Sida 1 av 3
Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 14 apr 2019 22:07
av Zalman3
Nu lanserar VW en Passat och Volvo V90 dödare.
Världspremiär för eldrivna Volkswagen ID. ROOMZZ
Tekniska data ID. ROOMZZ
Teknisk plattform: MEB (modular electric drive matrix)
Status: Konceptbil
Körlägen (manuell / autonom): “ID. Drive” / “ID. Pilot”
Längd / Bredd / Höjd: 4 915 mm / 1 890 mm / 1 760 mm
Axelavstånd: 2 965 mm
Spårvidd fram / bak: 1 597 mm / 1 573 mm
Hjul/däck: 265/40 R22
Drivsystem: Bak- och fyrhjulsdrift 4MOTION
Elmotor fram: 102 hk (75 kW); 140 Nm
Elmotor bak: 204 hk (150 kW); 310 Nm
Systemeffekt: 306 hk (225 kW)
Batterikapacitet: 82 kWh
Räckvidd (WLTP): 450 km
Laddningskapacitet: 150 kW (DC)
Laddningstid upp till 80 % av 82 kWh: cirka 30 min
0-100 km/h: 6,6 s
Topphastighet: 180 km/h
https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... m__54yisDo
Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 14 apr 2019 22:10
av taliz
Ytterligare ett koncept från VW... suck...
Och varför ska dom ha så fåniga namn?
"Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon. "
Alla européer får fortsätta förgiftas av avgaser från VWs dieselmonster...
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 00:29
av Geni87
taliz skrev:Ytterligare ett koncept från VW... suck...
Och varför ska dom ha så fåniga namn?
"Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon. "
Alla européer får fortsätta förgiftas av avgaser från VWs dieselmonster...
De första bilarna på MEB är ju förvisso skräddarsydda för Europa.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 00:49
av taliz
Geni87 skrev:taliz skrev:Ytterligare ett koncept från VW... suck...
Och varför ska dom ha så fåniga namn?
"Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon. "
Alla européer får fortsätta förgiftas av avgaser från VWs dieselmonster...
De första bilarna på MEB är ju förvisso skräddarsydda för Europa.
Är dom? Det är väl i Sydeuropa hatchbacks säljer mest.
I resten är väl kombis och SUVs mest poppis.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 02:12
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:Ytterligare ett koncept från VW... suck...
Och varför ska dom ha så fåniga namn?
"Serietillverkningen av ID. ROOMZZ planeras starta 2021. Den globala marknadslanseringen av bilen inleds på den kinesiska marknaden som för närvarande är den största marknaden för utsläppsfria fordon. "
Alla européer får fortsätta förgiftas av avgaser från VWs dieselmonster...
De första bilarna på MEB är ju förvisso skräddarsydda för Europa.
Är dom? Det är väl i Sydeuropa hatchbacks säljer mest.
I resten är väl kombis och SUVs mest poppis.
Tittar man på volymer så är Golf den mest sålda bilen i Europa, så även i Tyskland. Av topp 5 i Europa är 4 st hatchbacks, så även om SUV:ar vinner mark är det fortfarande det överlägset största segmentet. Hur det ser ut i enskilda småländer som Sverige är ju inte så intressant egentligen.
Men vi har ju även Crozz som kommer 2020 och ser ut att pricka det förmodligen snabbast växande segmentet i Europa, nämligen lite mindre SUV:ar typ Tiguan.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 05:07
av Laban
1.76m hög och 82 kWh batteripack. Kan det verkligen ge 45 mils räckvidd ?
VW har i alla fall mycket på gång nu komceptmässigt. Man får hoppas att det faktiskt också släpps bilar på marknaden till vettiga priset och att man inte skalar ner dem allt för mycket från koncepten.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 06:15
av Henrik Torphammar
Tesla lanserar Y, VW sätter samma "kille" i Photoshop, som ritade en omöjlig ID Nep och tar fram en likadan bild på en 7 sitsig motsvarighet till Y som likt övriga ID koncept är omöjlig att producera haha...
Undrar jag hur det egentligen ligger till hos VW? Ser vi några MEB alls innan 2021?
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 07:02
av bat
Väldigt mycket självkörningsprat i press releasen. Känner mig lite tveksam till dessa "plocka bort ratten"-upplägg, om 10 år kanske men redan ett par år från nu verkar inte realistiskt.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 08:11
av Laban
Henrik Torphammar skrev:Tesla lanserar Y, VW sätter samma "kille" i Photoshop, som ritade en omöjlig ID Nep och tar fram en likadan bild på en 7 sitsig motsvarighet till Y som likt övriga ID koncept är omöjlig att producera haha...
Nu "har" de väl redan Crozz som känns som en naturligare konkurrent till Y än ett Roomzz konceptet. Roomzz är 13 cm högre än e-Tron och någon cm längre. Det kan i så fall bli en 7 sits mer i stil med Model X där vuxna faktiskt får plats längst bak. Men som sagt, 82 kWh i en sådan jättebil med dess former (antar relativt högt Cd) kan inte bli bra räckviddsmässigt.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 10:21
av Walker
Överlag är det mycket snack å lite verksta när det gäller kommande elbilar. Under tiden glider jag runt och njuter i min 3’a
(Som faktiskt är byggd, levererad och har ett verkligt pris - inte en massa ”kanske” och hittepåfakta)
Nu när solen skiner åker jag t o m ”gratis”

