Hört talas om vinterhalvåret?taliz skrev:Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Ytterligare en anledning till att jag använder frunken för det mesta. För fronten är nästan alltid ren, all skit samlas där bak.Fredrik j skrev:Hört talas om vinterhalvåret?taliz skrev:Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.
Ja, använd den du. Jag hade laddkabeln i frunken som jag använde på jobbet varje dag. Efter någon månad skrev Bjelke här att man inte bör göra så apropå nåt annat. Då kollade jag på huven och lacken var klart mattare där jag tryckt ned huven. Vet inte hur hårt man måste trycka på Model 3 men på Model S måste man trycka ner huven ganska distinkt.
Är dock inte förvånad över att Teslas lösning återigen passar dig helt perfekt...
Re: Polestar 2
filippb skrev:Inte om han bara kör runt ÖstermalmAnonymous FTW skrev:Din bil är säkert jättefin men annars sätter väl sig dammet/sanden på huven från blåst och annan trafik och inte på händerna.taliz skrev:Om man har grusiga fingrar kanske, men det brukar åtminstone inte jag ha.Verdi skrev:Teslas frunk är inte heller gjord för att användas dagligen. Sliter som f-n på lacken att trycka ner huven.filippb skrev:Jag gillade faktiskt videon, han säger lite fel ibland och har kanske inte så bra koll på bilen men pekar ändå på de saker som en van elbilist skulle anmärka på och verkade faktiskt väldigt nöjd med bilen för att vara Teslafrälst.
För oss som kommer från Volvo känns det mesta välbekant även om jag själv hade föredragit en bättre mekanism för frunken. Den här lösningen är ju verkligen inte gjord för att användas dagligen men om man ska se till helheten så är jag rätt imponerad med allt Polestar har lyckats prestera på första försöket.
Använder den just dagligen och där är inte en repa.
Finns det inte damm på Östermalm alltså? Tänker alltid att Taliz bor i Umeå av nån anledning. Men det är väl för att jag blandar ihop honom med Zalman.
Re: Polestar 2
Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Re: Polestar 2
Samma på Porsche. Trycka på emblemet.hooked skrev:Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Re: Polestar 2
Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.hooked skrev:Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Re: Polestar 2
I manualen till Tesla 3 står det uttryckligen att man inte ska trycka på emblemet utan med båda händerna på var sida om det.Fredrik j skrev:Samma på Porsche. Trycka på emblemet.hooked skrev:Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
Re: Polestar 2
Tvärt om på Porsche. Trycka på emblemet. Med handflatan står det.Jerker skrev:I manualen till Tesla 3 står det uttryckligen att man inte ska trycka på emblemet utan med båda händerna på var sida om det.Fredrik j skrev:Samma på Porsche. Trycka på emblemet.hooked skrev:Stänger man frunken på en Model 3 trycker man på Tesla-emblemet. Man vidrör inte ens lacken.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Polestar 2
Det här med varningstriangel på nyckelfjärren, vad har man den till?OfarligTesla skrev:Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.
Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
Re: Polestar 2
Det är paniklarm/trygghetslarm på volvospråk.TiborBlomhall skrev:Det här med varningstriangel på nyckelfjärren, vad ska man ha den till?OfarligTesla skrev:Han verkade ju inte kunna något om bilar direkt, trycker på varningstrianglar på fjärrkontrollen, kan inte hitta knappen för bakluckan eller öppna frunken mm. När man dessutom pratar om batteristorleken i ”kilowatt” undrar man också hur bra kollen är på elbilarna också.
Nja, ingen bra reklam för elbilar i allmänhet tycker jag om detta är ett test av en elbil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Polestar 2
Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen?
Re: Polestar 2
Korrekt det är mest för den amerikanska marknaden dock, likadant med inställning att låsa upp alla dörrar eller bara förardörren.TiborBlomhall skrev:Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen?
