Sida 1 av 2
Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 13:33
av juristen
Ni har ca 400K att spendera och är medelinkomsttagare.
Vad skulle ni välja av dessa två alternativ och varför?
Vad kan gå fel med en gammal Tesla?
Ny Kia e-Niro advance
pris ca 375 000 kr efter bonus malus:
+++ Helt ny bil med 7 års nybilsgaranti = tryggt ägande
++ låg försäkringskostnad (halvförsäkring 1600 kr/år första 3 åren)
+ bra räckvidd per laddning
- högt golv i baksätet = dålig sittkomfort bak
- finns nästan bara 50kw CCS-laddning tillgängligt (även om bilen kan ladda 100kw), kommer förmodligen upplevas som en begränsning vid långfärd.
- framhjulsdriven
- ingen app (dock timerstyrning av kupévärme)
Summa summarum: trygg och duglig bil, hyfsat pigg och komfortabel men ingen wow-känsla. Förutsägbara ägandekostnader. Kan leda till ett till bilbyte inom ett par år på grund av att jag vill ha något roligare.
Begagnad Tesla Model S 85 (ca 2014 och 15000 mil)
totalpris ca 420 000 kr inkl. import och vinterhjul
+++ Landsvägskryssare med fin komfort och bra prestanda
++ Fri och snabb laddning via supercharger
+ app
+ bakhjulsdriven
--- Ev. reparationskostnader som inte täcks av garanti = osäker ägandekostnad
-- dyr försäkring (helförsäkring 11 000 kr/år)
- tillgång till servicecenter
Summa summarum: Drömbil som är inom räckhåll ekonomiskt bara inte reparationskostnaderna sticker iväg. Bara AWD som saknas, allt annat finns där och lite till. Lite av en chansning med ägandekostnaderna.
Lite hjärta eller hjärna över valet. Den stora frågan är hur mycket en begagnad äldre model S kan kosta i underhåll och reparationer...
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 13:36
av SR-71-BlackBird
Jag gillar bilar och starka varumärken så dessa motpoler fungerar INTE för mig!

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 13:44
av Jerker
juristen skrev:- finns nästan bara 50kw CCS-laddning tillgängligt (även om bilen kan ladda 100kw)
Den kan faktiskt bara ladda c:a 85 kW.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 13:52
av Smutt
Gratis laddning är så underbart, njuter varje gång

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 13:59
av Jeppe_E
Jag skulle gärna vilja säga Tesla Model S. Men det förnuftiga valet är förstås e-Niron.
Bara det faktum att försäkringen kostar dig +10000 kr per år och att eventuella reperationskostnaderna är osäkra skulle få mig att välja e-Niron. Eftersom den är billigare att äga så kan du efter 3-5 år byta e-niron mot något roligare.
Personligen har jag haft mina laståsnor och ser fram emot mindre och roligare bilar nu när barnen är stora. Men jag hade inte valt att lägga 420.000kr på en bil som är 5 år gammal och 15000 mil på mätaren.
Dina +/- är ju naturligtvis dina preferenser och vad jag förmodar reflekterar mer vad du vill ha, än att de är objektiva
Model S får + för att den är bakhjulsdriven, e-niron får - för att den är framhjulsdriven
e-niron får - för högt golv och dålig sittkomfort. Model S är ingen skönhet i detta avseendet heller
Jag har kollat på en S och räknat mig blå på en sådan, men kommit fram till att nej minsann, osäkerheten kring byggkvaliten är för stor i förhållande till priset. Men det är ju jag det

