Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort :?
Jag har en S75D. Har kört 46 mil som bäst.
Som sämst kom jag 31 mil i -24 grader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Polestar 2

Inlägg av EnTraktor »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort :?
75D har ett fungerade laddnätverk.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

EnTraktor skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort :?
75D har ett fungerade laddnätverk.

Det här med laddnätverk är individuellt. Vissa är helt beroende av det medan andra aldrig behöver snabbladda.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort :?
Jag har en S75D. Har kört 46 mil som bäst.
Som sämst kom jag 31 mil i -24 grader.
du har också 21" fälgar?
Jag har också ca 30mil räckvidd som sämst om vintern. Sommar har jag knappt haft erfarenhet av än med bilen så det återstår att se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

EnTraktor skrev:
HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.

Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort :?
75D har ett fungerade laddnätverk.
ja, det har ju PS2 också, finns massor med snabbladdare här och i de flesta länder jag kör i. Norra Norrland undantaget, men där är jag inte ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Allt norr om Uppsala? ;)

Själv är jag från Sundsvall, mitt i Sverige och i SÖDRA Norrland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Allt norr om Uppsala? ;)

Själv är jag från Sundsvall, mitt i Sverige och i SÖDRA Norrland.
Ja, typ så :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Allt norr om Uppsala? ;)

Själv är jag från Sundsvall, mitt i Sverige och i SÖDRA Norrland.
Ja, typ så :D
Norrland börjar ju i Gävle och sen norrut.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Så nu är västkustarrogansen framme igen? :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Så nu är västkustarrogansen framme igen? :lol:
Inte mitt påhitt.
Skärmbild 2021-04-13 191059.png
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Arrogant vore att påstå att Stockholm ligger i östeuropa....
Skärmbild 2021-04-13 191507.png
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.

Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

joel80 skrev:
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.

Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
Ja, snabbladdare saknas. 50 kW är inte snabbladdare.
Dalarna ligger inte i Norrland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

mikebike skrev:
joel80 skrev:
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.

Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
Ja, snabbladdare saknas. 50 kW är inte snabbladdare.
Dalarna ligger inte i Norrland.
50kW är snabbladdare, över det supersnabbladdare.
Jag vet att dalarna inte räknas in i Norrland, men ska man uppåt i mellersta Norrlands inland blir det ofta den vägen man tar om man åker lite söderifrån. Skulle varit tydligare där.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig :lol:
Så nu är västkustarrogansen framme igen? :lol:
Inte mitt påhitt.
Bilagan Skärmbild 2021-04-13 191059.png finns inte längre
Allt beror på vilket perspektiv man har. :lol:
Screenshot_20210402-082909_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Privatleasa din Polestar 2 från:

Genomsnittligt pris inkl. klimatbonus:
4 247 kr /månad i 36 månader
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
mikebike skrev:
joel80 skrev:
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.

Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
Ja, snabbladdare saknas. 50 kW är inte snabbladdare.
Dalarna ligger inte i Norrland.
50kW är snabbladdare, över det supersnabbladdare.
Jag vet att dalarna inte räknas in i Norrland, men ska man uppåt i mellersta Norrlands inland blir det ofta den vägen man tar om man åker lite söderifrån. Skulle varit tydligare där.
Är säkert lite olika begrepp, och finns nog ingen exakt standard. Alla tycker olika, och sådana här standarder vad som anses snabbt brukar även ändras och flyttas uppåt med tiden.

Även om 50kW kanske bar snabbladdning på 2012, så skulle jag säga att det är min. 100kW som gäller för att vara snabbladdning idag.

Men det är bara en personlig åsikt (precis som alla andras).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Det är ingen personlig åsikt.
Det är branschstandard när man benämner laddare med olika hastighet.
Semisnabbladdare är 22kW, Snabbladdare oftast 50kW (egentligen alla över 22kW enligt tidigare EU-direktiv. Trafikverket ser dock 50kW som nedre gräns för sina bidrag för utbyggnad av snabbladdare.) och sen supersnabbladdare som är över det. Oftast minst 100kW.

Om du sen vill benämna det annorlunda efter eget tycke kan jag såklart inte styra, men vill man göra sig förstådd är det kanske vettigt att man följer det som är "standard".

Med branschstandard menar jag att t.ex elbolag, myndigheter, laddnätsägare och liknande använder sig av de termerna på de olika laddarna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Polestar 2

Inlägg av MarkusL »

joel80 skrev:
Det är ingen personlig åsikt.
Det är branschstandard när man benämner laddare med olika hastighet.
Semisnabbladdare är 22kW, Snabbladdare oftast 50kW (egentligen alla över 22kW enligt tidigare EU-direktiv. Trafikverket ser dock 50kW som nedre gräns för sina bidrag för utbyggnad av snabbladdare.) och sen supersnabbladdare som är över det. Oftast minst 100kW.

Om du sen vill benämna det annorlunda efter eget tycke kan jag såklart inte styra, men vill man göra sig förstådd är det kanske vettigt att man följer det som är "standard".

Med branschstandard menar jag att t.ex elbolag, myndigheter, laddnätsägare och liknande använder sig av de termerna på de olika laddarna.
Precis som att edge en gång benämndes ”high speed internet” över gprs med en svindlande hastighet på 384Kbps :D
Man behöver revidera vad som är ”high speed” med tiden. Att 100 kw kallas supersnabbladdare är snart skrattretande om inte redan. Men handlar inte denna tråd om Polestar 2?
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Visst.. men vi är inte riktigt där än. Det är ju också än så länge klart vsnligare med 50kW snabbladdare än supersnabbladdare för alla oss som inte kör Tesla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
Visst.. men vi är inte riktigt där än. Det är ju också än så länge klart vsnligare med 50kW snabbladdare än supersnabbladdare för alla oss som inte kör Tesla.
Det är för att de flesta andra elnät (tyvärr) är så total efterblivna. Både effektmässigt och användarmässigt (dåliga betallösningar). 10 år efter sin tid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar