Sida 1 av 1
Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 11:24
av Castro90
Efter att ha kört tesla i ca 18 000 mil trodde jag att jag hade väldigt bra koll på räckvidd men det visades sig att det inte stämde.
När jag kört ca 50 mil (laddade efter hälften) och hade 600 meter kvar till hemmet så säger bilen att den stänger ner. Då hade jag fortfarande 3km/1% kvar i räckvidd beroende på vilket värde jag väljer i inställningarna.
Jag har tidigare kört många kilometer efter att bilen visar noll men denna gången gick det inget vidare.
Jag bogserar bilen hem men den vägrar sedan ta laddning och displayen i bilen har lagt av (12v systemet).
Fram med fosilbilen och startkablar igen och med lite hjälp från den andra bilens batteri så hoppar teslan igång.
Kan ju säga att jag blev lite nervös under dessa 20 minuter mitt i natten.

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 11:31
av Gustafsson
Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 12:06
av Castro90
Gustafsson skrev:Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Ja det är nog troligt att det beror på det.
Dock hade jag 12v funktioner i ca 10 minuter efter att bilen slutade driva framåt.
Möjligt att 12v börjar bli dåligt och att det stora batteriet slutar ladda det lilla vid för låg Soc?
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 12:29
av Bjelke
Var det länge sedan du körde ner den till låg SoC?
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 12:33
av jpetters
Vad visade effektmätaren för begränsning av max effekt (gula sträcken)?
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 12:36
av Castro90
Bjelke skrev:Var det länge sedan du körde ner den till låg SoC?
Jag tänker på kalibreringen eftersom bilen uppenbarligen trodde att det fanns kräm kvar och plötsligt upptäckte att
så inte var fallet...
Vet inte riktigt när det var senast men garanterat den senaste månaden. Under 5% denna veckan.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 12:37
av Castro90
jpetters skrev:Vad visade effektmätaren för begränsning av max effekt (gula sträcken)?
Ca 100 var det sista jag såg.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 12:53
av lator
Är ju inget direkt konstigt att den inte klarar att räkna rätt år efter år men gör en bottenbalansering så ska det nog ordna sig.
Bättre än att titta på kvarvarande batteri/körsträcka är ju det att hålla koll på effektbegränsningen ja... Den ljuger inte, "GOM" är inte så bra på att gissa jämt.

Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 14:06
av bylund
Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 14:14
av Castro90
bylund skrev:Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Känns dock som att jag verkligen har hittat botten denna gång.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 15:28
av Bjelke
Castro90 skrev:bylund skrev:Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Känns dock som att jag verkligen har hittat botten denna gång.

ja ganska säkert...
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 20:46
av lator
bylund skrev:Är det inte svårt att göra en bottenbalansering om man inte vet var botten är?
Nej, det är inte svårt. Man måste nämligen inte vara i "rock bottom" för att göra det.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 18 mar 2019 22:34
av macksie
Hade en liknande upplevelse på Fullerö för några månader sen. 100 m innan motorvägsavfarten hade jag 2%, trodde det var tvärlugnt, hoppade från 2% till "shutting down". Rullade sen så långt jag kunde och hamnade här.
Re: Det går inte alltid att köra ner till nollan
Postat: 19 mar 2019 06:30
av LarsL
Castro90 skrev:Gustafsson skrev:Så det var egentligen 12V batteriet som gav upp ?
Ja det är nog troligt att det beror på det.
Dock hade jag 12v funktioner i ca 10 minuter efter att bilen slutade driva framåt.
Möjligt att 12v börjar bli dåligt och att det stora batteriet slutar ladda det lilla vid för låg Soc?
Har du ett dåligt 12V batteri så är det farligt attgå ner i låg laddning på drivbatteriet för det kommer sluta ladda 12V då. Bjørn Nylund hade det felet i en video, men han hade iofs fått varningar om dåligt 12V batteri.