Sida 91 av 234

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 20:45
av Verdi
HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkelt ;)
De vanliga bromsarna klarar nog paniksituationer också.

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 20:51
av Front242
HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkelt ;)
Ja men vilken bra idé att göra detta val obligatoriskt. Standarnbromsarna funkar inte alls - option ticked

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 21:36
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkelt ;)
De vanliga bromsarna klarar nog paniksituationer också.
Men har inte M3 performance bättre bromsar än övriga M3? Jag förstår inte helt vad din poäng är? Att man inte ska ha bra bromsar? Eller att bara PS2 inte behöver ha bra bromsar?

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 21:45
av Verdi
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Front242 skrev:
Justerbara dämpare är väl en sak, men extra biffiga bromsar på en elbil känns lite som 4 tums slutrör på en avgasbil. Ser tufft ut kanske.
Ja, bromsar är ju bara överskattat. Man ska köra så försiktigt att man aldrig behöver nudda bromspedalen. Situationer där man behöver bromsa ordentligt ska man helt enkelt undvika. Bäst om bilen står i garaget helt enkelt ;)
De vanliga bromsarna klarar nog paniksituationer också.
Men har inte M3 performance bättre bromsar än övriga M3? Jag förstår inte helt vad din poäng är? Att man inte ska ha bra bromsar? Eller att bara PS2 inte behöver ha bra bromsar?
Bra bromsar har man för att kunna panikbromsa om och om igen... På en vanlig bruksbil är det inte så vanligt förekommande. ;)

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 21:45
av HelectriC
Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Ska en bil inte få ha bra bromsar? Vad är argumentet mot att erbjuda bättre bromsar?

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 22:41
av lawe
Finns det några siffror på skillnader i bromsprestanda mellan std och perf?

Re: Polestar 2

Postat: 12 jul 2020 23:13
av mastodontfilmsmats
lawe skrev:
Finns det några siffror på skillnader i bromsprestanda mellan std och perf?
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3

Siffrorna är lite tveksamma fläckvis kanske, tycker mig att kvartsmilen på en SR+ på 15,1 sekunder känns långsam, tex (YT har några 13,6s-klipp - före 5%, om nu SR+ ens omslöts av den boosten)

41m 100-0 för SR+ ...
33m 100-0 för M3P ....

Det är JÄTTESTOR skillnad. :shock: , och 33m är väl .. bra (med tanke på bromsarnas storlek); däremot är 41m uppseendeväckande dåligt, allra helst som bilen är runt hundra kilo lättare...

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2020 12:50
av taliz
mastodontfilmsmats skrev:
lawe skrev:
Finns det några siffror på skillnader i bromsprestanda mellan std och perf?
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance
https://fastestlaps.com/models/tesla-model-3

Siffrorna är lite tveksamma fläckvis kanske, tycker mig att kvartsmilen på en SR+ på 15,1 sekunder känns långsam, tex (YT har några 13,6s-klipp - före 5%, om nu SR+ ens omslöts av den boosten)

41m 100-0 för SR+ ...
33m 100-0 för M3P ....

Det är JÄTTESTOR skillnad. :shock: , och 33m är väl .. bra (med tanke på bromsarnas storlek); däremot är 41m uppseendeväckande dåligt, allra helst som bilen är runt hundra kilo lättare...
Beror nog mer på däcken än bromsarna. PS4S har bra mkt bättre grepp än vanliga PS4(har haft båda på min Model 3).
Bromsarna på M3P är större främst för att tåla upprepade hårda inbromsningar.
Sen kom det väl nån uppdatering som förbättrade bromsverkan på Model 3 vill jag minnas, de där 41m kan alltså vara innan uppdateringen.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2020 13:21
av Fredrik j
taliz skrev:
Bromsarna på M3P är större främst för att tåla upprepade hårda inbromsningar.
Troligtvis därför polestar 2 finns med större bromsar som tillval. Det är en tung bil.

Re: Polestar 2

Postat: 13 jul 2020 13:34
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Bromsarna på M3P är större främst för att tåla upprepade hårda inbromsningar.
Troligtvis därför polestar 2 finns med större bromsar som tillval. Det är en tung bil.
Givetvis. Är ju så på typ alla prestandabilar.

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 09:24
av Zalman3
Nu kan du boka provkörning av den 100% elektriska Polestar 2, såväl i Göteborg som Stockholm. Klicka på länkarna nedan för att hitta en tid som passar.

Boka provkörning av Polestar 2 i Göteborg

Polestar space Göteborg, Kungsportsavenyn 25
Polestar Headquaters, v.29, Göteborg, Assar Gabrielssons väg 9
Polestar Headquaters, v.30-31, Göteborg, Assar Gabrielssons väg 9

Boka provkörning av Polestar 2 i Stockholm

Polestar space Stockholm, Norrlandsgatan 5
Polestar, v.30-31, Stockholm, Finnboda hamn
https://view.info.polestar.com/?qs=f62d ... 8c205e0eeb

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 17:49
av taliz


Jonny (fd 5th gear & fully charged) testar.

