Sida 1 av 1
Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 16:24
av Teslaspolen
Jag finner mig nyligen i en debatt med en biobränsle och vätgasförespråkare på ett webbforum, och även om jag kan debattera för min sak så vet jag att ni medlemmar i TCS sitter på en stor samling av utmärkta länkar och källor att använda. Det blir oftast bäst med riktiga källor, istället för bara ord-mot-ord, tycke och smak...
http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-livscykelanalys/ Är en bra artikel, men att länka till ett Teslaforum lär inte tas emot väl (som vanligt). Någon som har mer material? Svenska eller engelska går bra.
Tråden får gärna bli en en samlingstråd för andra som råkar i samma situation och söker bra länkar.
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 16:44
av Niklas Z
Nu vet jag inte hur väl bevandrade dessa vätgasförespråkare är, men om de inte har några bra svar på dessa två enkla frågor:
1. Hur ska vätgasen framställas?
2. Hur stor är verkningsgraden för hela systemet, jämfört med batteribilar?
så vet de inte vad de pratar om.
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 17:02
av Jeppe_E
Niklas Z skrev:Nu vet jag inte hur väl bevandrade dessa vätgasförespråkare är, men om de inte har några bra svar på dessa två enkla frågor:
1. Hur ska vätgasen framställas?
2. Hur stor är verkningsgraden för hela systemet, jämfört med batteribilar?
så vet de inte vad de pratar om.
3. Hur skall vätgasen distribueras?
4. Hur ser det ut med infrastrukturen?
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 17:04
av Gustafsson
Hur ska man hantera säkerheten med en högexplosiv gas under högt tryck ?
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 17:07
av 12man
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 19:04
av mati
Precis, och de har nu även fått med sig BMW och Mercedes. Budskapet var tydligt. Vi kan inte hålla på med det där vätgastramset. Vi måste lägga allt krut på elektrifiering. Tyska VDA där alla biltillverkare ingår, har hittills tryckt på teknikoberoende åtgärder för att minska utsläppen. Det ville VW ha ändring på, annars hotade de med att lämna VDA. De fick igenom sin vilja. Nu är alla överens om att framtiden stavas batterier. Därmed är vätgas mer eller mindre dödförklarad av tyska bilindustrin.
Audis VD Bram Schott tycker fortfarande att man ska behålla ett öga på vätgas, men han har nog inte så mycket att säga till när koncern-vd:n pekar med hela handen.
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 20:58
av TiborBlomhall
I min artikel "Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga"
http://teslaclubsweden.se/vatgasbilar-t ... attenanga/
citerar jag en artikelserie "Why fuel cell cars don't work" av Emile Nijssen. Det bästa är att han har i flera år varit en av teknikerna bakom det ledande Formula Zero teamet Team Delft. Formula Zero är en biltävling för bränslecellsdrivna gokarts, en showcase för framtida bränslecellsteknik. Han om någon borde veta.
http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1
Re: Spräcka myten om vätgas till personbilar
Postat: 26 mar 2019 21:14
av UrbanL
mati skrev:12man skrev:Därmed är vätgas mer eller mindre dödförklarad av tyska bilindustrin.
Det kanske inte är så färskt i minnet, men den tyska Zeppelinar-industrin gjorde ett ödesmättat val av vätgas. Och där var det väl också tack vare att USA hade monopol på det överlägsna alternativet i form av Helium som lyftgas.
Var proponenterna för bränsleceller snöat in på är väl delvis att avgaserna ”bara är rent vatten!”, och bekvämt glömmer processen fram dit. Det är i grunden en överkomplicerad elbil.
Jag tror tyvärr att det är rent känslomässiga skäl som driver många av vätgasivrarna. Nog för att det kan finnas användningsfall där bränsleceller är vettiga, men för personbilar finns det inte många fördelar.