Sida 1 av 2

Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 25 mar 2019 10:08
av Teslalink
SuC v2 145kW.PNG
Krävs det firmware i våra bilar eller räcker det att hitta en uppdaterad SuC?

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 25 mar 2019 11:04
av Pontus
Du måste väl hitta en där båda laddarna på paret är lediga. Kan bli svårt med alla 3or nu :)

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 25 mar 2019 11:20
av Teslalink
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 25 mar 2019 13:26
av tehjimos
Teslalink skrev:
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
4?! Det är ju många! Flera har 2 8-) :lol:

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 25 mar 2019 14:06
av Zalman3
Teslalink skrev:
SuC v2 145kW.PNG
Krävs det firmware i våra bilar eller räcker det att hitta en uppdaterad SuC?
627 miles blir ju ca 1000km/h!

Jag har aldrig kommit över 480km/h med min S75D.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 25 mar 2019 19:50
av helix
Ser ut att bli en riktigt trevlig förbättring även på laddkurvorna på befintliga Superchargers och inte bara toppeffekt!
Kikar man på bilden så ligger effekten på 117kW vid 60% SoC, vilket är rejält mycket högre än dagens laddkurva för Model 3, där den droppar ner under 100kW redan vid 50%.

Bild

https://electrek.co/2019/03/25/tesla-un ... -stations/

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 06:46
av PatrikS
Är det bara en mjukvaruuppdatering i bilen som saknades eller kommer man behöva göra något med SUC (igen) ?

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 07:17
av Henrik Torphammar
helix skrev:
Ser ut att bli en riktigt trevlig förbättring även på laddkurvorna på befintliga Superchargers och inte bara toppeffekt!
Kikar man på bilden så ligger effekten på 117kW vid 60% SoC, vilket är rejält mycket högre än dagens laddkurva för Model 3, där den droppar ner under 100kW redan vid 50%.
Detta menar jag är viktigare än toppeffekten. Dvs att du får din effekt som finns tillgänglig bums och inget strulande med för kallt batteri, för varmt batteri, fel månfas eller att man laddar en onsdag förmiddag. Koppla in och BAM full fart. Sen om den fulla farten är 100 eller 145kW kan kvitta. För mig är laddarens effekt snittet över en laddning till önskad procent. En 250kW laddare som bara ger 250kW 10-15% Soc är för mig inte en 250kW laddare egentligen eftersom den så snabbt dalar från sin toppnotering.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 09:26
av Mickep
om batterier var billiga, där man kunde byta dem vart 5e år, skulle jag ta att batterierna degraderades vid för hög belastning om man kunde få högre laddhastighet längre tid. (men sedan kommer frågan hur mycket billig skall batterierna vara, troligtvis max 5000 kr, vilket inte är realistiskt) så man får nog acceptera att bilens bmu är den som styr hur hög laddhastigheten är och snabbladdaren får helt enkelt finna sig i det.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 09:29
av tigerisak
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 09:35
av Verdi
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 09:49
av Jeppe_E
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 09:52
av vigge50
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 09:54
av Svenssons
vigge50 skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Hur många av Ionitys laddare är det som idag kan leverera 350 kW? Är det någon? Har för mig att de är förberedda för det men inte inkopplade så att de kan ge den effekten.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 10:01
av vigge50
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Hur många av Ionitys laddare är det som idag kan leverera 350 kW? Är det någon? Har för mig att de är förberedda för det men inte inkopplade så att de kan ge den effekten.
Sant, så är det med största sannolikhet.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 10:13
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Ioniq laddarna kan leverera upp till 350 kW men änsålänge så finns det ingen bil på marknaden som kan ta emot den effekten.
Hur många av Ionitys laddare är det som idag kan leverera 350 kW? Är det någon? Har för mig att de är förberedda för det men inte inkopplade så att de kan ge den effekten.