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:11
av jeppe_sthlm
Om du ska använda den till mycket långresor där du behöver ladda, kommer du nog att trötta på Kia:n rätt snart. Blir ju bättre i och med att HPC-laddare byggs ut, men där är vi inte än. Ofta är övriga snabbladdare dessutom ensamma, vilket innebär trassel om man kommer fram till en som är upptagen eller trasig.
Annars är det självklart det förnuftiga valet. Jag är glad att Kia:n inte fanns på marknaden när jag skulle köpa bil - då hade jag nog aldrig kunna lura mig själv att köpa en Tesla. Fanns helt enkelt inga alternativ som enda bil som skulle klara en del långresor utan att tära för mycket på familjen.
Känns väldigt svårt att byta till en Kia nu, när jag väl vant mig vid Tesla...
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:28
av Gustafsson
Jag skulle nog vänta på en billigare M3.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:32
av juristen
Jeppe_E skrev:Jag skulle gärna vilja säga Tesla Model S. Men det förnuftiga valet är förstås e-Niron.
Bara det faktum att försäkringen kostar dig +10000 kr per år och att eventuella reperationskostnaderna är osäkra skulle få mig att välja e-Niron. Eftersom den är billigare att äga så kan du efter 3-5 år byta e-niron mot något roligare.
Personligen har jag haft mina laståsnor och ser fram emot mindre och roligare bilar nu när barnen är stora. Men jag hade inte valt att lägga 420.000kr på en bil som är 5 år gammal och 15000 mil på mätaren.
Dina +/- är ju naturligtvis dina preferenser och vad jag förmodar reflekterar mer vad du vill ha, än att de är objektiva
Model S får + för att den är bakhjulsdriven, e-niron får - för att den är framhjulsdriven
e-niron får - för högt golv och dålig sittkomfort. Model S är ingen skönhet i detta avseendet heller
Jag har kollat på en S och räknat mig blå på en sådan, men kommit fram till att nej minsann, osäkerheten kring byggkvaliten är för stor i förhållande till priset. Men det är ju jag det

Tack för bra synpunkter. Jag tänker mycket som du. Men det skulle vara intressant att höra någon som kört en Tesla riktigt långt berätta om sina erfarenheter om vad som går sönder och vad det löpande underhållet kostar.
Fram- och bakhjulsdrift är mycket riktigt mina egna preferenser. Föredrar normalt inte så mycket det ena framför det andra, men med dessa bilars effekt och vridmoment så gör det skillnad. e-Niron hade svårt att få ner effekten i marken, en bakhjulsdriven bil har fördel där.
Har inte provat baksätet på Model S, men av det jag läst så verkar folk vara rätt nöjda. Det i e-Niron gillade jag dock inget vidare, jag hade typ knäna i brösthöjd trots medellängd...
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:34
av MSO
Den är inte enkel den frågan. Jag står nog inför exakt samma val om nåt år eller två, för har gått från egen till anställd. Slut på sötebrödsdagarna... :O
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:36
av OfarligTesla
Det är inte så att du kan sträcka dig till en Model 3 MR? Kostnadsmässigt behöver det ju inte handla om så mycket pengar över hela ägandet, speciellt om du behåller den längre än Kian.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:44
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:Det är inte så att du kan sträcka dig till en Model 3 MR? Kostnadsmässigt behöver det ju inte handla om så mycket pengar över hela ägandet, speciellt om du behåller den längre än Kian.
Det är ett jättebra tips, fast om 420.000 kr är på tå, så är nog 570.000 svårt att ta, även om man sträcker på sig. Speciellt om man vill ha AP också (som jag personligen ser som en naturlig del av Teslan).
Sen var det ju den där lilla detaljen med att den inte finns (än)

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:49
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:OfarligTesla skrev:Det är inte så att du kan sträcka dig till en Model 3 MR? Kostnadsmässigt behöver det ju inte handla om så mycket pengar över hela ägandet, speciellt om du behåller den längre än Kian.
Det är ett jättebra tips, fast om 420.000 kr är på tå, så är nog 570.000 svårt att ta, även om man sträcker på sig. Speciellt om man vill ha AP också (som jag personligen ser som en naturlig del av Teslan).
Sen var det ju den där lilla detaljen med att den inte finns (än)

Priset är dock inte kostnaden utan kostnaden blir lägre än prisskillnaden, speciellt om han kan behålla Teslan länge än Kian. Och eftersom e-niron är ett alternativ är nog inte AP ett krav heller även om jag skulle ta det själv.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 14:57
av jeppe_sthlm
juristen skrev:
Tack för bra synpunkter. Jag tänker mycket som du. Men det skulle vara intressant att höra någon som kört en Tesla riktigt långt berätta om sina erfarenheter om vad som går sönder och vad det löpande underhållet kostar.
Fram- och bakhjulsdrift är mycket riktigt mina egna preferenser. Föredrar normalt inte så mycket det ena framför det andra, men med dessa bilars effekt och vridmoment så gör det skillnad. e-Niron hade svårt att få ner effekten i marken, en bakhjulsdriven bil har fördel där.
Har inte provat baksätet på Model S, men av det jag läst så verkar folk vara rätt nöjda. Det i e-Niron gillade jag dock inget vidare, jag hade typ knäna i brösthöjd trots medellängd...
Lite samma i Teslan - golvet är väldigt högt upp, så att säga. Man får inte mycket stöd för benen om man inte är barn. Inte ett jätteproblem för oss, då det bara är barnen som sitter bak. Tycker att bredden bak är bra annars - inga problem att sitta 3 i bredd. Ingen kardantunnel, så platsen i mitten funkar fint. Benutrymmet är det heller inget fel på.
Bagaget i en bakhjulsdriven Model S är dock enormt - bara fram finns det plats som motsvarar bagaget på en småbil. Det är +
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 15:20
av Leo
Har haft både e-up, e-Golf x4, Tesla P85, X100D. Byter bil varje år ungefär och nu kommer jag ha en e-Niro Advance från nästa månad

. Har provkört två gånger och tycker det är en riktigt trevlig elbil på många sätt.
Har lämnat in min e-Golf (2018, välutrustad 2700mil) till KVD förra veckan, så den borde komma upp vilken dag som helst.
Funderade en hel del på Model 3 och begagnade lågmilade S men till slut kom jag fram till att en e-Niro med lägsta utrustningsnivån =Advance (som ändå är helt ok!) borde innebära hyfsat låg "värdeminskningen till nästa vår.
Samt att driftskostnaderna och "riskerna" med det som går sönder/slits är nog betyyyyyydligt lägre på en ny e-Niro än en äldre S med mycket mil (=prisnivån du tänker). Kan du inte skruva själv så får du nog räkna med dyrare reparationer av strulig karaktär typ dörrhandtag, vibrationer, däck, ev vibrationer, hjullager, bromsok, mittskärm som lägger av, läckande glastak mm. Saker som kanske inte innebär driftsstopp men ändå saker du vill/behöver reparera och i vissa fall är det även rejält dyrt att lämna in för. Skulle också tro att Teslas Servicecenter är en "trång sektor" för ett tag framöver när nu Model 3 kommer på bred front + att de bara finns på vissa platser i Sverige.
Dessutom är ju förmånsvärdet på e-Niron riktigt lågt. 2250kr/månad för en Advance med metallic och V-däck! Jämför det med S som ofta ligger 4500-7000kr/mån korrekt räknat med utrustning.
Helförsäkring på en äldre S jämfört med 1/2 på en ny e_Niro kan nog skilja myyycket också. Lite beroende på dina förutsättningar. När jag kolla nyligen på min fd P85 (reggad med 69kW) så var det 16000kr/år för helförsäkring. Skulle gissa att 1/2 försäkring på e-Niron hamnar på 4000kr/år.
Till nästa år finns förhoppningsvis Model 3 och/eller e-Niro med dragkrok. Samt att det börjar komma allt fler alternativ. Samtidigt som en e-Niro med vettig räckvidd torde vara ganska intressant som begagnad då =vettigt 2:a handsvärde.
Enda "oron" är nog just tillförlitlighet/tillgänglighet på CCS laddare om vi tar den på långresor. Åker oftast skolloven och då är nog trycket på de CCS som finns som högst!. Så hade det primära användningsområdet varit långresor hade jag nog ändå valt en Tesla. Sen är Model S en betydligt större bil på gott och ont!
Sen har jag lite vilda planer på att "göra en Tars" =köpa tillbaka min P85 framöver om han som äger den vill släppa den till vettigt pris! (Han kommer så småningom byta till en elbil med dragkrok, typ Model 3). Det är Bakhjulsdrift, Stor Frunk, AP, färgspec, välskött och låga mil som lockar med min fd P85.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 15:25
av juristen
OfarligTesla skrev:
Priset är dock inte kostnaden utan kostnaden blir lägre än prisskillnaden, speciellt om han kan behålla Teslan länge än Kian. Och eftersom e-niron är ett alternativ är nog inte AP ett krav heller även om jag skulle ta det själv.
Jag håller med om resonemanget och är med på skillnaden mellan inköpspris och kostnad. Men inköpspriset är en faktor i sig och har större betydelse för framtida eller nuvarande låneutrymme än vad driftskostnader har. Bankerna har sina schabloner och de är inte elbilsanpassade. Vill man ha marginal för ett framtida husköp eller något liknande så spelar det stor roll hur ens belåning eller sparande ser ut och då är det inte så smart att köpa till ett högt inköpspris, även om kostnaden per månad utslaget är helt OK.
Hur som helst finns det ingen model 3 MR att köpa idag. En model 3 SR skulle kunna vara något i framtiden. Men det får man jämföra utifrån de alternativ och de förutsättningar som finns då.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 15:37
av juristen
Leo skrev:
Funderade en hel del på Model 3 och begagnade lågmilade S men till slut kom jag fram till att en e-Niro med lägsta utrustningsnivån =Advance (som ändå är helt ok!) borde innebära hyfsat låg "värdeminskningen till nästa vår.
Samt att driftskostnaderna och "riskerna" med det som går sönder/slits är nog betyyyyyydligt lägre på en ny e-Niro än en äldre S med mycket mil (=prisnivån du tänker). Kan du inte skruva själv så får du nog räkna med dyrare reparationer av strulig karaktär typ dörrhandtag, vibrationer, däck, ev vibrationer, hjullager, bromsok, mittskärm som lägger av, läckande glastak mm. Saker som kanske inte innebär driftsstopp men ändå saker du vill/behöver reparera och i vissa fall är det även rejält dyrt att lämna in för. Skulle också tro att Teslas Servicecenter är en "trång sektor" för ett tag framöver när nu Model 3 kommer på bred front + att de bara finns på vissa platser i Sverige.
Dessutom är ju förmånsvärdet på e-Niron riktigt lågt. 2250kr/månad för en Advance med metallic och V-däck! Jämför det med S som ofta ligger 4500-7000kr/mån korrekt räknat med utrustning.
Har också tänkt som du. Hade jag haft möjlighet att företagsleasa e-Niro på ett år eller två så hade det varit en no-brainer. Men nu är köp det minst dåliga alternativet. Skulle också välja Advance, det enda som är intressant i Advance Plus är LED-ljus och det är inte värt 30K till. Då kan jag xenonkonvertera själv för en tusenlapp istället.
Jag kan iofs skruva själv, men det gäller bara mekaniska problem och det verkar som att man är utelämnad till Tesla vad gäller reservdelar = dyra delar. Är det problem med el eller mjukvara så måste jag lämna in.
Det allra smartaste är att avvakta elbil helt och hållet tills marknadspriserna sjunkit och utbudet blivit större. Men hur kul är det?

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 15:49
av Verdi
juristen skrev:Leo skrev:
Funderade en hel del på Model 3 och begagnade lågmilade S men till slut kom jag fram till att en e-Niro med lägsta utrustningsnivån =Advance (som ändå är helt ok!) borde innebära hyfsat låg "värdeminskningen till nästa vår.
Samt att driftskostnaderna och "riskerna" med det som går sönder/slits är nog betyyyyyydligt lägre på en ny e-Niro än en äldre S med mycket mil (=prisnivån du tänker). Kan du inte skruva själv så får du nog räkna med dyrare reparationer av strulig karaktär typ dörrhandtag, vibrationer, däck, ev vibrationer, hjullager, bromsok, mittskärm som lägger av, läckande glastak mm. Saker som kanske inte innebär driftsstopp men ändå saker du vill/behöver reparera och i vissa fall är det även rejält dyrt att lämna in för. Skulle också tro att Teslas Servicecenter är en "trång sektor" för ett tag framöver när nu Model 3 kommer på bred front + att de bara finns på vissa platser i Sverige.
Dessutom är ju förmånsvärdet på e-Niron riktigt lågt. 2250kr/månad för en Advance med metallic och V-däck! Jämför det med S som ofta ligger 4500-7000kr/mån korrekt räknat med utrustning.
Har också tänkt som du. Hade jag haft möjlighet att företagsleasa e-Niro på ett år eller två så hade det varit en no-brainer. Men nu är köp det minst dåliga alternativet. Skulle också välja Advance, det enda som är intressant i Advance Plus är LED-ljus och det är inte värt 30K till. Då kan jag xenonkonvertera själv för en tusenlapp istället.
Jag kan iofs skruva själv, men det gäller bara mekaniska problem och det verkar som att man är utelämnad till Tesla vad gäller reservdelar = dyra delar. Är det problem med el eller mjukvara så måste jag lämna in.
Det allra smartaste är att avvakta elbil helt och hållet tills marknadspriserna sjunkit och utbudet blivit större. Men hur kul är det?

