Sida 1 av 1
Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 11:14
av TiborBlomhall
DN Motor idag:
Teslas värde står sig bäst bland tre år gamla bilar
Laddhybrider håller värdet bättre än storsäljande modeller med förbränningsmotorer. Det gäller även vissa elbilar, visar en granskning som Bilpriser/KVD gjort för DN Motor.
– Laddhybriderna överraskar med högre värden än väntat, det gäller även elbilar, särskilt Tesla, säger Markus Carlsson, analytiker på Bilpriser.
Men räknar man i kronor per mil i stället för procent – då blir Tesla hiskeligt dyra.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/teslas- ... mla-bilar/
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 11:39
av Foluke
Tre år för en Tesla är nog lite för kort tid. Jag har t.ex haft min lite över tre år. Ca 8000 mil.
Jag ser inget vid horisonten som skulle vilja få mig att byta. Inget annat än en nyare Tesla är bättre och då är det bara på marginalen! Den slits ju inte. Batteriet verkar opåverkat. Tyst som en viskning. Acc som en formelbil. Driftskostnader som en "trampebil"

. Aluminiumkarross! Säkerhetsklassad i högsta klass. Självkörande när det blir tråkigt att köra själv. Varför skall jag byta?
Det enda som kan få mig att köra en annan bil är nog om jag kan övertala min fru att acceptera en M3P. (Då blir den väl en långkörare den också!)
På sikt en mycket ekonomisk bil alltså.
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 11:43
av Jeppe_E
Precis, det spelar ju inte så stor roll att man får 60% av nypriset för en elbil/laddhybrid jämfört med en fossilbils 50% eftersom inköpspriset är såpass mycket högre. Så rent ekonopmiskt är det ju fortfarande en minusaffär och det är väl en av orsakerna till varför omställningen tar längre tid. Sen att TCO förmodligen är väldigt snarlik en motsvarande fossilbil är det nog inte många som tänker på. Men milkostnaden ser ju lite illa ut för Tesla MX/MS.
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 11:50
av dd88
”Hur mycket är de värda i dag vid ett inbyte?”
Ja ställer man den frågan till KVD så är det 10-20% under faktiskt marknadsvärde.
Sålde en 320d för 280.000kr, KVD satte estimerat försäljningspris på 230.000kr, den lokala BMW-handlaren gav mig inbytespris på 260.000kr.
Sålde en M3 till en handlare för 750.000kr, de sålde den sen för 770.000kr, KVD satte estimerat försäljningspris på 680.000kr.
Så ger inte mycket för deras siffror.
Ett annat stort frågetecken är om de räknar på netto eller brutto av nybilspriset, rabatter runt 10-20% är inte ovanliga, ger ju en sjukt missvisande bild om man utgår från bruttopriset
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 12:01
av Jeppe_E
dd88 skrev:”Hur mycket är de värda i dag vid ett inbyte?”
Ja ställer man den frågan till KVD så är det 10-20% under faktiskt marknadsvärde.
Sålde en 320d för 280.000kr, KVD satte estimerat försäljningspris på 230.000kr, den lokala BMW-handlaren gav mig inbytespris på 260.000kr.
Sålde en M3 till en handlare för 750.000kr, de sålde den sen för 770.000kr, KVD satte estimerat försäljningspris på 680.000kr.
Så ger inte mycket för deras siffror.
Ett annat stort frågetecken är om de räknar på netto eller brutto av nybilspriset, rabatter runt 10-20% är inte ovanliga, ger ju en sjukt missvisande bild om man utgår från bruttopriset
Det beror väl mer på att KVD tjänar pengar på att sälja bilarna, oavsett vad försäljningspriset blir. Om de kör med låga priser, så kan kunden bli lurad till att sätta ett lägre reservationspris och på så sätt blir bilen lättare såld och KVD tjänar sina pengar. Så KVD's spriser är väl mer satta utefter att bilen i princip garanterat blir såld.
Gick ju en e-golf i går för i princip samma pris som det estimerade priset hos en bilhandlare var. Dvs 345.000 kr. Tittar man på bytbil så ligger det två som gått mindre, men som är 30000 kr dyrare, så det estimerade priset är ju ganska korrekt. Men reservationspriset uppnåddes redan vid 306.000 kr. Så det var ju tur att det fanns fler som var intresserade av bilen, annars hade den ju blivit såld för 306.000 kr istället.
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 12:02
av Gustafsson
Fast detta gäller ju bara priset på bilen, den låga drivmedelkostnaden gör ju att Teslan kommer ut något mer gynnsamt tänker jag...
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 12:06
av Verdi
Ser att de vanliga gnällspikarna är här och försöker regna på vår parad i vanlig ordning.
Själv tycker jag att det är felaktigt att jämföra privatägda bilar eftersom det så kraftigt missgynnar Tesla. Jämför leasingbilar, vilket är det absolut vanligaste, så ser det helt annorlunda ut.
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 12:22
av Jeppe_E
Verdi skrev:Ser att de vanliga gnällspikarna är här och försöker regna på vår parad i vanlig ordning.
Själv tycker jag att det är felaktigt att jämföra privatägda bilar eftersom det så kraftigt missgynnar Tesla. Jämför leasingbilar, vilket är det absolut vanligaste, så ser det helt annorlunda ut.
Nu vet jag inte om du syftade på mig? För jag kan inte se att jag någonstans har sagt något negativt om just Tesla, mer än det som även Tibor nämnde, dvs milkostnaden.
Re: Teslas värde varar
Postat: 15 feb 2019 12:56
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:Precis, det spelar ju inte så stor roll att man får 60% av nypriset för en elbil/laddhybrid jämfört med en fossilbils 50% eftersom inköpspriset är såpass mycket högre. Så rent ekonopmiskt är det ju fortfarande en minusaffär och det är väl en av orsakerna till varför omställningen tar längre tid. Sen att TCO förmodligen är väldigt snarlik en motsvarande fossilbil är det nog inte många som tänker på. Men milkostnaden ser ju lite illa ut för Tesla MX/MS.
Min S kostar mig MYCKET mindre per mil än motsvarande fossilbil skulle kostat, det privatägdt och hela kittet.