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 12:28
av RagWal
Lansering 2021 innebär väl inte heller leveranser 2021? Skiljer väl iaf några månader till år. Dessutom först i Kina.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 12:33
av Laban
Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 15:08
av Geni87
Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 15:38
av taliz
Geni87 skrev:Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?
Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 16:07
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?
Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.
LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.
Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 16:16
av taliz
Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?
Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.
LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.
Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?
Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 16:32
av Geni87
taliz skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:Laban skrev:Ja de ska inte bara släppa bilarna på marknaden utan samtidigt också i rejäla volymer. Vi ser ex Kona och E-Niro med 1+ års väntetider trots låga volymer totalt jämfört med Model 3.
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?
Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.
LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.
Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?
Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?
Leverantörerna vet att det finns en enorm efterfrågan, de vet också att konkurrensen är mycket hög. Nya batterifabriker i Europa från Koreanska och Kinesiska leverantörer står som spön i backen känns det som, de vill alla vara först med att knyta upp volymer från de Europeiska OEM:erna. Vad är det du begär egentligen, att någon ska smita in i LG:s fabrik för att kolla om de verkligen investerar för ökad produktion?

Och vad hade en sån film bevisat? Möjligtvis att de producerar batterier (vilket vi redan vet då det rullar bilar med dessa celler i), men det hade ju inte sagt något om volymer. Det finns liksom ingen naturlag som säger att biltillverkarna och dess leverantörer tvunget måste bevisa sina investeringar för allmänheten genom filmer på produktionslinor etc. Tvärtom så är de nog restrektiva med att göra det pga sina konkurrenter, ju mindre de vet ju bättre. Tesla har ju varit i ett annat läge då de har varit beroende av extern finansiering för sin verksamhet, då har man ett annat krav på sig att visa på att allt flyter på (vilket det ju iofs inte gjorde alla gånger).
Hur som helst så om du nu är sugen på att titta på drönarfilmer så råder jag dig att söka efter såna på exempelvis Youtube. Bara för att du inte har fått en film länkad till dig här på forumet eller i en artikel på Electrek så betyder det ju inte att de inte finns, eller hur?