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 19:49
av Front242
Jonny säger att Teslas bromsar är gjorda av mjukost och att Polestars är riktigt bra. Jag blir lite sugen på en provtur.

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 20:04
av hooked
Kul recensioner av Polestar och det verkar vara en fin bil! Avsaknaden av laddnätverk är dock det största problemet.

I den här testen kör Model 3 helt jämt mot senaste Porsche 911 i bromstestet. Undrar vad Jonny har för kommentar?


Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 20:41
av taliz
Front242 skrev:
Jonny säger att Teslas bromsar är gjorda av mjukost och att Polestars är riktigt bra. Jag blir lite sugen på en provtur.
Nej, choklad sa han. :mrgreen:
Kanske skulle ut och provsmaka?



Men jag undrar vad det är han tänker på, nån gammal S med bromsar som spruckit eller nått?
Är ju Brembos grejer på Tesla, precis som PS2.

Han nämnde också att fjädringen på PS2 var MYCKET fastare än vad han trodde.
Undra hur den är om man sätter den på mjukaste? Fram med skiftnycklarna...

Re: Polestar 2

Postat: 14 jul 2020 22:02
av Front242
Ett test till

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 03:31
av Zalman3
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 07:22
av Bruno
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 07:59
av bjelkeman
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Kör du mycket motorväg? Jag kör mycket blandat. Min Model 3 AWD ligger på 168 Wh/km efter 26000 km.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 08:35
av Bruno
bjelkeman skrev:
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Kör du mycket motorväg? Jag kör mycket blandat. Min Model 3 AWD ligger på 168 Wh/km efter 26000 km.
Japp, motorväg vanligtvis, men frugan och jag slåss om bilen så det är även 70-väg även om hon kör i 100 km/h :o Det är en fantastisk bil, ren körglädje så det är klart att det drar upp förbrukningen men vi kör korta sträckor varje dag och då har vi kul 8-) Accelerationen är ju klockren så det ökar förbrukningen avsevärt. Kört 28000 km sedan april förra året.

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 08:52
av Svenssons
Bruno skrev:

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:06
av Bruno
Svenssons skrev:
Bruno skrev:

Men oavsett så kommer jag nog bara 30-35 mil och har 20% kvar vid 100% innan avfärd.. Det går ju inte att stanna när som helst för att ladda utan det krävs fortfarande planering och framförhållning.
20% kvar efter 30-35 mil? Då är det är ju 7-9 mil kvar i räckvidd. Kör jag långt så är det 2-5% kvar som jag går på ifall jag vet att jag ska stanna vid destination med laddbox. Igår kom jag hem med 4%. Det går alltid att anpassa hastigheten ifall något oförutsett händer. Normalt brukar oförutsedda saker leda till lägre förbrukning men en gång hade en lastbil välte över vägen så det blev drygt ett par mil extra hem. Fick köra lite försiktigare och kom hem med 2%. Min bil har ca 30 mil räckvidd för 0-100% vid landsvägskörning, mindre för motorväg.
Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:21
av Svenssons
Bruno skrev:

Du är tuffare än vad jag är, laddar hemma varje dag så utflykter är spännande för mig ;) När man har passagerare med mig (läs fru) så vill jag inte utmana ödet, de kan bli så nervösa... Vet jag att det finns en laddare dit jag är på väg så, men på nya sträckor för mig så blir det på SUC som jag laddar, de andra tar för lång tid.
Räcker det inte med runt 4 mil i normal hastighet som buffert då? Det är främst till destination och till SuC som jag tänker på. Till okända laddare utan alternativ kan jag förstå större buffert men det finns väl inte så många ställen utan alternativa snabbladdare inom 5 mil idag?

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:49
av Zalman3
Bruno skrev:
Zalman3 skrev:
Front242 skrev:
Ett test till
Tung törstig och med en räckvidd i verkligheten på ca 220 miles=35 mil lät sådär.
Har inte kollat klippet, men menar du räckvidden när de körde i testet? Jag får inte ut mer med min M3LR... (jag har ett snitt på 2,11 kWh) Vad drog den i snitt?
Hur kan du ha 2,11kWh i snitt?

Jag har 2,11kWh i snitt på +10.000mil på min S75D.
Har varken garage eller möjlighet att ladda hemma.
Och det är rejält kallt på vintern hos mig i Umeå.
Menar du att en modell 3 drar lika mycket el som en modell S?
Som bäst har jag 46 mils räckvidd, som sämst i -24 grader tog jag mig 31 mil.
I snitt kommer jag 37 mil.

Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.

Re: Polestar 2

Postat: 15 jul 2020 09:54
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Angående Polestar 2 så är den tung, 2.123 kg.

Min S75D som är en mycket större bil väger, 2180 kg.
Det beror väl på att model S till stor del är byggd i aluminium?