Den är långsammare 0-100 och den har lägre toppfart.taliz skrev:Vad skulle den annars vara?Anonymous FTW skrev:Så om Polestar 2 hade varit snabbare än Model 3P runt en bana så är Polstar 2 en snabbare bil än Model 3P.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Den råkar vara långsammare runt en bana också.Anonymous FTW skrev:Den är långsammare 0-100 och den har lägre toppfart.taliz skrev:Vad skulle den annars vara?Anonymous FTW skrev:Så om Polestar 2 hade varit snabbare än Model 3P runt en bana så är Polstar 2 en snabbare bil än Model 3P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Men oj vad det ska konstras till det. Kan vi inte bara vara överens om att om man tar 2 likadana bilar och byter ut dämpare, däck och bromsar mot något som är bättre på en av de, så kommer den bilen att vara snabbare på en bana eller landsväg oavsett hur man vänder och vrider på det. Högre kurvtagningsförmåga, senare bromspunkter etc. Det är ju inte rocket science, eller?Anonymous FTW skrev:Så om Polestar 2 hade varit snabbare än Model 3P runt en bana så är Polestar 2 en snabbare bil än Model 3P. Snacka om att vända på saker...taliz skrev:Andra hjul med. Hur man än vänder och vrider på det så är det den snabbaste varianten.HelectriC skrev:Fast prestanda är ju inte bara 0-100. Med performance pack så lär PS2 vara snabbare runt tex en bana eller vilken som helst vanlig kurva eftersom den har just Öhlins dämpare och brembobromsar som gör den snabbare oberoende av motorkraften.Anonymous FTW skrev:Ja fast de är lika snabba, ingen av dem är snabbare än den andra, likadana motorer med samma effekt.taliz skrev:Nej, det finns standard samt Performance-pack.
Performancepack till Polestar består av andra dämpare, andra fälgar, andra bromsar samt annan färg på bältena.
Är bara ett paket. En Volvo blir inte snabbare av R-design en Audi blir inte snabbare av S-line.
Dock kan jag tycka att Performancepack är olyckligt namnval då man gjort en bil som ska konkurrera med Model 3 vilken har mer effekt och prestanda i Performanceversion, de på Polestar borde ha insett att det missförståndet skulle ske.
Tror jag ska ringa Polestar och tipsa om det så kan de använda det i sin marknadsföring, POFF där försvann en visst ännu en fördel för Tesla Model 3 jämfört med Polestar 2. Folk lär inte alls bli upprörda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Nja, jag kan hålla med dig i sak men aldrig har Bmw påstått att mina bilar med M-paket varit snabbare. De har slitit mer däck, haft dyrare däck, sänkta, hårdare fjädring mm.
Vi får vänta på ett race på bana men det är svårt då att avgöra då banracing påverkas av så många olika faktorer, såsom förare, väg/kurvval mm..
Det är därför snabbheten mäts rakt fram, sida vid sida. Kanske P2P vinner från start till stopp med tanke på bromsarna.
Har du hämtat bilen, var det inte idag?
Vi får vänta på ett race på bana men det är svårt då att avgöra då banracing påverkas av så många olika faktorer, såsom förare, väg/kurvval mm..
Det är därför snabbheten mäts rakt fram, sida vid sida. Kanske P2P vinner från start till stopp med tanke på bromsarna.
Har du hämtat bilen, var det inte idag?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Nej, ska hämta nästa fredag. Men om inte dämpare, bromsar och däck förbättrar något så borde väl ingen ha det heller då? Det är ju knappast för komforten man har det på tävlingsbilar tex. Du verkar tro att det enbart är estetiska ändringar, men det är ju i allra högsta grad funktionella. Vad menar DU att bättre dämpare, bromsar och däck gör för en bil? Jag är genuint intresserad eftersom du verkar ha en fullkomligt annorlunda förståelse av vad de komponenterna gör för en bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Visst kan man säga att den här föraren skulle varit snabbare om inte varit för bromsarna...