Re: Polestar 2
..och funktionen som tänder innerbelysningen direkt när man låser upp bilen om man låser upp med fjärr. Så att amerikanerna ska kunna kolla så ingen gömmer sig i baksätet. Lite som monster under sängen.filippb skrev:Korrekt det är mest för den amerikanska marknaden dock, likadant med inställning att låsa upp alla dörrar eller bara förardörren.TiborBlomhall skrev:Så om jag får panik - eller sätter mig lite olyckligt med fjärrisen i fickan - så börjar bilen tuta ute på parkeringsplatsen?
Re: Polestar 2
Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen.Fredrik j skrev:Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.hooked skrev:Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja utan keyless elbaklucka skulle nog många känna sig besvikna. Har man vant sig så...taliz skrev:Men dom har vant sig vid elbaklucka, keyless osv. Volvo är ute på djupt vatten, allt dyrare att tillfredsställa pöbeln. Automagisk laddlucka, där går alltså gränsen.Fredrik j skrev:Men det har ju inte Volvokunderna vant sig vid så då borde det ju fungera.hooked skrev:Man förstår troligtvis inte om man aldrig haft en bil med funktionen och vant sig vid automatisk öppning/stängning. Ungefär som att bilen låser sig själv när man går ifrån den och man slipper trycka på någon knapp eller dörrhandtag.Anonymous FTW skrev:Tänkte också på det där. Gäller att man gör sig van att gör det i rätt ordning så är det nog inga större problem. Först ta ut kabeln sen stänga luckan sen hänga upp kabeln. Tar man ut kabeln och hänger upp den före man stänger luckan så kan man nog kanske glömma den.Fredrik j skrev:Men att man skulle glömma stänga den, som han säger, känns ju märkligt. Man måste ju ändå koppla ur kabeln.
Jag har redan vant mig av med tanklocket. Står där och trycker med munstycket på mina andra bilar.
Dom andra bilarna går jag dessutom ur utan att stänga av numera.
Re: Polestar 2
Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Re: Polestar 2
Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Re: Polestar 2
Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Jag har t.o.m. en bil som har olika nycklar till dörren och tändningen från fabrik.Svenssons skrev:Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Re: Polestar 2
Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.Svenssons skrev:Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
Re: Polestar 2
Yes, Samma lösning som i Volvo men bredare sensor som går på båda sidor.Fredrik j skrev:Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Ja det har den.Fredrik j skrev:Utgår från att polestar2 har elbaklucka med sensorstyrning. Eller?filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
"Tack vare en sensor under den bakre stötfångaren kan föraren öppna bakluckan genom att röra foten under den, förutsatt att autentiseringsenheten är i närheten."
https://www.polestar.com/se/polestar-2/ ... -features/
Re: Polestar 2
Varför skulle dom inte kunna göra likadant? PS2 har ju kopierat mkt i övrigt från Tesla.filippb skrev:Du gör en övertolkning av vad jag sa. Självklart är det smidigt med elektrisk laddluckan och särskilt så som Tesla har löst det med handsken som kan styra luckan. Andra tillverkare kan inte göra det lika snyggt och då försvinner mycket av poängen.Svenssons skrev:Det var bättre förr! Då hade man en nyckel för att låsa upp och öppna tankluckan och sedan en annan nyckel för att låsa upp och öppna korken. Automatisk laddlucka? Pfft!filippb skrev:Alla är vi vana vid olika saker. Jag skulle tex säga att elmanövrerad baklucka är en självklarhet. Först när man har löst det gör man möjligtvis laddluckan elektrisk också.
Men om man måste välja mellan elektrisk laddlucka och elmanövrerad baklucka som Tesla uppenbarligen också fått göra när de designade M3 så är jag väldigt glad att Polestar prioriterat som de har gjort.
En PS-brandad laddstation med knapp som öppnar luckan vore väl utmärkt.
Ptjah, Y har ju elektrisk baklucka. För min del är det tvärtom. Laddluckan öppnas varje dag, bakluckan kanske nån gång i kvartalet. Skulle nog hellre se en elektrisk frunk faktiskt, lastar extremt sällan stora grejer och de flyger inte runt i frunken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.