Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av e5m1r »

Tars skrev:
Bogge skrev:
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh :)
Låsa upp batteriet går, AP vet jag ej.
Undrar hur Tesla skulle se på det + att det är inget som hindrar att låsa tillbaks när som
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av +46 »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri? :)
Det mår sjukt bra!
Jag har samma drag som en riktig p100d!
Känns overkligt!
Grymt jobbat! Känns bilen tyngre nu med det nya batteriet eller känns den bara som vanligt?
Installerat 13,2 kWp solceller
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Smutt »

+46 skrev:
Tars skrev:
Bjelke skrev:
Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri? :)
Det mår sjukt bra!
Jag har samma drag som en riktig p100d!
Känns overkligt!
Grymt jobbat! Känns bilen tyngre nu med det nya batteriet eller känns den bara som vanligt?
Menar du inte? Känns högerfoten tyngre nu? :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Klintan »

e5m1r skrev:
Tars skrev:
Bogge skrev:
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh :)
Låsa upp batteriet går, AP vet jag ej.
Undrar hur Tesla skulle se på det + att det är inget som hindrar att låsa tillbaks när som
De profilerade hackarna som wk057 verkar inte vilja låsa upp de mjukvarulåsta funktionerna. Tesla ser nog inte alltför milt över sånt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

Bogge skrev:
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh :)
Det Tars har gjort är att köpa ett batteri, m.m och skruvat in i sin bil. Det borde Tesla inte kunna säga något mer om än möjligen nekad service/avstängd supercharging (om dom argumenterar för att bilen skulle kunna vara farlig).

Om man skulle låsa upp batteri eller AP skulle iaf jag betrakta det som en ren stöld från Tesla och det borde dom ju reagera väldigt negativt på?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Remuz »

Intressant frågeställning blir kring fri SuC. Skruva i ett batteri från en bil som inte hade gratis laddning i en bil som har gratis laddning. Tänker då just på 100 som knappt finns med gratis laddning bilens livstid...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av kler »

mans71 skrev:
Bogge skrev:
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh :)
Det Tars har gjort är att köpa ett batteri, m.m och skruvat in i sin bil. Det borde Tesla inte kunna säga något mer om än möjligen nekad service/avstängd supercharging (om dom argumenterar för att bilen skulle kunna vara farlig).

Om man skulle låsa upp batteri eller AP skulle iaf jag betrakta det som en ren stöld från Tesla och det borde dom ju reagera väldigt negativt på?
Har man skrivit på någon EULA angående vad man får göra med bilen?
Jag vet inte om det finns någon lag emot att hacka saker man äger? Leasar man så kanske man bryter leasingavtalet, men förutsatt att man äger bilen.
Att hacka Facebook är en sak - det är ju intrång.
Men att hacka en telefon, en bil eller en osthyvel borde väl vara ok?
Sant att Tesla kan klippa alla band - men frågan är om man begår något brott?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

kler skrev:
mans71 skrev:
Bogge skrev:
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh :)
Det Tars har gjort är att köpa ett batteri, m.m och skruvat in i sin bil. Det borde Tesla inte kunna säga något mer om än möjligen nekad service/avstängd supercharging (om dom argumenterar för att bilen skulle kunna vara farlig).

Om man skulle låsa upp batteri eller AP skulle iaf jag betrakta det som en ren stöld från Tesla och det borde dom ju reagera väldigt negativt på?
Har man skrivit på någon EULA angående vad man får göra med bilen?
Jag vet inte om det finns någon lag emot att hacka saker man äger? Leasar man så kanske man bryter leasingavtalet, men förutsatt att man äger bilen.
Att hacka Facebook är en sak - det är ju intrång.
Men att hacka en telefon, en bil eller en osthyvel borde väl vara ok?
Sant att Tesla kan klippa alla band - men frågan är om man begår något brott?
Hacka saker är en grej, men att hacka till sig tillgång till saker man inte har betalt för, t.ex. AP är jämförbart med att piratkopiera t.ex. MS Word, eller är det bara jag som ser kopplingen?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av kler »

mans71 skrev:
kler skrev:
mans71 skrev:
Bogge skrev:
kan man ”låsa upp” andra roliga saker med root access? Tex autopilot, 60kwh —> 75kwh :)
Det Tars har gjort är att köpa ett batteri, m.m och skruvat in i sin bil. Det borde Tesla inte kunna säga något mer om än möjligen nekad service/avstängd supercharging (om dom argumenterar för att bilen skulle kunna vara farlig).

Om man skulle låsa upp batteri eller AP skulle iaf jag betrakta det som en ren stöld från Tesla och det borde dom ju reagera väldigt negativt på?
Har man skrivit på någon EULA angående vad man får göra med bilen?
Jag vet inte om det finns någon lag emot att hacka saker man äger? Leasar man så kanske man bryter leasingavtalet, men förutsatt att man äger bilen.
Att hacka Facebook är en sak - det är ju intrång.
Men att hacka en telefon, en bil eller en osthyvel borde väl vara ok?
Sant att Tesla kan klippa alla band - men frågan är om man begår något brott?
Hacka saker är en grej, men att hacka till sig tillgång till saker man inte har betalt för, t.ex. AP är jämförbart med att piratkopiera t.ex. MS Word, eller är det bara jag som ser kopplingen?
Moraliskt kanske?
Men om du piratkopierar så äger du ju inte kopian. Men om du köpt Word så får du antagligen reverse-emginera och ändra mjukvaran.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

Copyright är copyright. Om du skaffar dig tillgång till mjukvara som du inte har betalt för så är det piratkopiering. Det har inget med moral att göra.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Tars »

+46 skrev:
Tars skrev:
Bjelke skrev:
Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri? :)
Det mår sjukt bra!
Jag har samma drag som en riktig p100d!
Känns overkligt!
Grymt jobbat! Känns bilen tyngre nu med det nya batteriet eller känns den bara som vanligt?
Känns som vanligt.
Det är 56 kg mer bara.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Tars »

Smutt skrev:
+46 skrev:
Tars skrev:
Bjelke skrev:
Vilken räckvidd brukar en "riktig" P100DL ha som ny?
Dvs hur mår ditt "nya" batteri? :)
Det mår sjukt bra!
Jag har samma drag som en riktig p100d!
Känns overkligt!
Grymt jobbat! Känns bilen tyngre nu med det nya batteriet eller känns den bara som vanligt?
Menar du inte? Känns högerfoten tyngre nu? :lol:
Känns jäkligt smutt måste jag medge.

Tack igen förresten alla!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Intressant frågeställning blir kring fri SuC. Skruva i ett batteri från en bil som inte hade gratis laddning i en bil som har gratis laddning. Tänker då just på 100 som knappt finns med gratis laddning bilens livstid...
Jag anser att det är bilen som har fri SuC och inte batteriet i detta fall.
Dock så kommer batteriet från en med fri SuC iofs.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

Tars skrev:
Remuz skrev:
Intressant frågeställning blir kring fri SuC. Skruva i ett batteri från en bil som inte hade gratis laddning i en bil som har gratis laddning. Tänker då just på 100 som knappt finns med gratis laddning bilens livstid...
Jag anser att det är bilen som har fri SuC och inte batteriet i detta fall.
Dock så kommer batteriet från en med fri SuC iofs.
Ja så måste det väl vara, batteriet är ju bara en reservdel till bilen. Riktigt grymt att det funkade, stort grattis om jag inte redan sagt det!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Bjelke »

Är det ff samma pris om du säljer den? :mrgreen: :lol: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av frippe »

Extremt bra och intressant tråd.

Grattis till uppgraderingen, blir kanske till att uppgradera istället för att byta om man ändå är extremt nöjd med bilen som sådan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av Bjelke »

Jag kom just på varför Elon själv tog sitt privata jet och flög till Europa! :o :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av kler »

mans71 skrev:
Copyright är copyright. Om du skaffar dig tillgång till mjukvara som du inte har betalt för så är det piratkopiering. Det har inget med moral att göra.
Nej. Det är inte piratkopiering att modifiera kod man äger rätt att nyttja.

