Re: Polestar 2
Postat: 03 jun 2020 13:27
Polestar och Koenigsegg har något på G tillsammans
Det lär inte bli bättre ekonomi för dem om de inte uppfyller kraven som köpare har som t.ex. pris till vad man får. Kostar bilen mycket mer än konkurrenterna och saknar funktioner så lär det inte bli en bil som säljer i några mängder, se t.ex. Mercedes EQC jämfört med Audi etron.Mickep skrev:Tror det är mer ekonomin. Polestar är inte stora nog att gå in i ett samarbete utan de för nöja sig med att utnyttja de resurser som finns. (vissa större bilföretag har ju bensinstationer ex volvo, polestar är inte volvo).Svenssons skrev:Ja, är det inte viljan som brister så är det väl kunnandet...filippb skrev:Fast Polestar kan ju inte gärna vilja annat än att sälja elbilar. Deras hybrid är inte tänkt att säljas i några större volymer. Att tro att Polestar bildades bara för att skrämma folk tillbaka till Volvo hybrider är ju löjligt.
Fortfarande kasst från Polestar att inte få ihop ett riktigt samarbete men tänker att rabatter eller andra upplägg kan komma längre fram.
Undrar hur det skulle låtit här om polestar gått in i suc nätverket.
På vilket sätt är detta ett samarbete? Låter snarare som att Plugsurfing får möjligheten att lägga en RFID-tagg och en reklambroschyr i varje sold Polestar 2 i hopp om att nya ägaren ska signa upp och använda deras tjänst för att de inte vet bättre. Ungefär som "webbläsarvalet" Microsoft blev påtvingade att genomföra för att konkurrensutsätta Internet Explorer. Är det så illa att Polestar betalt för att Plugsurfing ska få göra reklam i Polestars produkter luktar "samarbetet" riktigt illa.helix skrev:Nu har Polestar gett besked vad gäller laddningssamarbeten:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 74n8qn-4AM
"Rent konkret innebär det att alla Polestar 2-ägare med leveransen av sin bil får med en Plugsurfing-tagg. Ägaren måste sedan koppla taggen till ett konto på Plugsurfing. Det kommer inte att bli någon rabatt för Polestar 2-ägarna, utan samarbetet är till för att underlätta för kunderna att hitta till olika laddstationer eftersom Plugsurfingkartorna, med laddarnas positioner kommer att finnas i det Google Maps som kommer med Polestar 2."
Några exempel på vad det kostar med Plugsurfing för snabbladdning
Eon: 9,09kr/kWh
Ionity: 9,57kr/kWh
Bee: 13.75kr/kWh
Det här känns inte så attraktivt direkt...
Fler partnerskap av samma typ? Betyder det att Polestar 3 levereras med mittkonsolen redan fylld med taggar från olika tjänster för laddning?– Partnerskapet med Plugsurfing i Europa är ett första exempel på denna typ av lösning och banar väg för fler partnerskap som kommer inkludera såväl nationella som mer regionala och lokala lösningar, säger Thomas Ingenlath.
Fick med sig mycket ström också, 0,1kWhbonath skrev:Volvo har eget "laddnätverk"...
Fina data som slank med där.bonath skrev:Volvo har eget "laddnätverk"...
Nu när Polestar är ett fristående märke så behöver de väl ngt nytt som signalerar högre prestanda och exklusivitet.frippan skrev:Polestar och Koenigsegg har något på G tillsammans
Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....HelectriC skrev:Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
nej appen är inte uppdaterad alls. Står också juli på mig, trots att jag fått mail om senare.Edward123 skrev:Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....HelectriC skrev:Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
HelectriC skrev:nej appen är inte uppdaterad alls. Står också juli på mig, trots att jag fått mail om senare.Edward123 skrev:Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....HelectriC skrev:Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
lite konstigt det där, jag har ett svagt minne om att bilen skulle bli levererad hemma eller på jobb? eller var det bara vid service?Edward123 skrev:HelectriC skrev:nej appen är inte uppdaterad alls. Står också juli på mig, trots att jag fått mail om senare.Edward123 skrev:Härligt! Ser du något om det i appen? Står att man ska kunna följa processen där men kan bara se min beställningsspec, står dessutom planerad leverans i juli trots att de mailat om att det blir aug/sep så den verkar inte helt uppdaterad....HelectriC skrev:Kul! Nu har jag fått VIN till PS2. Då börjar det iaf närma sig. Processen är väldigt lik den hos Tesla. Fick kontakt elektroniskt, signerade elektroniskt, väljer leveransställe etc.
Nu fick jag också mail om VIN-nummer osv. Upphämtning i Gbg eller Sthlm är lite trist då jag bor i Malmö (och de har kommunicerat upphämtning i Helsingborg) men det är väl så i uppstartsfasen. Kan vara kul att börja med en liten roadtrip Nu ska jag bara lösa alla papper de vill ha in från vårt leasingbolag (och håller tummarna för att de har avtal med AutoPlan).
Världen?Bruno skrev:Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...
"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."
Och vad menar Ingenlath med detta?
"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."
I Sverige eller Europa?
Förmodligen kina där ju bilförsäljningen återhämtat sig snabbt.Svenssons skrev:Världen?Bruno skrev:Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...
"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."
Och vad menar Ingenlath med detta?
"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."
I Sverige eller Europa?
Som tidigare skribenter nämner, gäller nog snarare världen, inklusive Kina där den tillverkas. Kina som för övrigt är världens största elbilsmarknad med mer än hälften av världens elbilsförsäljning.Bruno skrev:Med tanke på att ett fartyg (PCC) lastar minst 7000 bilar så är ett hundratal väldigt lite om de ska till hela den europeiska marknaden...
"Det första hundratalet nya Polestar 2-bilar är på väg med båt från Kina till hamnen i belgiska Brygge. Därifrån ska de forslas vidare till Göteborg, Stockholm, Oslo och andra ställen i norra Europa innan de når kunderna."
Och vad menar Ingenlath med detta?
"Så hur har försäljningen av Polestar 2 gått?
– Vi har nått det antal kunder vi förväntade oss. Nu räknar vi med att sälja tusentals bilar i år, säger Thomas Ingenlath."
I Sverige eller Europa?
Blir spännande att se hur övergången från Model S till PS2 blircosmos skrev:Den inte bara ser liten ut, den är liten. Har provsuttit den två gånger.