Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Nilp skrev:
HelectriC skrev:
Elof skrev:
filippb skrev:
[quote="Elof"
HelectriC skrev:
Vansinnig acceleration på momangen är kul de första två veckorna typ. Välbyggd bil är kul hela tiden man äger bilen!

Det beror på vilken sträcka man mäter ;) .
Jag upplevde som mycket slöare. Inte alls den där explosiva direkta teslakänslan. Jag tror att många gillar den, den känns ju som sagt välbyggd, men det är knappast en bil man drar ut och kör bara för att det är kul. Får jag inte de känslorna kan jag lika gärna köra ID.3 (och slippa stödja regimen i Kina :? ).
Om den explosiva teslakänslan och Kinaregimen är 2 viktigaste parametrar så är Polestar helt fel bil för dig. För oss andra är den verkligen bilen vi har väntat på Bild
Inte viktigaste, men alla andra uppfyller P2. M3 klarar alla och ID.3 alla utom den där explosiviteten (och draget) och är dessutom ganska billig. Kul att bilen du väntat på äntligen kommit!
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.
Gissar då,att BMW IX3 inte lockar då med dryga 7 sek? :D[/quote]

Det är korrekt, iX3 går bort av flera anledningar där acc är en. RWD är en annan grund till att inte välja iX3. Att sen interiören ser lika modern ut som en bil från 80-talet gör det inte bättre.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Nilp skrev:
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.
Ska det sitta vuxna bak eller långa barn blir nog familjesemestern trevligare i ID3, bagaget verkar inte skilja så mycket heller.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Ja ID3 verkar väl kanske lite rymligare än PS?
Skiljer bara 2% i lastutrymme med baksätet uppfällt(det mäts väl upp till insynsskyddet, ovan det har nog PS2 mindre utrymme pga mer lutning på rutan).
Med baksätet nedfällt vinner ID3 med 10%.
Kupén verkar mer luftig med, ingen stor mittkonsol fram eller kardantunnel bak, samt mer utrymme för huvudet bak.

Reviewers har också jämfört PS2 utrymmesmässigt med Golf. ID3 har jämförts med passat.

Med det sagt så är det förstås två helt olika bilar som tilltalar olika målgrupper.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
PS2 är överlägsen XC40 electric. Billigare, snabbare, längre räckvidd...
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
PS2 är överlägsen XC40 electric. Billigare, snabbare, längre räckvidd...
Men samtidigt är xc40 är en väldigt populär bil redan i fossilutförande.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
PS2 är överlägsen XC40 electric. Billigare, snabbare, längre räckvidd...
Men samtidigt är xc40 är en väldigt populär bil redan i fossilutförande.
Jaha? Men som elbil är den sisådär.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
PS2 är överlägsen XC40 electric. Billigare, snabbare, längre räckvidd...
Men samtidigt är xc40 är en väldigt populär bil redan i fossilutförande.
Jaha? Men som elbil är den sisådär.
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:

Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev:
Nilp skrev:
Du kan ju inte jämföra ID.3 med PS2 om du har någon form för bagage annat än ICA-shoppingen i tankarna. Ok PS2 är ingen storlastare, men jag skulle aldrig komma på tanken att åka på familjesemester med en ID.3. Däremot tror jag det går fin-fint med PS2 så länge man inte har barnvagn, resesäng och diverse annat skrymmande med sig. Sen ska tilläggas att PS2 fortfarande är ganska snabb till 100 (4,17 sek är inte dåligt), det som är skillnaden är hur mycket det smäller till under den första halvsekunden. Jag väljer tex bort etron pga att den är för långsam, så helt accelerations-ointresserad är jag inte.
Ska det sitta vuxna bak eller långa barn blir nog familjesemestern trevligare i ID3, bagaget verkar inte skilja så mycket heller.
Jag åker aldrig på semester med andra vuxna i baksätet och barnen är under 10, så det går väldigt bra. Bil anpassas som oftast efter i vilket skede man är i livet. När barnen blir äldre så hittar man på något annat. På samma sätt som när barnen är väldigt små har man andra kriterier. ID.3 ser jag som en andra bil på samma sätt som vår eGolf. Behöver varken ha möjlighet till snabbladdning eller stort bagage.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Va? Jag argumenterar alltså för att PS2 är bättre än XC40...
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.
Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.
Va? Jag argumenterar alltså för att PS2 är bättre än XC40...
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Verdi