Re: Polestar 2
Beror på körstil. Man kör inte likadant med en elbil som en avgasbil på nurburgring.Fredrik j skrev:Visst kan man säga att den här föraren skulle varit snabbare om inte varit för bromsarna...
Den här killen kan köra ordentligt:
I denna förklarar han hur man kör mest effektivt på nurburgring:
Med det sagt så finns ju ett "trackpack" med andra belägg, bromsvätska och däck, som förstås gör bra nytta särskilt på mindre banor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
0-100 ingen skillnadHelectriC skrev:Nej, ska hämta nästa fredag. Men om inte dämpare, bromsar och däck förbättrar något så borde väl ingen ha det heller då? Det är ju knappast för komforten man har det på tävlingsbilar tex. Du verkar tro att det enbart är estetiska ändringar, men det är ju i allra högsta grad funktionella. Vad menar DU att bättre dämpare, bromsar och däck gör för en bil? Jag är genuint intresserad eftersom du verkar ha en fullkomligt annorlunda förståelse av vad de komponenterna gör för en bil.
0-100-0 skillnad
På bana skillnad men svårt att mäta då det beror på förare, vägval. Ett misstag räcker...
I stan, på motorvägen, ingen skillnad. Och köra som på bana då är högre böter än en fortkörningsböter.
Ja, det är kosmetika för Svenssons, och vi betalar för det. Ex överdimensionerade bromsar/skivor, bara ett sätt att ta mer betalt. Ja, bromsarna är bättre, ja och på bana så går det snabbare, ja de blir inte lika lätt överhettade, Yada yada...
Men du kommer att hävda din sak eftersom du betalt mer
Men du kan ju bevisa din sak om du tävlar mot en P2?
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
Och ett argument till detta ”trackpack” är ju att det möjliggör att framföra bilen snabbare. Om man har förmågan. Och har man den förmågan är ju en bil med trackpack snabbare än en bil utan. Om man sen tänker sig att man döper sitt ”trackpack” till ”performance” så...taliz skrev:Med det sagt så finns ju ett "trackpack" med andra belägg, bromsvätska och däck, som förstås gör bra nytta särskilt på mindre banor.
Re: Polestar 2
Nuförtiden är inte "vanliga" BMW M2, M3, M4 etc de snabbaste. Utan nu krävs tillägget "Competition".Fredrik j skrev:Och ett argument till detta ”trackpack” är ju att det möjliggör att framföra bilen snabbare. Om man har förmågan. Och har man den förmågan är ju en bil med trackpack snabbare än en bil utan. Om man sen tänker sig att man döper sitt ”trackpack” till ”performance” så...taliz skrev:Med det sagt så finns ju ett "trackpack" med andra belägg, bromsvätska och däck, som förstås gör bra nytta särskilt på mindre banor.
Samma hos Mercedes och Porsche. Vanliga AMG63/Turbo är inte snabbast utan det krävs "S".
Så det är liknande. Fast Teslas paket inkluderar ju riktiga bandäck, Cup2, tror inte dom andra gör det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja, det kan man ju tycka om man kör väldigt försiktigt. Jag avskydde tex 19” däcken jag hade på Model S i början eftersom bilen blev väldigt svampig och kändes osäker att köra i högre hastighet. Bara ett byte till 21” gjorde att det gick att ta kurvor på ett helt annat sätt. Och därmed inte sagt att det gick i biltjuvhastighet. Som exempel så hade jag en sträcka på väg till jobb som jag med 21” kunde hålla hastigheten som var på vägen (60kmh) hela tiden, men med 19” så blev det inte behagligt och jag fick gå ner till 45/50 i flera kurvor. Ser man på Model S performance så har den fått cheetah stance för att få bilen snabbare iväg från 0, om inte det har med hjulupphängningen att göra så vet jag inte. Till Model 3 kan man få track pack som jag har för mig innebär en del förändringar på hjulupphängning. Men om du fortfarande menar att en stock Model 3 performance Sleeper med 18” är precis lika snabb som en riktig performance med track pack, så tror jag tyvärr du har fel.Bruno skrev:0-100 ingen skillnadHelectriC skrev:Nej, ska hämta nästa fredag. Men om inte dämpare, bromsar och däck förbättrar något så borde väl ingen ha det heller då? Det är ju knappast för komforten man har det på tävlingsbilar tex. Du verkar tro att det enbart är estetiska ändringar, men det är ju i allra högsta grad funktionella. Vad menar DU att bättre dämpare, bromsar och däck gör för en bil? Jag är genuint intresserad eftersom du verkar ha en fullkomligt annorlunda förståelse av vad de komponenterna gör för en bil.
0-100-0 skillnad
På bana skillnad men svårt att mäta då det beror på förare, vägval. Ett misstag räcker...
I stan, på motorvägen, ingen skillnad. Och köra som på bana då är högre böter än en fortkörningsböter.
Ja, det är kosmetika för Svenssons, och vi betalar för det. Ex överdimensionerade bromsar/skivor, bara ett sätt att ta mer betalt. Ja, bromsarna är bättre, ja och på bana så går det snabbare, ja de blir inte lika lätt överhettade, Yada yada...
Men du kommer att hävda din sak eftersom du betalt mer
Men du kan ju bevisa din sak om du tävlar mot en P2?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Cup2 sitter ju bara på dom mest extrema varianterna typ Porsche 911 gt3. Anledningen är ju att cup2 kräver kunskap och medvetenhet ute på gatan. Cup2 är inte gjort för varesig regn eller kyligt väder (vår/höst t.ex.).taliz skrev:Nuförtiden är inte "vanliga" BMW M2, M3, M4 etc de snabbaste. Utan nu krävs tillägget "Competition".Fredrik j skrev:Och ett argument till detta ”trackpack” är ju att det möjliggör att framföra bilen snabbare. Om man har förmågan. Och har man den förmågan är ju en bil med trackpack snabbare än en bil utan. Om man sen tänker sig att man döper sitt ”trackpack” till ”performance” så...taliz skrev:Med det sagt så finns ju ett "trackpack" med andra belägg, bromsvätska och däck, som förstås gör bra nytta särskilt på mindre banor.
Samma hos Mercedes och Porsche. Vanliga AMG63/Turbo är inte snabbast utan det krävs "S".
Så det är liknande. Fast Teslas paket inkluderar ju riktiga bandäck, Cup2, tror inte dom andra gör det.
Re: Polestar 2
Ska sticka ut halsen här och säga att performance versionen troligen är slöare pga stora tyngre fälgar, och om man kan byta däck på den vanliga vilket man ändå måste göra efter 2-3 år så kan man kompensera de ev långsammare däck den vanliga kommer med
ms 76132 "Eleamore"
Re: Polestar 2
Polestar Performancefälgar är smidda och är något lättare än vanliga i samma storlek12man skrev:Ska sticka ut halsen här och säga att performance versionen troligen är slöare pga stora tyngre fälgar, och om man kan byta däck på den vanliga vilket man ändå måste göra efter 2-3 år så kan man kompensera de ev långsammare däck den vanliga kommer med
Re: Polestar 2
Därav namnet "trackpack".Fredrik j skrev:Cup2 sitter ju bara på dom mest extrema varianterna typ Porsche 911 gt3. Anledningen är ju att cup2 kräver kunskap och medvetenhet ute på gatan. Cup2 är inte gjort för varesig regn eller kyligt väder (vår/höst t.ex.).taliz skrev:Nuförtiden är inte "vanliga" BMW M2, M3, M4 etc de snabbaste. Utan nu krävs tillägget "Competition".Fredrik j skrev:Och ett argument till detta ”trackpack” är ju att det möjliggör att framföra bilen snabbare. Om man har förmågan. Och har man den förmågan är ju en bil med trackpack snabbare än en bil utan. Om man sen tänker sig att man döper sitt ”trackpack” till ”performance” så...taliz skrev:Med det sagt så finns ju ett "trackpack" med andra belägg, bromsvätska och däck, som förstås gör bra nytta särskilt på mindre banor.
