Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort
Jag har en S75D. Har kört 46 mil som bäst.
Som sämst kom jag 31 mil i -24 grader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort
75D har ett fungerade laddnätverk.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort
75D har ett fungerade laddnätverk.
Det här med laddnätverk är individuellt. Vissa är helt beroende av det medan andra aldrig behöver snabbladda.
Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort
Jag har en S75D. Har kört 46 mil som bäst.
Som sämst kom jag 31 mil i -24 grader.
du har också 21" fälgar?
Jag har också ca 30mil räckvidd som sämst om vintern. Sommar har jag knappt haft erfarenhet av än med bilen så det återstår att se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har samma räckvidd på min PS2 som jag hade i MS 75D med 21”. Är ganska överdrivet att PS2 har så kort räckvidd. Knappt märkbar skillnad för mig och jag kör likadant nu som då, i samma sorts terräng, väder etc.
En S75D med 21” har ju dock inte direkt längre räckvidd än en Model 3 SR+ med 18”, med 19” hade ju S75D bara typ 3-4 mil längre WLTP om jag minns rätt och slängde man på 21” så lär de ha testat typ lika. Så då vore det ju inte osannolikt att en PS2 med stora batteriet hamnar kring en Model 3 SR+ i räckvidd, när Björn Nyland testat verkar de ju också hamna rätt exakt lika iaf i 120 km/h.
Med det sag tyckte jag nästan aldrig vår S75D hade för kort räckvidd i sig, snarare att det var lite segt att ladda så högt man behövde ibland. Och räckvidd är ju inte allt heller.
Precis det jag menar. De flesta tycker en 75D har tillräcklig räckvidd men en PS2 har alldeles för kort
75D har ett fungerade laddnätverk.
ja, det har ju PS2 också, finns massor med snabbladdare här och i de flesta länder jag kör i. Norra Norrland undantaget, men där är jag inte ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Norra Norrland?
Jag trodde det var dåligt med snabbladare i nästan hela Norrland?
Haha, ok, jag trodde bara det fanns norra Norrland. Allt är samma för mig
Allt norr om Uppsala?
Själv är jag från Sundsvall, mitt i Sverige och i SÖDRA Norrland.
Ja, typ så
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.
Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.
Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
Ja, snabbladdare saknas. 50 kW är inte snabbladdare.
Dalarna ligger inte i Norrland.
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.
Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
Ja, snabbladdare saknas. 50 kW är inte snabbladdare.
Dalarna ligger inte i Norrland.
50kW är snabbladdare, över det supersnabbladdare.
Jag vet att dalarna inte räknas in i Norrland, men ska man uppåt i mellersta Norrlands inland blir det ofta den vägen man tar om man åker lite söderifrån. Skulle varit tydligare där.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hela norrlandskusten går väl utmärkt att köra med elbil idag. Jag har kört upp till Härnösand med en Leaf, och vidare uppåt funkar fint det också. Även mellersta Norrland in mot Östersund har skapligt tätt med laddare. Dalarna har rätt tätt med laddare nu.
Det som saknas på vissa sträckor är HPC-laddare. Så nån laddning blir ju kanske med 50kW även om man kör en bil som klarar mer.
Ja, snabbladdare saknas. 50 kW är inte snabbladdare.
Dalarna ligger inte i Norrland.
50kW är snabbladdare, över det supersnabbladdare.
Jag vet att dalarna inte räknas in i Norrland, men ska man uppåt i mellersta Norrlands inland blir det ofta den vägen man tar om man åker lite söderifrån. Skulle varit tydligare där.
Är säkert lite olika begrepp, och finns nog ingen exakt standard. Alla tycker olika, och sådana här standarder vad som anses snabbt brukar även ändras och flyttas uppåt med tiden.
Även om 50kW kanske bar snabbladdning på 2012, så skulle jag säga att det är min. 100kW som gäller för att vara snabbladdning idag.
Men det är bara en personlig åsikt (precis som alla andras).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ingen personlig åsikt.
Det är branschstandard när man benämner laddare med olika hastighet.
Semisnabbladdare är 22kW, Snabbladdare oftast 50kW (egentligen alla över 22kW enligt tidigare EU-direktiv. Trafikverket ser dock 50kW som nedre gräns för sina bidrag för utbyggnad av snabbladdare.) och sen supersnabbladdare som är över det. Oftast minst 100kW.
Om du sen vill benämna det annorlunda efter eget tycke kan jag såklart inte styra, men vill man göra sig förstådd är det kanske vettigt att man följer det som är "standard".
Med branschstandard menar jag att t.ex elbolag, myndigheter, laddnätsägare och liknande använder sig av de termerna på de olika laddarna.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är ingen personlig åsikt.
Det är branschstandard när man benämner laddare med olika hastighet.
Semisnabbladdare är 22kW, Snabbladdare oftast 50kW (egentligen alla över 22kW enligt tidigare EU-direktiv. Trafikverket ser dock 50kW som nedre gräns för sina bidrag för utbyggnad av snabbladdare.) och sen supersnabbladdare som är över det. Oftast minst 100kW.
Om du sen vill benämna det annorlunda efter eget tycke kan jag såklart inte styra, men vill man göra sig förstådd är det kanske vettigt att man följer det som är "standard".
Med branschstandard menar jag att t.ex elbolag, myndigheter, laddnätsägare och liknande använder sig av de termerna på de olika laddarna.
Precis som att edge en gång benämndes ”high speed internet” över gprs med en svindlande hastighet på 384Kbps
Man behöver revidera vad som är ”high speed” med tiden. Att 100 kw kallas supersnabbladdare är snart skrattretande om inte redan. Men handlar inte denna tråd om Polestar 2?
Visst.. men vi är inte riktigt där än. Det är ju också än så länge klart vsnligare med 50kW snabbladdare än supersnabbladdare för alla oss som inte kör Tesla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Visst.. men vi är inte riktigt där än. Det är ju också än så länge klart vsnligare med 50kW snabbladdare än supersnabbladdare för alla oss som inte kör Tesla.
Det är för att de flesta andra elnät (tyvärr) är så total efterblivna. Både effektmässigt och användarmässigt (dåliga betallösningar). 10 år efter sin tid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik