Sida 1 av 2

2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 06:36
av vigge50
Produktion
62 950 Model 3
14 500 Model S och X
77 100 totalt

Leveranser
50 900 Model 3
12 100 Model S och X
63 000 totalt

Jag förväntade mig inte lika bra siffror som Q4 dels då kvartalet är något kortare, och att betydligt fler skulle vara påväg till kund. Dock så tror jag detta är första gången på väldigt länge som Model S och X inte är över 20 000 tillsammans vilket betyder att detta är ett rejält drop. Kommer de ta igen senare i år eller märker Tesla nu av Model 3s och andra tillverkares elbilar?

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 06:39
av Jeppe_E
Men? 3:an har ju lanserats i resten av världen, så jag är inte alls förvånad över siffrorna. Dessutom var det ju rea ;)

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 06:43
av vigge50
Här är Tesla hela pressmeddelande

http://ir.tesla.com/news-releases/news- ... deliveries

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 07:09
av Zalman3
Bloomberg gissade ju 79,130 Tesla 3 tillverkade.
Var ju långt ifrån verkligheten...

Tesla 3 produktion
Q4 2018
61,394

Q1 2019
62,950

Trots allt en ökning av tillverkade Tesla 3or.

CNBC trodde på att aktien skulle gå upp om leveranserna
av Tesla 3 låg runt 55.000 bilar.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 07:30
av dd88
Bra med tydlighet:

”Our delivery count should be viewed as slightly conservative, as we only count a car as delivered if it is transferred to the customer and all paperwork is correct. We count a produced but undelivered vehicle to be in transit if the related customer has placed an order or paid the full purchase price for such vehicle.”

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 07:44
av Legato
vigge50 skrev:
Produktion
62 950 Model 3
14 500 Model S och X
77 100 totalt

Leveranser
50 900 Model 3
12 100 Model S och X
63 000 totalt

Jag förväntade mig inte lika bra siffror som Q4 dels då kvartalet är något kortare, och att betydligt fler skulle vara påväg till kund. Dock så tror jag detta är första gången på väldigt länge som Model S och X inte är över 20 000 tillsammans vilket betyder att detta är ett rejält drop. Kommer de ta igen senare i år eller märker Tesla nu av Model 3s och andra tillverkares elbilar?
Brrr.... Var oroad att man inte skulle nå förväntade 18-19000 S&X men detta var riktigt illa. Halvfart om ens det...

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 07:51
av Zalman3
Tesla har ju tappat mycket av sin S och X försäljning.
Man man har ju dribblat mycket med priser och modeller
på ett sätt som inte har varit helt lätt att förklara.

När man tog bort 75kWh modellen förväntade folk
sig att nåt nytt var på gång. Men än har ingen facelift lanserats.
Hoppas att en facelift snart går att köpa, med ny inredning och
större batterier som går att ladda i 250kW.

Då blir det att byta till en ny S.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 07:53
av Smutt
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 08:08
av MarcusC
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 08:16
av Legato
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 08:25
av Smutt
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 08:36
av Legato
Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Inte med på vad du menar faktiskt. Tror du tänker på europeiska leveranstider, inte amerikanska.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 08:52
av Smutt
Legato skrev:
Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Inte med på vad du menar faktiskt. Tror du tänker på europeiska leveranstider, inte amerikanska.
Rea bilarna kommer väl framförallt ses på siffrorna på Q2?

Jag menar bara att S och X verkligen behöver fräschas upp ordentligt för att skapa ett bra köpsug och få tidigare köpare att vilja ha en ny, en rea är en väldigt kortsiktig lösning på problemet med för få beställningar

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 09:11
av OfarligTesla
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 09:21
av Legato
Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Legato skrev:
Smutt skrev:
Ofta kan man hitta svaret hos sig själv skulle jag köpt en ny S eller X nu om det inte varit rea? Mitt svar är i alla fall nej vill ha CCS utan adapter ny interiör osv om jag ska betala fullt pris, annars tar man en M3 som känns mycket modernare
Men det var ju rea...
Ja och jag köpte en men när beställningarna gjordes för Q1 så var det inte rea därför minskade antalet tillverkade bilar
Inte med på vad du menar faktiskt. Tror du tänker på europeiska leveranstider, inte amerikanska.
Rea bilarna kommer väl framförallt ses på siffrorna på Q2?

Jag menar bara att S och X verkligen behöver fräschas upp ordentligt för att skapa ett bra köpsug och få tidigare köpare att vilja ha en ny, en rea är en väldigt kortsiktig lösning på problemet med för få beställningar
Vet ärligt talat inte. Skulle nog gissa att det blir rätt jämt fördelat mellan Q1 & Q2. Av S&X antar jag att en stor andel fortfarande säljs i USA.

I övrigt enig :D

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 09:27
av October1st
MarcusC skrev:
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?


MarcusC, Sentry- och dog-mode kom till S samtidigt som till Model 3. Vad gäller mjukvaran är det nog ingen skillnad i tid faktiskt, men V3 supercharging är ju en annan sak såklart.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 09:31
av oscfor
MarcusC skrev:
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?
Det du nämner finns redan i S och X. Det var någon vecka emellan leveranserna, så det är nog mest en fråga om storlek på flotta. Trycker de ut den till 3 får de helt enkelt ett snabbare genomslag. Tesla arbetar extremt agilt. De vill lansera så snabbt som möjligt för att därefter justera och anpassa. Allt prioriteras mot något annat. Om de kan få ut en funktion till en del av flottan för att nästa sprint anpassa den till en annan del av flottan prioriterar man så. Det handlar helt enkelt om tid och prioritering i utveckling och har gissningsvis väldigt lite med att göra om vad man prioriterar först i bilmodeller.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 10:13
av MarcusC
October1st skrev:
MarcusC skrev:
Jag kommer enbart köpa en S då den passar mig bättre.

Men jag väntar på en ny interiör.
Jag kanske inte är ensam om att tänka så?

Jag förstår att Tesla verkligen satsar på 3:an, men det känns helt klart som S och X har glömts bort totalt.
Nu har jag ingen Tesla än, men det verkar som de coolaste sakerna kommer till 3:an först.

Tex sentry/dog-mode och V3

Jag förstår att Sentry-mode var ett måste, men man borde väl kunna trycka ut mjukvaran till S samtidigt?
Så svårt är det väl inte med GUI-skillnaderna mellan bilarna?


MarcusC, Sentry- och dog-mode kom till S samtidigt som till Model 3. Vad gäller mjukvaran är det nog ingen skillnad i tid faktiskt, men V3 supercharging är ju en annan sak såklart.

Ok, my bad.
Antar att de youtuber jag följer inte visade det då :D

Som sagt, jag har ingen Tesla än utan väntar på uppdatering av S

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 13:09
av Walker
Men...tänk...
JAG har en Tesla!!! :lol: :lol:
Det är knappt man tror det. Många här inne som inte heller trodde att Walker skulle skaffa en (mycket snack å lite verksta! :D )
Måste bara skriva det, så faktum kryper in i min skalle....
JAG HAR EN TESLA!!!! 8-)
...overkligt. :roll:

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 13:11
av Walker
Walker skrev:
Men...tänk...
JAG har en Tesla!!! :lol: :lol:
Det är knappt man tror det. Många här inne som inte heller trodde att Walker skulle skaffa en (mycket snack å lite verksta! :D )
Måste bara skriva det, så faktum kryper in i min skalle....
JAG HAR EN TESLA!!!! 8-)
...overkligt. :roll:
...å den är MIN!! :lol: (har kollat på transportstyrelsen)

2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 13:21
av taliz
Hmm ja det här bör ju göra ett rejält avtryck på aktien tyvärr.
Lär gå neråt 250 nivån igen, kanske under 200 tom.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 14:17
av TiborBlomhall
Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 14:18
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Om man bara tittar på länderna i Europa såsom

Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS

Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.

Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.

2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 14:25
av taliz
TiborBlomhall skrev:
Lite konstigt dock att aktieanalytiker inte förstår att det tar tid att skeppa bilar över oceanen. Produktionssiffrorna var ju bra (för 3, mindre bra för S/X men det var ju också väntat egentligen), det är bara leveranssiffrorna som är lägre än förut. Just för att en hel del av bilarna är på väg till kunderna.

Hur blind är man om man stirrar enbart på leveranssiffrorna utan att förstå vad som ligger bakom?
Analytikerna hade helt enkelt räknat med att Tesla skulle lyckas leverera fler oavsett.
Att de har så många in transit betyder ju att de inte får betalt för dem i Q1, dvs resultatet för Q1 försämras kraftigt.

Hur det går i kvartalen framöver blir spännande, om de skall nå sina mål måste de snitta över 100 000 bilar per kvartal. Krävs ju att dom får rejält med orders samt att de kan producera, och leverera, betydligt fler än 5000/vecka.
Tror det blir svårt, men fingers crossed.

Re: 2019 Q1

Postat: 04 apr 2019 14:50
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Detta förklarar ju lite varför det blev rea och varför de fortfarande verkar ha kvar rean på lagerbilarna. Men det är ju förståligt, jag hade inte köpt en ny S/X idag för jag tror på att de kommer göra något större med dem relativt snart, förra året var jag däremot rätt säker på att det låg iaf 1.5 år bort så därför köpte jag min då.
Om man bara tittar på länderna i Europa såsom

Norge: 426 MS
Belgien: 5 MS
Danmark: 11 MS
Tyskland: 13 MS
Sverige: 21 MS
Nederländerna: 444 MS

Totalt lager för dessa 6 länder: 920 bilar x 400.000 kr = 368 miljoner kronor. (är det en rimlig uppskattning att en MS kostar 400k i tillverkningskostnad?)
Tesla har +1800 bilar i lager i USA.

Det är ju en klart besvärande sits för dem att lansera en ny uppfräschad modell när de har det lagret som de har.
Nu är det ju en piss i havet för Tesla om man skall vara ärlig. De kan slumpa iväg dem utan att det rör deras resultat eller balans nämnvärt.

Däremot verkar ju efterfrågan gått ner kraftigt så dessa rabatter på lagerbilar lär bestå ett tag till.