Dragkrok till model S - kickstarter!
Postat: 27 mar 2019 12:21
Utan att veta exakt så vill jag påstå att bilen måste ändå ha ett EG-typgodkännande för att få lov att dra.mans71 skrev:Jag kan inte tyska så jag körde sidan genom google translate. €2000 ger en installerad TUV godkänd dragkrok om jag förstår rätt? Om det är TUV godkänt så borde det ju funka i Sverige också, men vad är det som är TUV-godkänt? Dragkroken eller dragkroken monterad på en Tyskreggad model S?
Japp, vore extremt konstigt annars..Jeppe_E skrev:Utan att veta exakt så vill jag påstå att bilen måste ändå ha ett EG-typgodkännande för att få lov att dra.mans71 skrev:Jag kan inte tyska så jag körde sidan genom google translate. €2000 ger en installerad TUV godkänd dragkrok om jag förstår rätt? Om det är TUV godkänt så borde det ju funka i Sverige också, men vad är det som är TUV-godkänt? Dragkroken eller dragkroken monterad på en Tyskreggad model S?
Måste du åka och registreringsbesiktiga? Jag hade för mig att det inte behövdes längre utan görs vid nästa ordinarie besiktning, alltså år 3 för en ny bil.Jerker skrev:Det var ju så en tysk tillverkare av dragkrokar gjorde med Zoe:
https://www.lzparts.de/weu/anhaengerkup ... enault-zoe
De bekostade dock hela kalaset själva. Det är väl inte så många utanför Tyskland som vågat testa om det funkar att få draget godkänt, men det borde gå. Godkänt i ett EU-land - godkänt i alla.
Just nu är det slut hos tillverkaren annars hade jag köpt och monterat ett direkt och åkt och registreringsbesiktigat bilen.
Nej, det är när bilmodellen redan är typad för drag. Nu ska den ju typas om för dragkrok, då måste man göra det på en gång.LarsL skrev:Måste du åka och registreringsbesiktiga? Jag hade för mig att det inte behövdes längre utan görs vid nästa ordinarie besiktning, alltså år 3 för en ny bil.Jerker skrev:Det var ju så en tysk tillverkare av dragkrokar gjorde med Zoe:
https://www.lzparts.de/weu/anhaengerkup ... enault-zoe
De bekostade dock hela kalaset själva. Det är väl inte så många utanför Tyskland som vågat testa om det funkar att få draget godkänt, men det borde gå. Godkänt i ett EU-land - godkänt i alla.
Just nu är det slut hos tillverkaren annars hade jag köpt och monterat ett direkt och åkt och registreringsbesiktigat bilen.
Så du menar att om Kickstarter-projektet leder till samma typ av dokumentation så skulle bilprovningen godkänna det? Intressant! Vet du möjligen vilken typ av dokument som krävdes för Zoe för att få det inskrivet i efterhand?Jerker skrev:Nej, det är när bilmodellen redan är typad för drag. Nu ska den ju typas om för dragkrok, då måste man göra det på en gång.
Det har skrivits en hel del om detta i Zoe-FB-gruppen. Det ska finnas vissa dokument utfärdade som man ska ha med sig till besiktningen. Dessa levereras med draget. Det var en som beställde hem bara dokumenten och gick till närmaste besiktningsstation och visade upp dem och frågade om de skulle godkänna dem, och det skulle de. Bilbesiktningen skriver då in i att bilen är godkänd för drag i transportstyrelsens databas. Värt att testa tycker jag.
Dock har de som varit i kontakt med Renault fått beskedet att garantin på batteriet inte gäller om de monterar drag. Skitsnack skulle jag säga. Tror inte att det skulle hålla i en rättslig prövning. Renault motsätter sig nämligen inte att man monterar på krok i Tyskland.
Det som de säger är faran är att batteriet blir överhettat om man drar en släpvagn men det är ju bara att hålla koll på batteritemperaturen så är det ingen fara.
Här är ett långt resonemang från Zoe-gruppen om reglementet:mans71 skrev:Så du menar att om Kickstarter-projektet leder till samma typ av dokumentation så skulle bilprovningen godkänna det? Intressant! Vet du möjligen vilken typ av dokument som krävdes för Zoe för att få det inskrivet i efterhand?
Dragkrok till Zoe. Nu är det dags att lyckas med detta i Sverige också! Jag tänkte uppdatera detta inlägg löpande allteftersom jag får information. Känner du till något mer, vänligen dela! Just nu känner jag till följande:
-- Sammanfattningsvis så finns de två lagliga alternativ
1. Registrera bilen som tysk -> Montera ZoeKupplung på Tysk verkstad (t.ex. Lüdemann & Zankel AG i Hamburg, 700 ursprungskontroll + 2000 registreringsbesiktning + 400 besiktning) -> Registrera bilen som svensk igen
2. Montera ZoeKupplung själv i Sverige (ca 8700 SEK) -> Genomföra enkel registreringsbesiktning och hoppas på att den går igenom (oklart i dagsläget då mig veterligen ingen provat detta)
3. Fortfarande oklart vad som gäller med cykelhållare och efterfordon (30 km/h, LGF). Men det kan vara så att mindre krav gäller här?
Oavsett alternativ, så verkar de som att Renault garantin inte gäller på vare sig batteri eller bil efter krok är monterad, såvida in detta gjorts på en Renault återförsäljare i Tyskland? Bilgarantin är dock inget "problem" för de med äldre bilar än 5 år eller köpt loss batteriet och 8 år gammal.
-- Detaljer
1. Enligt lag
För att man skall få ha dragkrok lagligt på Zoe så krävs att den är specificerad med "Max släpvagnsvikt" i registreringsbeviset (Sök Fordonsuppgifter\Teknisk data\Kopplingsanordning och bromsar). Alternativt importerad med dragkrok monterad.
TSFS 2013:63
1 § Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare, ska ha
kopplingsanordning som är typgodkänd och installerad enligt
1. direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 55 §), eller
2. ECE-reglemente 55, ändringsserie 01 (se 3 kap. 1 §).
2. Straff
Om de inte är specificerat enligt ovan så kan följande bli problem:
A. Besiktning, bilen kan få underkänt på besiktning.
B. Polisen kan ge böter om denne ertappar att lag har brutits mot.
C. I händelse av olycka så kan det bli problem med försäkringar.
3. Bilprovningen
Enligt de så behöver man göra en "enklare registreringsbesiktning" för att uppdatera register information att tillåta krok (Bilprovningen 410 kr).
4. Transportstyrelsen
Enligt de så behövs intyg från fordonstillverkaren vid en sådan besiktning att bilen klarar av släpvagn och vilka vikter som gäller. Detta är dock inte bekräftat nödvändigt eftersom typgodkännandet av ZoeKupplung är på bil utan vikt definierad på fordonet.
5. Godkänt drag
Det finns ett drag i Tyskland som är TÜF godkänt och National Type Approval (ABE) (ZoeKupplung) där man angivit max släpvagnsvikt 750kg och max kultryck 50 kg. ~8700 SEK inkl frakt.
Det finns skäl att tro att det faktiskt skulle kunna gå att typregistrera denna dragkrok i sverige då den är typad enligt både 94/20/EC samt ECE R55, vilket är precis samma standarder som krävs i Sverige för dragkrok. Dock är det ännu ingen, mig veterligen som provat, och därför är det inte säkert ännu.
Enligt forum så verkar de som att Clio draget passar Zoe men som i sig själv ej är typgodkänd för Zoe.
6. Renault Kundtjänst
Enligt de så behöver man prata med auktoriserad Renaultverkstad för att installera drag
7. Auktoriserad Renaultverkstad
A. Deras spontana reaktion var att de inte går eftersom dragkrok inte finns som original tillbehör.
B. En kommentar från verkstaden var att man skulle tappa garantin om man installerade drag för att man då var tvungen att modifiera kylning till batteriet (oklart om detta stämmer eller ej).
8. Renault Sverige
2019-02-04 Zoe saknar godkännande för dragkrok för typgodkännandet som gäller inom EU. Det är möjligt att länder utom EU och till och med inom EU kan ge ok ändå men inget för Sverige vilket fall. Så Renault Sverige kommer inte typgodkänna Renault med dragkrok.
Exempel där man lyckats att lagligt montera krok på Zoe
- I Tyskland fullständigt kryllar det med Renault Zoe med dragkrok. Googla på "AHK Renault Zoe"
- I Norge har en person lyckats få det godkänt, även om det har blivit väldigt omtvistat
https://www.tu.no/…/fikk-godkjent-tilhe ... a-…/407358
10
Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.HenrikC skrev:Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Importerar man en bil från Tyskland som har registrerat drag så kommer den dock få behålla detta när den registreras i Sverige.Jerker skrev:Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.HenrikC skrev:Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Stämmer. Jag var inne på det ett tag, men så blev det visst en Tesla 3 i stället...Svenssons skrev:Importerar man en bil från Tyskland som har registrerat drag så kommer den dock få behålla detta när den registreras i Sverige.Jerker skrev:Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.HenrikC skrev:Nu är Kickstarterkroken till Model S serieproduktion efter att ha blivit typgodkänd!
Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.Jerker skrev:Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord.Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Enligt tillverkaren av kroken till Zoen så var detta ett godkännande som ska gälla inom hela EU, men TS var alltså av en annan åsikt. Jag fick en kopia av den där tjocka bunten med godkännandet och skickade den vidare till både TS och typbesiktningspersoner på två olika bilbesiktningsföretag men ingen ville gå med på att detta skulle vara giltigt i Sverige.HenrikC skrev:Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.Jerker skrev:Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord.Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Härligt! Jag skickade ett mail till misterdotcom.de och tipsade dom om att dom borde undersöka detta.HenrikC skrev:Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.Jerker skrev:Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord.Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.
Mycket intressant att höra, skriv gärna om du får något svar eller vet mer.mans71 skrev:Härligt! Jag skickade ett mail till misterdotcom.de och tipsade dom om att dom borde undersöka detta.HenrikC skrev:Ett tyskt nationellt typgodkännande gäller bara i Tyskland. Man har ett system vi i Sverige inte har för tillägg till typgodkännanden.Jerker skrev:Ett typgodkännande i Tyskland gäller dessvärre inte i Sverige. Det har Transportstyrelsen bestämt sig för. Jag vet efter att ha försökt få en dragkrok till Zoen godkänd här i Sverige. Det blev nobben. Det tyska typgodkännandet gäller endast i Tyskland blev svaret. Dock är det andra länder som låter den kroken vara godkänd. Bl.a. Schweiz och Holland, har jag för mig.
Men om det finns ett godkännande mot de europeiska reglerna från Transportstyrelsen eller dess motsvarighet i de andra EU-länderna ska det godtas i hela EU, annars är det ett handelshinder. Eftersom dragkroken görs av ett tyskt företag måste tyskarnas motsvarighet till Transportstyrelsen, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), godkänna den. Hos KBA uttrycker man det såhär:
Det finns naturligtvis en blankett för detta, Merkblatt zur Anfangsbewertung (MAB), på bara 46 (!) sidor med många långa ord.Werden Typgenehmigungen des KBA im Ausland anerkannt?
Nationale Typgenehmigungen nach §§ 20, 22 bzw. 22a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) werden in Deutschland anerkannt. Ob sie in einem anderen Staat anerkannt werden, muss der Genehmigungsinhaber im jeweiligen Staat nachfragen. Typgenehmigungen nach internationalen Regelwerken werden im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR) und in den Anwenderstaaten der jeweiligen ECE-Regelungen anerkannt.