Sida 8 av 9

Re: V3

Postat: 12 mar 2019 18:32
av Zalman3
Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.

Re: V3

Postat: 12 mar 2019 18:33
av oscfor
Tenk skrev:
Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Jag har upplevt samma problem två gånger.

Re: V3

Postat: 12 mar 2019 18:57
av Geni87
Zalman3 skrev:
Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
Ja den där grafen är väldigt intressant, Audi och Tesla hanterar ju laddförloppet helt olika. Men satan vad den unga snubben killgissar om Audis laddning. :lol:

Re: V3

Postat: 12 mar 2019 22:36
av fth
oscfor skrev:
Tenk skrev:
Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Jag har upplevt samma problem två gånger.
Jag har läst ett antal trådar om detta i andra forum, och det verkar stämma att man får lägre effekt på CCS-stolpar på vissa stationer, dock inte alla.

Det finns ett antal personer med S/X som har testat både konverterade och icke-konverterade stolpar på samma station, och fått typ 90kW på konverterade och 118kW på icke-konverterade, utan att dela stolpe med någon.

Sen finns det andra med S/X som har fått full effekt 118kW+ på konverterade stolpar.

Jag har inte hittat något tydligt mönster eller systematik i detta än, men vissa tecken tyder på att det i huvudsak är konverterade stolpar på "blandade" stationer som begränsar effekten på "old style" SuC.
Det skulle kanske kunna vara en mjukvarubegränsning som gör att en S/X som bryter mot "Model 3 Priority"-påbudet straffas med lägre effekt, och att den begränsningen tas bort när stationen är helt konverterad?

Det finns dock blandade stationer som har gett full effekt för S/X på CCS-stolpar, så det verkar inte vara konsekvent infört i så fall.

/fth

Re: V3

Postat: 12 mar 2019 22:46
av oscfor
Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.

Re: V3

Postat: 12 mar 2019 23:02
av fth
oscfor skrev:
Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.
Ja, det är sant, tänkte inte på det... :?

Då är det nog kanske snarare ett fel, ett antal tyska Tesla-ägare har iaf felanmält stationerna med låg effekt, det är nog en bra idé att göra det här också så att Tesla blir medvetna om problemet.

/fth

Re: V3

Postat: 14 mar 2019 23:09
av fth
Jag testade för en stund sedan SuC Gävle, och jag kan bekräfta att det är sämre effekt på konverterade stolpar.

Jag rullade in med 29% SoC efter 160km motorväg, så batteriet var varmt, sen testade jag först konverterad stolpe, och så fort som effekten stabiliserat sig så flyttade jag till en gammal stolpe.

På konverterad stolpe, 92kW:
IMG_8981.jpg
På gammal stolpe, 107kW (högsta jag brukar få på SuC):
IMG_8982.jpg
Ingen tvekan alltså att den här stolpen begränsar effekten på ena uttaget. Det finns dock som sagt rapporter om andra stationer där båda typerna av stolpar ger full effekt.

Jag skall felanmäla detta till Tesla så får vi se vad dom säger.

Testa gärna andra stationer när ni får möjlighet, och felrapportera om ni får begränsad effekt.

/fth

Re: V3

Postat: 14 mar 2019 23:17
av fth
Jag ringde teknisk support på 020-889268 och anmälde, och dom var medvetna om problemet, och enligt Christopher som jag talade med så arbetar dom med det för fullt för närvarande. Han visste inte när det skulle vara åtgärdat, men enligt honom skall alla stolpar upp till full effekt igen, det är alltså inte "as designed".

Ni behöver alltså inte felanmäla fler stolpar, Tesla är medvetna om problemet och arbetar på att lösa det.

/fth

Re: V3

Postat: 17 mar 2019 09:58
av OfarligTesla
Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.


Re: V3

Postat: 17 mar 2019 10:47
av Bjelke
OfarligTesla skrev:
Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu? :mrgreen:

Re: V3

Postat: 17 mar 2019 10:53
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
OfarligTesla skrev:
Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.

Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu? :mrgreen:
Min gissning är att det inte är någon hårdvaruskillnad på bilarna utan ren mjukvara. Så lär gälla den och äldre bilar med samma batteristorlek med. Men säker kan man ju aldrig vara.

Re: V3

Postat: 22 mar 2019 21:22
av Teslalink
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"

Re: V3

Postat: 22 mar 2019 21:32
av TeslaTissel
Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Hejsan hoppsan. Det låter ju lovande, men vad jag kan se så tar det ju ändå 20 min fr 9% - 70%
Så nog hinner man fika allt ändå på långresor. Eller?

Re: V3

Postat: 22 mar 2019 21:48
av Pontus
Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)

Re: V3

Postat: 22 mar 2019 23:07
av taliz
Det fina med v3 är just att man kan välja den tex vartannat stopp. När man ska äta eller göra annat som tar tid kan man välja vanliga SUC.

Re: V3

Postat: 22 mar 2019 23:09
av TeslaTissel
Pontus skrev:
Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)
Då är det bara att vänta på abetter.... https://www.abetterrouteplanner.com blir uppdaterad!?

Re: V3

Postat: 23 mar 2019 06:03
av vigge50
TeslaTissel skrev:
Pontus skrev:
Teslalink skrev:
Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?

"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.

It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.

9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.
Det är bra. :)
Då är det bara att vänta på abetter.... https://www.abetterrouteplanner.com blir uppdaterad!?
Även om den uppdateras så kommer det ta tid innan vi märker någon skillnad då laddarna inte kommer hit än på ett tag. Skulle vara intressant och veta hur det går med uppdateringen till 145 kW på befintliga stationer.

Re: V3

Postat: 23 mar 2019 07:43
av Henrik Torphammar
Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?

Re: V3

Postat: 23 mar 2019 08:35
av TeslaTissel
Henrik Torphammar skrev:
Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
Ja det kommer nog säkert inte vara några problem. Tesla har garanterat testat under verklig förhållanden och i värsta scenarior.
De nya kablarna är ju vätskekyld, och tunnare, enligt de artiklar jag läst.

Vi har ju även andra leverantörer som redan satsar på rejäla snabbladdare som även de har kylning för högre belastningar.

Re: V3

Postat: 23 mar 2019 08:47
av Henrik Torphammar
TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
Ja det kommer nog säkert inte vara några problem. Tesla har garanterat testat under verklig förhållanden och i värsta scenarior.
De nya kablarna är ju vätskekyld, och tunnare, enligt de artiklar jag läst.

Vi har ju även andra leverantörer som redan satsar på rejäla snabbladdare som även de har kylning för högre belastningar.
Biljävlen inte laddaren..... Doooh

Re: V3

Postat: 28 mar 2019 00:02
av Bonden Roger
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)

Re: V3

Postat: 28 mar 2019 06:18
av thebishop
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Vilken torsdag som helst 8-)

Re: V3

Postat: 28 mar 2019 06:22
av Bjelke
Jag hoppas att dom satsar på det på helt nya, som tex den i Hudik som ska byggas, men samtidigt har dom ju sagt att det kommer till Europa senare så...

Re: V3

Postat: 28 mar 2019 06:35
av frippan
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.

Re: V3

Postat: 28 jun 2019 13:44
av slugger75
frippan skrev:
Bonden Roger skrev:
När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.
Ok så i alla fall under 2020 så bör vi ha några V3-Supercharger i Sverige då?

Det verkar som om Tesla har ett 30-tal SuC i Sverige nu, och ett tiotal till på gång.

Vad tror ni, kommer Tesla uppföra V3-SuC på helt nya platser, eller kommer de gamla SuC konverteras till V3?