Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

lawe skrev:
Själv har jag kört +7000 mil med min P2 och hittar inget vettigt att byta till som matchar min kravbild och toppar P2:an, så jag fortsätter köra den så länge.
Jag ligger på 8600 mil nu. Samma sak här. Skulle vilja ha den nya med 205kW laddning och lite extra räckvidd men ska jag ha allt i utrustningsväg blir det så pass mkt dyrare nu, även efter att dom typ sänkt priserna senaste veckorna. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

joel80 skrev: 11 sep 2023 12:06
lawe skrev:
Själv har jag kört +7000 mil med min P2 och hittar inget vettigt att byta till som matchar min kravbild och toppar P2:an, så jag fortsätter köra den så länge.
Jag ligger på 8600 mil nu. Samma sak här. Skulle vilja ha den nya med 205kW laddning och lite extra räckvidd men ska jag ha allt i utrustningsväg blir det så pass mkt dyrare nu, även efter att dom typ sänkt priserna senaste veckorna. :)
Ja. Det är ju lite "jobbigt" att ha köpt med 70' bonus, före prishöjningarna och med gamla förmånsreglerna. Allt man tittar på blir rejält mycket dyrare. Tur man valde finansiell leasing :-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »


lawe skrev:

Ja. Det är ju lite "jobbigt" att ha köpt med 70' bonus, före prishöjningarna och med gamla förmånsreglerna. Allt man tittar på blir rejält mycket dyrare. Tur man valde finansiell leasing :-)
Samma här, kan förlänga eller köpa loss. Men man är ju alltid sugen på det nya. BildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

Kris Rifa har gjort ett förbrukningstest med en MY24 LRDM med performancepack. Visserligen i 24 grader men med 120 km/h på mätaren fick han 19,2 kWh/100km i förbrukning. Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.

XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Polestar 2

Inlägg av Vindens »

Priset för privatleasing av Polestar 2 SM SR är på 4629kr med 1500mil per år med rätt så snabb leverans enligt hemsidan.
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

Vindens skrev: 12 maj 2024 08:31
Priset för privatleasing av Polestar 2 SM SR är på 4629kr med 1500mil per år med rätt så snabb leverans enligt hemsidan.
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
Det diskuterades lite i en annan tråd nyligen. Summa summarum är det ett mycket bra erbjudande som saknar konkurrens, men i priset på 4629kr ingår varken adaptiv farthållare eller eluppvärmd ratt. Så lite får man avstå alternativt lägga till extra kostnad för något av paketen. Men det är en fantastisk bil, så väldigt mycket bil för pengarna.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 386
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

toppo skrev: 12 maj 2024 08:42
Vindens skrev: 12 maj 2024 08:31
Priset för privatleasing av Polestar 2 SM SR är på 4629kr med 1500mil per år med rätt så snabb leverans enligt hemsidan.
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
Det diskuterades lite i en annan tråd nyligen. Summa summarum är det ett mycket bra erbjudande som saknar konkurrens, men i priset på 4629kr ingår varken adaptiv farthållare eller eluppvärmd ratt. Så lite får man avstå alternativt lägga till extra kostnad för något av paketen. Men det är en fantastisk bil, så väldigt mycket bil för pengarna.
Någon som vet om räntan är låst hela perioden?
Så de inte höjer avgiften efterhand...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Polestar 2

Inlägg av Dinsdale »

Vindens skrev: 12 maj 2024 08:31
Priset för privatleasing av Polestar 2 SM SR är på 4629kr med 1500mil per år med rätt så snabb leverans enligt hemsidan.
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
Värt att tänka på är att det kan finnas skrivelser i leasingavtalet som gör att du är skyldig att serva bilen, kostnaden för detta är inbakad i leasingavgiften. Men om bilverkstaden som ingår i avgiften går i konkurs och du inte kan lämna in bilen får du betala för service hos nån annan ur egen ficka, vilket ger ökad kostnad.
Det kan även bli problem om leasinggivaren är bilfirman själv, men det verkar inte bli mer än att du måste lämna tillbaka bilen i förtid om de går i konkurs.

Exempel ur närtid: https://www.hallakonsument.se/fragor-oc ... asingavtal

Iom att det är lite kris för Polestar kan det vara värt att undersöka det där. Det är säkert lugnt, men ändå bra att kolla upp.
Model 3 SR+ 18" 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 207
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 2

Inlägg av toppo »

Sportbilsentusiasten skrev: 12 maj 2024 08:56
toppo skrev: 12 maj 2024 08:42
Vindens skrev: 12 maj 2024 08:31
Priset för privatleasing av Polestar 2 SM SR är på 4629kr med 1500mil per år med rätt så snabb leverans enligt hemsidan.
Någon som har nappat och vilka dela med sig av erfarenheter?
Finns det mer prisvärd alternativ just nu?
Det diskuterades lite i en annan tråd nyligen. Summa summarum är det ett mycket bra erbjudande som saknar konkurrens, men i priset på 4629kr ingår varken adaptiv farthållare eller eluppvärmd ratt. Så lite får man avstå alternativt lägga till extra kostnad för något av paketen. Men det är en fantastisk bil, så väldigt mycket bil för pengarna.
Någon som vet om räntan är låst hela perioden?
Så de inte höjer avgiften efterhand...
På mitt tidigare leasingavtal när jag leasade av Polestar så var räntan fast, så skulle tro det är det fortfarande.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10415
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

Betydligt högre sannolikhet att räntorna går ner än upp kommande 2-3 år, så personligen hade jag valt rörlig ränta om man hade fått välja...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
MrJOJ
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 maj 2024 14:15

Re: Polestar 2

Inlägg av MrJOJ »

Var och provkörde i helgen. Avgiften och räntan (2%) är fast under hela perioden. Övermil kostar 12,5kr.

Dock är det ett begränsat antal bilar eftersom det inte går att speca hur man vill på sidan. Kanske att man rensar ut inför MY25🤔
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Polestar 2

Inlägg av Vindens »

MrJOJ skrev: 12 maj 2024 09:08
Var och provkörde i helgen. Avgiften och räntan (2%) är fast under hela perioden. Övermil kostar 12,5kr.

Dock är det ett begränsat antal bilar eftersom det inte går att speca hur man vill på sidan. Kanske att man rensar ut inför MY25🤔
Förmodligen rensar man ut för det är endast två färger det går att välja emellan.
Erbjudandet ser ut att vara till sista juni men förmodligen så långt lagret räcker.

Vad gäller service så är det efter 2 år/ 3000 mil så i värsta fall är det en serviceavgift man får stå för.

Värdeminskningen under 3 år blir klart högre på de flesta bilar än vad denna leasingavgift. Men vem vet Tesla kanske konstrar med motsvarande erbjudanden för M3 SR framgent.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag var på en lokal liten bilträff här i Bergen och där hade som enda bilproducent Polestar en liten monter med en BST 230 som ordinarie kostar 745.000NOK, men som de var ok med att släppa för 630.000NOK. Ganska stor rabatt. Men det tyder nog bara på att de dyrare PS2orna är ganska svårsålda nu för tiden. En helt ny Model 3 Performance som kommer inom några veckor kostar tex under 600.000.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

