Alla laddkablar/kontakter/ställen kan delas in i två typer: Växelström (AC) eller Likström (DC). Battericellerna laddas med likström så ifall bilen matas med växelström via en laddbox så sköter bilens inbyggda laddare om konverteringen till likström. Boxar som levererar växelström är inte laddare, finns alltså ingen AC-laddare utan endast AC-laddbox. Laddas bilen med likström används inte bilens interna laddare.
På växelströmssidan finns ett stort antal uttag som man kan ladda från. Schuko är väl den som flest är familjära med men det finns egentligen en hel hög med snarlika uttag.
Schuko som vi kallar uttaget vi har är Typ F. I Danmark kör man med Typ K eller Happy Face som en del kallar den och Storbritannien kör t.ex. med Typ G. Laddboxar som följer med bilar kan aldrig dra mer än 13A från dessa uttag och eftersom spänningen normalt är på 230V blir max effekt knappt 3kW. Det är dock rekommenderat att kolla till laddningen lite då och då om man laddar med 13A eftersom det är risk att det kan bli för varmt. Laddningen är alltid enfas från denna grupp av uttag och Teslans laddboxar kräver tillgång till riktig jord.
https://www.worldstandards.eu/electrici ... d-sockets/
Vill man ha möjligheten att ta ut lite mera effekt så finns gruppen med
CEE-uttag. De är mer byggda för industrianvändning och de finns i både enfasutförande (exempel blå "campingvagnsuttaget") eller trefas (t.ex. det rätt vanliga CEE 16A trefas). Från ett blått campinguttag så kan man med Teslas laddbox dra 16A enfas 230A, dvs knappt 3,7kW. De norska blå kontakterna faller också in på blå CEE-kontakter. Det finns både 1, 2 och 3-fas varianter på blå CEE och möjlig ström på 16A, 32A och mer vilket dock är ointressant för i princip alla elbilister. Från röd CEE 16A trefas så laddas bilen (undantagna laddförluster som inte är försummbara) med 16 * tre faser * 230V = strax över 11kW. Nu brukar man säga att röd CEE trefas är på 400V vilket stämmer fas mot fas (det är därför det står 6h på dessa uttag, 6 "timmar" mellan varje fas) men Teslas laddbox laddar fas mot nollan.
Det finns också några specialare som t.ex.
Perilex som är ett trefasuttag som kan ge 16A dvs 11kW. Används väldigt sällan till elbilar då man måste dra en troligen längre trefaskabel från bilen genom dörr eller fönster till köket och flytta spisen där perilex-uttag.
Ingen av ovan standarder är avsedda för elbilsladdning. Det är här som Typ 1 och Typ 2-uttagen kommer in som bägge är uttag för växelström till elbilar.
Typ 1 är inte direkt vanligt i ensam laddmajestät utan oftast finns det Typ 2 i närheten och eftersom Typ 1 är enfas och Typ 2 trefas så är det oftast inte särskilt vanligt att man använder en adapter för Typ 1.
Typ 2 ger oftast mellan 3,7kW-11kW.
På likströmssidan har vi följande laddstandarder för elbilar:
Chademo - Mer vanlig på asiatiska elbilar. Adapter finns för Model S/X. För den vanligaste förekommande snabbladdstandarden.
CCS - Snabbladdstandarden som nu är den som gäller i Europa.
Tesla
Supercharger - Här finns nu både kablar som är identiska med CCS eller de äldre som liknar Typ 2 men bägge dessa använder ett annat laddprotokoll (Teslas egna propiära) än CCS eller Typ 2 Mode 3 (Mode 3 anger laddprokoll för växelströmsladdning).
Ska jag svara på frågor i första inlägget som dock saknat frågetecken så följer inte nr 3 röd CEE-kontakt med och inte heller Tesla Wall Connect. Tesla Wall Connector har dock fast kabel så inget måste följa med för att kunna ladda på dessa eller Tesla Destinations Connector som är samma sak. Gällande nr 4 andra snabbladdare så följer inte Chademo-adapter med men tror inte det finns någon för Model 3 än om någonsin.