Sida 1 av 1
Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:12
av Vkium
Hej!
För 2v sedan klickade jag hem första elbilen och blev en
Model 3. Nu ska vi installera en elbilsladdare på en motorvärmarstolpe i bostadsrättsföreningen, det är bara två stolpar med 3fas 16A så tänkte försöka lastbalansera en 11kw laddbox.
Är det problem att laddboxarnas fasta kablar inte täcker de två ”nedre hålen” på model3 när det är den som oftast sitter i dygnet runt, här i landet med snöstorm å regn följt av -20c... vatten rinner in å fryser till is etc etc... Den typ2-kabeln som ska komma med bilen verkar ju vara formad för att täcka även dessa 2 hål (?).
Eller inga problem?

Frågar ju både som model3-ägare och att framtidssäkra lösning för föreningen
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:15
av jeppe_sthlm
Såg någon som 3D-printat ett täcklock för CCS-kontakten
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:16
av Vkium
Sjukt smart... nån med 3D printer man kan göra en liten beställning från isf?
Men seriöst, kan det vara ett problem?
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:16
av kangru
Skall inte vara ett problem med typ2 box. Kör på en Tesla wallcharger och en jordfelsbrytare om det inte redan finns.
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:18
av jeppe_sthlm
Har förresten svårt att tänka mig att en medföljande Typ2-kabel har täcklock. Det är väl inköpta kablar. Det var iallafall det till S/X.
Möjligt att UMC:n har täcklock, men den används inte i laddbox
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:18
av Vkium
kangru skrev:Skall inte vara ett problem med typ2 box. Kör på en Tesla wallcharger och en jordfelsbrytare om det inte redan finns.
Wallcharger blir nog tyvärr inte ett alternativ då vi behöver både lås-funktion och mätare smidigt all-in-one...
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:23
av jeppe_sthlm
Vkium skrev:Sjukt smart... nån med 3D printer man kan göra en liten beställning från isf?
Men seriöst, kan det vara ett problem?
Svårt att säga - inte många 3:or med CCS som rullat på vintern. Förmodligen inget problem med regn, men blir det snö och skit som blåser in och fryser torde det bli svårt att få i en CCS-kabel.
Har tyvärr ingen printer, men det finns folk på forumet som massprintat andra prylar
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 08 mar 2019 22:49
av jpetters
Såg tips om att köpa täcklock till i3an på BMW. Det skulle passa bra.
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 09 mar 2019 09:01
av Leo
CCS är ju en standardkontakt =lika på alla. Tex e-Golf, e-up har ju ett separat täcklock för just de två grova CCS-stiften. Så finns säkert att köpa som reservdel på olika ställen.
Re: Laddbox med typ2 sladd eller ej
Postat: 09 mar 2019 09:21
av Teslaspolen
Vkium skrev:Hej!
För 2v sedan klickade jag hem första elbilen och blev en
Model 3. Nu ska vi installera en elbilsladdare på en motorvärmarstolpe i bostadsrättsföreningen, det är bara två stolpar med 3fas 16A så tänkte försöka lastbalansera en 11kw laddbox.
Är det problem att laddboxarnas fasta kablar inte täcker de två ”nedre hålen” på model3 när det är den som oftast sitter i dygnet runt, här i landet med snöstorm å regn följt av -20c... vatten rinner in å fryser till is etc etc... Den typ2-kabeln som ska komma med bilen verkar ju vara formad för att täcka även dessa 2 hål (?).
Eller inga problem?

Frågar ju både som model3-ägare och att framtidssäkra lösning för föreningen
De två undre "hålen" används endast vid snabbladdning och aldrig någon annanstans. Den sladden som täcker dom två hålen sitter bara på snabbladdare och är alltid fastmonterad i dessa.