toppo skrev:
Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

themax skrev: 12 maj 2024 09:53
toppo skrev:
Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.
Nä det gör han inte. Han kör GPS-mätt 90 eller 120 vid räckviddstest.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4947
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev: 12 maj 2024 10:51
themax skrev: 12 maj 2024 09:53
toppo skrev:
Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.
Nä det gör han inte. Han kör GPS-mätt 90 eller 120 vid räckviddstest.
Hur kan du vara så säker på de.. han brukar ju lägga passet över hastighetsmätaren.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 12 maj 2024 15:48
taliz skrev: 12 maj 2024 10:51
themax skrev: 12 maj 2024 09:53
toppo skrev:
Väldigt märkligt att Tesla-Björn fick så mycket högre förbrukning med bara en motor.
Tesla-Bjørn kör oftast långt över hastighetsgränsen i sina tester. Han fick nyligen böter på 7500 NOK och två prickar i registret. Det gör hans tester i stort sett irrelevanta i faktisk förbrukning, men kan vara bra i jämförande test mellan bilar.
Nä det gör han inte. Han kör GPS-mätt 90 eller 120 vid räckviddstest.
Hur kan du vara så säker på de.. han brukar ju lägga passet över hastighetsmätaren.
Ja när han kör 1000 km challenge.
Men räckviddssiffrorna kommer inte därifrån.

När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1341
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Polestar 2

Inlägg av Verdi_ »

themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.

Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.
Nä, det är fel.
Det är inte någon genomsnittsfart han mäter.

Han kör ett antal mil på motorvägen med farthållare i jämn fart i 90 km/h enligt GPS.
Sedan vänder han och kör tillbaka samma sträcka för att minimera avvikelserna med vind och höjdskillnad.

Sedan upprepas samma test i 120 km/h.

Och han kör samma väg med alla bilar när han gör räckviddstest för att få så rättvisa resultat som möjligt.

Han redovisar även i vilken temperatur testet är gjort i, och däckmärke/modell och däckdimension.

Resultaten är i mitt tycke högst relevanta för verklig räckvidd och en av de bättre som finns för att jämföra olika bilar.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1905
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Polestar 2

Inlägg av themax »

Verdi_ skrev:
themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.

Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Ja, jag har sett dem - även en av de senare när han får böter. Det finns inga vägavsnitt i Norge med 120 där han gör förbrukningstesterna så när han gör de testerna så kör han fortare än hastighetsgränsen. Vilket var min poäng.

Nu kör han även 1000 km challenge i Norge eftersom hans hustru ska föda när som helst (kanske gjort det nu) och det har på en sån test han blev klockad av polisen – långt över hastighetsgränsen. Det är därför som förbrukningssiffran är irrelevant för många i de hastigheterna. Jag kör till exempel aldrig så mycket över gränsen och kommer alltid under förbrukning som Tesla-Bjørn redovisar i sitt förbrukningstest för Model Y.

Så åter till vad jag sa från början. Tesla-Bjørn kör över gällande hastighet med alla bilar han testar. Han gör till och med en grej av att han inte bryr sig om vad tittarna tycker om det. För oss som faktiskt bryr oss om hastighetsgränser blir hans tester tillämpliga som jämförelse, men inte som sanning för just den bilen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10415
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Polestar 2

Inlägg av Legato »

themax skrev: 12 maj 2024 19:05
Verdi_ skrev:
themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.

Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Ja, jag har sett dem - även en av de senare när han får böter. Det finns inga vägavsnitt i Norge med 120 där han gör förbrukningstesterna så när han gör de testerna så kör han fortare än hastighetsgränsen. Vilket var min poäng.

Nu kör han även 1000 km challenge i Norge eftersom hans hustru ska föda när som helst (kanske gjort det nu) och det har på en sån test han blev klockad av polisen – långt över hastighetsgränsen. Det är därför som förbrukningssiffran är irrelevant för många i de hastigheterna. Jag kör till exempel aldrig så mycket över gränsen och kommer alltid under förbrukning som Tesla-Bjørn redovisar i sitt förbrukningstest för Model Y.

Så åter till vad jag sa från början. Tesla-Bjørn kör över gällande hastighet med alla bilar han testar. Han gör till och med en grej av att han inte bryr sig om vad tittarna tycker om det. För oss som faktiskt bryr oss om hastighetsgränser blir hans tester tillämpliga som jämförelse, men inte som sanning för just den bilen.
Vi har 120 väg i Sverige. Kör du inte ens 120 på dem?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 386
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Nicke Nyfiken skrev: 12 maj 2024 18:32
themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.
Nä, det är fel.
Det är inte någon genomsnittsfart han mäter.