Samma hos Mercedes och Porsche. Vanliga AMG63/Turbo är inte snabbast utan det krävs "S".
Så det är liknande. Fast Teslas paket inkluderar ju riktiga bandäck, Cup2, tror inte dom andra gör det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det krävs en utbildningsinsats och jag tror faktiskt man generellt avråder racerförar-wannebees att köra med cup2 på en gatbil. Det kan bli mycket farligt om man inte vet vad man gör. Många ägare av prestandabilar är har bara mycket pengar.
Re: Polestar 2
Utbildningsinsats? Kanske ska börja med det hos däckfirmorna då. "Nä, du måste gå en kurs för att få köpa dessa däck".Fredrik j skrev:Det krävs en utbildningsinsats och jag tror faktiskt man generellt avråder racerförar-wannebees att köra med cup2 på en gatbil. Det kan bli mycket farligt om man inte vet vad man gör. Många ägare av prestandabilar är har bara mycket pengar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja cup2 är väl livsfarliga när det är blött t ex. Keramiska bromsar är väl också lite speciella.Fredrik j skrev:Det krävs en utbildningsinsats och jag tror faktiskt man generellt avråder racerförar-wannebees att köra med cup2 på en gatbil. Det kan bli mycket farligt om man inte vet vad man gör. Många ägare av prestandabilar är har bara mycket pengar.
Re: Polestar 2
Är väl en ren teknikalitet att däcken ens är lagliga att använda på gatan, tanken är att ta sig till och från banan.
Är nog de enda däcken jag fått släpp med pga hård nedväxling.
Är nog de enda däcken jag fått släpp med pga hård nedväxling.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Precis. Man borde varna kunder som tror det är ”sportiga gatdäck”. Det finns andra mycket bättre alternativ för gatan. Om man standardmonterar cup2 bör man se till att kunden vet vad han köper.taliz skrev:Utbildningsinsats? Kanske ska börja med det hos däckfirmorna då. "Nä, du måste gå en kurs för att få köpa dessa däck".Fredrik j skrev:Det krävs en utbildningsinsats och jag tror faktiskt man generellt avråder racerförar-wannebees att köra med cup2 på en gatbil. Det kan bli mycket farligt om man inte vet vad man gör. Många ägare av prestandabilar är har bara mycket pengar.
Re: Polestar 2
Ja dom behöver komma upp i temperatur. Dom tål inte låga temperaturer ens parkerade i garaget.dd88 skrev:Är väl en ren teknikalitet att däcken ens är lagliga att använda på gatan, tanken är att ta sig till och från banan.
Är nog de enda däcken jag fått släpp med pga hård nedväxling.
Jag tror gränsen går vid 5grader för cup2.
Re: Polestar 2
Fredrik j skrev:Ja dom behöver komma upp i temperatur. Dom tål inte låga temperaturer ens parkerade i garaget.dd88 skrev:Är väl en ren teknikalitet att däcken ens är lagliga att använda på gatan, tanken är att ta sig till och från banan.
Är nog de enda däcken jag fått släpp med pga hård nedväxling.
Jag tror gränsen går vid 5grader för cup2.
Gränsen för alla sommardäck går vid 5 grader.
Re: Polestar 2
Fredrik j skrev:Precis. Man borde varna kunder som tror det är ”sportiga gatdäck”. Det finns andra mycket bättre alternativ för gatan. Om man standardmonterar cup2 bör man se till att kunden vet vad han köper.taliz skrev:Utbildningsinsats? Kanske ska börja med det hos däckfirmorna då. "Nä, du måste gå en kurs för att få köpa dessa däck".Fredrik j skrev:Det krävs en utbildningsinsats och jag tror faktiskt man generellt avråder racerförar-wannebees att köra med cup2 på en gatbil. Det kan bli mycket farligt om man inte vet vad man gör. Många ägare av prestandabilar är har bara mycket pengar.
