Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

kan ju lägga in parameter hjuldrift och kraft, så är det kanske inte så konstigt. Bakhjulsdrift och 200hk mot fyrhjulsdrift och 400hk.
Ja visst, min poäng var att det blir ju bara en vettig jämförelse mot likvärdiga bilar.

Polestar har ju mycket den är bra på jämfört med rivalerna av samma biltyp men förbrukning är ju helt enkelt inte en av dem. Frågan handlar ju bara om vilka områden som är viktiga för en enskild köpare.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

kan ju lägga in parameter hjuldrift och kraft, så är det kanske inte så konstigt. Bakhjulsdrift och 200hk mot fyrhjulsdrift och 400hk.
Ja visst, min poäng var att det blir ju bara en vettig jämförelse mot likvärdiga bilar.

Polestar har ju mycket den är bra på jämfört med rivalerna av samma biltyp men förbrukning är ju helt enkelt inte en av dem. Frågan handlar ju bara om vilka områden som är viktiga för en enskild köpare.
Dwn har ju likvärdig wltp med Ioniq 5 och ev 6 och bara något sämre än TMY (som ser ut som en ful fisk i fronten) är inte det bra? Vad ska den klara för att vara bra isf?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Dwn har ju likvärdig wltp med Ioniq 5 och ev 6 och bara något sämre än TMY (som ser ut som en ful fisk i fronten) är inte det bra? Vad ska den klara för att vara bra isf?
Börja jämför med andra sedaner i samma prisklass, så en Model 3 LR är väl närmast. Sen är WLTP inte mest relevant enligt mig utan frågan är vad den drar i 130 km/h.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Dwn har ju likvärdig wltp med Ioniq 5 och ev 6 och bara något sämre än TMY (som ser ut som en ful fisk i fronten) är inte det bra? Vad ska den klara för att vara bra isf?
Börja jämför med andra sedaner i samma prisklass, så en Model 3 LR är väl närmast. Sen är WLTP inte mest relevant enligt mig utan frågan är vad den drar i 130 km/h.
P2 är en hatchback/fastback och bör jämföras med sådana.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Dwn har ju likvärdig wltp med Ioniq 5 och ev 6 och bara något sämre än TMY (som ser ut som en ful fisk i fronten) är inte det bra? Vad ska den klara för att vara bra isf?
Börja jämför med andra sedaner i samma prisklass, så en Model 3 LR är väl närmast. Sen är WLTP inte mest relevant enligt mig utan frågan är vad den drar i 130 km/h.
P2 är en hatchback/fastback och bör jämföras med sådana.
Fast med rätt högt chassi och hög markfri gång.
Den är inte alls likvärdig med en Ioniq. Jag kommer från en sån.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Dwn har ju likvärdig wltp med Ioniq 5 och ev 6 och bara något sämre än TMY (som ser ut som en ful fisk i fronten) är inte det bra? Vad ska den klara för att vara bra isf?
Börja jämför med andra sedaner i samma prisklass, så en Model 3 LR är väl närmast. Sen är WLTP inte mest relevant enligt mig utan frågan är vad den drar i 130 km/h.
P2 är en hatchback/fastback och bör jämföras med sådana.
Fast med rätt högt chassi och hög markfri gång.
Den är inte alls likvärdig med en Ioniq. Jag kommer från en sån.
Vanlig ionic var det nog inte tänkt att jämföra med.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

HelectriC skrev:
joel80 skrev:
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Dwn har ju likvärdig wltp med Ioniq 5 och ev 6 och bara något sämre än TMY (som ser ut som en ful fisk i fronten) är inte det bra? Vad ska den klara för att vara bra isf?
Börja jämför med andra sedaner i samma prisklass, så en Model 3 LR är väl närmast. Sen är WLTP inte mest relevant enligt mig utan frågan är vad den drar i 130 km/h.
P2 är en hatchback/fastback och bör jämföras med sådana.
Fast med rätt högt chassi och hög markfri gång.
Den är inte alls likvärdig med en Ioniq. Jag kommer från en sån.
Vanlig ionic var det nog inte tänkt att jämföra med.
Ah.. förlåt.. jag som läste för snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Polestar 2

Inlägg av LarsA »

Varför dessa envisa försök att framhäva den egna bilens överträffbarhet mot andra bilar. Möjligheten att välja är väl underbar, tänk när det bara fanns få elbilsmodeller att välja mellan.

Var idag och hämtade min PS2, är mer traditionalist och gillar dess mer "normala" instrumentering. Gillar "gammeldags" dörrhandtag på ut och insidan.
Skönt med farthållare som aktiveras med den hastighet man håller och inte som teslan som ställer den efter den hastighets gräns som tesla tror gäller på den körsträckan.
Teslan m3 sr+ försvinner efter 14 månader fyllt av hatkärlek.

Både PS2 och TM3 sr+ tar oss mellan Ystad - Stockholm utan extra laddstopp. Vi stannar vi tre tillfällen; kaffe&croissant, lunch samt kaffe&kaka och laddar samtidigt.
Körtiden blir exakt lika lång endast en lite skillnad i hur mycket laddning det är kvar i batteriet när vi köar för att borda Vikingline :D
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

I Teslan kan man välja att följa aktuell hastighet istället för "skyltad hastighet". Fast det hjälper föga eftersom bilen ändå ändrar den inställda hastigheten. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Varför dessa envisa försök att framhäva den egna bilens överträffbarhet mot andra bilar. Möjligheten att välja är väl underbar, tänk när det bara fanns få elbilsmodeller att välja mellan.

Var idag och hämtade min PS2, är mer traditionalist och gillar dess mer "normala" instrumentering. Gillar "gammeldags" dörrhandtag på ut och insidan.
Skönt med farthållare som aktiveras med den hastighet man håller och inte som teslan som ställer den efter den hastighets gräns som tesla tror gäller på den körsträckan.
Framhäv nu inte ditt egna val och din nya bils förträfflighet! :!:

Nej, skämt. :D

Stort grattis till en jättefin och ny bil! :)

Är ju utmärkt att det finns olika bilar efter olika smak. PS2 är ju en jättefin bil på många sätt och vis (och på flera punkter bättre än både Teslor och många andra elbilar), och dessutom väldigt prisvärd nu när man kan konfigurera själv.

Blir det förmånsbil som hinner komma innan 1/7?

Vad blev det för utrustning, och vad hamnade priset på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Polestar 2

Inlägg av Bjelke »

Idag stod vi parkerade bredvid en P2 igen, för jäkla najs bil ändå alltså! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Polestar 2

Inlägg av Anonymous FTW »

Bjelke skrev:
Idag stod vi parkerade bredvid en P2 igen, för jäkla najs bil ändå alltså! :)
Ja verkligen, tycker dock den ser mindre ut i verkligheten än vad jag föreställt mig när jag bara hade sett den på bild, man kanske är för van från V90. VW ID4 tycker tvärt om ser större ut i verkligheten, nästan "fläskig SUV" på den. För mig som gillar smått är mindre bara en fördel men för stora familjer så är det så klart tvärt om.
Senast redigerad av Anonymous FTW, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Idag stod vi parkerade bredvid en P2 igen, för jäkla najs bil ändå alltså! :)
En i tennisgruppen har en, och en annan polare har en via jobbet. Möter dagligen flera både i trafik och på parkeringarna utanför de närmaste butikerna. Har rätta många PS2:or i området. Kan nog räkna in en 2-3 på varje promenad jag tar.

Så känns absolut som en väldigt populär elbil! Tesla är absolut nummer 1 (flest elbilar är MS och M3, även var för sig), men känns som Polestar 2 börjat gå om Audi e-tron i området.

Gillar inte grillen personligen (allt för mycket billig svart plast), men annars så tycker jag det är väldigt snygg bil.

Lite både modern och klassisk (tyvärr inte så bra Cd-värden, vilket förmodligen påverkar förbrukning) på samma gång.

Tycker baken är mycket snyggare och modernare än Teslas (även om jag gillar Taycans bak ännu mer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter »

Bjelke skrev:
Idag stod vi parkerade bredvid en P2 igen, för jäkla najs bil ändå alltså! :)
Det har jag sagt hela tiden. En utav de snyggaste bilarna idag.
Kommer de ifatt med drivlina och styrelektronik och energi effektivitet så ligger TM3 illa till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Bjelke skrev:
Idag stod vi parkerade bredvid en P2 igen, för jäkla najs bil ändå alltså! :)
Det har jag sagt hela tiden. En utav de snyggaste bilarna idag.
Kommer de ifatt med drivlina och styrelektronik och energi effektivitet så ligger TM3 illa till.
Med den gamla CMA-plattformen och den gamla "fyrkantiga" karossen (som är aerodynamiskt ineffektiv för rena BEV eller moderna energisnåla bilar generellt) så tror jag inte de kommer att vara ens i närheten att göra det.