Nyborg i Danmark var den första stationen att supportera 350kW. Sen att det inte finns bilar ute på marknade som kan ta emot det, är ju en annan diskussion :)

https://insideevs.com/first-ionity-350- ... s-denmark/

Verkar dumt att nya stationer som byggs framöver bara har CCS 1.0 kabel. Detta skulle innebära att Ionity skulle behöva byta kablarna vid ett senare tillfälle.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 11:21
av Wahll
tehjimos skrev:
Teslalink skrev:
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
4?! Det är ju många! Flera har 2 8-) :lol:
Det är väl 3*2 i Falkenberg. Även den som är närmast utfarten ( "drive in" modell) är konverterad. plus två av de tre som är närmast max.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 11:26
av Henrik Torphammar
Wahll skrev:
tehjimos skrev:
Teslalink skrev:
Ja, det var lite tufft igår med bara 4 CCS chargers i Falkenberg.
4?! Det är ju många! Flera har 2 8-) :lol:
Det är väl 3*2 i Falkenberg. Även den som är närmast utfarten ( "drive in" modell) är konverterad. plus två av de tre som är närmast max.
Sen har du 2st på LiDL, 1st vid Preem, 1st vid McDonalds samt en vid MAX....

Skulle det va fullt där med så kanske det finns kräm att limpa till Himle eller Halmstad där det finns fler.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 13:00
av tigerisak
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 13:04
av HelectriC
någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 13:22
av OfarligTesla
HelectriC skrev:
någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 13:24
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.
jo, jag menar självklart om de tänker öppna för mer kräm. Teoretiskt klarar de nog väldigt mycket mer.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 13:27
av Geni87
tigerisak skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
350 kW fås på Ionitys laddare vid ~920 V som jag har förstått det, maxströmmen verkar vara 375 A. Model 3 har relativt få celler i serie (jämfört med exempelvis I-pace, e-tron och PS2). Vet dock inte hur spänningskurvan för TM3 ser ut under ett laddförlopp, men det är ju den som avgör vilken effekt du får vid 375 A.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 14:20
av Jeppe_E
Geni87 skrev:
tigerisak skrev:
Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
tigerisak skrev:
Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
350 kW.

:lol:

Så som man frågar, får man svar. :)
Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
350 kW fås på Ionitys laddare vid ~920 V som jag har förstått det, maxströmmen verkar vara 375 A. Model 3 har relativt få celler i serie (jämfört med exempelvis I-pace, e-tron och PS2). Vet dock inte hur spänningskurvan för TM3 ser ut under ett laddförlopp, men det är ju den som avgör vilken effekt du får vid 375 A.
Det är intressant, eftersom tidigare beräkningar som gjorts har förutsatt att TM3 har en max kapacitet på 525A och en nominell spänning på 350V. Detta i sig skulle ju innebära (om jag inte räknar helt galet) en max laddstyrka på 183 kW och upp emot 210 kW wid 400V. Dock lär väl den dra ner på laddstyrkan långt innan batteriet når 400V (420V vid fulladdat). Om v3 levererar 250kW redan vid låg SoC när Model 3's batteri håller runt 300V så skulle detta innebära en strömstyrka på närmre 800A :shock:

Måste ju finnas en begränsning i Model 3 mellan laddport och batteri. Det sitter ju knappast en vätskekyld kabel i bilen.

Re: Snabbare SuC v2 (145kW)

Postat: 26 mar 2019 14:35
av Elof
Mickep skrev:
om batterier var billiga, där man kunde byta dem vart 5e år, skulle jag ta att batterierna degraderades vid för hög belastning om man kunde få högre laddhastighet längre tid. (men sedan kommer frågan hur mycket billig skall batterierna vara, troligtvis max 5000 kr, vilket inte är realistiskt) så man får nog acceptera att bilens bmu är den som styr hur hög laddhastigheten är och snabbladdaren får helt enkelt finna sig i det.
Detta. Mycket snack om laddarnas effekt, men det är ju inga större problem att bygga en laddare med en effekt på 2 megawatt. Problemet är att bygga batterier som klarar laddeffekterna utan att ta skada.