Visst finns det puckon med mkt pengar, men det finns ändå gränser. Lite jävla egenansvar kan man faktiskt förvänta sig av vuxna människor.
Är däcken lagliga för gatubruk så är dom.
Men gå du till Porsche, och vilka nu mer som standardmonterar cup2, och lämna lite varningslappar och se vad dom säger...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det handlar i ditt fall att du fegar ur eller tycker det är obehagligt. Så när du kör är den snabbare men andra som inte fegar, pressar mer, men det betyder väl inte att bilen är snabbare? Du som person kan köra snabbare, ja...HelectriC skrev:Ja, det kan man ju tycka om man kör väldigt försiktigt. Jag avskydde tex 19” däcken jag hade på Model S i början eftersom bilen blev väldigt svampig och kändes osäker att köra i högre hastighet. Bara ett byte till 21” gjorde att det gick att ta kurvor på ett helt annat sätt. Och därmed inte sagt att det gick i biltjuvhastighet. Som exempel så hade jag en sträcka på väg till jobb som jag med 21” kunde hålla hastigheten som var på vägen (60kmh) hela tiden, men med 19” så blev det inte behagligt och jag fick gå ner till 45/50 i flera kurvor. Ser man på Model S performance så har den fått cheetah stance för att få bilen snabbare iväg från 0, om inte det har med hjulupphängningen att göra så vet jag inte. Till Model 3 kan man få track pack som jag har för mig innebär en del förändringar på hjulupphängning. Men om du fortfarande menar att en stock Model 3 performance Sleeper med 18” är precis lika snabb som en riktig performance med track pack, så tror jag tyvärr du har fel.Bruno skrev:0-100 ingen skillnadHelectriC skrev:Nej, ska hämta nästa fredag. Men om inte dämpare, bromsar och däck förbättrar något så borde väl ingen ha det heller då? Det är ju knappast för komforten man har det på tävlingsbilar tex. Du verkar tro att det enbart är estetiska ändringar, men det är ju i allra högsta grad funktionella. Vad menar DU att bättre dämpare, bromsar och däck gör för en bil? Jag är genuint intresserad eftersom du verkar ha en fullkomligt annorlunda förståelse av vad de komponenterna gör för en bil.
0-100-0 skillnad
På bana skillnad men svårt att mäta då det beror på förare, vägval. Ett misstag räcker...
I stan, på motorvägen, ingen skillnad. Och köra som på bana då är högre böter än en fortkörningsböter.
Ja, det är kosmetika för Svenssons, och vi betalar för det. Ex överdimensionerade bromsar/skivor, bara ett sätt att ta mer betalt. Ja, bromsarna är bättre, ja och på bana så går det snabbare, ja de blir inte lika lätt överhettade, Yada yada...
Men du kommer att hävda din sak eftersom du betalt mer
Men du kan ju bevisa din sak om du tävlar mot en P2?
Du kan vinna mot ett proffs på raksträckan nu när du inte behöver växla (då betyder bara bilen) men på bana förlorar du även om du har den snabbare bilen (beror på föraren).
Cheetah stance var ju en programuppdatering, ingen hårdvaruskillnad... Och den har du ju bara nytta av på av typ 0-100, inte på bana.
Men ja, vi kan säga att P2P är en snabbare bil än P2, orkar inte tjafsa hela tiden, livet är kort Du och några andra verkar bara ha mål att driva inlägg...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Polestar 2
På onsdag skall Teslabjörn köra 1000km challenge med PS2, dvs köra så fort som möjligt(hyfsat lagligt) inkl laddning.
Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
Vad gissar ni på tidsmässigt? Jag gissar 10:55
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.