Däremot med den nya rena BEV-plattformen som de jobbar på, och med en modern design som Precept (som jag tycker är bra mycket snyggare än PS2 och allt Tesla har), och om de får till den elektriska drivlinan bättre, så kommer de att ha stora möjligheter till en riktig hit. Ser grymt mycket fram emot en kommande Precept.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Ganska intressant vilket intresse PS2 väcker, t.o.m. i ett elbilsland som Norge. Nästan varje dag oavsett om jag står på garageuppfarten, gymmet eller mataffären så kommer det fram någon och frågar om bilen, säger att dom verkligen gillar den och sånt. Det har jag inte upplevt med någon av alla elbilar jag haft utom precis i början när Tesla fortfarande var aningen ovanligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Ganska intressant vilket intresse PS2 väcker, t.o.m. i ett elbilsland som Norge. Nästan varje dag oavsett om jag står på garageuppfarten, gymmet eller mataffären så kommer det fram någon och frågar om bilen, säger att dom verkligen gillar den och sånt. Det har jag inte upplevt med någon av alla elbilar jag haft utom precis i början när Tesla fortfarande var aningen ovanligt.
Förståligt faktiskt, tycker den är coolare som paket än både E-tron GT och Taycan. En av få elbilar jag faktiskt vänder mig om och kollar lite extra på när man går förbi :) .
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Polestar 2

Inlägg av wannabee »

Ja, men den är ju ganska ovanlig ännu (eller för lik en vanlig Volvo?). Den första och enda jag sett hittills stod bredvid den enda lediga parkeringsplatsen utanför Byggmax i Kungsbacka. Såg väl på den resan ungefär tre st Model 3 på Byggmax parkeringarna, var hos alla Byggmax utom den i Kungälv. (Försökte hitta några patroner som inte var utgångna som i småstadshålan där jag bor)

Åkte till SC i Mölndal för att äntligen få se model 3:s blå och gråa färg, har bara sett vit svart och röd förut, och det fanns de färgerna där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Tycker PS2 är extremt vanlig (även om inte lika vanlig som Tesla). Känns som den gått om e-tron, men kanske jämt skägg där.

Är själv inne på en grå M3 som ersättare till vår svarta -19. Tycker den har grymt snygg grå färg (gillar blått, men inte alls Tesla blå färg)!

Gillar inte alls den gråa ID3 tex. PS2 tycker jag också har en snygg grå färg (även om lite ljusare än vad jag personligen önskar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Polestar 2

Inlägg av dd88 »

wannabee skrev:
Ja, men den är ju ganska ovanlig ännu (eller för lik en vanlig Volvo?). Den första och enda jag sett hittills stod bredvid den enda lediga parkeringsplatsen utanför Byggmax i Kungsbacka. Såg väl på den resan ungefär tre st Model 3 på Byggmax parkeringarna, var hos alla Byggmax utom den i Kungälv. (Försökte hitta några patroner som inte var utgångna som i småstadshålan där jag bor)

Åkte till SC i Mölndal för att äntligen få se model 3:s blå och gråa färg, har bara sett vit svart och röd förut, och det fanns de färgerna där.
Tycker att P2 är extremt vanlig här kring Göteborg. I vårt lilla område så är det nog fler P2 än andra elbilar tillsammans, tidigare var det Model S som var vanligast men några har bytt till E-Tron och en till Taycan. Lite intressant att en som jobbar på Audi kör Model 3 :)

Sen håller jag med om att P2 drar blickarna till sig, många andra elbilar försvinner i mängden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Polestar 2

Inlägg av Becada »

Kanske är stora lokala variationer. I Täby ser man väldigt få Polestar. Däremot finns det väldigt många Teslor, e-tron och ID3.
Model Y Long Range
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Becada skrev:
Kanske är stora lokala variationer. I Täby ser man väldigt få Polestar. Däremot finns det väldigt många Teslor, e-tron och ID3.
Volvolandet Göteborg är också Polestarland. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Becada skrev:
Kanske är stora lokala variationer. I Täby ser man väldigt få Polestar. Däremot finns det väldigt många Teslor, e-tron och ID3.
Volvolandet Göteborg är också Polestarland. :)
Det finns fler Polestar registrerade i Stockholm än i Göteborg.
8CDA36AB-50C7-45B0-A82E-935DAAC60263.jpeg
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Becada skrev:
Kanske är stora lokala variationer. I Täby ser man väldigt få Polestar. Däremot finns det väldigt många Teslor, e-tron och ID3.
Volvolandet Göteborg är också Polestarland. :)
Det finns fler Polestar registrerade i Stockholm än i Göteborg.
8CDA36AB-50C7-45B0-A82E-935DAAC60263.jpeg
Fast det bor typ dubbelt så många i Stockholmsområdet.. Så per capita är det färre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Vad tror ni Polestar kommer göra med 2an? När kan man tro att det kommer en omarbetad version med lägre förbrukning och snabbare laddning? De bör ju vilja förbättra så snabbt som möjligt eftersom det händer mycket i branschen men vad säger ryktena?
Skriv svar