Sida 1 av 1

Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 09:32
av bolleboll
Jag skrev ihop denna lilla snabb guide så man får sig en överblicksbild hur det är att äga en elbil, och samtidigt lite hur man kan resonera när man ska köra lite längre sträckor som inte täcks av Tesla SuperChargers.
https://www.dropbox.com/s/h0gjjw2t5inx8 ... B.pdf?dl=0

Helt enkelt är det inte att bli en elbilsägare, fastän Tesla har lyckats riktigt bra med många delar.
Enligt mig som förstgångsägare finns det en del saker som är bra att ha med sig så blir hela ägandet lite lättare. Mycket av ladd-infrastrukturen i Sverige verkar forfarande något inriktat åt småfärder (max 30min laddtid), så vi med Tesla och speciellt för de rör sig utanför Tesla Supercharger ställen, så kan det vara lite klurigt.
Helt klart måste man tänka något annorlunda med elbil då det inte finns en tankstation i varje hörn som bara tar någon minut att besöka.

Den var kanon att ge till farsgubben som ville låna bilen en liten längre period :lol: Jag har försökt att täcka de frågor jag fick av honom i detta material, så det kanske sparar tid för någon annan här på forumet.
Ge gärna feedback så kan jag uppdatera lite.

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 09:45
av Grovsnus
Bra jobbat!

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 11:24
av TeslaMartin
Bra samling information.

Hittade lite fel. Vid stycket om provkörning står det att du laddat kW, skall väl vara kWh.

Och angående skillnad kW och kWh skulle du för pedagogiken skriva något om detta.
Skillnaden, ungefärlig förbrukning och då kommer du in på detta med ”överförbrukning”. Kan eventuellt även som överkurs nämna förluster vid laddning (men tror det blir för detaljerat för ovan användare)

Det var även något oklart med kontakter och Mode. Står Mode 1, ”vanlig” kontakt och bild på en sådan. Nämns även 3-fas, men där saknas bild på kontakt. Varningen för överhettning och brand skulle kunna utvecklas. Börjar troligen inte brinna på en gång, utan efter längre period av laddning. Speciellt 10 A.
För 3-fas är det väl ingen brandfara vid användning av röd plugg.

Skulle kunna lägga upp hela texten som basinformation, med bara det enklaste. Och sedan tilläggsrutor med överkurs såsom standarder m.m.

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 12:23
av Teslaspolen
Precis börjat läsa, men jag tror att Mode 1 är onödigt att ta med då sådan koppling inte finns längre, det tillhör en äldre generation elbilar som inte är relevanta för annat än att vara lite veteranbil över det hela.

Ser rätt snyggt ut i övrigt, dock!

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 13:00
av SR-71-BlackBird
Snyggt jobbat!

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 13:06
av Bejje
Har bara ögnat igenom som hastighast men precis något sådant jag letat efter, perfekt med bilder på alla kontakttyper!
Är ett helsike i början innan man fått grepp på alla bitar.

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 15:30
av miksch
Fin oversikt, men din 3-fase ladeeffektsberegning er feil. Du kan ikke gange fasene med 3, dvs slå sammen effekten av hver enkelt fase, men du må bruke roten av 3. Da får du f. eks ved lading av 3 fase 400 V 16A en makseffekt på 11,085 kW mens 3-fase 230 V 16A bare gir en effekt på 6,373 kW.

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 19 apr 2019 21:54
av thedude
miksch skrev:
Fin oversikt, men din 3-fase ladeeffektsberegning er feil. Du kan ikke gange fasene med 3, dvs slå sammen effekten av hver enkelt fase, men du må bruke roten av 3. Da får du f. eks ved lading av 3 fase 400 V 16A en makseffekt på 11,085 kW mens 3-fase 230 V 16A bare gir en effekt på 6,373 kW.
Och eftersom det är växelström så ska man dessutom ta med effektfaktorn 0,8 i beräkningen så blir det rätt rätt :)

Tycker i övrigt att guiden är en sticky kandidat

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 20 apr 2019 05:18
av jonas
miksch skrev:
Fin oversikt, men din 3-fase ladeeffektsberegning er feil. Du kan ikke gange fasene med 3, dvs slå sammen effekten av hver enkelt fase, men du må bruke roten av 3. Da får du f. eks ved lading av 3 fase 400 V 16A en makseffekt på 11,085 kW mens 3-fase 230 V 16A bare gir en effekt på 6,373 kW.
Att räkna 3faser a 230Vx16A är samma sak som 3fas 400V i effekt räknat i Sverige.
För att det skall bli rätt när man använder 400volt istället för 230V måste man kompensera med roten ur 3 (1,73), som av en tillfällighet blir 230x1,73=400.
Vilket sätt man använder är alltså valbart och blir samma sak.
Att blanda in cos fi blir däremot fel eftersom vi inte har en elmotor inblandad.
Fassförskjutning använder man bara i lindningarna och behövs för att få rotorn att rotera. På mer avancerade motorer är denna variabel ex Teslas motorer men.inte den man normalt har i sin jordvärmepump (kompressorn) som går på 3fas.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Postat: 09 maj 2019 22:33
av bolleboll
Tack för all feedback!
Jag har skapat en ny version och lagt till en hel del information. Jag hoppas jag fått med de flesta av era förbättringsförslag.
Den ligger i en ny tråd.