Sida 1 av 1
Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 09:59
av Teslaspolen
Jag tror inte jag är den enda som väntat på denna funktion ganska länge. Hamnar i situationer gång på gång då det hade varit väldigt praktisk att ha.
Lite uppmärksamhet och diskussion ikring det hade inte skadat, så att vi kanske kunde få den någon gång.

Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 10:54
av Lembritt
Den funktionen skulle vara väldigt bra!
Har hänt flera gånger att man vill justera strömstyrkan utan att behöva gå ut till bilen.
Om alla som hämtar ut sin Model 3, frågar om det, kanske vi kan få Tesla att fixa det

Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 10:56
av Remuz
Håller med, jag vill ha det ofta
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 11:03
av oscfor
Min gissning är att det ligger någon säkerhetsaspekt bakom att det inte lanserats. Rent generellt vore det ju busenkelt för dem att ordna och funktionen skulle vara användbar.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 11:11
av ippii
oscfor skrev:Min gissning är att det ligger någon säkerhetsaspekt bakom att det inte lanserats. Rent generellt vore det ju busenkelt för dem att ordna och funktionen skulle vara användbar.
Precis, tänker så också. Höjer man och något börjar ryka eller glöda så är det bra om man är nära.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 12:13
av Remuz
ippii skrev:oscfor skrev:Min gissning är att det ligger någon säkerhetsaspekt bakom att det inte lanserats. Rent generellt vore det ju busenkelt för dem att ordna och funktionen skulle vara användbar.
Precis, tänker så också. Höjer man och något börjar ryka eller glöda så är det bra om man är nära.
Ström har ju ofta en utmatningseffekt så det behöver ju inte börja ryka direkt. Laddade tex på SolnaGnagarns plats som hade 10A säkring. Det funkade bra att ladda 13A pp vintern men på sommaren var det 10A som gällde. Efter en lååååååååång dag av 13A så var säkringen ljummen, men första timmarna var den iskall.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 21:01
av kler
Det handlar nog snarare om att förhindra att säkringar går och att man inte kan göra något åt det, snarare än rena "säkerhetsaspekter".
En användare som ställer om effekten i bilen har bättre chans att korrigera eventuella problem.
Men för mig är det också en gåta.
Hade gärna haft den funktionen.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 22 feb 2019 21:50
av Svenssons
Hade det varit säkerhetsaspekter så hade de ju med fördel låtit en sänka effekten i appen. Det är inte alltid man vill höja effekten.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 06:40
av kler
Svenssons skrev:Hade det varit säkerhetsaspekter så hade de ju med fördel låtit en sänka effekten i appen. Det är inte alltid man vill höja effekten.
Fast det hade sett hur dumt ut som helst om de implementerat det

Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 08:02
av Svenssons
kler skrev:Svenssons skrev:Hade det varit säkerhetsaspekter så hade de ju med fördel låtit en sänka effekten i appen. Det är inte alltid man vill höja effekten.
Fast det hade sett hur dumt ut som helst om de implementerat det

Varför? Om det nu vore pga säkerhetsaspekter som man inte har implementerat detta så skulle man kunna argumentera varför man gör det.
Nu tror inte jag att det beror på säkerhetsaspekter. Är ju ingen skillnad att sätta det i appen mot att sätta det i bilen. Eventuell risk uppstår ju först många timmar senare oavsett och då är man troligen inte vid bilen även ifall man satte effekten i bilen tidigare.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 08:48
av mans71
VW har det i sin app. Den enda funktion vi använder egentligen i VW-appen förutom förvärmning någon gång ibland. Hade varit jättebra med samma funktion i Teslan.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 14:09
av kler
Svenssons skrev:kler skrev:Svenssons skrev:Hade det varit säkerhetsaspekter så hade de ju med fördel låtit en sänka effekten i appen. Det är inte alltid man vill höja effekten.
Fast det hade sett hur dumt ut som helst om de implementerat det

Varför? Om det nu vore pga säkerhetsaspekter som man inte har implementerat detta så skulle man kunna argumentera varför man gör det.
Nu tror inte jag att det beror på säkerhetsaspekter. Är ju ingen skillnad att sätta det i appen mot att sätta det i bilen. Eventuell risk uppstår ju först många timmar senare oavsett och då är man troligen inte vid bilen även ifall man satte effekten i bilen tidigare.
Jag tror inte heller att det är av säkerhetsaspekter.
Men jag menar bara att om de endast implementerat möjlighet att sänka förbrukningen så hade frågorna och frustrationen från användare varit oändliga. Inte för att funktionaliteten "sänka" då fanns, utan för att funktionaliteten "höja" då inte fanns.
Jag gissar att få produktansvariga skulle vilja släppa en sådan halv-funktion, utan då låter man nog hellre bli.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 18:34
av Svenssons
Om det nu hade varit en säkerhetsaspekt så hade man enkelt kunnat informera om det i appen vid funktion för sänkning. Nu är det dock inte osäkrare att höja effekten i bilen än i appen så då är det svårare att förklara varför man bara skulle ta med halva funktionen.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 18:51
av kler
En förklaring skulle kunna vara att man som användare kan orsaka att en säkring går om man höjer effekten.
Är man på plats (gör det från bilen) så har man kanske bättre möjligheter att åtgärda eventuella problem.
Har man höjt på distans så är risken större att man inte kan åtgärda eventuella problem.
Tesla vill då kanske skydda användare från att göra "ireversibla misstag", så att säga.
Varning i all ära, men som produktutvecklare så är nog första valet att hindra användare från att göra fel, snarare än att varna.
En annan förklaring skulle kunna vara att Tesla resonerar som så att man vet för en given plats vad som finns tillgängligt, och att funktionaliteten i appen skulle vara överflödig.
Det är de enda vettiga anledningarna att Tesla skulle gjort ett aktivt val att inte implementera funktionaliteten, som jag kan tänka mig. Annars handlar det kanske bara om att de inte värderar funktionaliteten så högt och har prioriterat ner det, vilket i sig vore lite märkligt tycker jag.
Det "borde antagligen" vara en enkel sak för dem att implementera, och de borde inse värdet av detta (framför t.ex. pruttkuddar) därför tror jag att de aktivt valt bort att implementera det, snarare än att bara prioriterat ner/bort det.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 20:22
av jpetters
Jag hade gärna haft funktionen. Det är ju mitt ansvar om jag ändrar och jag ser ingen direkt skillnad mot att ändra i bilen. Har jag medvetet sänkt i bilen så vet jag sannolikt också om det går att höja laddströmen.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 23 feb 2019 20:55
av kler
Jag vet inte om det är en replik på vad jag skrev?
Då måste jag kanske förtydliga att jag inte argumentera för att funktionen inte borde finnas. Jag hade som sagt också gärna haft den. Jag spekulerar varför Tesla valt att inte implementera funktionaliteten.
Re: Ändra laddström med appen
Postat: 26 feb 2019 04:20
av jonas
Tycker det är många självklara saker som saknas i appen.
Schemalagd förvärmning
Schemalagd laddning
Ändring av strömstyrka
Laddstatistik
Istället har man fått värdelös remote körning som ändå inte fungerar och tar för lång tid om den nu skulle fungerat.
En annan irriterande grej är att efter förvärmning återgår inte klimatinställningarna till det manuellt tidigare valda, inte heller till auto utan något mellanting, ofta med recirculation som aktiverat varpå bilen immar igen fullständigt.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk