Sida 1 av 1

Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 05 maj 2015 11:57
av apkungen
Det sägs att man ska få ut 120kW och kunna ladda 20 riktiga mil (250wh/km) på 25min, men toppeffekten verkar bara gälla fram till typ 15% . Hittade denna ganska gamla graf som känns väldigt pessimistisk. Är det verkligen så att man är nere på 50kW efter SOC 50%?

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... rate/page6

Nån som skulle kunna göra en egen sån här graf med i princip urladdat batteri?

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 05 maj 2015 14:42
av Bjorn
Sondell har gjort detta.
http://tesla.sondell.biz/?p=1445

I och för sig vore det intressant om fler testade.

- Tesla kan ju ha ändrat laddningsparamterar i SuC sen dess.

- Batteriet finns i olika versioner. Åtminstone från version A till B påstås ha bättre kylning och därmed snabbare Super Charging.
Jag tror de är på version E nu, men hittar inte vad de har ändrat.

- SuC finns väl med olika maxeffekt beroende på när den är tillverkad 120 resp. 135 kW har jag för mig.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 05 maj 2015 15:03
av Svenssons
Tesla har kommit till F-revision av batteripack nu:



135kW är väl standard i alla nyare Superchargers, tror de flesta i Sverige ska klara av det men är lite osäker. Sedan om de från början aktiverar upp till 135kW är en annan fråga.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 05 maj 2015 23:04
av TiborBlomhall
Alla Superchargers i Sverige är av 135 kW typen enligt Tesla Motors.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 06 maj 2015 10:50
av Bjorn
Sondell toppar 116-118 i sitt diagram och skriver om teoretiskt max på 122. Han har ju haft sin bil länge så han bör ju ha tidig batteriversion.
Det skulle vara intressant med en kurva under bra förutsättning ledig Suc och normal temp med batteriversion E eller F. Kanske blir det mer effekt i början, och kanske lite högre brytpunkt?

Om sådär 7 veckor så kan ju jag ordna sådana kurvor. Eller också kör man bara och är nöjd när man fått sin bil. :) Jag börjar få känslan att alla diskussioner om räckvidd och laddhastighet förs av icke-ägare. De som har sin bil verkar inte bry sig så mycket. Det om något är ju i så fall ett kvitto på att det bara funkar - mer än bra. Man kanske ska hålla tyst i dessa trådar tills man får bilen för att inte få för mycket noob-stämpel :oops:

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 06 maj 2015 19:59
av SR-71-BlackBird
Vi bara kör, som Stenmark skulle ha sagt.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 07 maj 2015 22:13
av kontakten2


från en sc. såhär lite får du när du har 2mil kvar på batteriet (hoppade över sc på rutten då det var kö, fick en del ångest sen :D ) . Det tog säkert 10-15 min innan den började leverera normalt med kräm

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 08 maj 2015 15:57
av G F
SC var från början på 90KW i USA men även de första i Norge och Tyskland som senare uppgraderades.
Jag får 116-117KW max på displ. (batteriet från april 2014). Det är inmatningen till ditt batteri. Men det är ju efter laddarnas, batterivärme och kablagets förluster. Anta att förbrukningen på SC är 135KW då skulle det motsvara 14% förlust totalt alla led inräknade inkl. din bil där kylningen går på max, det är väl inte helt orimligt?

Jag är övertygad om att Tesla arbetar för att dubbla den kraft SC har idag. För med större batterier i framtiden på X, så blir laddtiden längre med dagens SC. Som det är nu funkar laddtiden på ett vis. Men å andra sidan, med en halvering av tiden, så börjar vi närma oss en normal tankning, som de flesta är vana vid i dag.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 08 maj 2015 19:52
av LarsL
Inge alls säkert att det går långsammare med större batteri, snarare tvärtom. Med ett stort batteri kan du hålla dig inom batteriets optimala läge längre, där det kan ta emot stor laddström.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 08 maj 2015 20:24
av Stefan T
Det lika lång tid med större batteri men mer kWh

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 08 maj 2015 21:02
av G F
Räkna på tiden om vi nån gång har ett dubbelt så effektivt batteri 170KW/h och SC ger max 122KW teoretiskt.
170 på 122 ? det går inte på en timme, även om man inte behöver begränsa de nya cellerna alls. det tar längre tid än så. :roll:

Givetvis försöker Tesla öka kraften i SC i framtiden, för det optimala är att komma ner till 10-20min. Den väntetiden kommer alla att acceptera.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 08 maj 2015 21:29
av LarsL
Det går att fylla ett 170kWh batteri med 80kWh än ett 85kWh batteri. Du behöver inte mer energi än vad som krävs för att komma till nästa SC.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 09 maj 2015 00:16
av Franz
G F skrev:
Räkna på tiden om vi nån gång har ett dubbelt så effektivt batteri 170KW/h och SC ger max 122KW teoretiskt.
170 på 122 ? det går inte på en timme, även om man inte behöver begränsa de nya cellerna alls. det tar längre tid än så. :roll:

Givetvis försöker Tesla öka kraften i SC i framtiden, för det optimala är att komma ner till 10-20min. Den väntetiden kommer alla att acceptera.
Det borde vara så att ett mindre batteri alltid blev fyllt snabbare än ett större men 85 verkar ladda snabbare än 60 både räknat i kWh och % av batteriet. Kolla gärna Björn Nylands video: https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Om det nu kom ännu större batterier så tippar jag på att Tesla skulle minska laddhastigheten när en viss kWh nåtts. Det är liksom lite onödigt att ge bort för mycket ström. Att ladda 30 mil snabbt är ju jättebra men att ladda t.ex. 60 mil i hög hastighet skulle ju börja göra det lönsamt för folk att då och då åka till en supercharger bara för att fylla upp veckans behov.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 09 maj 2015 02:53
av LarsL
Nä, det har med fysik att göra. Ett större batteri kan ta emot mer ström.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 28 maj 2015 00:11
av apkungen
Franz skrev:
G F skrev:
Räkna på tiden om vi nån gång har ett dubbelt så effektivt batteri 170KW/h och SC ger max 122KW teoretiskt.
170 på 122 ? det går inte på en timme, även om man inte behöver begränsa de nya cellerna alls. det tar längre tid än så. :roll:

Givetvis försöker Tesla öka kraften i SC i framtiden, för det optimala är att komma ner till 10-20min. Den väntetiden kommer alla att acceptera.
Det borde vara så att ett mindre batteri alltid blev fyllt snabbare än ett större men 85 verkar ladda snabbare än 60 både räknat i kWh och % av batteriet. Kolla gärna Björn Nylands video: https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Om det nu kom ännu större batterier så tippar jag på att Tesla skulle minska laddhastigheten när en viss kWh nåtts. Det är liksom lite onödigt att ge bort för mycket ström. Att ladda 30 mil snabbt är ju jättebra men att ladda t.ex. 60 mil i hög hastighet skulle ju börja göra det lönsamt för folk att då och då åka till en supercharger bara för att fylla upp veckans behov.

Sant. Har sett det klippet men inte tänkt på det förut. Konstigt måste jag säga. Det borde åtminstone gå lika fort eller snabbare att ladda ett 60kWh batteri jämfört med ett 85kWh...

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 28 maj 2015 13:45
av kontakten2
är det någon som bor nära en SC och märkt av att den endast erbjuder begränsad effekt och ej toppeffekt ?
tydligen är det ett känt problem i Norge att man inte får full effekt på den SC som ligger nära hemorten.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 28 maj 2015 20:14
av leiflodde
Bor ganska nära ca300m men har inte tänkt på det tidigare men skall kolla och återkommerom någon vecka.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 29 maj 2015 19:37
av jpetters
När jag i helgen laddade på närmaste SC gick det faktiskt lite långsammare än vanligt. Första gången jag laddade där men noterade att det gick långsammare än andra SC. Ca 20% långsammare.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 29 maj 2015 20:22
av sondell
Ähh. Vad är det för konspirationer. Var tvungen att svänga förbi min SC nu när jag kom hem från Arvika till Karlstad, 1500 m hemifrån, för att testa. Full effekt Inga problem. Men oftast om man åker och laddar nära hemma och inte har kört en stund så är ju inte batteriet driftsvarmt. Möjligen andra parametrar också. Men det ska ju vara en del över 10 grader, förmodligen 20 grader innan man kan ge full fräs. Så har nog mer med det att göra.

Appropå laddningstid av batterier. Ett mindre batteri kan nog gå fortare eller lika fort att ladda, men laddad energimängd är ändå mindre. Ju större batteri, ju större effekt kan man kruta på med. Det är en maxnivå per battericell hur mycket man kan ladda. Ett större batteri hade kunnat ladda med högre effekt, men då måste också superchargerstationerna kunna ge mer. De ger nu 330 A, och då får man som mest om man har tur upp mot ca 120 kW i peak. Strömstyrkan börjar nämligen avta vid ca 370 V på batteriet. Med fler celler kunde iof spänningen öka och man kanske kunde få pyttelite mer, men inte mycket med dagens stationer. Däremot kunde de ju köra på med full effekt lite längre om batteriet t.ex. hade 100 kWh.

Re: Supercharger - Effekt vs SOC diagram

Postat: 29 maj 2015 22:26
av apkungen
Franz skrev:
G F skrev:
Räkna på tiden om vi nån gång har ett dubbelt så effektivt batteri 170KW/h och SC ger max 122KW teoretiskt.
170 på 122 ? det går inte på en timme, även om man inte behöver begränsa de nya cellerna alls. det tar längre tid än så. :roll:

Givetvis försöker Tesla öka kraften i SC i framtiden, för det optimala är att komma ner till 10-20min. Den väntetiden kommer alla att acceptera.
Det borde vara så att ett mindre batteri alltid blev fyllt snabbare än ett större men 85 verkar ladda snabbare än 60 både räknat i kWh och % av batteriet. Kolla gärna Björn Nylands video: https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo

Om det nu kom ännu större batterier så tippar jag på att Tesla skulle minska laddhastigheten när en viss kWh nåtts. Det är liksom lite onödigt att ge bort för mycket ström. Att ladda 30 mil snabbt är ju jättebra men att ladda t.ex. 60 mil i hög hastighet skulle ju börja göra det lönsamt för folk att då och då åka till en supercharger bara för att fylla upp veckans behov.
NUUU!! Har jag kommit på varför det ser ut att gå snabbare att ladda 85kWh packet med 85kWh energi än 60kWh packet med 60kWh energi , i björns video!

De laddas båda till 80% och när 85kWh batteriet har laddats till 80% så finns det fler KWh kvar än när 60kWh batteriet. Jag har haft huvudbry över detta men det måste vara därför. Om man skulle ladda båda batterierna helt fulla så tror jag att det skulle ta lika lång tid.