Han kör ett antal mil på motorvägen med farthållare i jämn fart i 90 km/h enligt GPS.
Sedan vänder han och kör tillbaka samma sträcka för att minimera avvikelserna med vind och höjdskillnad.

Sedan upprepas samma test i 120 km/h.

Och han kör samma väg med alla bilar när han gör räckviddstest för att få så rättvisa resultat som möjligt.

Han redovisar även i vilken temperatur testet är gjort i, och däckmärke/modell och däckdimension.

Resultaten är i mitt tycke högst relevanta för verklig räckvidd och en av de bättre som finns för att jämföra olika bilar.
Hur lång är sträckan?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 386
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Polestar 2

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 12 maj 2024 19:27
themax skrev: 12 maj 2024 19:05
Verdi_ skrev:
themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.

Har du ens sett hans videos? Han sätter bilen på 120 gps-fart. Ofta 123-124 mätarfart. 120-testerna körs väl ner mot svenska västkusten?
Ja, jag har sett dem - även en av de senare när han får böter. Det finns inga vägavsnitt i Norge med 120 där han gör förbrukningstesterna så när han gör de testerna så kör han fortare än hastighetsgränsen. Vilket var min poäng.

Nu kör han även 1000 km challenge i Norge eftersom hans hustru ska föda när som helst (kanske gjort det nu) och det har på en sån test han blev klockad av polisen – långt över hastighetsgränsen. Det är därför som förbrukningssiffran är irrelevant för många i de hastigheterna. Jag kör till exempel aldrig så mycket över gränsen och kommer alltid under förbrukning som Tesla-Bjørn redovisar i sitt förbrukningstest för Model Y.

Så åter till vad jag sa från början. Tesla-Bjørn kör över gällande hastighet med alla bilar han testar. Han gör till och med en grej av att han inte bryr sig om vad tittarna tycker om det. För oss som faktiskt bryr oss om hastighetsgränser blir hans tester tillämpliga som jämförelse, men inte som sanning för just den bilen.
Vi har 120 väg i Sverige. Kör du inte ens 120 på dem?
Jag kör ofta långt med hustrun till släkten. 40-60 mil i sverige enkel väg. Då kör man motorväg och kör enl 120-skyltarna. Stor skillnad i restid mot 90.
Kör vi i europa är det mest bekvämt i 120-130, då den är tyst o fin upp till 140 då vindbruset kommer först där.
Kör jag kortare sträckor till vardags brukar jag ”såsa mig” runt 90-100 o digga musik.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5404
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Polestar 2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 maj 2024 11:46
Nicke Nyfiken skrev: 12 maj 2024 18:32
themax skrev: 12 maj 2024 17:21
Nicke Nyfiken skrev:
När han gör räckviddstest kör han i jämn fart i 90 eller 120 km/h enligt GPS.
*) i genomsnitt. I Norge finns inga sträckor med 120 km/h. Så minst 10 km/h över gällande hastighetsgräns vid testet 120 km/h.
Nä, det är fel.
Det är inte någon genomsnittsfart han mäter.

Han kör ett antal mil på motorvägen med farthållare i jämn fart i 90 km/h enligt GPS.
Sedan vänder han och kör tillbaka samma sträcka för att minimera avvikelserna med vind och höjdskillnad.

Sedan upprepas samma test i 120 km/h.

Och han kör samma väg med alla bilar när han gör räckviddstest för att få så rättvisa resultat som möjligt.

Han redovisar även i vilken temperatur testet är gjort i, och däckmärke/modell och däckdimension.

Resultaten är i mitt tycke högst relevanta för verklig räckvidd och en av de bättre som finns för att jämföra olika bilar.
Hur lång är sträckan?
66 km.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar