Sida 1 av 2

Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 08:42
av Walker
Jaha, då fick jag mina farhågor och misstankar bekräftade.
I förrgår fick jag info från en representant för en STOR tysk biltillverkare.
De slår på 60.000.- på det svenska priset på elbilar. Så när ni läser uppgifter om vad kommande elbilar kommer att kosta blir de alltså minst 60.000.- dyrare.
Varför just den siffran?
Det tror jag ni redan räknat ut. Det är m a o inte konsumenten som får skattebonusen - det ser tillverkarna till. Helt öppet och utan att skämmas för det. Som att gå fram och stjäla allt godis som barnet precis fått från sina föräldrar.
Osnyggt.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 08:50
av gellerstam
:-(

Nu vet jag iof inte om du syftar till vag. Men så generösa de känns, då jag fick hela 38kkr i rabatt på e-tron offerten. :twisted:

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 09:09
av Jeppe_E
Det är ju ganska enkelt att hantera, ge tusan i att köpa bilarna från dem, så får de dra ner på priset igen. Men det är ju svårt att säga om t.ex. Tesla inte gör samma sak.

Exempel: En Tesla Model 3 kostar 56400 EUR i Tyskland, vilket är 589.000 kr, alltså 490.000 ex moms. Vilket ger med svenskt moms, ett pris på 612.000 kr.
Sen är det förstås inte hela sanningen, men jag är ganska övertygad om att det inte bara är en tysk tillverkare som gör så.

En Kona Electric Style kostar 42500 EUR i Tyskland, 443.000 SEK. I Sverige kostar den 430.000 SEK. Så den bilen är ju faktiskt billigare i Sverige och detsamma gäller Kia e-Niro. De är aggresivt prissatta.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 10:00
av LarsL
På sätt och vis är det ju samma sak att tillverkaren får pengarna eller om vi får dem, produkters pris sätts ju ändå utifrån vad konsumenten är redo att betala. Köper vi inte produkten så får de sänka priset annars tjänar de mer pengar på elbilar och vill sälja fler till Sverige, vilket gynnar oss.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 10:06
av Mickep
Det är samma sak med rot avdraget. folk får betala lika mycket som före avdraget med företagen tar vinsten som marginal. (för att folk blir lurade, det är som "rea" där de höjer priset lika mycket som rean är. Det ä oerhört fult. omoraliskt, men tyvärr helt lagligt. För att komma runt det är det nog momssänkning som krävs. (man skulle kunna säga att de elbilar under 500 000kr får kanske 5% moms) Visst helt skulle vara bättre men tror inte det går igenom, då bilarna tyvärr är för dyra och då sponsrar man man övre medelklassen, för att incitamentet skall vara att få bra fler (=billigare) bilar.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 10:07
av Grimlos
LarsL skrev:
På sätt och vis är det ju samma sak att tillverkaren får pengarna eller om vi får dem, produkters pris sätts ju ändå utifrån vad konsumenten är redo att betala. Köper vi inte produkten så får de sänka priset annars tjänar de mer pengar på elbilar och vill sälja fler till Sverige, vilket gynnar oss.
Hur gynnar det "oss" att priserna går upp i Sverige ? Subventionen blir ju noll och inget. Försäljningen kommer inte gå upp, det enda som går upp är tillverkarnas marginal, pga en statlig miljöbilspremie som skulle göra elbilspriserna mer attraktiva...

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 10:28
av pubbe
Det kommer ju inte vara svårt att se om dom höjer det svenska priset med 60 000 då det inte är så svårt att jämföra med Tyskland. Vi ska bara komma ihåg att Tyskland har 16% moms, Sverige har 25% moms, så bilarna ska vara ca 10% billigare där (grovt räknat).

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 10:56
av Jerker
pubbe skrev:
Det kommer ju inte vara svårt att se om dom höjer det svenska priset med 60 000 då det inte är så svårt att jämföra med Tyskland. Vi ska bara komma ihåg att Tyskland har 16% moms, Sverige har 25% moms, så bilarna ska vara ca 10% billigare där (grovt räknat).
Nej, Tyskland har 19% moms. Dessutom har vi vagnskadegaranti som vi får betala extra för.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 11:05
av Grimlos
Jerker skrev:
pubbe skrev:
Det kommer ju inte vara svårt att se om dom höjer det svenska priset med 60 000 då det inte är så svårt att jämföra med Tyskland. Vi ska bara komma ihåg att Tyskland har 16% moms, Sverige har 25% moms, så bilarna ska vara ca 10% billigare där (grovt räknat).
Nej, Tyskland har 19% moms. Dessutom har vi vagnskadegaranti som vi får betala extra för.
Dessa två är betydligt bättre argument för att priserna blir ngt högre i Sverige.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 12:03
av LarsL
Grimlos skrev:
LarsL skrev:
På sätt och vis är det ju samma sak att tillverkaren får pengarna eller om vi får dem, produkters pris sätts ju ändå utifrån vad konsumenten är redo att betala. Köper vi inte produkten så får de sänka priset annars tjänar de mer pengar på elbilar och vill sälja fler till Sverige, vilket gynnar oss.
Hur gynnar det "oss" att priserna går upp i Sverige ? Subventionen blir ju noll och inget. Försäljningen kommer inte gå upp, det enda som går upp är tillverkarnas marginal, pga en statlig miljöbilspremie som skulle göra elbilspriserna mer attraktiva...
Det lönar sig mer att leverera elbilar till Sverige och vi får större tilldelning om omställningen går fortare med fler bilar på begagnat marknaden.
Tänk på att priset allt bestäms av vad kunden är beredd att betala.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 12:06
av LarsL
Mickep skrev:
Det är samma sak med rot avdraget. folk får betala lika mycket som före avdraget med företagen tar vinsten som marginal. (för att folk blir lurade, det är som "rea" där de höjer priset lika mycket som rean är. Det ä oerhört fult. omoraliskt, men tyvärr helt lagligt. För att komma runt det är det nog momssänkning som krävs. (man skulle kunna säga att de elbilar under 500 000kr får kanske 5% moms) Visst helt skulle vara bättre men tror inte det går igenom, då bilarna tyvärr är för dyra och då sponsrar man man övre medelklassen, för att incitamentet skall vara att få bra fler (=billigare) bilar.
Moms befrielse ger samma effekt som bonus, de kommer alltså höja priserna med samma belopp som momsen sänks.

Det som kan funka är straffskatt på avgasbilar, men inte heller det är säkert eftersom det då finns utrymme höja priset på elbilar.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 20:18
av bylund
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.

Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 20:22
av Jerker
bylund skrev:
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.

Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 21:21
av Jeppe_E
Jerker skrev:
bylund skrev:
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.

Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.
Jaså?

Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 21:41
av Crappy
Mickep skrev:
Det är samma sak med rot avdraget. folk får betala lika mycket som före avdraget med företagen tar vinsten som marginal. (för att folk blir lurade, det är som "rea" där de höjer priset lika mycket som rean är. Det ä oerhört fult. omoraliskt, men tyvärr helt lagligt. För att komma runt det är det nog momssänkning som krävs. (man skulle kunna säga att de elbilar under 500 000kr får kanske 5% moms) Visst helt skulle vara bättre men tror inte det går igenom, då bilarna tyvärr är för dyra och då sponsrar man man övre medelklassen, för att incitamentet skall vara att få bra fler (=billigare) bilar.
Offtopic men
Vet du detta av egen erfarenhet? Du gör det själv?
Det är nämligen ett rykte som tyvärr slagit rot....

Som hantverkare har jag aldrig stött på detta fenomen. Dessutom kommer de flesta på efter att offerterna är lämnade att de ska ha rot. Så det är lite svårt att lägga på extra kostnader i efterhand
Det är också väldigt lätt att räkna hem jobben om man vet att "alla andra" saltar beloppen

Nä. Som sagt jag har aldrig under de år rot funnits stött på saltade fakturor, det var vanligt förr innan ändringen att "materialet" var gratis. Men det påverkade inte konsumenten, även om det i förlängningen förstörde rotavdraget

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 21:50
av Jerker
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.

Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.
Jaså?

Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
Jag rotade rejält i det där eftersom Sono Sion inte heller kommer att få några lokala ÅF utan säljer direkt till kund över hela Europa. Dessutom kommer de inte ens att ha några egna representanter eller serviceverkstäder. Så jag kollade upp det.

När det gäller Sono Sion så måste man dessutom själv registreringsbesiktiga bilen, så den får köras på trailer hit och sen raka vägen till besiktning innan man får ta den i trafik. Men då utgår miljöbonus. Jag minns inte nu hur det är med bilar som först inregistreras i annat land av en ÅF. Jag har för mig att vi diskuterade nåt om att en bil räknas som ny om den inte gått längre än typ 200 mil.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 23:10
av bylund
Gränsen på 600 mil/6 månader gäller om den är ny i moms-hänseende. För bonusen får den inte ha varit i trafik. Åtminstone gällde det för supermiljöbilspremien. Jag har inte järnkoll på nya bonusen.

Re: Elbilspriser

Postat: 14 feb 2019 23:27
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.

Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.
Jaså?

Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
Jag rotade rejält i det där eftersom Sono Sion inte heller kommer att få några lokala ÅF utan säljer direkt till kund över hela Europa. Dessutom kommer de inte ens att ha några egna representanter eller serviceverkstäder. Så jag kollade upp det.

När det gäller Sono Sion så måste man dessutom själv registreringsbesiktiga bilen, så den får köras på trailer hit och sen raka vägen till besiktning innan man får ta den i trafik. Men då utgår miljöbonus. Jag minns inte nu hur det är med bilar som först inregistreras i annat land av en ÅF. Jag har för mig att vi diskuterade nåt om att en bil räknas som ny om den inte gått längre än typ 200 mil.
Ok jag tänker såhär: En Tesla LR som kostar 753.000 i Sverige, kostar 714.000 med Svensk moms från Tyskland. Sen får man väl lägga på 10000 för att få hem den med alla avgifter. Men sen måste man helförsäkra den, vilket på 3 år innebär typ 18000 kr mer i försäkring, så då är vinsten i princip uppäten ändå.

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 08:15
av Jerker
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:
Fast man kan ju köpa nya bilar i andra länder och betala momsen i hemlandet inom EU.

Osäker på om man får bonus för en ny bil som inte varit i trafik innan den ställs på i Sverige.
Ja, det får man. Privatimport av nya bilar ger bonus.
Jaså?

Så om man köper sin Tesla i från Tyskland och importerar den, så får man miljöbonus???
Jag rotade rejält i det där eftersom Sono Sion inte heller kommer att få några lokala ÅF utan säljer direkt till kund över hela Europa. Dessutom kommer de inte ens att ha några egna representanter eller serviceverkstäder. Så jag kollade upp det.

När det gäller Sono Sion så måste man dessutom själv registreringsbesiktiga bilen, så den får köras på trailer hit och sen raka vägen till besiktning innan man får ta den i trafik. Men då utgår miljöbonus. Jag minns inte nu hur det är med bilar som först inregistreras i annat land av en ÅF. Jag har för mig att vi diskuterade nåt om att en bil räknas som ny om den inte gått längre än typ 200 mil.
Ok jag tänker såhär: En Tesla LR som kostar 753.000 i Sverige, kostar 714.000 med Svensk moms från Tyskland. Sen får man väl lägga på 10000 för att få hem den med alla avgifter. Men sen måste man helförsäkra den, vilket på 3 år innebär typ 18000 kr mer i försäkring, så då är vinsten i princip uppäten ändå.
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 08:44
av Verdi
Jerker skrev:
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 08:49
av Jerker
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.
Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 09:00
av Verdi
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.
Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.
Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.

Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 09:03
av Jerker
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.
Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.
Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.

Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.
OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 09:11
av Bjelke
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Precis. Det är lätt att glömma avgifterna vid registreringsbesiktning, den uteblivna vagnskadegarantin och kostnaderna för att få hem bilen. En helt ny bil kan ju inte köras för egen maskin.
Varför inte då? Jag har själv kört hem två splitter nya BMW från Ashford, UK. För övrigt gick det på ett ut kostnadsmässigt att frakta hem den eller köra hem den själv. Flygbiljett, hotell, slitage på bilen osv kostar också en hel del.
Men det blir problem om den redan är inregistrerad i ett annat land om du vill ha ut miljöbilspremien.
Är det ett krav? När jag körde hem mina fick jag särskilda exportskyltar på dem som endast var till för att kunna köra hem bilen till Sverige. Bilarna såldes för export och blev aldrig registrerade i England.

Fast det är möjligt att man inte ens får det... Känns i vart fall inte aktuellt att importera så länge SEK är så svag. Vinsten måste vara minst 15% som jag ser det för att det ens ska gå plus minus noll. Importbilar tenderar att vara lite svårare att sälja också. Man kan nog räkna med ~10% sämre begagnatvärde. (dvs ~5% av nypriset om man har den 3-4 år) Och ska man ha den företagsleasad så måste man ta hjälp av nån bilfirma som kan få in den utan att den blir momssmittad. Och dessutom övertala ett leasingbolag att acceptera den som leasingobjekt.
OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.
Den kommer nog..... nån gång..... kanske....
Jerker väntades på elbilen med dragkrok.jpg

Re: Elbilspriser

Postat: 15 feb 2019 09:36
av Jerker
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
OK, ja det där får undersökas närmare, särskilt om det det blir fråga om att köpa en Sono Sion. Den är fortfarande den mest intressanta bilen för min del. Hoppas verkligen att den kommer i produktion.
Den kommer nog..... nån gång..... kanske....
Jerker väntades på elbilen med dragkrok.jpg
Hoppet lever. Jag har fortfarande inget skägg! :D