Sida 1 av 1

Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 19:20
av boz
Hej har troligtvis möjlighet att ta en M3 som personalbil? Hur fungerar det i verkligheten

Hur går man tillväga, går det via Tesla eller något finansbolag och vad blir skilnaden mellan privatköp vs personalbil.
Har kollat teslakalkylen men förstår inte riktigt skillnaderna i belopp som visas på bilden, har någon här gjort personalbilsköp och hur har ni gjort?

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 20:40
av taliz
Kolla med ditt jobb.
Vi har Svensk Vagnparksfinans på mitt och får välja fritt så länge månadskostnaden är max 5800. Dvs SR+ funkar fint.

Det är mycket att tänka på, bla hur det påverkar ev tjänstepension. Hos oss räknas den tyvärr på lönen efter bilen är betald, dvs rätt rejäl sänkning.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 21:01
av TiborBlomhall
Du väljer leasing som finansieringsalternativ när du beställer Teslan och fyller i DNB ansökan som då dyker upp tillsammans med ditt jobbs löneavdelning. Chefen där ska signera ansökan med egen bank-ID.

Läs mer här:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-formansvarden/
http://teslaclubsweden.se/information/leasing/
http://teslaclubsweden.se/information/leasing-lexikon/

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 21:06
av TiborBlomhall
boz skrev:
Bild
Summorna ovanpå gäller bruttolön (innan skatt) summan nedanför är nettolön (så mycket mindre som hamnar i lönekuvertet).

Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 21:06
av taliz
Vi får inte välja något annat än just Svensk Vagnparksfinans.
Nog enklare hos mindre arbetsgivare att få välja fritt.

Sen är ju förmånsvärdet okänt för SR+ änsålänge. Men förhoppningsvis lägre än LR RWD.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 21:08
av TiborBlomhall
taliz skrev:
Vi får inte välja något annat än just Svensk Vagnparksfinans.
Nog enklare hos mindre arbetsgivare att få välja fritt.
Det går lika bra som DNB bara lite mer pilljobb iom att DNB system är integrerad i Teslas ordersystem. Men Vagnparksfinans hjälper säkert gärna till att fixa affären.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 22:36
av boz
Tack för alla svar jag ska utvärdera detta imorgon, nu är det fredagsmys som gäller ;)
men det ser lovande ut, verkar som att jag kommer att köra en tesla snarare än vad jag trodde :-)

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 22:38
av Limmet
taliz skrev:
Kolla med ditt jobb.
Vi har Svensk Vagnparksfinans på mitt och får välja fritt så länge månadskostnaden är max 5800. Dvs SR+ funkar fint.

Det är mycket att tänka på, bla hur det påverkar ev tjänstepension. Hos oss räknas den tyvärr på lönen efter bilen är betald, dvs rätt rejäl sänkning.
Då borde de ju också dra av den besparingen i tjänstepension från bruttolöneavdraget...SÅ att lösningen blir kostnadsneutral för bolaget.

mvh redovisningskonsult

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 22:43
av taliz
Limmet skrev:
taliz skrev:
Kolla med ditt jobb.
Vi har Svensk Vagnparksfinans på mitt och får välja fritt så länge månadskostnaden är max 5800. Dvs SR+ funkar fint.

Det är mycket att tänka på, bla hur det påverkar ev tjänstepension. Hos oss räknas den tyvärr på lönen efter bilen är betald, dvs rätt rejäl sänkning.
Då borde de ju också dra av den besparingen i tjänstepension från bruttolöneavdraget...SÅ att lösningen blir kostnadsneutral för bolaget.

mvh redovisningskonsult
Jag skall läsa igenom det igen innan jag beställer, men som jag tolkade det så tjänar företaget på upplägget.
Den anställde får en lägre bilkostnad, men också lägre pension.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 12 apr 2019 22:47
av boz
Eftersom jag jobbar på ett mindre bolag och det här är ett billigare alternativ för dem än förmånsbil så tror jag inte att de kommer att minska inb. till tjänstepensionen, det borde vara självklart kan jag tycka att göra så i ett bolag om man är någorlunda uppskattad för det jobb man gör

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 13 apr 2019 08:56
av Limmet
boz skrev:
Eftersom jag jobbar på ett mindre bolag och det här är ett billigare alternativ för dem än förmånsbil så tror jag inte att de kommer att minska inb. till tjänstepensionen, det borde vara självklart kan jag tycka att göra så i ett bolag om man är någorlunda uppskattad för det jobb man gör
Håll koll på det bara. Rapportering till tjänestenpension sker normalt genom att löneadministratören eller liknande tar bruttolönevärden ur löneprogrammet och rapporterar.