(det finns minst en som visar delar av LG:s område i Polen).
Jag har fortfarande svårt att förstå argumentet att VW skulle lämna cellvolymerna helt åt slumpen (de visar ju inga filmer), med tanke på de gigantiska pengar de investerar i produkter som kräver just battericeller.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 16:54
av taliz
Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 17:18
av Geni87
taliz skrev:Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.
Allt är ju relativt men du får helt enkelt söka information själv, förhoppningsvis finns det bevismaterial i form av drönarfilmer.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 15 apr 2019 17:27
av taliz
Geni87 skrev:taliz skrev:Står dom verkligen som spö i backen?
Känns mer som en rökridå.
Nåja, vi får helt enkelt se.
Allt är ju relativt men du får helt enkelt söka information själv, förhoppningsvis finns det bevismaterial i form av drönarfilmer.
Jag hittar artiklar som spekulerar i att LG ska bygga ut, andra att de ska bygga nytt, i Polen. Någon säger att de ska producera för 80k bilar, en annan säger 100k bilar, ytterligare en annan 300k bilar, och sist en med 1 miljon bilar...
Och det ska ske om ”2-3 år”.
VW skulle väl bygga 300k typ nästa år?
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 16 apr 2019 10:32
av Headline
Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:taliz skrev:Geni87 skrev:
Ja det kommer bli intressant att se hur snabbt de kan rampa upp produktionen i först och främst Zwickau. Full produktion, dvs ~330 000 MEB-bilar om året, kommer uppnås efter att steg 2 är färdigställt som jag förstår det. Vore intressant att veta vilken takt de kan producera i med bara steg 1 färdigställt.
Zwickau.PNG
Vad hjälper det att ha fabriker redo att producera en massa bilar, om det inte finns några batterier?
Finns det några som helst uppgifter på om batteriproduktionen existerar överhuvudtaget?
Var ska dom byggas och av vem? Finns fabriker och utrustning?
Tror du på allvar att VW investerar i produktutveckling och fabriksinvesteringar för X antal miljarder € utan att ha säkrat volymer med de underleverantörer som krävs? Jag jobbar inte på VW, men det är ju allmänt känt att VW har skrivit avtal med LG, Samsung och CATL.
LG:s fabrik i Polen existerar i allra högsta grad och levererar redan celler till flera tillverkare och bilmodeller t.ex. Audi e-tron, men framförallt så byggs den ut för ökade volymer. Nu taktar den ~10 GWh/år enligt LG men investeringar för att nå 70 GWh/år inom ett par år har påbörjats. Samsungs fabrik i Ungern existerar även den. CATL har väl bestämt plats för sin fabrik (Erfurt, Tyskland), men de har nog ett antal år kvar innan det produceras något där, 2021 enligt CATL.
Att VW inte har gått ut med exakt vilken anställd hos leverantör X som tillverkar komponent Y i fabrik Z må vara jobbigt för vissa, men det är ju på inget sätt något de måste eller brukar göra. Sen finns det ju såklart risker att någon del i leverantörskedjan för batterierna (eller vilken annan komponent som helst) felar, det har vi ju sett flera exempel på hos både Tesla och Audi med flera.
Dom har basunerat ut att de skrivit gigantiska avtal ja. Men har någon verkligen nagelfarit dem?
Jag får fortfarande känslan av att VW inte riktigt gått all in, utan man velar fortfarande.
Nyligen ryktades ju att etron försenades pga problem med batterisourcingen, och det är ju bara några tusen bilar i månaden.
Hur skall det då gå med tiotusentals?
Just batterierna är ju den avsevärt viktigaste komponenten. Det är ju inte ovanligt att en underleverantör lovar mer än de kan hålla. De vet också att det finns enorm efterfrågan.
Om allt nu var redo så borde man ju kunna få fram info om hur det går hos underleverantörerna. Var är droneöverflygningarna likt man gjorde på gigafactory? Var är bilderna på produktionslinjen? Osv...
Varför är det ingen som detaljstuderar VW? Alla bara litar på deras ord?
Leverantörerna vet att det finns en enorm efterfrågan, de vet också att konkurrensen är mycket hög. Nya batterifabriker i Europa från Koreanska och Kinesiska leverantörer står som spön i backen känns det som, de vill alla vara först med att knyta upp volymer från de Europeiska OEM:erna. Vad är det du begär egentligen, att någon ska smita in i LG:s fabrik för att kolla om de verkligen investerar för ökad produktion?

Och vad hade en sån film bevisat? Möjligtvis att de producerar batterier (vilket vi redan vet då det rullar bilar med dessa celler i), men det hade ju inte sagt något om volymer. Det finns liksom ingen naturlag som säger att biltillverkarna och dess leverantörer tvunget måste bevisa sina investeringar för allmänheten genom filmer på produktionslinor etc. Tvärtom så är de nog restrektiva med att göra det pga sina konkurrenter, ju mindre de vet ju bättre. Tesla har ju varit i ett annat läge då de har varit beroende av extern finansiering för sin verksamhet, då har man ett annat krav på sig att visa på att allt flyter på (vilket det ju iofs inte gjorde alla gånger).
Hur som helst så om du nu är sugen på att titta på drönarfilmer så råder jag dig att söka efter såna på exempelvis Youtube. Bara för att du inte har fått en film länkad till dig här på forumet eller i en artikel på Electrek så betyder det ju inte att de inte finns, eller hur?

(det finns minst en som visar delar av LG:s område i Polen).
Jag har fortfarande svårt att förstå argumentet att VW skulle lämna cellvolymerna helt åt slumpen (de visar ju inga filmer), med tanke på de gigantiska pengar de investerar i produkter som kräver just battericeller.
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.
Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 16 apr 2019 12:20
av Geni87
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.
Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.
Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 16 apr 2019 12:36
av Stevvee
Geni87 skrev:Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.
Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.
Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 16 apr 2019 13:28
av Geni87
Stevvee skrev:Geni87 skrev:Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.
Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.
Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Postat: 16 apr 2019 14:13
av Headline
Sen antar jag att VW sitter på lite stålar så de skulle kunna subventionera bilarna som startups eller som Tesla inte kan. Jag tror MEB kommer röra runt ordentligt i grytan.