Sida 1 av 2

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:42
av Jo-el
Premiärladdade min trea för första gången i Falkenberg på skärtorsdagen. Jag var vilsen, parkerade vid fel laddare och då kom en trevlig gentleman med en vit model x fram till mig och sa att han skall flytta sin bil så att jag kommer åt CCS-laddaren som han stod vid. Så himla fint bemötande av en annan i gemenskapen. Vi snackade sedan i 10-15 minuter om laddning, långresor mm. Mycket trevligt!

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 10:50
av frippan
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 11:21
av jonas
Det är ju viktigt att man ökar på laddeffekten också. Man skall ju inte behöva ladda varannan bara för att få hög Laddström.
Nu för tiden.är det ju så hög kapacitet på batterierna att den prioriterade bilen ofta laddar med full effekt länge, 10-20min

Tidiga modell S kunde ju bara ladda med full fart några minuter. Och då var det ju inget problem i realiteten.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 11:53
av Jeppe_E
larsw skrev:
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.
Var det du som stod i Mellbystrand i går kväll?

Stod en trea och en MS på de nya (CCS) stationerna längst ut mot E6:an. Helt tomt på de gamla laddarna längre in. Således gjorde det inte så mycket :)

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 13:53
av fth
Detta är ett övergående problem, alla platser skall ha två kontakter inom hyfsat snar framtid.

Vi som vet skillnaden ska förstås undvika att blocka CCS-kontakter i onödan, men jag kommer nog fortfarande prioritera att ställa mig vid outnyttjat laddpar före att lämna en CCS-kontakt öppen "utifallatt". Man får väl helt enkelt vara beredd på att flytta sig om en Model 3 rullar in.

/fth

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 16:43
av bjelkeman
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 16:47
av Remuz
bjelkeman skrev:
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Alla Model 3 taxi kommer stå där och campa då...

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 16:49
av frippan
bjelkeman skrev:
frippan skrev:
En fågel viskade i mitt öra igår att alla laddare var planerade att bytas innan sommaren. Utom i infracity.
Man undrar varför inte InfraCity. Gillar inte Max det man har där? Ätit mycket mer på Max de senaste två åren.
Svaret jag fick var att det fanns så mycket ccs laddare i Stockholm.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 22:39
av Jjonas
Zoidberg skrev:
om alla stolpar byggs om till CCS så är problemet löst.
Undrar om det är Teslas avsikt att göra samtliga stolpar CCSkompatibla?
Så lär det bli. Nästa facelift på X och S lär ha CCS i Europa.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 23:06
av Tellus
Lugnt vid Ödeshög när jag ladda där idag, en X som ladda på ccs stall

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 23 apr 2019 23:09
av dstr
rosjon skrev:
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.
I ödeshög så är det 4 laddare som inte är ombyggda och 6A var trasig...

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 06:10
av larsw
Jeppe_E skrev:
larsw skrev:
Ska villigt erkänna att jag i helgen laddat vid CCS i både Falkenberg och Laholm/Mellbystrand. Tänkte faktiskt inte på det, utan fokuserade på att välja dubbelledig plats.
Var det du som stod i Mellbystrand i går kväll?

Stod en trea och en MS på de nya (CCS) stationerna längst ut mot E6:an. Helt tomt på de gamla laddarna längre in. Således gjorde det inte så mycket :)
Nix, stod därvid lunch.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 07:34
av Svenssons
Har märkt att det just är "mina" stolpar som är uppgraderade på laddplatserna som jag brukar ladda på. Detta har gjort att jag först ställt mig vid stolpen för att sedan upptäcka att den är konverterad och det finns flertalet stolpar utan CCS. Har då flyttat mig men förhoppningsvis så är problemet är övergående rätt snabbt.

Upptäckte igår en Modell S som på en annars tomt Sillekrog/Tystaberg hade tagit en av släpvagnsplatserna, Dvs plats där man kan ladda Model X med släp utan att behöva koppla loss släpet. Dessa platser bör undvikas när det finns flera andra helt lediga och det är tyvärr inget.problem som försvinner snart.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 08:13
av rosjon
dstr skrev:
rosjon skrev:
Blev förvånad över att så många S och X ägare valde att ockupera ombyggda CCS-laddare. När jag var på väg hem så var alla CCS upptagna ( en hade ett plastöverdrag så trasig antar jag) i Ödeshög, hälften av platserna av X och S, tog sista platsen som var ledig. Fanns säkert 10 ej ombyggda laddare lediga.
I ödeshög så är det 4 laddare som inte är ombyggda och 6A var trasig...
4 laddare ombyggda varav 6A var trasig. dvs 7 platser tillgängliga. Fanns gott om icke ombyggda lediga.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 08:15
av OfarligTesla
Kan väl säga att jag optimerar först för laddhastighet, sen för att ladda på icke konverterat.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 08:19
av rosjon
Trodde också att det var så de flesta som har X och S skulle göra, men verkade som att de hellre valde de 7 laddplatserna som var ombyggda, trots att de hade en bil sidan om sig. Om de optimerade för laddhastighet fanns det gott om andra alternativ. I slutändan är det inte de som gör fel, de kanske inte vet, och så länge Tesla inte konverterat alla laddare så bör de informera bättre.

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 09:20
av fth
Bilen borde förstås föreslå laddstolpe, Tesla har ju all nödvändig information, som SoC och önskad laddnivå för alla laddande bilar, vilka stolpar som har CCS och inte, och t.o.m. vilka bilar som är på ingång.

Det vore tämligen enkelt att räkna ut vilken stolpe som är totalt sett bäst och föreslå den.

Då skulle inte detta lämnas upp till individen och vi skulle slippa en massa krångel och irritation, genomströmningen på SuC skulle sannolikt också kunna ökas med kanske tiotals procent under hög belastning.

/fth

Re: CCS upptagna av S och X

Postat: 24 apr 2019 09:28
av Daf
Töre som väl är färskaste platsen har bara CCS + Mennekes. Det tolkar jag som indikation på att allt ska bytas. Tesla har ju en tendens att fixa det nya först, retrofit sedan.