Sida 1 av 2

Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 12:08
av Machris
Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 12:35
av HelectriC
Machris skrev:
Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
nu ær det møjligt jag blandar ihop fakta då jag har två elbilar, men har før mig att garantin gæller før en (1) "soppatorsk" per år. Dvs. du betalar inget før att bli hæmtad av bærgare och kørd till en laddpunkt.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 14:52
av Jojo
Machris skrev:
Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
Skarvsladd...

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 15:25
av danni
Machris skrev:
Har någon råkat ut för att bli stående med tomma batterier ute på vägen? Hur hanterar man det? Finns det något annat alternativ än bogsering till närmsta eluttag?
Du får skaffa dig en sån här och sen sitta och veva i ett par månader: http://www.soscharger.com

;)

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 15:58
av TiborBlomhall
Man hanterar soppatorsk-frågan genom att inse att när man väl har börjat använda en elbil är räckvidden inte alls lika stort problem som man trodde det skulle vara innan man köpte elbilen.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 16:55
av Kalle
en kul fråga e om nån här på forumet faktiskt lykats få soppa torsk?
Jag har alldrig lyckats med leafen iaf.

Eddit:
Jag skapade en omröstning kring detta för att få lite statestik :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=1547

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 18:06
av TiborBlomhall
Det man måste förstå är att elektrontorsk är inget som plötsligt bara händer.

Bilen säger till i god tid innan att batteriet håller på att ta slut. Och då finns det ju en så enkel knep att förlänga räckvidden: sänk farten!

Och på navigatorn och allehanda appar kan man hitta alternativa laddställen.

Om allt brister kan man med sista batterikilometern åka till närmsta hus och knacka på. Det är mycket troligare att de har ett vägguttag du får låna än att de har en reservdunk med bensin.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 18:19
av MSO
Om man verkligen blir stående är det väl rimligen inte helt omöjligt att få nån att bogsera nån mil eller två heller. Dvs regen så man sen klarar sig till en laddare.
Kan man ringa Tesla och be dem komma över med en toe-truck..?

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 19:07
av thebishop
Model s är inte så bogserbar, kul idé annars!
Man använder flaktransport för den.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 19:29
av Machris
TiborBlomhall skrev:
Det man måste förstå är att elektrontorsk är inget som plötsligt bara händer.

Bilen säger till i god tid innan att batteriet håller på att ta slut. Och då finns det ju en så enkel knep att förlänga räckvidden: sänk farten!

Och på navigatorn och allehanda appar kan man hitta alternativa laddställen.

Om allt brister kan man med sista batterikilometern åka till närmsta hus och knacka på. Det är mycket troligare att de har ett vägguttag du får låna än att de har en reservdunk med bensin.
Förefaller rimligt o betryggande och jag tror inte heller att det är något man skulle oroa sig allt för mycket över. Anledningen till frågan var att jag i någon tråd läste om att man kommer fram på sista resurserna till en publik laddare som inte fungerar och då undrar man ju om detta är vanligt och hur många som drabbats. Kommer förhoppningsvis en indikation i frågeformuläret

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 20:28
av Sofie
Knuffa bilen kofångare mot kofångare?

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 22:28
av lator
thebishop skrev:
Model s är inte så bogserbar, kul idé annars!
Man använder flaktransport för den.
Finns det bara en fästpunkt för bogserlinan så går det utmärkt att bogsera en bit för att "snabbladda" batteriet lite. Precis samma som att åka utför en backe och regenerera. Se bara till att vara försiktiga och undvika snabba inbromsningar... :twisted:

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 13 maj 2015 23:25
av bylund
Eller så kan man göra som den här ryssen och låta sig bogseras bakom en lastbil några mil och regenerera lite:
https://www.youtube.com/watch?v=M0ANR-leiB8

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 00:00
av Tjell
Bra fråga, dessutom kan jag fråga vidare på om Superchargeranläggningarna är driftsäkra?

Och varför är inte Model S bogserbar, någon som vet?

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 00:10
av TiborBlomhall
Supercharger är väldigt driftsäkra.

Varje laddare består av 12 st laddmoduler. Om en av dem går sönder fortsätter de 11 andra att ladda bilen. Kunden märker knappt ens den 8% minskningen.

Model S är bogserbar, se videon ovan. Anledningen till att Tesla Motors avråder från detta är att om bogseringen sker i för hög fart kan bilens laddelektronik överhettas. De som företag måste ta det säkra före det osäkra och inte tillåta sånt de inte har full kontroll över.

Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 18:56
av Herr X
TiborBlomhall skrev:
Supercharger är väldigt driftsäkra.

Varje laddare består av 12 st laddmoduler. Om en av dem går sönder fortsätter de 11 andra att ladda bilen. Kunden märker knappt ens den 8% minskningen.
Något som ligger utanför Teslas kontroll är förstås om det skulle bli ett strömavbrott som slår ut superladdaren. I det läget blir samtliga bilister strandsatta eftersom man aldrig har marginal för att ta sig till nästa superladdare. Samma sak gäller ju inte för fossilbilar eftersom man ofta tankar dessa långt innan man absolut behöver - dessutom finns det finns bensinstationer i varje stad så det räcker att åka vidare om det skulle vara strömavbrott eller kö vid den där man valt att stanna.
Undrar hur Tesla tänkt sig att hantera ett strömavbrott vid en superladdare där mängder av bilar blir strandsatta utan att komma vidare... har de varit med om detta redan någonstans?

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 20:05
av Hammar
Undrar hur Tesla tänkt sig att hantera ett strömavbrott vid en superladdare där mängder av bilar blir strandsatta utan att komma vidare... har de varit med om detta redan någonstans?
Om Sc har tak med solpaneler och batteribackup, så finns ju i alla fall möjligheten att få lite laddning även vid strömavbrott, i alla fall dagtid.

Re: Hur hantera

Postat: 16 jun 2015 20:13
av TiborBlomhall
Herr X skrev:
Samma sak gäller ju inte för fossilbilar eftersom man ofta tankar dessa långt innan man absolut behöver
Jasså? Man brukar vänta tills bilen plingar till att "fuel low".

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 20:18
av Telsa
Fast då har man ju 10 mil kvar.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 20:56
av Svenssons
Telsa skrev:
Fast då har man ju 10 mil kvar.
Normalt sett brukar jag vänta tills det inte längre står någon räckvidd kvar i min dieselbil. Då är det ca 5 mil kvar. Sedan kör jag kanske 1-2 mil till. Har varit med om att bensinmack inte haft något bränsle kvar två gånger.

Tror att min kommande Tesla kommer ha längre räckvidd kvar än min dieselbil i snitt under året eftersom Teslan kommer vara laddad till 80% i stort sett varje morgon och rätt sällan gå ner under 20% då jag normalt bara kör 2-10 mil per dag. Tror också att bensinstationer allt oftare kommer vara utan bränsle i och med JIT och att utvecklingen av allt färre fossilstationer fortsätter samtidigt som antalet laddstationer ökar.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 22:32
av Ragnarferdinand
Vid resan till södra Europa i veckan hade jag flera "nästan" tillfällen. En gång fick jag ladda hos en Peugeot verkstad. Väldigt snällt. Schuco kontakten funkade inte ens hos vänner i Sverige. Så tyvärr infann sig oron flera gånger. :( Och 50 km/h på motorväg är lite pinsamt!

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 16 jun 2015 23:21
av root
Var i södra Europa var du? Långt från allfartsvägarna?

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 17 jun 2015 02:16
av Herr X
Svenssons skrev:
Normalt sett brukar jag vänta tills det inte längre står någon räckvidd kvar i min dieselbil. Då är det ca 5 mil kvar. Sedan kör jag kanske 1-2 mil till. Har varit med om att bensinmack inte haft något bränsle kvar två gånger.

Tror att min kommande Tesla kommer ha längre räckvidd kvar än min dieselbil i snitt under året eftersom Teslan kommer vara laddad till 80% i stort sett varje morgon och rätt sällan gå ner under 20% då jag normalt bara kör 2-10 mil per dag.
Om du sätter dig i situationen att du är beroende av att tanka på just den macken som du svängde in på så får du skylla dig själv när du får soppatorsk och blir stående någonstans - det kan knappast vara ett normalbeteende hos fossilbilister att vänta till man kör på ångorna och då ta första bästa mack som i det läget måste funka för att man inte ska bli strandsatt.
Om du istället hade tankat i anslutning till att lampan tänts kunde du valt och vrakat mellan en mängd alternativa bensinstationer under en 10-milssträcka.
Det är ingen risk för elektrontorsk i en elbil när du kör till och från jobbet under vardagar - det är på långturen på helgerna då du kör från superladdare till superladdare som problemet blir tydligt om en superladdare inte har ström - i det läget kan du behöva hitta ett stickuttag i närmsta mack och förbereda dig på 18 timmars väntan i bilen. Normalladdare funkar inte på långresor - det enda som ens kan mäta sig med SuC är ChaDeMo, men dessa är mindre än hälften så snabba och kräver särskild adapter. Har idag korsat Sverige och kom fram till varje SuC med ca. 6% kvar i batteriet - det motsvarar dryga 2 mil som jag maximalt hade haft för att hitta en alternativ laddlösning om det varit strömavbrott. Det hade nog varit möjligt, men det hade då blivit normalladdning och jag hade fått sova i bilen.

Re: Hur hantera

Postat: 17 jun 2015 07:00
av Svenssons
Herr X skrev:
Svenssons skrev:
Normalt sett brukar jag vänta tills det inte längre står någon räckvidd kvar i min dieselbil. Då är det ca 5 mil kvar. Sedan kör jag kanske 1-2 mil till. Har varit med om att bensinmack inte haft något bränsle kvar två gånger.

Tror att min kommande Tesla kommer ha längre räckvidd kvar än min dieselbil i snitt under året eftersom Teslan kommer vara laddad till 80% i stort sett varje morgon och rätt sällan gå ner under 20% då jag normalt bara kör 2-10 mil per dag.
Om du sätter dig i situationen att du är beroende av att tanka på just den macken som du svängde in på så får du skylla dig själv när du får soppatorsk och blir stående någonstans - det kan knappast vara ett normalbeteende hos fossilbilister att vänta till man kör på ångorna och då ta första bästa mack som i det läget måste funka för att man inte ska bli strandsatt.
Om du istället hade tankat i anslutning till att lampan tänts kunde du valt och vrakat mellan en mängd alternativa bensinstationer under en 10-milssträcka.
Det är ingen risk för elektrontorsk i en elbil när du kör till och från jobbet under vardagar - det är på långturen på helgerna då du kör från superladdare till superladdare som problemet blir tydligt om en superladdare inte har ström - i det läget kan du behöva hitta ett stickuttag i närmsta mack och förbereda dig på 18 timmars väntan i bilen. Normalladdare funkar inte på långresor - det enda som ens kan mäta sig med SuC är ChaDeMo, men dessa är mindre än hälften så snabba och kräver särskild adapter. Har idag korsat Sverige och kom fram till varje SuC med ca. 6% kvar i batteriet - det motsvarar dryga 2 mil som jag maximalt hade haft för att hitta en alternativ laddlösning om det varit strömavbrott. Det hade nog varit möjligt, men det hade då blivit normalladdning och jag hade fått sova i bilen.
Jag fick inte soppatorsk de gånger det inte fanns drivmedel på macken. Hade några mil kvar och inga problem att köra till annan station. Med elbil kanske det är mer än ett par tre mil till nästa snabbladdare men det är ju aldrig problem att få tag på ström. 230V 10 A är ju dock mycket långsamt i sammanhanget men det kan rädda situationen.

Man anpassar självklart körstil efter förutsättningarna. Förr innan bensinstationer var vanliga så var det vanligt med extradunk i bilen. När man var tvungen att använda reserven visste man att det var hög tid att ta sig till stationen. Med elbil idag krävs det lite extra planering inför långresor istället. Vill man vara säker på att komma fram vid en viss tid och inte behöva ta till nödladdning så tar man och laddar lite extra vid varje laddstation och stannar kanske vid någon extra laddstation som man inte behöver om man kör mer på gränsen. Skulle risken för strömavbrott vara högre skulle troligen fler köra på säkerhet än att köra på gränsen. Jag har dock aldrig hört talas om någon som har blivit stående pga strömavbrott vid Supercharger ännu. Tror inte att det är särskilt troligt.

Re: Hur hantera "soppatorsk"?

Postat: 17 jun 2015 07:43
av bladh
Med dagens krav på infrastrukturen, att det "ska finnas" el så är det nog troligt att strömavbrottet på SC avhjälps innan man hunnit" ladda på ett vanligt strömuttag 2 mil från SC.
Men visst är det lite sårbart innan det finns fler möjligheter att snabbladda.
Fast, pumparna i bensinmackar är väl också beroende av el? Om det är tal om ett stort elavbrott så kan väl mackarna inom 4-5 mils radie bli utslagna? De är dock lättare att driva runt på reservgeneratorer eftersom de inte kräver så mycket kräm som en SC.