taliz skrev: ↑25 jan 2023 07:44
Legato skrev: ↑25 jan 2023 07:05
Mickep skrev: ↑24 jan 2023 23:58
Polestar skulle behöva sänka priset, minst 50 000. men de tvekar för de vet att de kommer leda till badwill bland sina egna köpare.
tror de kommer köra med tidsbegränsade rea (kampanjer) ex som mio som har ordinarie priser endast i undantagsfall. Det är så de kommer för göra för att sälja bilar och samtidigt behaga nuvarande ägare.
Du jämför dock en nära maxutrustad PS2 med en "minimiutrustad" Model 3. Inte så rättvis jämförelse.
Är inte så säker på stora kampanjer, PS2 är en annan bil på gott och ont och man har inte alls samma volymambitioner som Tesla.
Mnja, Model 3 är ju mer eller mindre "fullutrustad" som grundmodell.
Krävs väl de där paketen på PS2 för att matcha den funktionalitet Tesla erbjuder som standard?
De vill förstås växa snabbast möjligt, som alla företag. Men de har inte möjlighet till det. Med låg volym och tungt leverantörsberoende sitter man inte så bra till vid förhandlingsbordet när det skall köpas battericeller och annat dyrt.
Hursomhelst, nu när du har en kan du väl jämföra lite vad du tycker är + och - vs din tidigare Model 3?
Visste inte att SR numera har samma utrustning som LR, har aldrig varit intresserad av SR så inte hängt med.
Så ja, iom den förändringen så är det inte lika stor skillnad, men PS2 har ju tex bättre strålkastare, bättre stöd för benen i framsäten, uppvärmda torkarblad och fotsensor till bakluckan.
Alla vill växa maximalt, men det var inte det jag skrev, jag konstaterade att de har lägre volymambitioner. Det spelar ingen roll vad anledningarna är, det är ju så det är iaf.
Har inte kört tillräckligt mycket än för att på riktigt "recensera" men några takeaways hittills (+ är sånt jag tycker är bättre på PS2):
Plus
* Interiören. Med åren har jag börjat gilla att ha det mer ombonat, gillade redan Cupran mer än M3 på detta område. I PS2-an tycker jag det är superfint med träinläggen, mittkonsolen mm.
* Utseendet. Jag tycker PS2 är en snyggare bil utvändigt än M3. En del av detta är för mig att det numera finns så otroligt mycket M3 på vägarna att jag personligen är rätt trött på utseendet.
* Instrumentklustret. Skönt med ordentlig navigation i synfältet. Synd att det inte finns HUD bara.
* Strålkastare och "fotvift" för baklucka.
* Bromsarna. Har inte testat tillräckligt men upplever att de biter riktigt bra.
Neutralt
* Stenhård fjädring. Jag gillar sportig fjädring men detta är det extremaste jag haft, tom hårdare än min gamla Lexus ISF. Ska in och skruva någon dag framöver och göra den mjukare. Utgår ifrån att det blir bra med Öhlinsdämparna när man bara justerat in dem...
* Bullernivå. Upplever PS2an som lika bullrig som min 2019 Model 3. En klar nackdel med båda bilarna.
* Utrymmen. Känns inte lika luftig invändigt (på gott och ont), men däremot är bagaget mer lättlastat och upplevs rejält större.
* 360-kameran. Grym vid fickparkering, men usel överblick vid annan parkering.
* Pilot assist. Testat för lite ännu, men första intrycket är att den är skönare än AP på motorväg, men sämre och mer "ping pong" i stadstrafik.
Minus
* Respons/acceleration. PS2an har som så många andra "icke-Teslor" en sävlig acceleration när man börjar accelera. Man måste "trycka plattan i mattan" för att det ska ta fart. Kommer göra prestandauppgraderingen som även ska "förbättra" mappningen. Återstår att se om det blir lika fint som i Model 3.
* HiFi. Harman Kardon-anläggningen låter helt OK, klart bättre än Cuprans Beats, men samtidigt långt ifrån det brutalt fina ljudet i Model 3.
* Mjukvara. Laggar en del (inte lika mycket som Cupran) och frustrerande att inte ännu kunna koppla upp sig mot bilen. Hoppas det löser sig med omkodningen av nycklarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021