snålt, men den är snål när man kör hårt jämfört med hård körning av andra elbilar.
Behöver jag säga att den går som en dröm när man kör hårt och ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
Fan vad gott. Jag tycker att det låter som att den är snål
Luftmotståndet är ju så mkt lägre?
Re: Polestar 2
Ja, därför jag tror den sparar mycket vid försiktig körning. Men när det går undan så är ju kanske inte luftmotståndet den största faktorn till förbrukning (har inga belägg för det dock). Då är det nog hur motorerna får arbeta etc. Och vad jag menar med när det går undan är inte automatiskt enbart hög hastighet, däremot mycket upp ner i hastighet, knappa svängar, så ofta går hastigheten mellan 50-150 relativt frekvent. Mycket regen som ja tror PS2 tjänar på med sin höga maxregen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:Ja, därför jag tror den sparar mycket vid försiktig körning. Men när det går undan så är ju kanske inte luftmotståndet den största faktorn till förbrukning (har inga belägg för det dock). Då är det nog hur motorerna får arbeta etc. Och vad jag menar med när det går undan är inte automatiskt enbart hög hastighet, däremot mycket upp ner i hastighet, knappa svängar, så ofta går hastigheten mellan 50-150 relativt frekvent. Mycket regen som ja tror PS2 tjänar på med sin höga maxregen.
Aha jag trodde att du menade främst hög hastighet. Jag trodde att teslas motorer var snålare. Men kanske inte P?
Re: Polestar 2
Jag förstår dig, det enda jag saknar med min e-Niro jämfört med ID4 är de ventilerade sätena.HelectriC skrev:Har i helgen kört 120mil runt i Norge med en mix av fjäll, motorväg, fjord, skog. Allt mellan 60 vägar till 110 motorvägar. Hälften var under regn med cyklar bak på bilen och ca 15 grader, dvs inte de bästa förutsättningar. Andra hälften var torr fin väg och ca 20-24 grader varmt. Den torra halvan av resan var med körstil som man kanske kan benämna att körkortet hängde i en mycket tunn tråd om farbror blå hade stått och kikat. MEN jag kör aldrig trafikfarligt där det finns andra bilar ”i vägen”. Oavsett, det som var intressant är att jag hade snitt på 20,7kWh/100km. Regndelen aningen mer än 21 och den torra delen ca 20. Detta är lägre än jag haft tidigare år när jag tagit samma resa med ungefär samma körmönster med Model S jag hade. Då brukade jag ligga aningen högre. Det är ganska intressant eftersom det verkar som att PS2 inte är snål om man verkligen försöker köra snålt, men den är snål när man kör hårt jämfört med hård körning av andra elbilar.
Behöver jag säga att den går som en dröm när man kör hårt och ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
Kul att höra att din Polestar går så bra. Den verkar ha fått lite oförtjänt dåligt rykte vad det gäller förbrukningen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Polestar 2
Jag vet inte helt om dom är snåla vid hård körning? Dom är ju bevisligen det vid försiktig körning och i stort sett alla tester är ju vid så försiktig körning som möjligt inom ramen för det man ska mäta (landsväg, motorväg etc). Få tester är ju ordentlig jojokörningAida skrev:HelectriC skrev:Ja, därför jag tror den sparar mycket vid försiktig körning. Men när det går undan så är ju kanske inte luftmotståndet den största faktorn till förbrukning (har inga belägg för det dock). Då är det nog hur motorerna får arbeta etc. Och vad jag menar med när det går undan är inte automatiskt enbart hög hastighet, däremot mycket upp ner i hastighet, knappa svängar, så ofta går hastigheten mellan 50-150 relativt frekvent. Mycket regen som ja tror PS2 tjänar på med sin höga maxregen.
Aha jag trodde att du menade främst hög hastighet. Jag trodde att teslas motorer var snålare. Men kanske inte P?
Hade varit sjukt intressant med en M3 och en PS2 i ett ordentligt cannonballrace som inte går på motorväg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:Jag vet inte helt om dom är snåla vid hård körning? Dom är ju bevisligen det vid försiktig körning och i stort sett alla tester är ju vid så försiktig körning som möjligt inom ramen för det man ska mäta (landsväg, motorväg etc). Få tester är ju ordentlig jojokörningAida skrev:HelectriC skrev:Ja, därför jag tror den sparar mycket vid försiktig körning. Men när det går undan så är ju kanske inte luftmotståndet den största faktorn till förbrukning (har inga belägg för det dock). Då är det nog hur motorerna får arbeta etc. Och vad jag menar med när det går undan är inte automatiskt enbart hög hastighet, däremot mycket upp ner i hastighet, knappa svängar, så ofta går hastigheten mellan 50-150 relativt frekvent. Mycket regen som ja tror PS2 tjänar på med sin höga maxregen.
Aha jag trodde att du menade främst hög hastighet. Jag trodde att teslas motorer var snålare. Men kanske inte P?
Hade varit sjukt intressant med en M3 och en PS2 i ett ordentligt cannonballrace som inte går på motorväg
Ja det hade det.
Jag bara tänkte att Tesla skrutit så om sina motorer och delat upp mellan de två typer (synkron och asynkron). Medan Polestar har standard Siemensenheter som VW ratade. Men regen är ju en stor del som du skriver - är den svagare på M3? Obs detta inlägg är jag osäker på faktan kring. Mer som en fråga.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Jag kan för lite för att svara kvalificerat, kan bara gissa, så jag ska nog inte gräva mer i ämnet, då blir det säkert bara ändå mer fel
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Det där låter ju riktigt nice!HelectriC skrev:ventilerade stolar är sååååå skönt. Första sommaren som jag inte har svettvåt t-shirt efter flera timmars körning. Brukar behöva byta t-shirt för att det inte ska lukta unk i bilen
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Du har rätt. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, och ju snabbare man kör ju viktigare och mer avgörande blir ett lågt luftmotstånd.Aida skrev:HelectriC skrev:Ja, därför jag tror den sparar mycket vid försiktig körning. Men när det går undan så är ju kanske inte luftmotståndet den största faktorn till förbrukning (har inga belägg för det dock). Då är det nog hur motorerna får arbeta etc. Och vad jag menar med när det går undan är inte automatiskt enbart hög hastighet, däremot mycket upp ner i hastighet, knappa svängar, så ofta går hastigheten mellan 50-150 relativt frekvent. Mycket regen som ja tror PS2 tjänar på med sin höga maxregen.
Aha jag trodde att du menade främst hög hastighet. Jag trodde att teslas motorer var snålare. Men kanske inte P?
Model 3 P har exakt samma motorer som Model 3 LR. De är precis lika effektiva.
Har ingen data på vilken elbil som generellt har effektivast regen (förtum att den är lika för P och LR), men har även med laddeffektivitet, värmeutveckling och god effektiv kylning/tempkontroll av batteripack att göra. Men vore ett intressant test att se.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Polestar 2
Polestar 2 har ju synkronmotorer med permanentmagnet. De sägs vara bland de snålaste motorerna.
Nackdelen är dock att de måste "driva" hela tiden. Vilket gör att vi har konstant 4wd till skillnad från "traditionell" AWD med t.ex haldex.
Det kan ha betydelse för det vi upplever med förbrukningen och att man inte får ner det så mycket när man kör snålt men när man "använder" motorerna är de jämförelsevis snåla.
Tesla har, om jag förstår rätt, andra sorters motorer där de kan koppla bort den bakre eller främre under jämn belastning för att då använda den motor som är snålast vid just de varvtal bilen då behöver.
Det bör enligt min totala killgissning ha störst betydelse vid lite "snålare/jämnare" körning.
Nackdelen är dock att de måste "driva" hela tiden. Vilket gör att vi har konstant 4wd till skillnad från "traditionell" AWD med t.ex haldex.
Det kan ha betydelse för det vi upplever med förbrukningen och att man inte får ner det så mycket när man kör snålt men när man "använder" motorerna är de jämförelsevis snåla.
Tesla har, om jag förstår rätt, andra sorters motorer där de kan koppla bort den bakre eller främre under jämn belastning för att då använda den motor som är snålast vid just de varvtal bilen då behöver.
Det bör enligt min totala killgissning ha störst betydelse vid lite "snålare/jämnare" körning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Nu riskerar jag bli tvåa på bollen då jag inte plöjt alla 460 sidor i tråden, men läste att nya billigare PS2 kommer med tvåhjulsdrift. Den driver tydligen på….
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Polestar 2
Nu är den ju visserligen en konverterad avgasbil.... men ja, de har ju en motor bak i AWD-versionen så man kan tycka de borde plockat bort den där fram istället.Walker skrev:Nu riskerar jag bli tvåa på bollen då jag inte plöjt alla 460 sidor i tråden, men läste att nya billigare PS2 kommer med tvåhjulsdrift. Den driver tydligen på….
