Re: Polestar 2
Postat: 04 aug 2020 23:22
En Saab parkerad bredvid en Saab?Teslaspolen skrev:Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
En Saab parkerad bredvid en Saab?Teslaspolen skrev:Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
Bra test! Kul att det är fler som anser att M3P är marknadens bästa elbil. Bra också att han kort och koncist men ändå korrekt förklarade vikten av, och skillnaden i laddmöjligheter.taliz skrev:Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).
Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.d3marcus skrev:Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Hemma är det ju som sagt i många fall ganska meningslöst, och känns ungefär lika ”coolt” som en Segway. I bilen vore det ju hur användbart som helst, om det funkade bra. Att söka en låt eller en adress på rull utan röststyrning är ju allt annat än trafiksäkert. Riktig fungerade AP skulle också vara ett alternativ, men det finns ju inte heller.taliz skrev:Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.d3marcus skrev:Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Själv använder jag det för att sätta timer när jag lagar mat, inget annat(har testat lite andra användningsområden, men faller tillbaka till att det är bekvämare att klicka). Kan inte komma på någon i familjen, närstående, kompis eller kollega som använder det heller.
Kan bara hålla med...taliz skrev:Tror det är väldigt få som är intresserade av, eller överhuvudtaget använder, röststyrning idag.d3marcus skrev:Teslas röststyrning är verkligen ett skämt jämfört med Google Assistant. Fattar inte att de inte prioriterar röststyrning när UX:et är så beroende av en pekskärm. Här ligger Tesla år efter Polestar (och kommande konkurrenter som valt Android Automotive som OS).
Själv använder jag det för att sätta timer när jag lagar mat, inget annat(har testat lite andra användningsområden, men faller tillbaka till att det är bekvämare att klicka). Kan inte komma på någon i familjen, närstående, kompis eller kollega som använder det heller.
Vet du om man styra språk för röststyrningen separat från skärmens språk? Det brukar nämligen vara något som saknas och för mig blir det helt avgörande för om funktionen kan vara användbar eller inte. Att ha hela skärmens språk på svenska vore en mardröm, lite som att köra svenska på datorn eller i Officepaketet.helix skrev:Blir kanske lite OT, men då det snackats en del röststyrning så vill jag ändå ge min input. Ska tilläggas att jag också testat Polestar 2s röststyrning och den är efter mina tester mer "hit and miss" än Teslas. Mer om min provkörning av Polestar 2 i separat inlägg senare.
Jag tycker Teslas röststyrning funkar klockren efter finslipning i senaste versionerna. Ni som har synpunkter, har ni verkligen testat senaste versionen och ställt in språk till Svenska? För mig funkar den på allt jag frågar bilen och de kommandon jag ber den om. Den förstår naturligt språk nu sedan några versioner tillbaka och det har blivit ett rejält lyft. Har testat massvis med adresser att navigera till som är både butiker, sevärdheter, adresser osv. Hittills är den spot on och minst sagt imponerande.
Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.OfarligTesla skrev:Vet du om man styra språk för röststyrningen separat från skärmens språk? Det brukar nämligen vara något som saknas och för mig blir det helt avgörande för om funktionen kan vara användbar eller inte. Att ha hela skärmens språk på svenska vore en mardröm, lite som att köra svenska på datorn eller i Officepaketet.helix skrev:Blir kanske lite OT, men då det snackats en del röststyrning så vill jag ändå ge min input. Ska tilläggas att jag också testat Polestar 2s röststyrning och den är efter mina tester mer "hit and miss" än Teslas. Mer om min provkörning av Polestar 2 i separat inlägg senare.
Jag tycker Teslas röststyrning funkar klockren efter finslipning i senaste versionerna. Ni som har synpunkter, har ni verkligen testat senaste versionen och ställt in språk till Svenska? För mig funkar den på allt jag frågar bilen och de kommandon jag ber den om. Den förstår naturligt språk nu sedan några versioner tillbaka och det har blivit ett rejält lyft. Har testat massvis med adresser att navigera till som är både butiker, sevärdheter, adresser osv. Hittills är den spot on och minst sagt imponerande.
Ja problemet brukar ju vara när man har inställt på engelska och vill navigera till/ringa någon(-stans) vars namn innehåller åäö, då brukar det mesta kunna gå fel om den ens förstår någonting.helix skrev:Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.
jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.
Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Engelska? Det ska vara binärt! Det finns 10 slags människor, de som förstår binärt och de som inte gör det.OfarligTesla skrev:Ja problemet brukar ju vara när man har inställt på engelska och vill navigera till/ringa vars namn innehåller åäö, då brukar det mesta kunna gå fel om den ens förstår någonting.helix skrev:Vet faktiskt inte, men gissar att så inte är fallet och tror att detta är en stor anledning att många tycker röststyrningen fungerar dåligt. Har man bilen inställd på engelskt språk så funkar inte röststyrning på svenska alls utan då får man prata engelska med bilen.
jag har min bil inställt på svenska. Resonerade lite som du tidigare och kört det mesta på engelska, men Tesla har trimmat in översättningarna rätt bra nu i menyer, app osv så jag tycker det funkar bra att köra på Svenska.
Mitt tips till alla är att köra svenska som språk i bilen och testa röststyrningen. Det funkar förträffligt!
Att ha teknikprylar inställda på svenska är lite som att titta på engelsk film dubbad till svenska... Teknik skall vara på engelska (som det är skapat från början) och folk som sätter sina datorer/telefoner på svenska är monster (har flera i min familj). Brukar hjälpa folk på jobbet med Excelmacron ibland och har de Excel på svenska blir mitt standardsvar att de får klara sig själva då jag inte tänker ens försöka beblanda mig dessa översättningar.
Den amerikanska invasionen började ju cirka redan 2014, och kom igång på allvar tre-fyra år senare. Och nu kommer kinserna och vill också ha en del av kakan. När kommer tysken måntro?Tellus skrev:Kinesiska invasionen har startatTeslaspolen skrev:Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
Fast i ASCII-koden så kan man ju tolka 10 som 10 (DEC) eller 16 (HEX) medans två binärt är 00000010taliz skrev:...klipp...
Engelska? Det ska vara binärt! Det finns 10 slags människor, de som förstår binärt och de som inte gör det.
...klipp...
Teslas privatleasing är också svindyr...Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!Legato skrev:Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.Fredrik j skrev:Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.Verdi skrev:Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.Fredrik j skrev:
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Tvärtom? Jag skrev att jag tror det finns god chans att även PS2 får fantastiskt andrahandsvärde... Är bara inte lika säker som med Model 3.HelectriC skrev:Jag tror tvärtom, PS2 går hem i stugorna i Sverige och har precis påbörjat sin karriär. Den håller sig bättre de närmsta åren. M3 däremot är närmare en facelift (om det nånsin kommer en vet vi inte), samt MY är också nära förestående att konkurrera om samma Teslakunder och därmed trycka ned M3-begpris. Jag hade inte köpt en M3 idag utan garanterat restvärde!Legato skrev:Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
PS2 kommer det finnas betydligt färre av och antagligen håller det upp värdet bättre. Särskilt som Model 3 snart får konkurrens från Model Y. Tycker även "Chargegate" oroar för Teslas del. Fast det kanske inte påverkar treorna lika mycket?Legato skrev:Har man ingen utköpsoption efter leasingperioden hos varken Tesla eller Polestar?Anderzzon skrev:Priserna för privatleasing är väldigt lika Teslas. Det jag dock kan störa mig lite på hos både Tesla och Polestar är att de inte räknar med att vissa tillval är värt något efter leasingtiden. Läderklädsel hos Polestar blir t.ex extremt dyrt med privatleasing.Goblin skrev:Ganska tydligt att Volvo och Polestar helst inte vill syssla med privatleasing när man kollar i deras konfigurator - 11 000-12 000 i månaden HAHA!! Fast med tanke på vilken hype det är kring den här bilen så är det nog många som blint betalar detta utan att tänka sig för.
Om inte skulle jag aldrig våga privstleasa. Jag tror Model 3 kommer ha fantastiskt andrahandsvärde även framåt. Känner mig inte lika säker angående PS2, men god chans även där IMO.
Polestar är ett dotterbolag till Volvo.zyax skrev:Många kommer att välja XC40 och bli kraftigt besvikna på att räckvidden inte håller vad Volvo lovat. Precis som Verdi säger är det helt fel bil att elektrifiera, den passar bättre som fossilbil.Fredrik j skrev:Jovisst, men jag tror många kommer välja elvarianten. Ska jag förklara varför? Elbilar är ekonomiskt fördelaktiga.Verdi skrev:Ja det är klart. Ska jag förklara varför? Högt luftmotstånd gör inte så mycket på en fossilbil. Men på en elbil är det avgörande. Iaf om man tänker sig att åka längre sträckor emellanåt.Fredrik j skrev:
Menar du att den är bättre som fossilbil?
Hur som helst tror jag den kommer attrahera samma kunder som köper den idag.
Skillnaden mellan WLTP-range och riktig range kommer diffa mycket och extremt mycket om man försöker åka motorväg och är van att ha moms på den skyltade hastigheten. Detta kommer i sin tur ramla tillbaka på Volvo som tillverkare. Polestar 2 är en så mycket bättre bil att börja med, men det är inte Volvo som gör den...