Sida 1 av 1

MG MOTOR storsatsar på billiga elbilar

Postat: 08 apr 2019 11:59
av Zalman3
MG Motor storsatsar på billiga elbilar.

MG E60 / 5
BOSCH drivteknik och garantier med sju krockkuddar och många andra funktioner,
säkerheten för alla resenärer.
Tillverkad av MG MOTOR WORLD i Kina. Försäljning av MGC Krüger och partners.
Tekniska data
0-100 km/h 9.6s
50kWh batteri
Räckvidd 367km
Pris från 19.040 €
https://www.mgc-motor-germany-cars.de/e60

MG E100
Tekniska data
0-100 km/h 12s
52kWh batteri
Räckvidd 405km NEDC
https://uploads-ssl.webflow.com/5c10dd6 ... eutsch.pdf

http://www.mgc-motor-germany-cars.de

Re: MG MOTOR storsatsar på billiga elbilar

Postat: 08 apr 2019 12:08
av Mickep
Är detta som Dacia?
Skall man få se ytterligare reklam typ "another one drives a duster". (högst irriterande)

Re: MG MOTOR storsatsar på billiga elbilar

Postat: 08 apr 2019 13:18
av Zalman3
Intressant är kopplingen mellan MG-SAIC-Volkswagen.

1. Kinesiska SAIC och Volkswagen samarbetar i stor skala.
"SAIC Volkswagen Automotive Co., Ltd., formerly known as Shanghai Volkswagen Automotive Co., Ltd. or Shanghai Volkswagen, is an automobile manufacturing company headquartered in Anting, China and a joint venture between Volkswagen Group and SAIC Motor. It was founded in 1984 and produces cars under the Volkswagen and Škoda marques.[1]
The joint venture is made up of equity from (as of 2008) - Volkswagen AG (40%), Volkswagen (China) Invest (10%), SAIC (50%), with a fixed-term venture for 45 years. It will run until 2030.[2]
SAIC Volkswagen sold a total of 1.16 million vehicles in 2011."
https://en.wikipedia.org/wiki/SAIC_Volkswagen

2. SAIC VOLKSWAGEN bygger elbilar i kina på MEB-plattformen.
"In 2020 the new SAIC VOLKSWAGEN factory in Anting, Shanghai will produce cars and battery systems based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Kit (MEB), a unique platform specifically designed for mass production of electric drives"
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... a_MEB.html

3. VOLKSWAGEN MEB plattform är mycket viktig.
"The MEB platform is part of a wide strategy to start production of new battery electric vehicles between 2019 and 2025.[3] In 2017, the VW Group announced a gradual transition from combustion engine to battery electric vehicles with all 300 models across 12 brands having an electric version by 2030."
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

4. SAIC är en stor kinesisk biltillverkare
"Shanghai Automotive Industry Corporation (förkortas SAIC) är en kinesisk biltillverkare. Förutom att man är partner med General Motors och Volkswagen är man delägare i bilmärkena Chery (20 %) och Ssang Yong (49 %).
Efter MG Rover Groups konkurs år 2005 köpte man rester av företaget samt rättigheterna till vissa Rover-modeller. Man ville också få tillgång till Rover-namnet för att kunna återuppta produktionen, men detta köptes då upp av Ford som hade förköpsrätt. Bilarna fick istället heta Roewe, vilket betyder "heder och prestige" på kinesiska.
Shanghai Automotive Industry Corporation köpte år 2008 Nanjing Automobile Corp, en biltillverkare hemmahörande i Kina [1], som förutom att de sedan år 2005 äger varumärken för flera gamla brittiska bilmärken, även är tillverkare av bilmärket MG.
Tillsammans med Volkswagen tillverkar man Volkswagen Santana 3000 för den kinesiska marknaden."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Shanghai_ ... orporation

5. Volkswagen vill att andra ska använda deras MEB plattform.
"Volkswagen wants other automakers to use its MEB electric platform"
https://electrek.co/2019/02/04/volkswag ... utomakers/

6. Nu när SAIC börjar sälja billiga elbilar i Europa under MG märket. Är det då egentligen en bil som byggs på Volkswagens MEB-plattform i en MG kaross?
Varför ska då folk köpa en Volkswagens ID, om man kan kan få samma teknik till ett billigare pris från MG-SAIC?