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
Kanske det har något att göra med att bilen den bygger på, XC40, är framhjulsdriven i grunden. Kanske kan återvända nått styrsystem, hjulupphängning eller nått.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja där är du ngt på spåren - jag tror inte att samma framvagnsupphängning kan användas utan drivaxlar mm. Dessutom är precis somdu säger plattformen byggd för att ha en motor fram - skulle kunna göra viktfördelningen väldigt ogynnsam om den motorn togs bort och en motor över bakaxeln.taliz skrev:Nu är den ju visserligen en konverterad avgasbil.... men ja, de har ju en motor bak i AWD-versionen så man kan tycka de borde plockat bort den där fram istället.Walker skrev:Nu riskerar jag bli tvåa på bollen då jag inte plöjt alla 460 sidor i tråden, men läste att nya billigare PS2 kommer med tvåhjulsdrift. Den driver tydligen på….
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
Kanske det har något att göra med att bilen den bygger på, XC40, är framhjulsdriven i grunden. Kanske kan återvända nått styrsystem, hjulupphängning eller nått.
Sen vill jag lägga till en konspiratorisk killgissning: Volvos säkerhetstänk: ingen mer Volvo skulle efter 850 vara bakhjulsdriven (960 var mer en ansiktslyftning). Ingen ska skadas eller krocka i en Volvo är den nya visionen. Bättre att träffa det man försöker undvika med fronten än med sidan som Volvo brukar säga (understyrning fr framhjulsdrift jämfört med överstyrning fr bakhjulsdrift) många biltidningar har tyckt att VWs ID modeller varit väldigt svansviftande trots snabbverkande antisladdsystem.
Re: Polestar 2
Så kan det vara, den är ju perfekt balanserad i 4wd-utförande och en bakhjulsdriven version skulle då även bli tyngre bak än fram - ingen bra kombo för säkerheten.Aida skrev:Ja där är du ngt på spåren - jag tror inte att samma framvagnsupphängning kan användas utan drivaxlar mm. Dessutom är precis somdu säger plattformen byggd för att ha en motor fram - skulle kunna göra viktfördelningen väldigt ogynnsam om den motorn togs bort och en motor över bakaxeln.taliz skrev:Nu är den ju visserligen en konverterad avgasbil.... men ja, de har ju en motor bak i AWD-versionen så man kan tycka de borde plockat bort den där fram istället.Walker skrev:Nu riskerar jag bli tvåa på bollen då jag inte plöjt alla 460 sidor i tråden, men läste att nya billigare PS2 kommer med tvåhjulsdrift. Den driver tydligen på….
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
Kanske det har något att göra med att bilen den bygger på, XC40, är framhjulsdriven i grunden. Kanske kan återvända nått styrsystem, hjulupphängning eller nått.
Sen vill jag lägga till en konspiratorisk killgissning: Volvos säkerhetstänk: ingen mer Volvo skulle efter 850 vara bakhjulsdriven (960 var mer en ansiktslyftning). Ingen ska skadas eller krocka i en Volvo är den nya visionen. Bättre att träffa det man försöker undvika med fronten än med sidan som Volvo brukar säga (understyrning fr framhjulsdrift jämfört med överstyrning fr bakhjulsdrift) många biltidningar har tyckt att VWs ID modeller varit väldigt svansviftande trots snabbverkande antisladdsystem.
Re: Polestar 2
Sjukt tråkigt i så fall. En Porsche 911 är ju också baktung. Polestar skall väl vara sportiga så man kan ju tycka den kunde fått bakhjulsdrift och eldrivna XC40 framhjulsdrift då.filippb skrev:Så kan det vara, den är ju perfekt balanserad i 4wd-utförande och en bakhjulsdriven version skulle då även bli tyngre bak än fram - ingen bra kombo för säkerheten.Aida skrev:Ja där är du ngt på spåren - jag tror inte att samma framvagnsupphängning kan användas utan drivaxlar mm. Dessutom är precis somdu säger plattformen byggd för att ha en motor fram - skulle kunna göra viktfördelningen väldigt ogynnsam om den motorn togs bort och en motor över bakaxeln.taliz skrev:Nu är den ju visserligen en konverterad avgasbil.... men ja, de har ju en motor bak i AWD-versionen så man kan tycka de borde plockat bort den där fram istället.Walker skrev:Nu riskerar jag bli tvåa på bollen då jag inte plöjt alla 460 sidor i tråden, men läste att nya billigare PS2 kommer med tvåhjulsdrift. Den driver tydligen på….
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
Kanske det har något att göra med att bilen den bygger på, XC40, är framhjulsdriven i grunden. Kanske kan återvända nått styrsystem, hjulupphängning eller nått.
Sen vill jag lägga till en konspiratorisk killgissning: Volvos säkerhetstänk: ingen mer Volvo skulle efter 850 vara bakhjulsdriven (960 var mer en ansiktslyftning). Ingen ska skadas eller krocka i en Volvo är den nya visionen. Bättre att träffa det man försöker undvika med fronten än med sidan som Volvo brukar säga (understyrning fr framhjulsdrift jämfört med överstyrning fr bakhjulsdrift) många biltidningar har tyckt att VWs ID modeller varit väldigt svansviftande trots snabbverkande antisladdsystem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Sjukt tråkigt i så fall. En Porsche 911 är ju också baktung. Polestar skall väl vara sportiga så man kan ju tycka den kunde fått bakhjulsdrift och eldrivna XC40 framhjulsdrift då.filippb skrev:Så kan det vara, den är ju perfekt balanserad i 4wd-utförande och en bakhjulsdriven version skulle då även bli tyngre bak än fram - ingen bra kombo för säkerheten.Aida skrev:Ja där är du ngt på spåren - jag tror inte att samma framvagnsupphängning kan användas utan drivaxlar mm. Dessutom är precis somdu säger plattformen byggd för att ha en motor fram - skulle kunna göra viktfördelningen väldigt ogynnsam om den motorn togs bort och en motor över bakaxeln.taliz skrev:Nu är den ju visserligen en konverterad avgasbil.... men ja, de har ju en motor bak i AWD-versionen så man kan tycka de borde plockat bort den där fram istället.Walker skrev:Nu riskerar jag bli tvåa på bollen då jag inte plöjt alla 460 sidor i tråden, men läste att nya billigare PS2 kommer med tvåhjulsdrift. Den driver tydligen på….
framhjulen… Men kära nån… har man bott under en sten vid utvecklingen av bilen.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift. Efter att ha kört en eGolf i 1000 mil är jag benägen att hålla med. Mig veterligen släpps inga (0) nyutvecklade bilar med dedikerad elbilsplattform med enbart framhjulsdrift. Inte ens VW.
Hål i huvudet?
Jag är nog inte man att bedöma det, men väldigt konstigt kan jag tycka.
Kanske det har något att göra med att bilen den bygger på, XC40, är framhjulsdriven i grunden. Kanske kan återvända nått styrsystem, hjulupphängning eller nått.
Sen vill jag lägga till en konspiratorisk killgissning: Volvos säkerhetstänk: ingen mer Volvo skulle efter 850 vara bakhjulsdriven (960 var mer en ansiktslyftning). Ingen ska skadas eller krocka i en Volvo är den nya visionen. Bättre att träffa det man försöker undvika med fronten än med sidan som Volvo brukar säga (understyrning fr framhjulsdrift jämfört med överstyrning fr bakhjulsdrift) många biltidningar har tyckt att VWs ID modeller varit väldigt svansviftande trots snabbverkande antisladdsystem.
Njae de har rätt bra viktfördelning nuförtiden samt är konstruerade för den motorplaceringen
Re: Polestar 2
Fr o m imorgon så kommer det att dyka upp recensioner av de som redan har testat modellerna med framhjulsdrift. Polestar släpper på nyhetsembargot då. Är framhjulsdrift ett problem eller inte? Återstår att se.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Polestar 2
Jag skulle inte köpa en bakhjulsdriven elbil.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift
VW ID4 med bakhjulsdrift har ju fått dåliga vinterrecentioner av exempelvis Vi Bilägare.
Givetvis ska man helst ha 4wd.
Men annars gäller framhjulsdrift.
Ni som hävdar att bakhjulsdrift är bra.
Hur långt tror ni att ni kommer efter en oplogad vinterväg?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
ID4 har fått extremt bra testet av AMS och andra på snö och vinterförhållanden. Slog bla. Volvo med framhjulsdrift.Zalman3 skrev:Jag skulle inte köpa en bakhjulsdriven elbil.
Något ALLA är överens om är ju att elbilar med sitt vridmoment är mer lämpade för bakhjulsdrift
VW ID4 med bakhjulsdrift har ju fått dåliga vinterrecentioner av exempelvis Vi Bilägare.
Givetvis ska man helst ha 4wd.
Men annars gäller framhjulsdrift.
Ni som hävdar att bakhjulsdrift är bra.
Hur långt tror ni att ni kommer efter en oplogad vinterväg?
Gällande dina vinterförhållanden med meterhöga igensnöade vägar, så misstänker jag att det är ett högst special edge-case som få användare i världen, och även få svenskar, har. Här i södra Sverige (där majoriteten av befolkningen bor) så är det sällan under nollan på vintern. Lite lätt snö eller isbeläggning, som worst case (och även de extremt få dagar om vintern).
Bakhjulsdrift är klart trevligare, och än mer så på moderna elbilar.
Däremot så håller jag med i att AWD alltid är klart trevligast. Även på sommaren, hösten och våren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik