Sida 1 av 1
Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 15:04
av Legato
Ber om ursäkt om någon redan postat, men har inte sett något inlägg och detta vill man inte missa om man gillar Tesla som bolag och/eller aktien:
https://ark-invest.com/research/podcast ... sk-podcast
Väldigt intressant diskussion. Några godbitar:
* Ark tror på en försäljning av 26 miljoner elbilar 2023, motsvarande ett 20-faldigande från 2018 års 1,3 miljoner. Elon tycker uppskattningen låter rimlig...
* Ark tror att Tesla vid samma tidpunkt säljer 1,5 miljoner bilar. EM tror snarare på uppåt 3 miljoner. Alltså motsvarande en marknadsandel på 6-12% 2023.
* Elon är
säker på att man kommer ha FSD på plats rent tekniskt innan 2019 är slut. Han tror att det dröjer ytterligare ett år innan man kan "åka sovandes" mellan två platser. Som vanligt med reservationer för legala aspekter.
Personligen tror jag man är för optimistiska. Det stora problemet tror jag kommer vara tillgång på batterier. Tesla kommer nog skala så att de klarar att sälja 1,5-2 miljoner bilar 2023, men jag tror inte det kommer produceras nog batterier från övriga för att klara att producera 24 miljoner elbilar år 2023... Tror helt enkelt inte att underleverantörerna vågar investera med förhoppning om så explosiv tillväxt, och billtillverkarna själva kommer aldrig göra det i den omfattningen heller tror jag.
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 15:20
av Sofie
Kommer det bli ett tapp i bilförsäljningen? Att avgasbilar minskar men att elbilar inte ökar brant pga det inte tillverkas tillräckligt för att mätta efterfrågan.
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 15:47
av Gustafsson
Då kanske man inte ska sälja aktierna nu precis...
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 17:02
av PoloPrinsen
Sofie skrev:Kommer det bli ett tapp i bilförsäljningen? Att avgasbilar minskar men att elbilar inte ökar brant pga det inte tillverkas tillräckligt för att mätta efterfrågan.
Det KAN bli många nytillverkade bensin/diesel bilar som förblir osålda samtidigt som batteribilarna är slutsålda och med väntetid på...
Alla nybilsköp är ju i princip unika och med helt egna orsaker och behov. Möjligen tjänstebilssektorn undantagen.
Personligen så kommer jag köpa en elbil som bil nästa bilköp. Ingen hybrid utan bara el/batterier. Sen om jag måste vänta länge på att finna en elbilsmodell i min prisklass och i rätt storlek påverkar bara hur sliten nuvarande dieselbilen kommer vara när jag kan sluta använda den för gott.
Så min ev påverkan på marknadsläget är att bättre begagnade dieslar kommer ej köpas av mig. Utan tappar snabbare i värde. Samt att en volvo s60d av 2005 års modell kommer ej komma ut "snart" med 20kmil på mätaren utan den kommer komma ut mycket senare och med än fler mil på mätaren.
När folk fattat att bensin resp diesel är ute så vill ingen sitta med svarte petter i garaget. Speciellt inte om man redan har en pressad ekonomi.
Tror jag iaf. Mvh PP
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 17:50
av Bjelke
Sofie skrev:Kommer det bli ett tapp i bilförsäljningen? Att avgasbilar minskar men att elbilar inte ökar brant pga det inte tillverkas tillräckligt för att mätta efterfrågan.
Ja så kan det bli och i den vevan kan några tillverkare gå under ganska snabbt, stora "fasta" kostnader
men snabbt vikande försäljning har aldrig varit en bra situation...
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 19:59
av Daniel R
Legato skrev:
Ber om ursäkt om någon redan postat, men har inte sett något inlägg och detta vill man inte missa om man gillar Tesla som bolag och/eller aktien:
Postade den 20:e, men i "Generellt".
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 21 feb 2019 20:11
av Svenssons
Ark var väl en av de som var negativa till Elons privatisering på $420 då de tyckte det var på tok för lågt.
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 22 feb 2019 08:53
av Verdi
Vi får se. Äger ju sen en tid tillbaka en handfull Tesla-aktier. Men nog är Elon mer av en drömmare och visionär än en som har båda fötterna på jorden? Tror inte man ska gå för mycket på vad han säger. Inte i såna där sammanhang iaf.

Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 22 feb 2019 12:43
av Legato
Verdi skrev:Vi får se. Äger ju sen en tid tillbaka en handfull Tesla-aktier. Men nog är Elon mer av en drömmare och visionär än en som har båda fötterna på jorden? Tror inte man ska gå för mycket på vad han säger. Inte i såna där sammanhang iaf.

Det är han ju absolut

Samtidigt tycker jag det känns uppenbart att han är extremt intelligent och en logiker av rang. Jag tycker han oftast är ganska noga med att påpeka när det finns osäkerheter i hans påståenden, tex angående tillverkningsvolymer osv. Jag tyckte han var oväntat rak och säker angående att FSD tekniskt kommer vara klart under 2019.
Gällande volym elbilar 2023 osv så är det givetvis mer eller mindre välgrundade gissningar/spekulationer från alla inklusive Elon

Personligen tror jag som sagt inte det är orimligt att efterfrågan för så många kommer finnas, men jag tror inte batteritillverkningen kommer ha nått de volymerna.
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 22 feb 2019 12:45
av Legato
Svenssons skrev:Ark var väl en av de som var negativa till Elons privatisering på $420 då de tyckte det var på tok för lågt.
Ja de är definitivt extremt haussade kring aktien. Skulle de ha rätt angående en totalmarknad för elbilar på 26 miljoner 2023 så är ju bara frågan om aktien blir en väldigt bra eller en extremt bra investering tills dess

Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 22 feb 2019 13:05
av OfarligTesla
Jag tror deras interna builds av AP och FSD är bra mycket bättre än det vi sett i våra bilar så tror nog inte han är allt för off. Sedan är det ju två frågor, när kan de legalt ha det i bilarna (även om man som förare fortfarande inte får ta ögonen från vägen)? Och när kan man som förare legalt utnyttja tekniken helt och ta ögonen från vägen?
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 27 feb 2019 21:24
av perre
Legato skrev:Svenssons skrev:Ark var väl en av de som var negativa till Elons privatisering på $420 då de tyckte det var på tok för lågt.
Ja de är definitivt extremt haussade kring aktien. Skulle de ha rätt angående en totalmarknad för elbilar på 26 miljoner 2023 så är ju bara frågan om aktien blir en väldigt bra eller en extremt bra investering tills dess

Jag köpte på mig en del Tesla aktier för en tid sedan med tanken att de skulle hjälpa till att finansiera min model 3. Nu vill jag inte sälja dem alls utan tog ett lån istället som jag tänker amortera på genom att sälja av en aktie eller två varje månad. Min förhoppning är att det inte kommer märkas om de stiger snabbare än jag tar ut

Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 27 feb 2019 22:00
av Legato
perre skrev:Legato skrev:Svenssons skrev:Ark var väl en av de som var negativa till Elons privatisering på $420 då de tyckte det var på tok för lågt.
Ja de är definitivt extremt haussade kring aktien. Skulle de ha rätt angående en totalmarknad för elbilar på 26 miljoner 2023 så är ju bara frågan om aktien blir en väldigt bra eller en extremt bra investering tills dess

Jag köpte på mig en del Tesla aktier för en tid sedan med tanken att de skulle hjälpa till att finansiera min model 3. Nu vill jag inte sälja dem alls utan tog ett lån istället som jag tänker amortera på genom att sälja av en aktie eller två varje månad. Min förhoppning är att det inte kommer märkas om de stiger snabbare än jag tar ut

Jag håller tummarna att det går vägen. Personligen älskar jag bolaget Tesla, men aktien är lite svårare. I dagens värdering ligger ju redan inbakat att man når rejäla framgångar framöver. Men återigen, skulle tillväxten för elbilar bli
så stor som Ark tror, då tror jag inte Tesla kan misslyckas.
Jag har en liten "kärlekspost", men den utgör bara 2-3% av portföljen.
Re: Extremt intressant intervju med Elon
Postat: 04 mar 2019 22:55
av pefreli
Det jag gillar med Elon/Tesla är att han/de förrutom det innovativa höga tempot i produktutvecklingen och också verkar ha ett enormt kostnadsfokus.
Kombinationen är svårslagen.
Får de etablerat sina fabriker enligt plan på olika kontinenter kommer de i princip vara omöjliga att stoppa.
Det skulle inte förvåna mig om en och annan etablerad tillverkare får börja om från scratch.