Sida 1 av 2
Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 04:08
av Zalman3
Piëch presenterar eldrivna Mark Zero
Ska kunna ladda 80 procent på under fem minuter
BIL / ELBILAR
Piëch är en relativt ny biltillverkare grundad 2016 som vi skrev om för två veckor sedan. Bakom står Rea Stark Rajcic och Anton Piëch - den sistnämnde son till Ferdinand Piëch. Nu har de dragit täcket av sin första modell Mark Zero som kommer att ställas ut i Genève och så här ser den alltså ut. Som en fulare Aston Martin.
Bilen går på el och på framaxeln sitter en motor medan det finns två stycken på bakaxeln. Alla är på 201 hästar styck och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Räckvidden anges till 50 mil enligt WLTP och på under fem minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent när krämen väl är slut. För att lyckas med detta har man tagit fram en ny typ av batteripack och laddningssystem tillsammans med kinesiska Desten Group och Qingdao Tgood Electric. Cellerna i batteripacket ska knappt producera någon värme under laddning och urladdningsprocessen och det ska göra att man ska kunna ladda extremt snabbt. Batterierna behöver heller inte samma vattenkylning som vi är vana vid vilket gör att man ska ha kunnat spara in 200 kilo i vikt bara där. Bilens vikt ska ligga på under 1,8 ton.
Förutom sportbilar planerar Piëch att i framtiden även erbjuda sedaner, suvar och pickuper. Plattformen man har tagit fram ska förutom elektriska drivlinor även passa för förbränningsmotorer och vätgasdrivna bränsleceller. Om allt går enligt planerna ska den första modellen under namnet börja tillverkas inom tre år.
https://feber.se/bil/art/394198/pich_pr ... ivna_mark/
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 07:05
av Sofie
Hur ser den laddaren ut?
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 07:27
av Zalman3
Hybricon elbussar i Umeå laddar i ca 650kW fullt på ca 3 minuter.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 08:15
av fth
I call bullshit
/fth
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:03
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Hybricon elbussar i Umeå laddar i ca 650kW fullt på ca 3 minuter.
Det gör dom absolut inte.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:05
av 12man
Zalman3 skrev:
Hybricon elbussar i Umeå laddar i ca 650kW fullt på ca 3 minuter.
Ser ingen pantograf, fanns? visst nån model S med det för länge sen

Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:15
av Bjelke
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:27
av StefL
Problemet med "fantastisk och snabb laddning tack vare vårt specialsystem" är ju just att det är ett specialsystem. Ungefär som om man tidigare utvecklat en bil med grymma prestanda men som för att kunna utnyttja dem kräver 120-oktanig bensin; hur många mackar har 120-oktanig bensin? Och på samma sätt - hur många laddstationer för deras fantastiska laddprestanda kommer att finnas och vem ska betala för dem?
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:29
av bylund
12man skrev:Zalman3 skrev:
Hybricon elbussar i Umeå laddar i ca 650kW fullt på ca 3 minuter.
Ser ingen pantograf, fanns? visst nån model S med det för länge sen

Såhär? Inte pantograf riktigt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1284
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:35
av TiborBlomhall
Detaljen jag älskar är att de säger sig ha tagit fram ett helt revolutionerande batteripack - men betonar ändå att plattformen även passar för förbränningsmotorer och vätgasdrivna bränsleceller.

Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 09:46
av BoaNeo
Enig, vaporware... Minder lidt om da Fisker Automotive baskede med vingerne i sin tid. Det var inden der gik ild i dem
OT: Men hvis man ellers tør parkere den i sin garage, så er det stadig en forbasket snyg bil:
https://access.bytbil.com/autoclassica- ... r-i-lager/
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 10:00
av Mickep
Har de en fungerande prototyp så får vi se i geneve i år. annar inte.
Värsta som kan hända att de har lyckats. men det är långt ifrån att man i närtid kan ladda på en vanlig laddstation i skrattretande höga hastigheter. (då alla som betalar el-räkning vet är att man försöker säkra ned för att spara pengar). har de gjort ett genombrott så kommer vi se andra som gör liknande.
Det här kan bli som betamax och vhs. inte alltid den bästa som vinner utan den som tilltalar flest.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 05 mar 2019 10:09
av 12man
härligt att det finns personer som har resurser att ta fram sådana drömmar, eller finns det andra som är villiga att satsa på sådana här projekt, eller är det photoshop hela vägen
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 sep 2020 08:06
av Zalman3
The company’s Mark Zero all-electric model, scheduled to go on sale in 2022, can get to 100km/h in 3.2s, charges 80% of its battery in 4 min and 40 seconds, and boasts a range of 500km on a single charge.
https://sifted.eu/articles/musk-tesla-rivals-europe-1/
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 sep 2020 08:20
av [JM]
Det går säkert att utveckla batterier som blir mindre varma under laddning.
Frågan är bara vad man fått offra för att få denna egenskap?
Antal laddcykler gissar jag på....
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 sep 2020 08:23
av Zalman3
[JM] skrev:Det går säkert att utveckla batterier som blir mindre varma under laddning.
Frågan är bara vad man fått offra för att få denna egenskap?
Antal laddcykler gissar jag på....
Finns ju batterier redan idag som klarar 10C.
Men de är dyra och har låg densitet.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 sep 2020 08:46
av heldiggrisen
Mickep skrev:Har de en fungerande prototyp så får vi se i geneve i år. annar inte.
Värsta som kan hända att de har lyckats. men det är långt ifrån att man i närtid kan ladda på en vanlig laddstation i skrattretande höga hastigheter. (då alla som betalar el-räkning vet är att man försöker säkra ned för att spara pengar). har de gjort ett genombrott så kommer vi se andra som gör liknande.
Det här kan bli som betamax och vhs. inte alltid den bästa som vinner utan den som tilltalar flest.
VHS vann för att de kunde spela in hela SuperBowl på en kassett.
Sen blir det roligt att se vilken nischfunktion förbrukarna önskar med elbil?
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 sep 2020 15:35
av Gustafsson
Jag tycker återigen man bör sluta att diskutera hur många procent en bil laddar på en viss tid.
Det som är intressant är ju hur många kWh man får i. Eller ännu hellre hur många mil man får i på en viss tid. 80% på en gammal leaf är ju något helt annat en 80% på en MS LR eller M3.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 sep 2020 18:01
av Jerker
Gustafsson skrev:Jag tycker återigen man bör sluta att diskutera hur många procent en bil laddar på en viss tid.
Det som är intressant är ju hur många kWh man får i. Eller ännu hellre hur många mil man får i på en viss tid. 80% på en gammal leaf är ju något helt annat en 80% på en MS LR eller M3.
Precis. Undrar hur man skulle kunna införa en vettig jämförelsestandard? Det är ju olika variabler som påverkar hur snabbt ett batteri kan laddas. Dels hur många C det kan laddas under, dels hur stort batteripacket är. Sen är ju bilens effektivitet med och styr hur många km/timme man kan klämma in i batteriet. Och slutligen är det ju också intressant hur mycket man får betala för bilen med dessa prestanda, och hur mycket det kostar att ladda på en laddare som kan ge bäst laddprestanda vilket ger en driftskostnad.
Allt detta ska ju vägas samman för att man ska kunna ta ställning till om det är nåt man vill/kan köpa/äga.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 06 okt 2021 13:11
av Zalman3
Den schweiziska elbilsuppstarten Piëch Automotive har påbörjat testfasen av sin Piëch GT elektriska sportbil. GT är baserad på Mark Zero, som presenterades som en studie på bilsalongen i Genève 2019.
Piëch GT blir det första fordonet i en produktfamilj med tre varianter som kommer ut på marknaden i mitten av 2024. De visuella förändringarna av GT som presenteras på utvecklingscentret Piëch i Memmingen är mindre jämfört med Mark Zero -studien . Den färdiga-prototypen har inte bara antagit proportionerna, utan också många designdetaljer på framsidan. På baksidan var det dock förändringar, LED-bakljusen är nu C-formade och bättre integrerade i linjerna.
GT är beroende av tre synkronmotorer (en på framsidan och två på bakaxeln) med en systemeffekt på 450 kW. 1,8 ton sportbil ska kunna accelerera till 100 km / h på mindre än tre sekunder. WLTP -räckvidden ska vara 500 kilometer.
Även om tre elmotorer och 450 kW verkligen inte är en banbrytande nyhet, kan informationen om batteriet förstås som sådan: Piëch fortsätter att hålla fast vid målet som meddelades 2019 att kunna ladda batteriet till 80 procent på bara cirka fem minuter . Det borde redan fungera på en snabbladdningsstation som utvecklats tillsammans med TGOOD, vid en jonitetskolonn bör laddningsprocessen ta cirka åtta minuter till 80 procent.
Specialfunktionen ( redan känd från tidigare rapporter ): Batteriet i Piëch GT är inte vätskekyld. Detta möjliggörs av påsceller från en kinesisk tillverkare, Desten Group. Dess cell ska ha ett extremt lågt inre motstånd, vilket innebär att lite värme genereras under laddningsprocessen - och därför måste lite värme släppas ut. Påstås att cellen bara ska värmas upp med 12 grader när den är laddad med 190 ampere. Enligt celltillverkaren ska 3000 cykler vara möjliga.
https://www.electrive.net/2021/10/06/pi ... ungsphase/
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 06 okt 2021 14:38
av PapaD
Oj, ingen batteriklima i bilen. Hej Nissan Leaf...
Det kommer ju gå jättebra, absolut. Inte.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 06 okt 2021 14:38
av Bjelke
Funderar på att sätta upp en sån jonitetskolonn från T(o)GOOD(to be true) här hemma
Ytterligare en upptillbevis-produkt…
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 okt 2021 08:30
av Zalman3
Eldrivna Piëch GT kommer 2024.
Det verkar som att det kommer att bli verklighet av den eldrivna konceptbilen Piëch GT som visades för drygt två år sedan. Nu är man ingång med testning av prototyper.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... mmer-2024/
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 okt 2021 19:00
av iAkita
Zalman3 skrev:
Även om tre elmotorer och 450 kW verkligen inte är en banbrytande nyhet, kan informationen om batteriet förstås som sådan: Piëch fortsätter att hålla fast vid målet som meddelades 2019 att kunna ladda batteriet till 80 procent på bara cirka fem minuter . Det borde redan fungera på en snabbladdningsstation som utvecklats tillsammans med TGOOD, vid en jonitetskolonn bör laddningsprocessen ta cirka åtta minuter till 80 procent.
Specialfunktionen ( redan känd från tidigare rapporter ): Batteriet i Piëch GT är inte vätskekyld. Detta möjliggörs av påsceller från en kinesisk tillverkare, Desten Group. Dess cell ska ha ett extremt lågt inre motstånd, vilket innebär att lite värme genereras under laddningsprocessen - och därför måste lite värme släppas ut. Påstås att cellen bara ska värmas upp med 12 grader när den är laddad med 190 ampere. Enligt celltillverkaren ska 3000 cykler vara möjliga.
https://www.electrive.net/2021/10/06/pi ... ungsphase/
Antingen måste den ha en enorm spänning i batteriet eller ett väldigt lite batteri, om den ska kunna ladda 80% på 5-8 minuter med 190A.
Re: Mark Zero laddar 80% på 5 minuter
Postat: 07 okt 2021 20:28
av Elmil
iAkita skrev:Zalman3 skrev:
Även om tre elmotorer och 450 kW verkligen inte är en banbrytande nyhet, kan informationen om batteriet förstås som sådan: Piëch fortsätter att hålla fast vid målet som meddelades 2019 att kunna ladda batteriet till 80 procent på bara cirka fem minuter . Det borde redan fungera på en snabbladdningsstation som utvecklats tillsammans med TGOOD, vid en jonitetskolonn bör laddningsprocessen ta cirka åtta minuter till 80 procent.
Specialfunktionen ( redan känd från tidigare rapporter ): Batteriet i Piëch GT är inte vätskekyld. Detta möjliggörs av påsceller från en kinesisk tillverkare, Desten Group. Dess cell ska ha ett extremt lågt inre motstånd, vilket innebär att lite värme genereras under laddningsprocessen - och därför måste lite värme släppas ut. Påstås att cellen bara ska värmas upp med 12 grader när den är laddad med 190 ampere. Enligt celltillverkaren ska 3000 cykler vara möjliga.
https://www.electrive.net/2021/10/06/pi ... ungsphase/
Antingen måste den ha en enorm spänning i batteriet eller ett väldigt lite batteri, om den ska kunna ladda 80% på 5-8 minuter med 190A.
Jonitetskolonn
Det fetstilta handlar ju om en enskild cell, så en pouchcell på ca 20-30Ah skulle det bli då vid 190A. Inte orimligt.