OM du hade laddat ner autopilot-programvaran olovligen så skulle det antagligen bara olagligt. Men programvara för autopilot finns redan i din bil (som jag förstår det). Det finns, mig veterligen, ingen lag mot att förändra programvara du äger rätt att nyttja. Det är inte samma sak som piratkopiering. Piratkopiering är att skaffa en kopia som du inte har rätt att nyttja.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

kler skrev:
mans71 skrev:
Copyright är copyright. Om du skaffar dig tillgång till mjukvara som du inte har betalt för så är det piratkopiering. Det har inget med moral att göra.
Nej. Det är inte piratkopiering att modifiera kod man äger rätt att nyttja.

OM du hade laddat ner autopilot-programvaran olovligen så skulle det antagligen bara olagligt. Men programvara för autopilot finns redan i din bil (som jag förstår det). Det finns, mig veterligen, ingen lag mot att förändra programvara du äger rätt att nyttja. Det är inte samma sak som piratkopiering. Piratkopiering är att skaffa en kopia som du inte har rätt att nyttja.
Men du har ju ingen rätt att nyttja koden, det är ju det som är hela grejen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av kler »

mans71 skrev:
Copyright är copyright. Om du skaffar dig tillgång till mjukvara som du inte har betalt för så är det piratkopiering. Det har inget med moral att göra.
Du blandar termer.
Copyright handlar just om nyttjanderätt (copy right). Jag uppfattar inte copyright på det viset att den reglerar på vilket sätt du får använda något du har nyttjanderätt till.

Då skulle jag ju kunna sälja strumpor där jag förbjuder användare att ha dem på händerna. Det du beskriver är EULA, inte copyright.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

kler skrev:
mans71 skrev:
Copyright är copyright. Om du skaffar dig tillgång till mjukvara som du inte har betalt för så är det piratkopiering. Det har inget med moral att göra.
Du blandar termer.
Copyright handlar just om nyttjanderätt (copy right). Jag uppfattar inte copyright på det viset att den reglerar på vilket sätt du får använda något du har nyttjanderätt till.

Då skulle jag ju kunna sälja strumpor där jag förbjuder användare att ha dem på händerna. Det du beskriver är EULA, inte copyright.
Spännande diskussion, men jag menar nog hur man än vrider på det, du skaffar dig ju det facto tillgång till licensierad kod utan att betala och berövar därmed den part som skulle fått betalt för sitt verk sin intäkt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av kler »

mans71 skrev:
kler skrev:
mans71 skrev:
Copyright är copyright. Om du skaffar dig tillgång till mjukvara som du inte har betalt för så är det piratkopiering. Det har inget med moral att göra.
Nej. Det är inte piratkopiering att modifiera kod man äger rätt att nyttja.

OM du hade laddat ner autopilot-programvaran olovligen så skulle det antagligen bara olagligt. Men programvara för autopilot finns redan i din bil (som jag förstår det). Det finns, mig veterligen, ingen lag mot att förändra programvara du äger rätt att nyttja. Det är inte samma sak som piratkopiering. Piratkopiering är att skaffa en kopia som du inte har rätt att nyttja.
Men du har ju ingen rätt att nyttja koden, det är ju det som är hela grejen.
Vem säger att jag inte har rätt att utnyttja koden?

Förstår du skillnaden i att du skaffar något och att du modifierar något? Att skaffa en kopia som du inte har nyttjanderätt till är olagligt. Men att modifiera något är, mig veterligen, inte olagligt.

Men du kanske kan peka på något case där någon _modifierat_ något och blivit fälld för det?

I vissa länder kan det vara olagligt b att kringgå kopieringsskydd - men det är just kopieringsskydd. Jag har aldrig hört talas om ett generellt förbud att modifiera något.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

Jag är inte jurist men om det är som du säger är det ju ett ganska stort hål i skyddet för upphovsmän.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av kler »

Om det t.ex. fungerar så att när du betalar för autopilot att något laddas ner i bilen - ja så skulle det vara piratkopiering att skaffa den koden.

Men förutsatt att koden finns i bilen och det räcker med att ändra en check någonstans har jag väldigt svårt att se att det är olagligt, annat än att det bryter mot EULA - men jag tror inte att det har någon bäring här.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteriuppgradering från 85 kWh till 100 kWh P85d till P

Inlägg av mans71 »

Om du köper en dator idag så kommer ofta MS Office förinstallerad som trial-licens. Med din argumentation så är det alltså helt ok att hacka serial/aktivering för att programvaran låg förinstallerad?
Model S P85DL+
Skriv svar