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Ingen aning. Vi pratar om olika saker.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
PS2 är ju bara föråkare till xc40 som också kommer i eldrivet utförande.
Jag pratar om att xc40 snart kommer med samma drivlina som PS2. Som kommentar om utrymmen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Ingen aning. Vi pratar om olika saker.
Haha, goddag yxskaft diskussion här :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Och jag argumenterar alltså för att xc40 redan är en mycket populär bil.
Är det inte den Volvo säljer mest av?
Ingen aning. Vi pratar om olika saker.
Haha, goddag yxskaft diskussion här :lol:
Nej det är inte lätt.
Erxon
elbilist
Inlägg: 406
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Polestar 2

Inlägg av Erxon »

Jag provbyggde en XC40 Recharge och en Polestar 2
XC40 hamnade på 763’ och Polestar på 683’
För min del blev det inte svårt att välja av dessa två... Polestar skulle jag välja

Men, då det inte är aktuellt just nu för bilbyte och när det är dags för det så är förhoppningsvis den Berlinbyggda Y:n på marknaden för ungefär samma pengar som Polestar:n och då får man fundera en ytterligare gång.

Men en XC40 för denna prislapp blir det inte i alla fall, den borde i mina ögon vara prissatt som en Kia E-niro.
Den är en 200-hundring för dyr helt enkelt. Skulle den hamna på detta priset så tror jag att det skulle bli en kioskvältare av rang.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev:
Jag provbyggde en XC40 Recharge och en Polestar 2
XC40 hamnade på 763’ och Polestar på 683’
För min del blev det inte svårt att välja av dessa två... Polestar skulle jag välja

Men, då det inte är aktuellt just nu för bilbyte och när det är dags för det så är förhoppningsvis den Berlinbyggda Y:n på marknaden för ungefär samma pengar som Polestar:n och då får man fundera en ytterligare gång.

Men en XC40 för denna prislapp blir det inte i alla fall, den borde i mina ögon vara prissatt som en Kia E-niro.
Den är en 200-hundring för dyr helt enkelt. Skulle den hamna på detta priset så tror jag att det skulle bli en kioskvältare av rang.
Sen gäller det ju vilken rabatt man kan få. Polestar verkar ju vilja ta efter tesla med fasta priser. En Volvo köper man ju aldrig till listpris.

XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev:
Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
XC40 ska byggas i Belgien.

https://electrek.co/2020/03/09/volvo-la ... crossover/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Polestar 2

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev:
Är XC40 och PS2 byggda i Kina?
Enligt Polestar byggs PS2 i Kina.

Källa: https://www.polestar.com/se/press/press ... gen-i-kina

Men det känns som du redan visste det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Polestar 2

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Polestar 2

Inlägg av M3apan »

Fredrik j skrev:
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
XC40 är ju ingen billig bil redan i fossilutförande. Vad kostar motsvarande fossil-KIA?
Allt är relativt. Grundversionen av XC 40 kostar 282k, XC 60 kostar som jämförelse 409k. Vill man ha 163 hk motorn samt automatlåda kostar den 335k. Inte så farligt tycker jag.

Men det stora problemet är väl 335k vs 699k. Ok, då får man 408hk vs 163k och 250hk bensinaren med R paket kostar 466k. Men är XC 40 köparna de som vill ha 400 hk, betala 700k för sina bilar ? Jag är lite tveksam.
Jag var lite tveksam till att folk skulle vilja betala 700’ för en model3 men det visade sig ju vara fallet.
Model3-ägarna kommer väl inte sällan från bilar som kostar 335’?
Mellanskillnaden kompenseras av lägre förmånsvärde samt bränslekostnader. Varför skulle det inte gälla för andra elbilar?
En aspekt som sällan nämns men som faktiskt påverkar, åtminstone den "upplevda" månadskostnaden för bilen, är att Tesla (via DNB) hittills jobbat med relativt låga räntor när det kommer till finansiering. Jämför med tex Volvo billån eller dylikt á ca 4,50% så gör det sitt på en finansiering av en 6-700k bil.
Skriv svar