Fjompigaste "biltetstet" någonsin. Han är mer intresserad av att synas i rutan än att läsa in sig på den bil han testar.Fredrik j skrev:Det känns som han är lite av bilförarens motsvarighet till analfabet. Låtsas han att han aldrig suttit i en bil innan men ändå vill göra bilrecensioner?
”Jag trycker på varningstriangeln här”
https://youtu.be/yJFXom-X6m4
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Polestar 2
Det är inte elbilsförarna Volvo (Polestar) i första hand vill locka till köp utan dom som idag redan kör Volvo.
Re: Polestar 2
Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.taliz skrev:Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.
Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Re: Polestar 2
Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.Fredrik j skrev:Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.taliz skrev:Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.
Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Keyfob hade varit bra. Infotainmentskärmen är det klart sämsta alternativet. Tycker jag. Gillar inte skärmen i min bil.taliz skrev:Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.Fredrik j skrev:Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.taliz skrev:Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.
Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
Re: Polestar 2
Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Eller med ett långt tryck på trunkknappen på fobben.taliz skrev:Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Polestar 2
Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Re: Polestar 2
Då måste man ju gräva fram den när man står där med laddkontakten.Kriper skrev:Eller med ett långt tryck på trunkknappen på fobben.taliz skrev:Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
Re: Polestar 2
Om man är van vid att den stänger sig själv...Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Finns gott om Tesla-ägare som bevittnat att man snabbt glömmer att man måste stänga av en avgasbil..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Skulle inte tro att polestarköparna normalt kommer från tesla.taliz skrev:Om man är van vid att den stänger sig själv...Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Finns gott om Tesla-ägare som bevittnat att man snabbt glömmer att man måste stänga av en avgasbil..
Man har anpassat bilen för att passa den som redan kör Volvo.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
På i3:an har vi manuell lucka. Det är inga problem. Ibland får jag trycka 2-3 ggr på knappen på vår WC-kontakt för att Teslans lucka ska öppnas. Vet inte om det är så mycket smidigare.
Och att öppna frunken som en motorhuv? Vad är problemet med det egentligen?
Re: Polestar 2
Att laddluckan är manuell är inget problem, man skall ändå in och ut med laddaren och så länge den är manuell är det minimalt extra tid. Det är också en extra sak som inte kan gå sönder.
Tycker Fabian får oförtjänt kritik, nästan som man utser honom till förrädare för att han hyllar bilen.
Det jag saknar är inslag när bilen snabbladdas, de var uppenbarligen vid ccs station och har pressat bilen på grusvägar, att spendera några minuter när bilen laddas hade inte varit mycket begärt.
Tycker Fabian får oförtjänt kritik, nästan som man utser honom till förrädare för att han hyllar bilen.
Det jag saknar är inslag när bilen snabbladdas, de var uppenbarligen vid ccs station och har pressat bilen på grusvägar, att spendera några minuter när bilen laddas hade inte varit mycket begärt.
Re: Polestar 2
Vad förväntas ska hända när bilen laddas? Det är väl som att titta på när färg torkar.
Re: Polestar 2
Mäta upp laddkurvan, eg. laddeffekt vs SoC hade varit intressant att se. Har inte sett det för Polestar 2. Eller finns den informationen ute redan kanske?Fredrik j skrev:Vad förväntas ska hända när bilen laddas? Det är väl som att titta på när färg torkar.
Re: Polestar 2
Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Re: Polestar 2
Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Mobil är ju värdelöst när man sitter i bilen, då är ju spak betydligt smidigare. Är man utanför bilen däremot så är ju mobil bättre.taliz skrev:Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.Fredrik j skrev:Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.taliz skrev:Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.
Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
Re: Polestar 2
Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det var därför jag skrev "och infotainment eller knapp".Anonymous FTW skrev:Mobil är ju värdelöst när man sitter i bilen, då är ju spak betydligt smidigare. Är man utanför bilen däremot så är ju mobil bättre.taliz skrev:Snarare för att man då kunde använda grejerna från XC40 rakt av.Fredrik j skrev:Ska vi gissa att man valde den lösningen för frunken eftersom volvoägare är vana att den sitter där.taliz skrev:Whiners! Tycker det var ett bra klipp. Bra vinkel från en som är van vid elbilar.
Tydligt att PS2 är en konverterad avgasbil där man öppnar huven som om det satt en oljebrännare under, och "tanklocket" är också manuellt precis som avgasditon.
Gällande utrymme så ser jag det som en "tillplattad" XC40.
Inte särskilt smidigt att behöva böja sig och dra i en spak vid golvet, inget man vill göra flera ggr om dagen.
En användbar frunk vill man kunna öppna från app/keyfob och infotainmentskärmen, eller åtminstone någon knapp i närheten.
Men tänk dig att man var tvungen att dra i en spak vid golvet för att öppna bakluckan, det hade setts som hål i huvudet av de flesta.
Slutresultatet blir att frunken kommer användas väldigt begränsat. Å andrasidan verkar den rätt liten på PS2, man får inte i ett gäng kassar från mataffären.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
"Sliter du upp luckan" har du gjort helt fel. Du trycker på luckan så åker den upp. Jag skulle absolut inte ha några problem med det. Snarare då att jag vore orolig för att en elmotor fallerar någon vinter om det sitter någon sådan i luckan.taliz skrev:Att laddluckan är manuell är som sagt samma grej, enkelt att bara lyfta över från avgasbilen.
Dom verkar inte ha tänkt på att en elbil "tankar" man varje dag när man har laddning hemma eller på jobb. Dvs den där luckan skall slitas upp för jämnan.
Då blir det snabbt störigt, och enormt bekvämt med andra bilar där luckan öppnas med en knapp på laddsladden.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Din bil är säkert jättefin men annars sätter väl sig dammet/sanden på huven från blåst och annan trafik och inte på händerna.taliz skrev:Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.
Re: Polestar 2
När jag byter till elbil kommer jag ju ha en kabel hängande hemma hela tiden. Sladden i frunken skulle ju bara vara för nödfall. Lite som jag har tre laddsladdar till telefonen.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Re: Polestar 2
Inte om han bara kör runt ÖstermalmAnonymous FTW skrev:Din bil är säkert jättefin men annars sätter väl sig dammet/sanden på huven från blåst och annan trafik och inte på händerna.taliz skrev:Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.