Sida 1 av 1

Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 08:44
av krivik
Väl känt att Tesla tidigare erbjudit andra biltillverkare att ansluta sig till SuC-nätverket. Hittills har det ju komplicerats av att det varit en Tesla-specifik kontakt men nu med CCS är det inte längre något problem.

Så min fundering är då om Tesla längre behöver ha några avtal/överenskommelser med andra tillverkare för att låta andra bilar än Tesla nyttja SuC-nätverket. Följer de standarden ska det ju gå bra. Givetvis kräver det någon form av betalsystem, men det kan lösas med en betal-app. Ifall det skulle stämma är det inte längre de andra tillverkarna som håller mot för att kliva in på SuC-nätverket.

Självklart skönt att ha sitt eget laddnätverk där man slipper trängas med alla andra bilar (onekligen en USP för Tesla!), men ska man vara ärlig så är det ju tokigt ifall biltillverkare skulle bygga egna nätverk. Att det varit så hittills är förståeligt iom att det inte fanns något så Tesla byggde sitt eget, men som sagt för framtiden.

Någon som hört/läst något runt det här? När (om) kommer Tesla släppa in övriga? Skulle onekligen vara en lockande inkomstkälla...

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 08:50
av Svenssons
Betalning är nog främsta orsak till att andra märken inte kan ladda på SuC. Tesla vill nog inte bygga om alla laddstolpar för att kunna acceptera andra märken men de är nog fortfarande öppna för att ändra bilmärken kommer till dem för att få till en betallösning liknande Teslas bilar. Bara att koppla in och så dras pengarna automatiskt.

Laddnätverket är också en konkurrensfördel så Tesla vill nog ha betalt för att släppa in andra märken.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 08:54
av Verdi
Det har inte funnits bilar som kunnat ladda tillräckligt snabbt heller. Går ju inte att ha en massa långsamladdande bilar som blockerar laddarna. Men nu börjar det ju komma några modeller.

Skulle det bli så hoppas jag att de tar mer betalt än av Tesla-ägare.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 09:01
av OfarligTesla
Jag tror inte att det är vettigt för ett bolag som Tesla att spendera massa kapital på att bygga ut nätverket för att klara belastningen av de andra tillverkarnas bilar för att göra några kronor per laddning från deras kunder. Kanske är en affärsidé på flera års sikt om priserna ökar kraftigt men pengarna gör bättre nytta på andra ställen nu.

Det har väl alltid varit sagt att andra får hoppa på men då får de gå in med investeringspengar så nätet kan byggas ut.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 09:03
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Det har väl alltid varit sagt att andra får hoppa på men då får de gå in med investeringspengar så nätet kan byggas ut.
Fast det kommer ju inte hända som det ser ut nu. Ionity bygger för fullt och även andra aktörer. Jag tror och hoppas att vi slipper trängas med en massa andra bilar framöver. Illa nog med Model 3. ;)

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 09:06
av TiborBlomhall
Jag är inte övertygad om att Supercharger kör med standard CCS. Visst, kontakten är standard nu - men för att kommunikationsprotokollet som skickas i pinnarna ska vara standard också skulle Tesla behöva ändra mjukvaran i SuC.

De kanske kör med samma protokoll i SuC som vanligt, och Model 3 klarar kommunicera med både CCS och SuC. Men andra CCS bilar skulle alltså behöva speciell mjukvara för att kunna ladda på SuC.

En teori.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 09:08
av OfarligTesla
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Det har väl alltid varit sagt att andra får hoppa på men då får de gå in med investeringspengar så nätet kan byggas ut.
Fast det kommer ju inte hända som det ser ut nu. Ionity bygger för fullt och även andra aktörer. Jag tror och hoppas att vi slipper trängas med en massa andra bilar framöver. Illa nog med Model 3. ;)
Precis, men jag menade att det var väl aldrig tal om att det var just samarbetet kring kontakten som var viktigt utan mest att investera tillsammans i nätverket.

Håller för övrigt med om att en USP är att man är ensam med andra Teslor på SuC.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 09:36
av Henrik Torphammar
TiborBlomhall skrev:
Jag är inte övertygad om att Supercharger kör med standard CCS.
Ja, så är det ju. Tesla SuC är ju SuC och inget annat. Model 3 är kompatibel med CCS utan adapter. Sen är det bra där :lol:

SuC byggt inte om till CCS utan byggt om till Model 3

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 09:50
av fth
Henrik Torphammar skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag är inte övertygad om att Supercharger kör med standard CCS.
Ja, så är det ju. Tesla SuC är ju SuC och inget annat. Model 3 är kompatibel med CCS utan adapter. Sen är det bra där :lol:

SuC byggt inte om till CCS utan byggt om till Model 3
Men jag skulle bli mycket förvånad om Tesla inte åtminstone förberett för att uppfylla CCS-standarden fullt ut.

Det är ju inte ”rocket science” precis, och det borde väl vara krångligare att implementera två olika laddprotokoll, ”SuC nästan-CCS” och ”riktig CCS”, i Model 3?

/fth

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:07
av Verdi
fth skrev:
Henrik Torphammar skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag är inte övertygad om att Supercharger kör med standard CCS.
Ja, så är det ju. Tesla SuC är ju SuC och inget annat. Model 3 är kompatibel med CCS utan adapter. Sen är det bra där :lol:

SuC byggt inte om till CCS utan byggt om till Model 3
Men jag skulle bli mycket förvånad om Tesla inte åtminstone förberett för att uppfylla CCS-standarden fullt ut.

Det är ju inte ”rocket science” precis, och det borde väl vara krångligare att implementera två olika laddprotokoll, ”SuC nästan-CCS” och ”riktig CCS”, i Model 3?

/fth

Nä det är klart att det måste vara "riktig CCS" som de bygger. Men det är ju bara det fysiska gränssnittet. Mycket bakom som måste fixas också. Stationen måste kunna läsa av identitet på en icke-Tesla (säkert olika sätt för olika tillverkare) och bokföra kostnaden på rätt konto hos annan tillverkare. Den tillverkaren måste kunna ta emot ett sånt meddelande och kunna fakturera rätt ägare. Alla tillverkare kanske inte ens har alla ägare och bilar kopplade till nåt slags konto. Än mindre ett konto med ett anslutet kreditkort eller liknande. Att börja skicka pappersfakturor vill nog inte Tesla. Annars kunde man ju tänka sig samlingsfakturor som baserar sig på kameraavlästa registreringsnummer eller liknande. (Även om en sån lösning skulle bjuda in till fusk med fejkade regplåtar.)

Det är alltså rätt mycket "IT" som krävs för att det ska fungera. Är väl ingen slump att betallösningarna på andra laddstolpar är så knepiga.

Alternativt att de som vill ladda på SuC får en tag eller kort och ett anslutet Tesla-konto till det.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:15
av TiborBlomhall
Verdi skrev:
Alternativt att de som vill ladda på SuC får en tag eller kort och ett anslutet Tesla-konto till det.
Ja det är just det som får mig tro att det är mer än bara administrationsmässiga problem bakom det hela.

Skulle alla CCS bilar rent tekniskt kunna ladda på SuC skulle Tesla kunna släppa en ladd-app direkt till slutkunderna, andra elbilars ägare som de skulle kunna använda för betalning. Typ som Clever, Fortum mm har appar.

Kunden skulle då bara ansluta sitt kreditkort till appen och sedan framme på plats knappa in vilken stolpe (typ 3B) hon har stannat vid. Sen skulle vem som helst kunna ladda utan att andra biltillverkare öht skulle bli inblandade.

Men just att Tesla har försökt få andra biltillverkare att hoppa på SuC CCS tåget men de sa bara "no tnx we has Ionity" får mig att tro att biltillverkare skulle behöva fiddla med bilarnas mjukvara för att få det att lira.

Antingen det eller bara ren politik. Att Tesla har surnat på Ionity och bestämt sig för att SuC ska banne mig endast vara till för Teslor.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:26
av chaffis75
Rent tekniskt ser jag inga problem. Ionity pratar om att de ska ta betalt genom bilens id på sikt, dvs man behöver inte identifiera sig själv utan de sköter bilen precis som på Tesla.
Sen om Tesla har ett eget protokoll över CCS så bör de inte heller vara ett problem. De fysiska signalerna lär vara samma som standard CCS och då handlar de bara om mjukvara I laddarna. Med tanke på att Tesla är ett mjukvaru bolag så är jag övertygad om att de uppgraderar laddarna Ota.

Men oavsett om de går tekniskt utan att göra ändringar i bilarna så tror jag också tesla kommer hålla på detta ett tag till för de är ju verkligen en stark USP de sitter på.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:33
av OfarligTesla
TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Alternativt att de som vill ladda på SuC får en tag eller kort och ett anslutet Tesla-konto till det.
Men just att Tesla har försökt få andra biltillverkare att hoppa på SuC CCS tåget men de sa bara "no tnx we has Ionity" får mig att tro att biltillverkare skulle behöva fiddla med bilarnas mjukvara för att få det att lira.

Antingen det eller bara ren politik. Att Tesla har surnat på Ionity och bestämt sig för att SuC ska banne mig endast vara till för Teslor.
Tror det är tvärtom, de andra ville inte pumpa in investeringar i ett laddnät som är starkt förknippat med Tesla och mest skulle gynna Tesla. Det finns ju knappt några bilar från de bakom Ionity ännu så deras kunder skulle ha begränsad nytta av det närmaste tiden.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:37
av mickeisol
Om det nu börjar drälla in tusentals tesla 3 i sverige, så är dom så överlägset i antal ändå om man jämför med vad etron + LG64 som skulle kunna ha utnyttja SUC snabbladdning. Så det är nog lika bra att SUC är bara för tesla i allafall ett tag framåt.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:49
av Verdi
mickeisol skrev:
Om det nu börjar drälla in tusentals tesla 3 i sverige, så är dom så överlägset i antal ändå om man jämför med vad etron + LG64 som skulle kunna ha utnyttja SUC snabbladdning. Så det är nog lika bra att SUC är bara för tesla i allafall ett tag framåt.
Jo, men än så länge tror jag inte vi kommer översvämmas av Model 3. Kanske när SR kommer. Jag tror även att Model 3 bilarna kommer ladda lite mindre vid SuC än Model S och X. Det är ju en mindre biltyp som inte är lika vanliga på road trips.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 10:55
av HenrikC
Hårdvaran på kretskortet mellan CCS och Tesla är helt olika. CCS är ett superknöligt sätt att göra något som egentligen är ganska enkelt. Prova att bygga en laddare med CCS resp CAN buss så kommer ni att se varför. Signalerna är elektriskt olika. CCS som ju är sprunget ur ethernet over powerline medan Tesla använder CAN bussen som kommer från bilindustrin. Det är inget man löser i mjukvara.

Därför är det inte alls säkert att Tesla använder CCS-protokollet i superchargern. Varför använda något som är krångligare än den lösning man haft länge och som fungerar? Dessutom är protokollet då detsamma i hela världen för alla Tesla. Däremot har uppenbarligen Model 3 i Europa hårdvaran för CCS. Det är inte omöjligt att de utrustat Superchargern med det också av juridiska skäl för att kunna uppge att de följer CCS-standarden. Det innebär inte att man behöver använda den för Teslas egna bilar.

Eftersom det är samma trådar och kontakter som används och bara kretskorten som blir olika så går det inte att avgöra med mindre att någon plockar isär en SC.

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 13:42
av Mickep
Teoretiskt så skulle de kunna sköta betalning via app (samma som tesla ägare använder) I framtiden skall bilen kunna identiera sig och betalning ske där (på ung samma sätt som suc). Så helt omöjligt är det inte nu när den fysiska kontakten finns där att andra skall kunna ladda. Tesla har tom sagt att de vill att andra skall kunna ladda. hur långt man kan dra det som sanning kan diskuteras, men jag tror att det är en tidsfråga innan så sker. (och givetvis skall andra ägare betala för sig)

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 19:08
av Smutt
Verdi skrev:
mickeisol skrev:
Om det nu börjar drälla in tusentals tesla 3 i sverige, så är dom så överlägset i antal ändå om man jämför med vad etron + LG64 som skulle kunna ha utnyttja SUC snabbladdning. Så det är nog lika bra att SUC är bara för tesla i allafall ett tag framåt.
Jo, men än så länge tror jag inte vi kommer översvämmas av Model 3. Kanske när SR kommer. Jag tror även att Model 3 bilarna kommer ladda lite mindre vid SuC än Model S och X. Det är ju en mindre biltyp som inte är lika vanliga på road trips.
Tror inte att M3 storlek kommer påverka hur den används över huvud taget, körde den 180mil och den är underbar, men det faktum att den inte har fri laddning (mer än 9 månader) gör att det kommer vara mer lönsamt att inte ta omvägar för SUC vilket säkert leder till att M3 förare laddar mindre på SUC

Re: Varför kan inte andra bilar ladda på nya SuC, CCS?

Postat: 08 feb 2019 20:12
av Teslaspolen
Mickep skrev:
Teoretiskt så skulle de kunna sköta betalning via app (samma som tesla ägare använder) I framtiden skall bilen kunna identiera sig och betalning ske där (på ung samma sätt som suc). Så helt omöjligt är det inte nu när den fysiska kontakten finns där att andra skall kunna ladda. Tesla har tom sagt att de vill att andra skall kunna ladda. hur långt man kan dra det som sanning kan diskuteras, men jag tror att det är en tidsfråga innan så sker. (och givetvis skall andra ägare betala för sig)
Det borde gå redan idag. Fastned i Nederländerna kör det systemet via CCS redan idag.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/art ... -Snelladen