Re: V3
Postat: 12 mar 2019 18:32
Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
Jag har upplevt samma problem två gånger.Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Ja den där grafen är väldigt intressant, Audi och Tesla hanterar ju laddförloppet helt olika. Men satan vad den unga snubben killgissar om Audis laddning.Zalman3 skrev:Jämförelse av snabbladdning, Audi, Tesla, Mercedes och Jaguar.
Jag har läst ett antal trådar om detta i andra forum, och det verkar stämma att man får lägre effekt på CCS-stolpar på vissa stationer, dock inte alla.oscfor skrev:Jag har upplevt samma problem två gånger.Tenk skrev:Blir ju lite märkligt att v2 verkar ha fått sämre spec efter CCS-konverteringen, då hjälper ju inte mjukvaruuppdatering...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43#p312243
Ja, det är sant, tänkte inte på det...oscfor skrev:Tack för info. Dock verkar det vara en konstig form av bestraffning då man i så fall skulle stå i vägen ännu längre för treorna om man får lägre effekt.
Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu?OfarligTesla skrev:Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.
Min gissning är att det inte är någon hårdvaruskillnad på bilarna utan ren mjukvara. Så lär gälla den och äldre bilar med samma batteristorlek med. Men säker kan man ju aldrig vara.Bjelke skrev:Undrar om det gäller fullt ut på bilen man för i Maj nu?OfarligTesla skrev:Verkar som om Model S nu marknadsförs med mycket högre laddhastighet (på v3). Det kombinerat med att de tidigare pratat om högre laddhastigheter för S och X via mjukvara bådar gott.
Hejsan hoppsan. Det låter ju lovande, men vad jag kan se så tar det ju ändå 20 min fr 9% - 70%Teslalink skrev:Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.
It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.
9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.Teslalink skrev:Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.
It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.
9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Då är det bara att vänta på abetter.... https://www.abetterrouteplanner.com blir uppdaterad!?Pontus skrev:Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.Teslalink skrev:Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.
It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.
9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Det är bra.
Även om den uppdateras så kommer det ta tid innan vi märker någon skillnad då laddarna inte kommer hit än på ett tag. Skulle vara intressant och veta hur det går med uppdateringen till 145 kW på befintliga stationer.TeslaTissel skrev:Då är det bara att vänta på abetter.... https://www.abetterrouteplanner.com blir uppdaterad!?Pontus skrev:Laddar man bara upp till 50% så har man fyllt på 203 km. Åker man till nästa laddare i 140 km/h så kanske man har gjort av med påfyllda elektroner på 160 km under gynsamma förhållanden. Resan tar 1 timme 9 min och laddningen 12 min, totalt 1 timme 21 min. Säg 1 timme och 25 min per 160 km det ger 113 km/h inkl laddning.Teslalink skrev:Jäklars vad fort det går. Hur skall man hinna donken eller en piss?
"Another tryout of Tesla supercharger v3 today, started from 9%, left with 90% within 35 minutes.
It quickly jumped to 255kW just seconds with plugged in. Stayed for 15% and tamper kicked in. after just 4 minutes and SoC reached 23%, the power reduced to 177kW. then goes down like last time.
9% - 50% 12 min
9% - 60% 15 min
9% - 70% 19 min
9% - 80% 25 min
9% - 90% 35 min
"
Det är bra.
Ja det kommer nog säkert inte vara några problem. Tesla har garanterat testat under verklig förhållanden och i värsta scenarior.Henrik Torphammar skrev:Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
Biljävlen inte laddaren..... DooohTeslaTissel skrev:Ja det kommer nog säkert inte vara några problem. Tesla har garanterat testat under verklig förhållanden och i värsta scenarior.Henrik Torphammar skrev:Kommer 3Y orka kyla bort V3+150kph en sommar?
De nya kablarna är ju vätskekyld, och tunnare, enligt de artiklar jag läst.
Vi har ju även andra leverantörer som redan satsar på rejäla snabbladdare som även de har kylning för högre belastningar.
Vilken torsdag som helstBonden Roger skrev:När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.Bonden Roger skrev:När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)
Ok så i alla fall under 2020 så bör vi ha några V3-Supercharger i Sverige då?frippan skrev:Med lite tur så har vi den första på plats i slutet av året. De första skulle dyka upp i Europa i Q4.Bonden Roger skrev:När kommer V3 till Sverige. Byggs dessa på helt nya platser. Tanum byggs ut med 8 platser (antar att dessa inte är V3)