Moderator

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Moderator

Inlägg av Franz »

I takt med att TCS blir större och större så är det ganska naturligt att forumet missbrukas av t.ex. folk som försöker marknadsföra blufftjänster eller göra annan oseriös reklam. Sannolikheten för dålig ton i trådar eller att trådarna kanske avviker lite väl mycket från ämnet ökar ju den också. Felstavningar och andra grodor i trådrubriker är väl också något som kan se lite tråkigt ut. Givetvis kan vi trycka på anmäl-knappen men Tibor har ju även han både ett jobb och ett liv utanför sajten varför tråkigheter kan blir kvar kanske lite väl länge. Jag tror att det kan bli dags att Tibor skaffade en medhjälpare i form av en moderator som kunde hjälpa till att hålla ordning i forumet.
Bara så det hela inte missförstås så tycker jag att Tibor gör ett kanonjobb med både sajten och forumet och förslaget är bara till för att vi andra Tesla-beroende skall kunna fortsätta trivas med en så bra sajt även i framtiden!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Moderator

Inlägg av Bengt »

+1
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Moderator

Inlägg av Bjorn »

+1
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Moderator

Inlägg av Earplugged »

Är ny på detta forum men har redan förvånats av hur dåligt vissa håller sig till ämnena i respektive trådar och hur tråkig ton som ofta används, känns som vissa letar efter att märka ord och tolka allt som skriver på sämsta negativa sätt, är det fortfarande så som inledningen på denna tråd ifrån 2015 påpekar att det inte finns några moderatorer som städar och håller ordning?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Moderator

Inlägg av Bengt-re »

Earplugged skrev: 26 feb 2023 13:57
Är ny på detta forum men har redan förvånats av hur dåligt vissa håller sig till ämnena i respektive trådar och hur tråkig ton som ofta används, känns som vissa letar efter att märka ord och tolka allt som skriver på sämsta negativa sätt, är det fortfarande så som inledningen på denna tråd ifrån 2015 påpekar att det inte finns några moderatorer som städar och håller ordning?
Du inser väl att alla offentliga välbesökta forum ÄR spelplan för troll, nasare, politisk argumentation, reklam, rasism och liknande? Välbesökta platser MÅSTE modereras, både med automatik och med manuellt arbete eftersom det är och blir en arena för folk som vill driva sina dunkla agendor. Tyvärr så är det inget som går att önska bort, det måste ständigt arbetas för att hållas på en acceptabel nivå - annars så måste man lägga ner webtjänsten.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Moderator

Inlägg av Earplugged »

Bengt-re skrev: 26 feb 2023 14:45

Du inser väl att alla offentliga välbesökta forum ÄR spelplan för troll, nasare, politisk argumentation, reklam, rasism och liknande? Välbesökta platser MÅSTE modereras, både med automatik och med manuellt arbete eftersom det är och blir en arena för folk som vill driva sina dunkla agendor. Tyvärr så är det inget som går att önska bort, det måste ständigt arbetas för att hållas på en acceptabel nivå - annars så måste man lägga ner webtjänsten.
Ja absolut, det jag reagerar på är att det inte verkar vara någon som modererar alls? Folk som uppenbarligen varit medlemmar länge skriver hur dom vill och var dom vill....
Flera av trådarna jag försöker följa innehåller knappt några inlägg alls som är relevanta för ämnet, kolla tex tråden om MX-30, hur många inlägg där är konstruktiva och håller sig till ämnet om Mazda Mx-30?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Moderator

Inlägg av jonasl »

Att aktivt och stenhårt moderera så att varje tråd explicit håller sig till topic är ett väldigt effektivt sätt att döda ett aktivt forum. Diskussionens dynamik är sådan, och det är de som är aktiva och skriver på ett forum som fyller det med innehåll.

De som använder det som uppslagsverk för att leta svar brukar däremot föredra hård kategorisering och moderering, men det är inte de som bidrar till innehållet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Moderator

Inlägg av Bengt-re »

jonasl skrev: 26 feb 2023 15:30
Att aktivt och stenhårt moderera så att varje tråd explicit håller sig till topic är ett väldigt effektivt sätt att döda ett aktivt forum. Diskussionens dynamik är sådan, och det är de som är aktiva och skriver på ett forum som fyller det med innehåll.

