Sida 1 av 2

CCS adaptern premiärvisas

Postat: 03 apr 2019 22:29
av Gustafsson
För de som inte läser Electrek...

https://electrek.co/2019/04/03/tesla-cc ... irst-look/
Given beställning...

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 03 apr 2019 22:38
av jpetters
Imponerande smidig!

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 03 apr 2019 22:44
av OfarligTesla
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 03 apr 2019 23:21
av bjelkeman
OfarligTesla skrev:
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Äh. 210 kW istället för 120 kW är ju bra.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 03 apr 2019 23:32
av OfarligTesla
bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Äh. 210 kW istället för 120 kW är ju bra.
210 kW? Snarare 86 kW för ett 100 pack och 74 för 75 packet.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 00:06
av bjelkeman
OfarligTesla skrev:
bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Inte så skoj att den verkar maxa på 210A dock.
Äh. 210 kW istället för 120 kW är ju bra.
210 kW? Snarare 86 kW för ett 100 pack och 74 för 75 packet.
Ah, läste kW istället för Amp.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 06:37
av Bjelke
Hur kan dom ens skriva upp till 120kW om den är begränsad till 210A? Det måste ju vara nåt fel med det...
Ganska värdelöst om det stämmer isf, man kan ju hoppas på andra siffror på den skarpa men det vettifasiken alltså :(
Men förutom det så ser den sjukt smidig ut iaf! :)

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 07:11
av Gustafsson
Den är ju ändå 2-3 ggr så snabb som Chademo-adaptern, så är priset OK, blir det ett givet köp, den är ju klart smidigare att ha med sig. Frågan är hur snabbt bilen kan ladda på v3 SuC utan adapter då.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 08:29
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Hur kan dom ens skriva upp till 120kW om den är begränsad till 210A? Det måste ju vara nåt fel med det...
Ganska värdelöst om det stämmer isf, man kan ju hoppas på andra siffror på den skarpa men det vettifasiken alltså :(
Men förutom det så ser den sjukt smidig ut iaf! :)
Det spekuleras om att märkningen gäller kanske kontinuerligt användande och att för en laddsession kan de gå över det i perioder.
Gustafsson skrev:
Den är ju ändå 2-3 ggr så snabb som Chademo-adaptern, så är priset OK, blir det ett givet köp, den är ju klart smidigare att ha med sig. Frågan är hur snabbt bilen kan ladda på v3 SuC utan adapter då.
Du menar 1.5-2x så snabb som Chademo? Kag lär köpa en oavsett för det är bra att ha.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 08:34
av Gustafsson
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 08:41
av OfarligTesla
Gustafsson skrev:
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Fast enligt märkningen på bilderna är den ju begränsad till 210A , jämfört med chademons 125A tror jag. Dvs inte ens dubbla hastigheten för CCS i så fall.

Sen kan vi ju spekulera om att det är en prototyp med lägre rating, att de kan gå över tempoeäet osv. Men det blir ju mest spekulation när vi ser en bild där den är märkt med 210A.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 10:37
av HenrikC
Det kan nämnas att även adaptern för GB/T --> Typ 2 har samma märkström: 210A

Eftersom adaptern är luftkyld och värms från båda sidor är så går det väl inte att trycka mycket ström igenom den utan att det blir varmt. Med dubbla batterispänningen hade det inte spelat så stor roll :evil:

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 11:07
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
Fast enligt märkningen på bilderna är den ju begränsad till 210A , jämfört med chademons 125A tror jag. Dvs inte ens dubbla hastigheten för CCS i så fall.

Sen kan vi ju spekulera om att det är en prototyp med lägre rating, att de kan gå över tempoeäet osv. Men det blir ju mest spekulation när vi ser en bild där den är märkt med 210A.

Fixar den 86 kW så är den ju i praktiken inte jättemycket långsammare än SuC eftersom effekten bara ligger över 86 kW under en del av laddningen.

Jämfört med ca hälften på Chademo så är det dock en jätteskillnad. 10-80% på 40 minuter på SuC, 50 minuter på CCS, 90 minuter på Chademo?

Funkar för mig! Är ju mest en grej man vill ha i bilen för nödsituationer och inget jag tänker använda frekvent.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 04 apr 2019 15:58
av Hertsh
Hoppas att den kommer snart. Det bryr jag mig mest om. Vore kanon att kunna använda på Ionity-laddare för då har vi ytterligare lite fler snabbladdarställen. 86 Kw räcker, men såklart vore det bättre med samma möjlighet att ta emot laddning som via SuC.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 10:09
av fth
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.

Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?

Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.

Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.

/fth

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 11:10
av bullen
fth skrev:
En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.

Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?

Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.

Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.

/fth
En kille i USA, Henry Sharp, har ju byggt en helt suverän adapter för Roadster till typ2. Stor som en colaburk. Så det borde inte vara omöjligt.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 11:24
av Gustafsson
Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 12:28
av NEO
Gustafsson skrev:
Med chademoadaptern får man ofta ca 40 kW vid låg SoC, som mest får jag ca 47 kW sent i laddförloppet. Om CCS ger 120 kW så kan den vara 2-3 ggr snabbare. Laddkurvan återstår väl att beskriva för adaptern.
CCS adaptern ska teoretiskt klara av max 86kW
Chademon har jag aldrig fått över 48kW, CCS adaptern som visas på bild kommer inte ge några 120kW av förklarliga skäl.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 12:39
av Gustafsson
Dubbelt så snabb som chademo vore nog för mig, men mera är mera förstås.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 22:16
av olarsson
Har sett den där live in action. Killarna som byggde om SuC till CCS hade med en för att testa nya kablarna och ladda den Modell S de hade med sig. Såg väldigt smidigt ut.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 07 apr 2019 23:02
av Geni87
Gustafsson skrev:
Tror inte man behöver vara rädd för värmeutveckling. Den ska ju göra så lite som möjligt med strömmen, bara leda den vidare till andra stift typ.
Vad menar du? Är den specad för 210A så är den, dvs högre (kontinuerliga?) strömmar kommer ge en förlusteffekt i adaptern som gör att den riskerar att bli "för" varm.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 08 apr 2019 00:10
av Gustafsson
Den måste förstås användas inom sin spec, vad jag menade var.. äsch strunt i det....

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 08 maj 2019 00:26
av Nicke Nyfiken
Så, då kan ni sluta träta.
Vad är den högsta laddningshastigheten jag kan få med en CCS Combo 2-adapter?
Alla ägare till Model S och Model X kan i dagsläget ta emot de högsta laddningshastigheterna som ges med V2 Supercharging i Europa (120 kW). Vi fortsätter att validera denna teknik som en del av införandet av V3 Supercharger och kommer ge ytterligare information om högsta laddningshastigheter när den blir tillgänglig.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 08 maj 2019 10:42
av brynascalle
Hej
Var hittade du denna text?
Jag såg nu på Teslas support sida att X och S tillverkade efter 1:a maj skulle få med adaptern.
Men såg inte denna text.

Re: CCS adaptern premiärvisas

Postat: 08 maj 2019 10:49
av fth
brynascalle skrev:
Var hittade du denna text?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/sup ... edirect=no

/fth