Vips har du fått en sänkning även där!

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 13 apr 2019 08:58
av Limmet
taliz skrev:
Limmet skrev:
taliz skrev:
Kolla med ditt jobb.
Vi har Svensk Vagnparksfinans på mitt och får välja fritt så länge månadskostnaden är max 5800. Dvs SR+ funkar fint.

Det är mycket att tänka på, bla hur det påverkar ev tjänstepension. Hos oss räknas den tyvärr på lönen efter bilen är betald, dvs rätt rejäl sänkning.
Då borde de ju också dra av den besparingen i tjänstepension från bruttolöneavdraget...SÅ att lösningen blir kostnadsneutral för bolaget.

mvh redovisningskonsult
Jag skall läsa igenom det igen innan jag beställer, men som jag tolkade det så tjänar företaget på upplägget.
Den anställde får en lägre bilkostnad, men också lägre pension.

Statlig pension får du lägre om du inte ändå ligger Över taket för pensionsgrundande inkomst (pgi) .

Tjänstepensionen får du beroende på vad ditt bolag rapporterar för bruttolön eller hur ert avtal ser ut. Finns nästan oändligt med lösningar där.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 13 apr 2019 09:35
av kler
Ett alternativ är att täcka upp den uteblivna pensionen genom att spara det privat.
Man får se det som att bilen kostar den differensen mer, än de siffrorna man ser i teslakalkylen.

Kostar bilen dig 4600 och det kanske innebär att du får 500 kr mindre inbetalat i pension, så spara 500 kr av din lön i en ISK eller liknande och se det som att bilen kostar dig 5100 kr i månaden.

Eller om du kan komma överens med din arbetsgivare att återföra förmånsvärdet månatligen, då uppstår nämligen ingen förmån och du behåller din SGI och pension.

Det finns flertalet trådar på forumet om detta.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 30 apr 2019 19:14
av LarsL
Hur har ni gått till väga för att övertala er arbetsgivare om att få personalbil? På mitt företag har vi ännu ingen policy för personalbil så jag måste bygga det från grunden, antar jag.

1. Jag gissar att jag måste förklara vad en personalbil är och att det inte handlar om ett dolt försök till lönehöjning från min sida. Hur har ni gjort här visat länk till bra sida? Eller själva gjort en presentation av upplägget utifrån vad ni lärt er här?

2. Kan jag få en offert från Teslas samarbetspartner DNB som jag kan skicka till företaget/HR. Förklarar den i så fall personalbil upplägget med avdrag av min lön osv.

3. Finns det andra företag som är bättre på att sälja in det här upplägget emot mitt företag... typ?

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 30 apr 2019 20:19
av taliz
Dom stora leasingbolagen bör väl ha färdigt material. Hör med dom?

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 09:18
av LarsL
Går man inte på DNB och tittar på deras ”fullservice-lösning” så blir den ganska redigt mycket dyrare än beräkningen på Teslakalkylen. Det blir alltså ganska ointressant att med personalbil om inte mitt företag kan hantera det mesta själva.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 10:19
av taliz
Hanteringen är inte gratis oavsett vem som sköter den.

Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 10:31
av taliz
kler skrev:
Ett alternativ är att täcka upp den uteblivna pensionen genom att spara det privat.
Man får se det som att bilen kostar den differensen mer, än de siffrorna man ser i teslakalkylen.

Kostar bilen dig 4600 och det kanske innebär att du får 500 kr mindre inbetalat i pension, så spara 500 kr av din lön i en ISK eller liknande och se det som att bilen kostar dig 5100 kr i månaden.

Eller om du kan komma överens med din arbetsgivare att återföra förmånsvärdet månatligen, då uppstår nämligen ingen förmån och du behåller din SGI och pension.

Det finns flertalet trådar på forumet om detta.
Skrev det i en annan tråd, men kanske värt att lyfta det här med. Är man som jag född efter 1979, innefattas av kollektivavtal, och även efter bruttolöneavdrag tjänar väl över 7,5 IBB, då förlorar man bokstavligen tjänstepension motsvarande 30% av bruttolöneavdraget.
I mitt fall knappt 2000/mån.
Det i kombination med att nettokostnaden i mitt fall skulle bli ca 6000 för en Model 3 LR RWD gör att totalkostnaden hoppar upp till ca 8000/mån.

Då blir det inte längre särskilt fördelaktigt med personal/förmåns/tjänstebil.
Och det är väl politikernas idé egentligen, det ska kosta ungefär lika mkt som att köpa privat.
Trist för mig och allt fler som upptäcker detta.

Enligt vår bilansvarige blir det ett allt större problem, allt fler är ju födda efter 1979(duh). Därför tittar man på att försöka få till ramavtal med rabatt där hela kostnaden finansierad netto. Men det verkar dröja. Tills dess rekommenderade hon att köpa privat eller privatleasa.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 11:32
av LarsL
Nu är jag äldre och har inget kollektivavtal men jag börjar ändå inse att detta med personalbil inte är jättefördelaktigt emot att köpa och äga långsiktigt. Om jag köper privat kan jag sprida ut kostnaden över mer än 3 år, jag kan själv välja försäkringsbolag, bestämma service intervall själv och köpa vinterdäck hos någon som inte tar 20kkr+ för dem osv osv. Dessutom är det mitt problem om ungarna repar en dörr eller något sånt, inget jag måste betala efter 3 år med surt förvärvade pengar.



Det är klart att hanteringen kostar oavsett men det är inte meningsfullt för mig att sälja in den varianten till företaget då den kostnaden faller tillbaka på mig. Ska det finnas någon idé med personalbil så måste kostnaderna hållas nere så mycket som möjligt.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 11:42
av OfarligTesla
taliz skrev:
kler skrev:
Ett alternativ är att täcka upp den uteblivna pensionen genom att spara det privat.
Man får se det som att bilen kostar den differensen mer, än de siffrorna man ser i teslakalkylen.

Kostar bilen dig 4600 och det kanske innebär att du får 500 kr mindre inbetalat i pension, så spara 500 kr av din lön i en ISK eller liknande och se det som att bilen kostar dig 5100 kr i månaden.

Eller om du kan komma överens med din arbetsgivare att återföra förmånsvärdet månatligen, då uppstår nämligen ingen förmån och du behåller din SGI och pension.

Det finns flertalet trådar på forumet om detta.
Skrev det i en annan tråd, men kanske värt att lyfta det här med. Är man som jag född efter 1979, innefattas av kollektivavtal, och även efter bruttolöneavdrag tjänar väl över 7,5 IBB, då förlorar man bokstavligen tjänstepension motsvarande 30% av bruttolöneavdraget.
I mitt fall knappt 2000/mån.
Det i kombination med att nettokostnaden i mitt fall skulle bli ca 6000 för en Model 3 LR RWD gör att totalkostnaden hoppar upp till ca 8000/mån.

Då blir det inte längre särskilt fördelaktigt med personal/förmåns/tjänstebil.
Och det är väl politikernas idé egentligen, det ska kosta ungefär lika mkt som att köpa privat.
Trist för mig och allt fler som upptäcker detta.

Enligt vår bilansvarige blir det ett allt större problem, allt fler är ju födda efter 1979(duh). Därför tittar man på att försöka få till ramavtal med rabatt där hela kostnaden finansierad netto. Men det verkar dröja. Tills dess rekommenderade hon att köpa privat eller privatleasa.
Du får väl helt enkelt säga åt arbetsgivaren att betala pension på beloppet innan bruttolöneavdrag, långt ifrån ovanligt att göra det.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 13:05
av taliz
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
kler skrev:
Ett alternativ är att täcka upp den uteblivna pensionen genom att spara det privat.
Man får se det som att bilen kostar den differensen mer, än de siffrorna man ser i teslakalkylen.

Kostar bilen dig 4600 och det kanske innebär att du får 500 kr mindre inbetalat i pension, så spara 500 kr av din lön i en ISK eller liknande och se det som att bilen kostar dig 5100 kr i månaden.

Eller om du kan komma överens med din arbetsgivare att återföra förmånsvärdet månatligen, då uppstår nämligen ingen förmån och du behåller din SGI och pension.

Det finns flertalet trådar på forumet om detta.
Skrev det i en annan tråd, men kanske värt att lyfta det här med. Är man som jag född efter 1979, innefattas av kollektivavtal, och även efter bruttolöneavdrag tjänar väl över 7,5 IBB, då förlorar man bokstavligen tjänstepension motsvarande 30% av bruttolöneavdraget.
I mitt fall knappt 2000/mån.
Det i kombination med att nettokostnaden i mitt fall skulle bli ca 6000 för en Model 3 LR RWD gör att totalkostnaden hoppar upp till ca 8000/mån.

