Hur hantera "soppatorsk"?
Postat: 13 maj 2015 12:08
Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
nu ær det møjligt jag blandar ihop fakta då jag har två elbilar, men har før mig att garantin gæller før en (1) "soppatorsk" per år. Dvs. du betalar inget før att bli hæmtad av bærgare och kørd till en laddpunkt.Machris skrev:Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
Skarvsladd...Machris skrev:Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
Du får skaffa dig en sån här och sen sitta och veva i ett par månader: http://www.soscharger.comMachris skrev:Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
Förefaller rimligt o betryggande och jag tror inte heller att det är något man skulle oroa sig allt för mycket över. Anledningen till frågan var att jag i någon tråd läste om att man kommer fram på sista resurserna till en publik laddare som inte fungerar och då undrar man ju om detta är vanligt och hur många som drabbats. Kommer förhoppningsvis en indikation i frågeformuläretTiborBlomhall skrev:Det man måste förstå är att elektrontorsk är inget som plötsligt bara händer.
Bilen säger till i god tid innan att batteriet håller på att ta slut. Och då finns det ju en så enkel knep att förlänga räckvidden: sänk farten!
Och på navigatorn och allehanda appar kan man hitta alternativa laddställen.
Om allt brister kan man med sista batterikilometern åka till närmsta hus och knacka på. Det är mycket troligare att de har ett vägguttag du får låna än att de har en reservdunk med bensin.
Finns det bara en fästpunkt för bogserlinan så går det utmärkt att bogsera en bit för att "snabbladda" batteriet lite. Precis samma som att åka utför en backe och regenerera. Se bara till att vara försiktiga och undvika snabba inbromsningar...thebishop skrev:Model s är inte så bogserbar, kul idé annars!
Man använder flaktransport för den.
Något som ligger utanför Teslas kontroll är förstås om det skulle bli ett strömavbrott som slår ut superladdaren. I det läget blir samtliga bilister strandsatta eftersom man aldrig har marginal för att ta sig till nästa superladdare. Samma sak gäller ju inte för fossilbilar eftersom man ofta tankar dessa långt innan man absolut behöver - dessutom finns det finns bensinstationer i varje stad så det räcker att åka vidare om det skulle vara strömavbrott eller kö vid den där man valt att stanna.TiborBlomhall skrev:Supercharger är väldigt driftsäkra.
Varje laddare består av 12 st laddmoduler. Om en av dem går sönder fortsätter de 11 andra att ladda bilen. Kunden märker knappt ens den 8% minskningen.
Om Sc har tak med solpaneler och batteribackup, så finns ju i alla fall möjligheten att få lite laddning även vid strömavbrott, i alla fall dagtid.Undrar hur Tesla tänkt sig att hantera ett strömavbrott vid en superladdare där mängder av bilar blir strandsatta utan att komma vidare... har de varit med om detta redan någonstans?
Jasså? Man brukar vänta tills bilen plingar till att "fuel low".Herr X skrev:Samma sak gäller ju inte för fossilbilar eftersom man ofta tankar dessa långt innan man absolut behöver
Normalt sett brukar jag vänta tills det inte längre står någon räckvidd kvar i min dieselbil. Då är det ca 5 mil kvar. Sedan kör jag kanske 1-2 mil till. Har varit med om att bensinmack inte haft något bränsle kvar två gånger.Telsa skrev:Fast då har man ju 10 mil kvar.
Om du sätter dig i situationen att du är beroende av att tanka på just den macken som du svängde in på så får du skylla dig själv när du får soppatorsk och blir stående någonstans - det kan knappast vara ett normalbeteende hos fossilbilister att vänta till man kör på ångorna och då ta första bästa mack som i det läget måste funka för att man inte ska bli strandsatt.Svenssons skrev:Normalt sett brukar jag vänta tills det inte längre står någon räckvidd kvar i min dieselbil. Då är det ca 5 mil kvar. Sedan kör jag kanske 1-2 mil till. Har varit med om att bensinmack inte haft något bränsle kvar två gånger.
Tror att min kommande Tesla kommer ha längre räckvidd kvar än min dieselbil i snitt under året eftersom Teslan kommer vara laddad till 80% i stort sett varje morgon och rätt sällan gå ner under 20% då jag normalt bara kör 2-10 mil per dag.
Jag fick inte soppatorsk de gånger det inte fanns drivmedel på macken. Hade några mil kvar och inga problem att köra till annan station. Med elbil kanske det är mer än ett par tre mil till nästa snabbladdare men det är ju aldrig problem att få tag på ström. 230V 10 A är ju dock mycket långsamt i sammanhanget men det kan rädda situationen.Herr X skrev:Om du sätter dig i situationen att du är beroende av att tanka på just den macken som du svängde in på så får du skylla dig själv när du får soppatorsk och blir stående någonstans - det kan knappast vara ett normalbeteende hos fossilbilister att vänta till man kör på ångorna och då ta första bästa mack som i det läget måste funka för att man inte ska bli strandsatt.Svenssons skrev:Normalt sett brukar jag vänta tills det inte längre står någon räckvidd kvar i min dieselbil. Då är det ca 5 mil kvar. Sedan kör jag kanske 1-2 mil till. Har varit med om att bensinmack inte haft något bränsle kvar två gånger.
Tror att min kommande Tesla kommer ha längre räckvidd kvar än min dieselbil i snitt under året eftersom Teslan kommer vara laddad till 80% i stort sett varje morgon och rätt sällan gå ner under 20% då jag normalt bara kör 2-10 mil per dag.
Om du istället hade tankat i anslutning till att lampan tänts kunde du valt och vrakat mellan en mängd alternativa bensinstationer under en 10-milssträcka.
Det är ingen risk för elektrontorsk i en elbil när du kör till och från jobbet under vardagar - det är på långturen på helgerna då du kör från superladdare till superladdare som problemet blir tydligt om en superladdare inte har ström - i det läget kan du behöva hitta ett stickuttag i närmsta mack och förbereda dig på 18 timmars väntan i bilen. Normalladdare funkar inte på långresor - det enda som ens kan mäta sig med SuC är ChaDeMo, men dessa är mindre än hälften så snabba och kräver särskild adapter. Har idag korsat Sverige och kom fram till varje SuC med ca. 6% kvar i batteriet - det motsvarar dryga 2 mil som jag maximalt hade haft för att hitta en alternativ laddlösning om det varit strömavbrott. Det hade nog varit möjligt, men det hade då blivit normalladdning och jag hade fått sova i bilen.