Re: Polestar 2
Postat: 17 jun 2021 13:45
Om någon är sugen på en semestervecka med bl.a Polestar2 på Gotland så har M tagit fram ett intressant paket:
https://m.co/se/sv-SE/gotland/
https://m.co/se/sv-SE/gotland/
Ja, det blir ju en annan kalkyl för förmånsvärdet. Både pga att utrustningen inte är inbakad i priset och pga att reglerna öndras den 1/7.Remuz skrev:Jag har följt tråden dåligt men försökte söka lite nu utan framgång. När man gjorde om konfig så man nu måste lägga till 100k för LR dual motor och 40k+45k för de paket som förut var standard (lounge och pilot eller vad dom nu heter), förändrades då förmånsvärdet på något sätt? Känns som det är 185k extrautrustning nu vilket kanske minskar reduceringen? Skulle vara intressant att veta hur det blir 1/7 och framåt...
Någon dom vet hur denna kalkyl ser ut?Maw skrev:
Ja, det blir ju en annan kalkyl för förmånsvärdet. Både pga att utrustningen inte är inbakad i priset och pga att reglerna öndras den 1/7.
Du jan prova här https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/Remuz skrev:Någon dom vet hur denna kalkyl ser ut?Maw skrev:
Ja, det blir ju en annan kalkyl för förmånsvärdet. Både pga att utrustningen inte är inbakad i priset och pga att reglerna öndras den 1/7.
Nuvarande förmånsvärde har jag koll på eftersom ovan nämnda kalkylator finns för den, men den förmån som finns om en vecka har jag inte koll på. Eftersom Volvo Group gör nettolöneavdrag baserat på förmånsvärdet så kan det slå en hel del, det blir den direkta plånbokskostnaden så att sägaMaw skrev:Du jan prova här https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/Remuz skrev:Någon dom vet hur denna kalkyl ser ut?Maw skrev:
Ja, det blir ju en annan kalkyl för förmånsvärdet. Både pga att utrustningen inte är inbakad i priset och pga att reglerna öndras den 1/7.
De olika batteri och motoralternativen räknas inte som extrautrustning och påverkar nog därför inte förmånsvärdet så mycket.
Jag tror inte att det finns beräkning för förmånsvärde för bilar registrerade efter 1/7 ännu?
Ja, man kunde ju önska att Skatteverket kunde publicera en kalkylator för de nya förmånsvärdena också..Remuz skrev:Nuvarande förmånsvärde har jag koll på eftersom ovan nämnda kalkylator finns för den, men den förmån som finns om en vecka har jag inte koll på. Eftersom Volvo Group gör nettolöneavdrag baserat på förmånsvärdet så kan det slå en hel del, det blir den direkta plånbokskostnaden så att sägaMaw skrev:Du jan prova här https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/Remuz skrev:Någon dom vet hur denna kalkyl ser ut?Maw skrev:
Ja, det blir ju en annan kalkyl för förmånsvärdet. Både pga att utrustningen inte är inbakad i priset och pga att reglerna öndras den 1/7.
De olika batteri och motoralternativen räknas inte som extrautrustning och påverkar nog därför inte förmånsvärdet så mycket.
Jag tror inte att det finns beräkning för förmånsvärde för bilar registrerade efter 1/7 ännu?
Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
martinot skrev:Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
Har du eventuellt länk?
Läste det där. Förstår inte hur de fått det så högt. Gjort mängder av resor i motorvägshastighet på 120-130km/h och kommer nu när det är sommar inte ens upp till de siffror de fått i 110km/h.Aida skrev:martinot skrev:Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
Har du eventuellt länk?
Har du noterat det tidigare? Är det inte skumt - jag fattar inte det resultatet… Skoda Enyaq vinner med Mach E som förlorare som de var mycket kritiska till. Id4 tvåa.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... -och-volvo
Obs länken är bakom betalvägg så tjänar inte mycket till men eftersom du frågade… Jag läste hela tidningen på Readly.
Som en jämförelse drar en Tesla Model 3 LR med två cyklar på taket 22,2 kWh/100 km Stockholm-Kalmar. T.o.r. till södra Öland drog den 20,2.joel80 skrev:Läste det där. Förstår inte hur de fått det så högt. Gjort mängder av resor i motorvägshastighet på 120-130km/h och kommer nu när det är sommar inte ens upp till de siffror de fått i 110km/h.Aida skrev:martinot skrev:Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
Har du eventuellt länk?
Har du noterat det tidigare? Är det inte skumt - jag fattar inte det resultatet… Skoda Enyaq vinner med Mach E som förlorare som de var mycket kritiska till. Id4 tvåa.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... -och-volvo
Obs länken är bakom betalvägg så tjänar inte mycket till men eftersom du frågade… Jag läste hela tidningen på Readly.
Här efter Gävle - Sollentuna där första 3 och sista 3 km är långsammare så snitt-hastigheten går ner lite.
Vi Bilägare säger att de fick 23.5kWh/100km i 110km/h.
Jag höll rätt hög hastighet. På resa Gävle - Eskilstuna landade jag på 18,8kWh/100km. (ca 10-15km/h över skyltat)mikebike skrev:Som en jämförelse drar en Tesla Model 3 LR med två cyklar på taket 22,2 kWh/100 km Stockholm-Kalmar. T.o.r. till södra Öland drog den 20,2.joel80 skrev:Läste det där. Förstår inte hur de fått det så högt. Gjort mängder av resor i motorvägshastighet på 120-130km/h och kommer nu när det är sommar inte ens upp till de siffror de fått i 110km/h.Aida skrev:martinot skrev:Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
Har man eventuellt länk?
Har man noterat det tidigare? Är det inte skumt - jag fattar inte det resultatet… Skoda Enyaq vinner med Mach E som förlorare som de var mycket kritiska till. Id4 tvåa.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... -och-volvo
Obs länken är bakom betalvägg så tjänar inte mycket till men eftersom man frågade… Jag läste hela tidningen på Readly.
Här efter Gävle - Sollentuna där första 3 och sista 3 km är långsammare så snitt-hastigheten går ner lite.
Vi Bilägare säger att de fick 23.5kWh/100km i 110km/h.
Jo, men tycker de inte är ensamma. Får mycket PS2-reklam, men även mycket Mercedes, Cupra, VW och annan elbilsreklam på YT. Men PS2 är nog vanligast håller jag med om.wannabee skrev:De måste satsa rätt mycket på reklam?
Först kom deras reklamfilmer mest upp när jag kollade på Munros filmer, men nu ser jag reklamfilmerna nästan varje gång jag tittar på Youtube, kan möjligen ha klickat på en reklamfilm nån enda gång.
Inga problem. Tack ändå!Aida skrev:martinot skrev:Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
Har man eventuellt länk?
Har man noterat det tidigare? Är det inte skumt - jag fattar inte det resultatet… Skoda Enyaq vinner med Mach E som förlorare som de var mycket kritiska till. Id4 tvåa.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... -och-volvo
Obs länken är bakom betalvägg så tjänar inte mycket till men eftersom man frågade… Jag läste hela tidningen på Readly.
martinot skrev:Inga problem. Tack ändå!Aida skrev:martinot skrev:Intressant att de noterat först nu.Aida skrev:I nyaste Vi Bilägare förvånas de över att Polestar 2 såväl har långsammare laddning som högre förbrukning och stötigare och sladdrigare gång vid aktiv körning på sämre landsvägar…
I synnerhet märkligt med tanke på att Volvons frontarea borde vara mångdubbelt större (så även cw)
Har man eventuellt länk?
Har man noterat det tidigare? Är det inte skumt - jag fattar inte det resultatet… Skoda Enyaq vinner med Mach E som förlorare som de var mycket kritiska till. Id4 tvåa.
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... -och-volvo
Obs länken är bakom betalvägg så tjänar inte mycket till men eftersom man frågade… Jag läste hela tidningen på Readly.
Tänkte på denna artikeln och testet hos Vi Bilägare: https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist
Då är jag med.Aida skrev:
Neeeeej en del av mitt inlägg föll bort. Jag menade att Vi Bilägare i sitt test fick längre räckvidd, snabbare laddning och bättre väghållning flr Volvo XC40 Recharge än den lågbyggda kusinen Polestar 2. Det är skumt…