Då blir det inte längre särskilt fördelaktigt med personal/förmåns/tjänstebil.
Och det är väl politikernas idé egentligen, det ska kosta ungefär lika mkt som att köpa privat.
Trist för mig och allt fler som upptäcker detta.

Enligt vår bilansvarige blir det ett allt större problem, allt fler är ju födda efter 1979(duh). Därför tittar man på att försöka få till ramavtal med rabatt där hela kostnaden finansierad netto. Men det verkar dröja. Tills dess rekommenderade hon att köpa privat eller privatleasa.
Du får väl helt enkelt säga åt arbetsgivaren att betala pension på beloppet innan bruttolöneavdrag, långt ifrån ovanligt att göra det.
Jag jobbar på ett företag med 70 000 anställda och rigorös byråkrati, det finns absolut noll utrymme att kringgå etablerade rutiner, policies och avtal.

Satt för ett par år sen i ett projekt där vi tog fram kalkyler och presentationer runt ett förslag som skulle kunna spara oss över 90 miljoner per år. Vi kunde påvisa att andra stora bolag implementerat samma lösning med framgång, men organisationens enorma motstånd till förändring gjorde att det tog stopp. Efter det har jag skalat ner mina ambitioner att försöka påverka och förbättra verksamheten betydligt.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 13:20
av taliz
LarsL skrev:
Nu är jag äldre och har inget kollektivavtal men jag börjar ändå inse att detta med personalbil inte är jättefördelaktigt emot att köpa och äga långsiktigt. Om jag köper privat kan jag sprida ut kostnaden över mer än 3 år, jag kan själv välja försäkringsbolag, bestämma service intervall själv och köpa vinterdäck hos någon som inte tar 20kkr+ för dem osv osv. Dessutom är det mitt problem om ungarna repar en dörr eller något sånt, inget jag måste betala efter 3 år med surt förvärvade pengar.



Det är klart att hanteringen kostar oavsett men det är inte meningsfullt för mig att sälja in den varianten till företaget då den kostnaden faller tillbaka på mig. Ska det finnas någon idé med personalbil så måste kostnaderna hållas nere så mycket som möjligt.
Rent krasst kan man se det som att man får köra en ny hyrbil(operationell leasing) med fulla garantier för ungefär samma kostnad som en 4-5 år gammal privatbil. Enkelt och bekvämt.

Köper man privat lönar det ju sig så gott som alltid att köpa begagnat. Nu är det ju ett lite särskilt läge iom elbilarnas intåg. Men du får nog behålla bilen uppåt 10 år i snitt om det ska löna sig att köpa ny.
Mycket kan strula på de 10 åren.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 14:16
av OfarligTesla
taliz skrev:
Jag jobbar på ett företag med 70 000 anställda och rigorös byråkrati, det finns absolut noll utrymme att kringgå etablerade rutiner, policies och avtal.

Satt för ett par år sen i ett projekt där vi tog fram kalkyler och presentationer runt ett förslag som skulle kunna spara oss över 90 miljoner per år. Vi kunde påvisa att andra stora bolag implementerat samma lösning med framgång, men organisationens enorma motstånd till förändring gjorde att det tog stopp. Efter det har jag skalat ner mina ambitioner att försöka påverka och förbättra verksamheten betydligt.
Usch, brukar undvika riktigt stora företag av den anledningen. Jag hade nog ändå ifrågasatt varför de skall ta dina pensionspengar bara för att du har en bil du betalar för själv genom löneavdraget. Det är nämligen rätt ologiskt och när folk inser det brukar de själva hålla med om det.

Re: Personalbilsköp TM3 st+

Postat: 01 maj 2019 14:51
av LarsL
Att köpa begagnad Tesla kan bli riktigt dyrt, tror jag. En lätt begagnad eller en bil från Tesla, med förlängd garanti är ju ett alternativ så klart.
Jag försöker se ägandet över åtminstone 5 år, men gärna längre. Det blir ju bara billigare och billigare så länge bilen funkar.

Jag jobbar också på ett jätteföretag. Men som tur är har de inte, vad jag förstått, satt några regler för tjänstebilar i Sverige än så chansen att påverka finns fortfarande. Med risk för att det är som att banka huvudet i väggen.