Leaf är väl inte den roligaste bilen kanske men det här borde väl vara hyfsat prisvärt?
https://www.blocket.se/ostergotland/Nis ... ?ca=10&w=3
Iofs inte leverans förrän till sommaren.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 15:59
av juristen
Det är en bra deal som jag sett tidigare och jag har funderat på saken men jag är inte särskilt sugen ändå. Jag provkörde en Leaf 40 men jag kan inte säga att den tilltalade mig. Leaf 62 ska iofs vara lite piggare och lägre, vilket förhoppningsvis ger bättre vägkänsla och landsvägsegenskaper, men det känns intressantare med en e-Niro.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 16:23
av OfarligTesla
juristen skrev:OfarligTesla skrev:
Priset är dock inte kostnaden utan kostnaden blir lägre än prisskillnaden, speciellt om han kan behålla Teslan länge än Kian. Och eftersom e-niron är ett alternativ är nog inte AP ett krav heller även om jag skulle ta det själv.
Jag håller med om resonemanget och är med på skillnaden mellan inköpspris och kostnad. Men inköpspriset är en faktor i sig och har större betydelse för framtida eller nuvarande låneutrymme än vad driftskostnader har. Bankerna har sina schabloner och de är inte elbilsanpassade. Vill man ha marginal för ett framtida husköp eller något liknande så spelar det stor roll hur ens belåning eller sparande ser ut och då är det inte så smart att köpa till ett högt inköpspris, även om kostnaden per månad utslaget är helt OK.
Hur som helst finns det ingen model 3 MR att köpa idag. En model 3 SR skulle kunna vara något i framtiden. Men det får man jämföra utifrån de alternativ och de förutsättningar som finns då.
Ja såklart är det så, jag är dock rätt konservativ av mig så jag vill inte vara i närheten av maxbelånad enligt banken så för mig var det inga problem. Därför jag skaffade min S framför RS3/RS4 trots att Teslan var dyrare både i inköp och kostnad, det var inte så farligt mycket högre kostnad helt enkelt.
Men är det inget alternativ att vänta tills sommaren eller när nu MR kommer skulle jag nog säga e-niron, mest för jag inte är ett fan av bilar som är så pass begagnadd som de S du tittar på. Det känns inte lika roligt att lägga stora summor pengar och få något som är såpass använt tycker jag.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 16:55
av krivik
Är man medelinkomsttagare är nog inte framtida reparationer av en så pass begagnad Tesla Model S speciellt roliga att se fram emot.
Då är tryggheten i Kias 7 års nybilsgaranti betydligt mer lockande.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 17:36
av Gustafsson
krivik skrev:Är man medelinkomsttagare är nog inte framtida reparationer av en så pass begagnad Tesla Model S speciellt roliga att se fram emot.
Då är tryggheten i Kias 7 års nybilsgaranti betydligt mer lockande.
En intressant fråga är vad dessa "framtida reparationer" består i på en Tesla. Typfel på gamla bilar ? Man kan nog förvänta sig billigare reparationskostnader än på många ICE-bilar (?). Man ska också komma ihåg att det börja komma ut lite beg delar. Man hör väldigt lite om dessa problem här på forumet, vilket är lite förvånande kanske.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 18:04
av Smutt
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 18:17
av LarsL
Jag skulle rekommendera en ny bil framför en begagnad om man sträcker gränsentill max. På gamla bilar kommer det alltid oväntade reparationer.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 19:02
av Verdi
Smutt skrev:Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?
Postat: 06 feb 2019 19:06
av Smutt
Verdi skrev:Smutt skrev:Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Men det kompenseras till stor del av fri laddning. Men du har en poäng att välja en RWD utan luftfjädring