Sida 1 av 1
Viktig laddutrustning på resa
Postat: 13 mar 2019 09:17
av Shven
Har haft en Tesla MS sedan 4,5 år. Har varit och rest i Sverige i huvudsak men också i Danmark och i Norge. När jag hämtade min Tesla fanns det ett enda leveransställe och det var Stockholm. För att komma hem till Skåne fick jag köra om Göteborg pga dåligt utbyggt SC-nätverk. Så väldigt mycket positivt har hänt på laddsidan. Men vid sidan av SC-nätverket och utanför räckvidden av den egna laddboxen som jag menar att alla elbilsägare ska skaffa sig. Teslas hemmaladdare är bra och billigast.
Viken laddutrustning ska man ha med sig? Skriver det jag haft nytta av i fallande ordning.
1. Schuko. Om man kan ladda med 13A får man 3 kWh/tim. Inte så dåligt. Men fungerar inte i Norge.
2. Förlängningskabel 15 m 1 fas 16A
3. Rund 3-fas 3x16A (Särskilt illa att inte Tesla skickar med denna UMC-laddsladden till nya Teslor
4. Förlängningskabel 3 fasx16A 10 m
5. Typ 2-laddsladd. Mycket användbar för offentliga laddplatser som oftast är utan fast kabel. Ska levereras med alla nya model S X och 3
6. Adapter EU-standard rund kontakt 3x32A till 3x16A. Har räddat mig vid ett par tillfällen.
5. 1-fas industrikontakt övergång till schuko. Aldrig använt.
Ser fram mot reaktioner
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 13 mar 2019 09:54
av fth
Det kan också vara bra att ha några väl valda nationella adaptrar, t.ex. använder ju Storbritannien, Danmark och Schweiz egna typer av kontakter, och för Frankrike är det bra att ha en kort schuko-schuko så att man kan vända på kontakten om fas/nolla är felvända.
Här är det viktigt att inte använda "universella reseadaptrar", dom är inte alls lämpliga att använda för höga laster och lång tid.
Det skall alltså vara en adapter per land/typ som är specad att klara högre laster.
/fth
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 13 mar 2019 11:34
av Bjelke
fth skrev:Det kan också vara bra att ha några väl valda nationella adaptrar, t.ex. använder ju Storbritannien, Danmark och Schweiz egna typer av kontakter, och för Frankrike är det bra att ha en kort schuko-schuko så att man kan vända på kontakten om fas/nolla är felvända.
Här är det viktigt att inte använda "universella reseadaptrar", dom är inte alls lämpliga att använda för höga laster och lång tid.
Det skall alltså vara en adapter per land/typ som är specad att klara högre laster.
/fth
Apropå det så har ju Tesla några adaptrar till UMC:n fast det går väl inte att köpa dom här hemma utan man får trixa lite...
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 13 mar 2019 11:52
av fth
Bjelke skrev:Apropå det så har ju Tesla några adaptrar till UMC:n fast det går väl inte att köpa dom här hemma utan man får trixa lite...
Det går att beställa via SC tror jag, men dom är ju rätt dyra, typ 1200:- styck, en bra reseadapter får du för en hundring, se t.ex. följande:
Storbritannien:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... UK/36-5931
Italien:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... ly/36-6771
Schweiz:
https://www.clasohlson.com/se/Reseadapt ... nd/36-6772
Dom skall alla klara 13A
/fth
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 03:28
av jeppe_sthlm
För min del använder jag till 90% Typ2, sedan Chademo följt av 3-fas via UMC.
Schuko har jag nog bara använt ett par gånger.
Ska tilläggas att jag inte har någon hemmaladdning.
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 07:55
av Haglund
För oss med uråldriga bilar så är ChaDeMo-adaptern riktigt bra att ha emellanåt. För moderna bilar så finns det ju redan CCS-uttag på dem.
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 08:41
av jeppe_sthlm
Nog är de uråldriga, men inga fossiler

Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 08:42
av Teslaspolen
Ska men resa i norge rekommenderar jag verkligen att man köper antingen en norsk Tesla EVSE (UMC), alternativt hittar en tredjepartskabel. Själv har jag en spiralkabel från Elements of Norway som har både enfas CEE (blå industri) med en medföljande Schuko-adapter på. Fungerar precis överallt, lätt och händig. Har varit till stor nytta flera gånger.

Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 15:49
av thedude
Shven skrev:Har haft en Tesla MS sedan 4,5 år. Har varit och rest i Sverige i huvudsak men också i Danmark och i Norge. När jag hämtade min Tesla fanns det ett enda leveransställe och det var Stockholm. För att komma hem till Skåne fick jag köra om Göteborg pga dåligt utbyggt SC-nätverk. Så väldigt mycket positivt har hänt på laddsidan. Men vid sidan av SC-nätverket och utanför räckvidden av den egna laddboxen som jag menar att alla elbilsägare ska skaffa sig. Teslas hemmaladdare är bra och billigast.
Viken laddutrustning ska man ha med sig? Skriver det jag haft nytta av i fallande ordning.
1. Schuko. Om man kan ladda med 13A får man 3 kWh/tim. Inte så dåligt. Men fungerar inte i Norge.
2. Förlängningskabel 15 m 1 fas 16A
3. Rund 3-fas 3x16A (Särskilt illa att inte Tesla skickar med denna UMC-laddsladden till nya Teslor
4. Förlängningskabel 3 fasx16A 10 m
5. Typ 2-laddsladd. Mycket användbar för offentliga laddplatser som oftast är utan fast kabel. Ska levereras med alla nya model S X och 3
6. Adapter EU-standard rund kontakt 3x32A till 3x16A. Har räddat mig vid ett par tillfällen.
5. 1-fas industrikontakt övergång till schuko. Aldrig använt.
Ser fram mot reaktioner
8. Chademo har jag använt många ggr i östeuropa
9. CEE till Schuko kunde jag använt i Köpenhamn men hade dock inte det

Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 20:24
av kler
Och så har man ju avdelningen esoteriska kontakter...
Jag har en sån här spiskontakt. Aldrig använt dock...

Tänkte att det är ett bra sätt att kunna ordna 3-fas i nödfall.
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 22:55
av jeppe_sthlm
Ah! Där gav du mig en ide...som boende i radhus utan laddning hemma (än) finns det vissa lägen där man skulle behöva lite ström.
Typiskt innan man ska åka iväg på långfärd och när man kommer hem. Om man skulle ta och fixa en sådan spiskontakt, så kunde jag hänga en kabel genom fönstret medan jag packar i/ur bilen...
Har faktiskt tänkt tanken att be en elektriker sätta en 3-fas utanför dörren för det ändamålet men det här låter billigare och snabbare
Gissar att det inte finns några färdiga spiskontakt till CEE hona?
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 25 mar 2019 23:11
av kler
Antagligen inte

Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 26 mar 2019 21:11
av X-Model
Klart att det finns...
Det är bara att söka på perilex och cee så får man upp ett antal förslag på leverantörer.
T ex:
https://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/p ... g-overgang
Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 26 mar 2019 21:35
av kler
Ha, där ser man

Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 28 mar 2019 15:28
av jeppe_sthlm
Dra mig baklänges! En styck beställd

Re: Viktig laddutrustning på resa
Postat: 05 apr 2019 11:21
av jeppe_sthlm
jeppe_sthlm skrev:
Dra mig baklänges! En styck beställd

Tjohoo! Kablen kom och det funkar (även om det var lite skitigt bakom spisen..). Jag har trefasladdning hemma!
Tack för tipset!