Sida 1 av 1

Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Tesla"

Postat: 06 mar 2019 17:59
av MartinGBG
Är nog bara en tidsfråga innan det blir ännu mer skriverier hos t.ex. Aftonbladet m.m om detta:

Läs artikel på Bytbil här:
https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893
En värdeminskning på 4000 kr per mil efter att ha kört 100 mil. Mikael Holmlund från Umeå hann äga sin nya Tesla Model X i nio dagar innan Tesla chocksänkte priset med ca 400 000 kr för motsvarande bil. – Det är en jättemiss av Tesla, jag tycker de sänker hela sitt varumärke. Nästa gång jag ska byta bil kommer det troligtvis bil en tysk bil, säger han.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 18:07
av OfarligTesla
Ja det var ju ett nytt sätt att räkna på, i så fall förlorade väl min bil över 10 mille per mil i värde när jag körde den 100 meter och parkerade den efter att jag just hämtat ut den.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 18:11
av toffa
Har ju inte förlorat så pass mycket så lider med honom men ändå 200 000 kr skattade är borta. Och bilen är nu bara 2 månader. Hade varit bättre att haft dem inbetalade på finansen så den hade sänkts. Tycker en kompensation bör vara högst rimlig.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 18:17
av OfarligTesla
toffa skrev:
Har ju inte förlorat så pass mycket så lider med honom men ändå 200 000 kr skattade är borta. Och bilen är nu bara 2 månader. Hade varit bättre att haft dem inbetalade på finansen så den hade sänkts. Tycker en kompensation bör vara högst rimlig.
Han har ju egentligen inte förlorat någonting på prissänkningen, det sker först om priset är kvar på denna nivå när han säljer (och då har han förlorat mycket mindre än 400k).

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 18:24
av Legato
Han (och många andra) har beklagat sig ordentligt även i Facebook-grupperna. Han verkar ha lugnat sig lite nu dock :)

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 18:28
av Jeppe_E
Legato skrev:
Han (och många andra) har beklagat sig ordentligt även i Facebook-grupperna. Han verkar ha lugnat sig lite nu dock :)
Det är väl det vanligaste. Först gnäller man, sedan tjurar man, sen knyter man näven i fickan och sen går man vidare.

Fast om man nu inte säljer bilen så har man ju inte förlorat någonting. Så det är lite skjutjärnsjournalistik över rubrikssättningen.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 19:08
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Han (och många andra) har beklagat sig ordentligt även i Facebook-grupperna. Han verkar ha lugnat sig lite nu dock :)
Det är väl det vanligaste. Först gnäller man, sedan tjurar man, sen knyter man näven i fickan och sen går man vidare.

Fast om man nu inte säljer bilen så har man ju inte förlorat någonting. Så det är lite skjutjärnsjournalistik över rubrikssättningen.

Japp.

För mig är det väldigt fascinerande med alla de som talar om att de köpt en P för runt 1,7 miljoner men nu pga prissänkningen tänker köpa en annan bil nästa gång... Då har man verkligen sett till att missgynnas maximalt av sänkningen.

Hur man resonerar när man tycker en bil för 1,7 MSEK är ett bra köp, men plötsligt tycker det är ett dåligt köp när samma bil kostar 1,2 MSEK övergår mitt förstånd.

Undrar om samma personer skulle bytt till "tyskt" om den tyska bilen höjdes 500.000:- istället. Då skulle också Teslan ha blivit relativt sett 500k billigare, och billigt är tydligen dåligt.

I realiteten är det väl endel som inte köper sin P för att få den roligaste/bästa bilen utan mest för att ha det mest prestigefulla. För dessa förstår jag att prissänkningen är jobbig, det vore ju hemskt om fler människor har råd att köpa deras exklusiva bil :roll:

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 19:28
av Remuz
Jag klagar, men vidhåller att det är för att jag höll på att sälja min. Hade jag fått ut en rimlig peng hade jag skaffat en trea via jobbet, men nu får jag ju knappt jämt upp så det blir till att behålla. Så för mig var det ungefär 500k som brann upp över en natt och det är inte kul oavsett om man klarar det eller inte.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 19:33
av ovelundkvist
Jag är i exakt samma situation.

Jag kommer aldrig att köpa en ny bil av Tesla igen.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 19:44
av leiflodde
Nu skall jag inte strö salt i såren, men personligen förlorade jag också pengar och exakt 30 000:- i inbytespris. Men då fick istället en Long Range istället för en lager S75D.

Men funderingen är väl varför denna sänkning och det bör väl snart komma fram?

Personligen tror jag att de vill hålla försäljningen upp innan ny model kommer och tror att min nuvarande jättepositiva affär blir mer normal om några veckor.

Men man blir ju lite tveksam till svängningarna :(

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 19:46
av Elof
Legato skrev:



Hur man resonerar när man tycker en bil för 1,7 MSEK är ett bra köp, men plötsligt tycker det är ett dåligt köp när samma bil kostar 1,2 MSEK övergår mitt förstånd.
Kan det inte vara så att det faktiskt blir ett betydligt mindre bra köp när värdeminskningen blir en halv miljon dyrare än beräknat?

Edit: Jaha, du menar nästa gång han ska köpa bil? Då förstår jag.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 20:02
av Xmag
Prissänkningen lär ju ha påverkat andrahandsvärdet på andra bilar också inte bara Tesla. Dyra fosilbilar tappade nog en hel del nu.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 20:20
av Verdi
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 06 mar 2019 21:06
av Toja
Det känns lite som maxa kvartalet samtidigt som utförsäljning av S & X.
Kanske kommer ny modell med 800 V nästa kvartal som någon skrev.

Själv förlorade jag en del också.
Bytte från P85D till en ny S100D i mitten på december.
Tappade 500.000 på 3 år på P85D samt prisskillnaden efter denna prissänkning.

Men min inställning har hela tiden varit att priserna kommer går ner rätt vad det är.

Kom ihåg att vi är med om något stort.
Vi hjälper till att ställa om hela bilindustrin.

För mig är det värt varenda krona jag förlorar.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 07 mar 2019 00:03
av Legato
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.

Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Tesla"

Postat: 07 mar 2019 08:02
av Hyted
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Det som stör mig är att man på detta sätt förlorat friheten.
Nu måste man ha bilen länge för att det skall vara rimligt.

Dessutom står jag med en leasing som är mkt högre än vad bilen är värd idag.
Det skapar en otrygghet till exempel om något händer i bolaget eller att jag blir sjuk så jag blir tvingad att sälja.

Jag var inte alls säker på att det var Tesla jag ville ha om något år eller ett och ett halvt när jag tänkt byta.
Det som stör mig mest är att Tesla nu tvingar mig att ha min bil väldigt länge för att minimera förlusten.

Det beslutet vill jag ta själv.

Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.

Re: Nyhet på Bytbil:

Postat: 07 mar 2019 09:05
av Legato
Hyted skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Det som stör mig är att man på detta sätt förlorat friheten.
Nu måste man ha bilen länge för att det skall vara rimligt.

Dessutom står jag med en leasing som är mkt högre än vad bilen är värd idag.
Det skapar en otrygghet till exempel om något händer i bolaget eller att jag blir sjuk så jag blir tvingad att sälja.

Jag var inte alls säker på att det var Tesla jag ville ha om något år eller ett och ett halvt när jag tänkt byta.
Det som stör mig mest är att Tesla nu tvingar mig att ha min bil väldigt länge för att minimera förlusten.

Det beslutet vill jag ta själv.

Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Din leasingkostnad har inte förändrats överhuvudtaget.

Tesla tvingar dig inte till något.

Det som har ändrats är att du i framtiden får lägga en större mellanskillnad om du byter biltyp och mindre mellanskillnad om du köper en likadan.

Tesla har sänkt priset på sin produkt. Jag trodde precis alla som hängde i detta forum hade förstått att elbilar blir billigare och billigare att producera. Det är ju det som är målet och det som gör att transformationen överhuvudtaget sker. Det är som bekant Teslas hela mission!

Det är ju alldeles uppenbart att lägre priser gynnar konsumenten. Borde TV-apparater fortfarande kosta 30.000:- för 32"? Borde en enkel laptop kosta 20.000:-? Med utvecklingen faller priserna. Det trodde jag alla förstod.

Det som kan diskuteras är om man bör sänka mycket i ett svep, eller göra det successivt över tid. Personligen föredrar jag detta, hade man sänkt månadsvis med tex 50k så hade försäljningen nästan stannat efter ett par månader (då köpare hade avvaktar ytterligare sänkningar). Nu får man istället en försäljningsboost.

Re: Nyhet på Bytbil:

Postat: 07 mar 2019 09:09
av frippe
Legato skrev:
Det som kan diskuteras är om man bör sänka mycket i ett svep, eller göra det successivt över tid. Personligen föredrar jag detta, hade man sänkt månadsvis med tex 50k så hade försäljningen nästan stannat efter ett par månader (då köpare hade avvaktar ytterligare sänkningar). Nu får man istället en försäljningsboost.
Detta måste vara skitjobbigt för de som jobbar inom Tesla. Det ryckiga som uppstår vid alla dessa specialsituationer, internt verkar det vara lika stor överraskning som externt. Organisationen måste fungera på något dragspelssätt och inte med ett jämt flöde över tid.
Måste vara frustrerande för både de som jobbar inom Tesla som de som försöker få tag på folk inom Tesla för att få svar på vad som gäller.

Re: Nyhet på Bytbil:

Postat: 07 mar 2019 09:25
av dstr
Hyted skrev:
Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Har du ingen restvärdesgaranti?

Re: Nyhet på Bytbil:

Postat: 07 mar 2019 09:38
av kler
dstr skrev:
Hyted skrev:
Ränta och värdeminskning ökade nog 8-10000/ månad.
Det har jag inte kalkylerat med alls.
Har du ingen restvärdesgaranti?
Hyted har det vad jag förstår - men restvärdesgarantin gäller just när leasingavtalet löper ut. Det är alltså inte möjligt att få "2/3 av restvärdet" (ursäkta klumpigt uttryckt - men alltså 2/3 av den omvända linjära värdeminskningen) efter 2/3 av leasingtiden. Så det går alltså inte att avsluta en leasing i förväg och begagna restvärdesgarantin.

Re: Nyhet på Bytbil:

Postat: 07 mar 2019 12:00
av Legato
frippe skrev:
Legato skrev:
Det som kan diskuteras är om man bör sänka mycket i ett svep, eller göra det successivt över tid. Personligen föredrar jag detta, hade man sänkt månadsvis med tex 50k så hade försäljningen nästan stannat efter ett par månader (då köpare hade avvaktar ytterligare sänkningar). Nu får man istället en försäljningsboost.
Detta måste vara skitjobbigt för de som jobbar inom Tesla. Det ryckiga som uppstår vid alla dessa specialsituationer, internt verkar det vara lika stor överraskning som externt. Organisationen måste fungera på något dragspelssätt och inte med ett jämt flöde över tid.
Måste vara frustrerande för både de som jobbar inom Tesla som de som försöker få tag på folk inom Tesla för att få svar på vad som gäller.
Ja det måste vara riktigt bökigt. Samtidigt tycker jag det är riktigt häftigt att precis alla undantaget Teslas management får information samtidigt. Man är verkligen bra på att eliminera läckor jämfört med i princip alla andra bolag i samma storlek.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 07 mar 2019 12:21
av morrhugg
Legato skrev:
Verdi skrev:
Är ju inte priset på bilen som är dess kostnad. Har inte teslakalkylen lärt er nånting? ;)

Så vad händer om begagnatvärdet rasar ner i källaren? Jo, bilen kan gå från "värd kostnaden" till "inte värd kostnaden". Klart som fan att en Tesla inte är värd en miljon. Inte i sig.

Om nästa bil kostar 1,2 istället för 1,7 miljoner har noll relevans. Tesla har bevisat att man inte kan lita på att deras produkter håller värdet på ett förutsägbart sätt. Man kan alltså inte vara säker på att bilen är värd kostnaden.

Oförutsägbarhet är inget bra när det gäller så här dyra produkter. Särskilt inte där en av deras främsta köpargument har varit ett fantastiskt andrahandsvärde.

Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset...
Vad nästa bil kostar har väldigt mycket relevans... Teslakalkylen visar på ett förnämligt sätt kostnaden med en bil, men de flesta av oss säljer inte Teslan och ersätter den med en cykel.

Fortsätter man köpa P-modeller så har man tjänat på prissänkningen. Ens nuvarande begagnade bil tappade inte lika mycket värde som prissänkningen på en ny.

Om vi tar ett konkret exempel på vad som hänt för någon som leasar sin P100D idag och som tänker köpa en motsvarande när hen byter bil:

Leasingkostnaden på nuvarande bil förändras ej av prissänkningen.
Inbytesvärdet minskar med Y kronor.
Nypriset på nästa bil minskar med X kronor.
X>Y
Besparing har gjorts med X-Y kronor.
För vissa tillkommer även besparing pga att restvärdesgaranti träder i kraft.
Liknande besparing kommer sedan göras varje bilbyte framöver förutsatt att Tesla valt att behålla P på denna prisnivå.

Gällande "Det finns ju dessutom gott om utrymme för ytterligare sänkningar av priset.." så håller jag inte alls med. Jag är oroad över precis motsatsen. Jag tror Tesla kommer ha väldigt svårt att generera vinst kommande kvartal pga sänkningen. I min värld har de inget som helst utrymme för prissänkningar. Konkurrenterna däremot kanske tvingas till det... Flera av dem har iaf möjligheten att göra det rent finansiellt även om de såklart inte vill göra det om de kan slippa.
Man kan se det som en valutaväxling. Man växlar 1.5MSEK till 1TSL.

Spelar ingen roll vad växlingskursen mellan SEK och TSL är, såvida man inte skall växla tillbaks. Och köper man en ny bil senare, så behöver man ju enbart tillföra mer SEK. Och som du säger, är ju jackpot ifall garantin slår in, då har man ju tjänat på detta. När värdet gått ner till 0.6TSL och man har en garanti på i praktiken 0.75TSL då växlingskursen är förändrad. Då behöver man bara växla SEK motsvarande 0.25TSL för att få en helt ny bil. Inte nog med att det är färra TSL-stålar det är dessutom bättre växlingskurs.

Ok, det kanske inte var helt självklart resonemang. Men så är det :)

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 07 mar 2019 12:46
av olarsson
Precis så är det. Jag fick 200kkr över restvärdet i inbyte på min S för två år sedan (ja, av Tesla) och puttade in dem i min X. När jag byter in den om ett år (kanske) lär jag få kanske 100kkr mindre än restvärdet (har ingen garanti). Gungor karuseller.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 07 mar 2019 13:40
av Mickep
Jag argumenterar att prissänkning är BRA (för de som skall kliva in på elbilsmarknaden). Bilar sjunker i pris. Så är det bara. Och det är inköpspriset som är den stora hindret för många. andra handsvärdet skall vara betydligt lägre än inköpsvärdet. Vilket är det normala. Vid ett lägre inköpspris kan man hantera värdeminskningen. och folk kan köpa i andrahand till ett pris där värdeminksningen i stort sätt redan skett. (det är så bilmarknaden funkar). Elbilar är fortfarande för dyra och det kommer krävas ytterligare för att de skall slå väl ut på marknaden. När tillverknngen blir billigare så kan tillverkarna sänka priset för att konkurrera. Vilket tesla gjort. De andra skulle just komma ut med motsvarande som tesla har. och tesla svarar med att sänka priset och dubblera laddhastigheteten. Ett hastigt sänkt pris (efter att flera prishöjningar gjorts) gör att det blir som en rearush. Tråkigt för de som köpte strax innan, men sånt är livet ingen som tvingade någon att köpa miljonbilar.

Re: Nyhet på Bytbil: "Mikael förlorade 400 000 på sin nya Te

Postat: 07 mar 2019 14:01
av MrSteelneck
Om det är någon som har beställt men inte fått bilen levererad går det att ändra beställningen. Jag gjorde precis det på min beställda Model S 75D, till en Model S SR.