De som använder det som uppslagsverk för att leta svar brukar däremot föredra hård kategorisering och moderering, men det är inte de som bidrar till innehållet.
Modereringen måste ju primärt vara för att gå bort troll, nazzar, rassar, homofober och folk som försöker sälja viraga....
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Moderator

Inlägg av agehall »

Att ha strikt moderering är fullt möjligt men det krävs att det görs från dag 1. Att försöka ändra på saker långt efter att formuet tagit fart är i princip omöjligt utan att döda det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Moderator

Inlägg av mati »

Forumsreglerna är ganska tydliga. Personangrepp, påhopp och dylikt accepteras inte och modereras bort. Det händer relativt sällan men tyvärr ändå ganska regelbundet att en tråd måste låsas eftersom den har urartat i pajkastning. Det får dock gå ganska långt och pajkastarna brukar varnas innan moderatorn tar till detta yttersta medel.
Men forumsreglerna säger faktiskt inte att man slaviskt måste hålla sig till trådämnet, så som det brukar vara i många andra tråkiga forum. Och om den som har skapat en tråd inte har nånting emot att kommentarerna spretar lite åt alla hörn och kanter så ser jag inte problemet. Det är snarare tjusningen med detta forum eftersom det liknar mer en verklig diskussion irl där det ju inte heller finns någon människa som försöker få folk att hålla sig till ett och samma ämne hela tiden.
Visst går det lite överstyr ibland. Men då kan man ju lite snällt påminna skribenterna vad trådens ämne går ut på. Fungerar ibland, ibland inte. Välkommen till TCS. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Moderator

Inlägg av Earplugged »

Jag vill inte heller ha en stenhård moderering men verkar vara ensam om att tycka det spårar ur lite väl långt :D

Jag får helt enkelt anpassa mig och försöka se det positiva i att få tips om maträtter, moral, motorcyklar, politik osv när jag letar ny bil.
Kanske rentav själv kan bidra med något tips på bra gym i valfri tråd under Model S... ;)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Moderator

Inlägg av LarsaR »

Earplugged skrev: 26 feb 2023 16:02
Jag vill inte heller ha en stenhård moderering men verkar vara ensam om att tycka det spårar ur lite väl långt :D

Jag får helt enkelt anpassa mig och försöka se det positiva i att få tips om maträtter, moral, motorcyklar, politik osv när jag letar ny bil.
Kanske rentav själv kan bidra med något tips på bra gym i valfri tråd under Model S... ;)
Ja, tack. Tänker du på något speciellt? ;)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Moderator

Inlägg av Earplugged »

:lol: :lol: :lol:
LarsaR skrev: 26 feb 2023 16:25
Earplugged skrev: 26 feb 2023 16:02
Jag vill inte heller ha en stenhård moderering men verkar vara ensam om att tycka det spårar ur lite väl långt :D

Jag får helt enkelt anpassa mig och försöka se det positiva i att få tips om maträtter, moral, motorcyklar, politik osv när jag letar ny bil.
Kanske rentav själv kan bidra med något tips på bra gym i valfri tråd under Model S... ;)
Ja, tack. Tänker du på något speciellt? ;)
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Moderator

Inlägg av LarsOJ »

Earplugged skrev: 26 feb 2023 16:02
Jag vill inte heller ha en stenhård moderering men verkar vara ensam om att tycka det spårar ur lite väl långt :D

Jag får helt enkelt anpassa mig och försöka se det positiva i att få tips om maträtter, moral, motorcyklar, politik osv när jag letar ny bil.
Kanske rentav själv kan bidra med något tips på bra gym i valfri tråd under Model S... ;)
Kan tipsa om spotpris tråden om du går i tankarna att köpa ny spis :)
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Moderator

Inlägg av tor »

Så den här tråden handlar (delvis) om att hålla sig mer on-topic och även den är nu off-topic? :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Moderator

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 26 feb 2023 16:58
Earplugged skrev: 26 feb 2023 16:02
Jag vill inte heller ha en stenhård moderering men verkar vara ensam om att tycka det spårar ur lite väl långt :D

Jag får helt enkelt anpassa mig och försöka se det positiva i att få tips om maträtter, moral, motorcyklar, politik osv när jag letar ny bil.
Kanske rentav själv kan bidra med något tips på bra gym i valfri tråd under Model S... ;)
Kan tipsa om spotpris tråden om du går i tankarna att köpa ny spis :)
Ojdå :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Moderator

Inlägg av Dafro »

tor skrev: 26 feb 2023 17:16
Så den här tråden handlar (delvis) om att hålla sig mer on-topic och även den är nu off-topic? :D
Det är det nya on topic. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Moderator

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev: 26 feb 2023 15:55
Forumsreglerna är ganska tydliga. Personangrepp, påhopp och dylikt accepteras inte och modereras bort.
Precis som mati skriver modererar jag benhårt personangrepp.
Men jag kan inte läsa alla inlägg i alla trådar. Därför är det extremt viktigt att ser du någon som sprider dålig stämning, skriver hatiska kommentarer så anmäl inlägget!!! Ju snabbare du anmäler desto snabbare kan jag städa upp. Är det ingen som anmäler kan jag missa hela debaklet.

Däremot: att avvika från ett ämne stör inte folk alls lika mycket som om varannan inlägg skulle gnälla om avvikelsen och jag skulle leka något slags tråd-nazi.

Att ha hundratals heltidsanställda moderatorer skulle säkert vara bra, tills dess får jag försöka hålla fason på er på egen hand.

Nästa gång du tycker att usch vad tråkig ton någon har så sitt inte och hoppas att någon annan anmäler inlägget - gör det själv! Utan anmälan blir det knappast någon moderering.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Moderator

Inlägg av flipmac »

Det här är min favorittråd som tappat ämnet helt på sistone. Egentligen kunde den bytt namn redan på sidan 4 till one pedal-driving-tråden sen gissar jag att folk nu börjat trolla lite extra för att uppmärksamma urspårningen :)
viewtopic.php?t=31861&start=150

Kanske skulle starta en ny tråd med namn "Associationstråden" dit alla urspårningar kan hänvisas? :lol:
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderator

Inlägg av bjelkeman »

En av de saker som verkligen irriterar mig är att man kan knappt få igång en tråd utan att det spårar ur och blir en jäkla tråd om sammanslagandet av atomer i en större anläggning för utvinning av energi. :lol:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1574
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Moderator

Inlägg av renes »

flipmac skrev: 26 feb 2023 21:45
Kanske skulle starta en ny tråd med namn "Associationstråden" dit alla urspårningar kan hänvisas? :lol:
Starta hellre en ny tråd med namn "Off-topic tråden". Den kommer alltid, garanterat, att vara on-topic.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Moderator

Inlägg av Anderzzon »

bjelkeman skrev:
En av de saker som verkligen irriterar mig är att man kan knappt få igång en tråd utan att det spårar ur och blir en jäkla tråd om sammanslagandet av atomer i en större anläggning för utvinning av energi. :lol:
Det hade varit skönt om man kunde låsa vissa tråder till att bara vara öppna för Teslaägare och elbilsägare. Då hade man sluppit 90% av användarna som snackar kärnkraft.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Moderator

Inlägg av frippe »

Anderzzon skrev: 28 feb 2023 14:59
bjelkeman skrev:
En av de saker som verkligen irriterar mig är att man kan knappt få igång en tråd utan att det spårar ur och blir en jäkla tråd om sammanslagandet av atomer i en större anläggning för utvinning av energi. :lol:
Det hade varit skönt om man kunde låsa vissa tråder till att bara vara öppna för Teslaägare och elbilsägare. Då hade man sluppit 90% av användarna som snackar kärnkraft.
Det finns vissa delar av forumet som enbart är öppna för medlemmar i TCS.

Å andra sidan, en enkel sak är att skippa de trådar som tar upp ämnen man inte gillar eller inte vill diskutera.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderator

Inlägg av bjelkeman »

frippe skrev: 28 feb 2023 16:07
Anderzzon skrev: 28 feb 2023 14:59
bjelkeman skrev:
En av de saker som verkligen irriterar mig är att man kan knappt få igång en tråd utan att det spårar ur och blir en jäkla tråd om sammanslagandet av atomer i en större anläggning för utvinning av energi. :lol:
Det hade varit skönt om man kunde låsa vissa tråder till att bara vara öppna för Teslaägare och elbilsägare. Då hade man sluppit 90% av användarna som snackar kärnkraft.
Det finns vissa delar av forumet som enbart är öppna för medlemmar i TCS.

Å andra sidan, en enkel sak är att skippa de trådar som tar upp ämnen man inte gillar eller inte vill diskutera.
Problemet är inte kärnkraftstråden. Problemet är de som måste stoppa in diskussionen i massa trådar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Moderator

Inlägg av BrooklynS »

Skalle man kunna tänka sig en allmän del där off topic tolereras, och en teknisk del där off topic INTE tolereras?

Många forum har så, till båtnad både för den grupp som vill diskutera tekniskt och den grupp som vill diskutera för att det är roligt. Slask flyttas till en specifik slaskavdelning.

På så sätt blir de flesta nöjda och det blir enkelt för moderator. Självklart måste inlägg anmälas men det brukar bli en bra självdisciplin om valet är tydligt.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar