Nya uppdateringar för Model S och X
Moderator: Redaktion
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Och från och med idag går det återigen att välja kolfiberpaneler som varit borta ett tag!
Hmm, ska jag behålla mörk ask el gå för kolfiber (som jag har nu och tycker är snygg). Den mörka asken får jag för mig är lite som glansig svart pianolack?
Hmm, ska jag behålla mörk ask el gå för kolfiber (som jag har nu och tycker är snygg). Den mörka asken får jag för mig är lite som glansig svart pianolack?
- brynascalle
- Teslaägare
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
- Ort: Norsesund
- Kontakt:
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Fick precis mail om att min beställda bil är CCS kompatibel och att det endast behövs adaptern. Därigenom kan man nog dra slutsatsen att CH09 står CCS klar.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Jag fick samma mail och drog samma slutsats. Det är inte 1e maj som är gränsen, det är om man har CH09 som option code eller ej som är avgörande.brynascalle skrev:Fick precis mail om att min beställda bil är CCS kompatibel och att det endast behövs adaptern. Därigenom kan man nog dra slutsatsen att CH09 står CCS klar.
MX LR (Raven) 2019
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2082
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Jag fick samma mail, men har 2 bilar hemma och 2 bilar på beställning. Svårt att veta vilken bil mailet avser.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
lyxproblem och något Tesla kanske inte tänkt på som scenario. En av bilarna är redo för ccs iaf.EnTraktor skrev:Jag fick samma mail, men har 2 bilar hemma och 2 bilar på beställning. Svårt att veta vilken bil mailet avser.
MX LR (Raven) 2019
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Jag beställde en MX 7:e maj. Har inte hört nåt, inget VIN...RobinG skrev:Ni som beställt efter att nya motorn/drivlinan lanserades, har ni fått någon status alls på hemsidan (myTesla) ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
nästan samma här, har två hemma och en till på G...EnTraktor skrev:Jag fick samma mail, men har 2 bilar hemma och 2 bilar på beställning. Svårt att veta vilken bil mailet avser.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Nej, helt tyst.RobinG skrev:Ni som beställt efter att nya motorn/drivlinan lanserades, har ni fått någon status alls på hemsidan (myTesla) ?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Verkar som uppdaterade Model S börjar byggas i september:
https://www.cnbc.com/2019/05/29/tesla-f ... fresh.html
https://www.cnbc.com/2019/05/29/tesla-f ... fresh.html
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Den där free SuC som de refererar till är för att tömma lagret på icke-raven bilar. Det är inte för att de säljer dåligt generellt. Trist med såna artiklar som hela tiden gör saker gällande som inte stämmer.helix skrev:Verkar som uppdaterade Model S börjar byggas i september:
https://www.cnbc.com/2019/05/29/tesla-f ... fresh.html
Får mig att tvivla på hur riktiga de andra uppgifterna är, även om andra mer trovärdiga källor tidigare har sagt att en interiör- förändring ska komma i höst. Varför bara för S, undrar jag? Borde vara för båda.
MX LR (Raven) 2019
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Jag är kanske otålig (vem är inte det...).
Men jag beställde en MS förra måndagen.
Dagen efter ringde en kille från Tesla och då sa jag att jag kommer inte ändra ordern så han kan låsa den.
Vilket han ska ha gjort sa han (jag frågade flera gånger).
Men än så länge ser jag inte alls någon information om att den är låst eller någon pdf-länk som ni andra verkar ha för att få ut koderna om bilen.
Högerklickar jag på bilen får jag bara i stort sett koden att det är en vit bil.
Hade ni också så här i början och helt plötsligt får ni VIN och ny information om att den börjat byggas etc?
Jag har ansökt leasing via DNB och han la in det ref-numret också under vårt samtal.
Men jag beställde en MS förra måndagen.
Dagen efter ringde en kille från Tesla och då sa jag att jag kommer inte ändra ordern så han kan låsa den.
Vilket han ska ha gjort sa han (jag frågade flera gånger).
Men än så länge ser jag inte alls någon information om att den är låst eller någon pdf-länk som ni andra verkar ha för att få ut koderna om bilen.
Högerklickar jag på bilen får jag bara i stort sett koden att det är en vit bil.
Hade ni också så här i början och helt plötsligt får ni VIN och ny information om att den börjat byggas etc?
Jag har ansökt leasing via DNB och han la in det ref-numret också under vårt samtal.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Jag beställde i slutet på april och har fortfarande inte fått någon mer info eller vin.MarcusC skrev:Hade ni också så här i början och helt plötsligt får ni VIN och ny information om att den börjat byggas etc?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Inte ens om du högerklickar på sidan och tittar i källkoden och söker efter "VIN"?TechNerd skrev:Jag beställde i slutet på april och har fortfarande inte fått någon mer info eller vin.MarcusC skrev:Hade ni också så här i början och helt plötsligt får ni VIN och ny information om att den börjat byggas etc?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Samma här, beställde också i slutet av april men ingen VIN ännu. Pratade med säljaren för nån vecka sen då jag åker omkring i hyrbil nu och känner rätt mycket stress men han sa tyvärr att de inte schemalagt produktion eller liknande ännu.TechNerd skrev:Jag beställde i slutet på april och har fortfarande inte fått någon mer info eller vin.MarcusC skrev:Hade ni också så här i början och helt plötsligt får ni VIN och ny information om att den börjat byggas etc?
Riktigt dåligt av Tesla tycker jag, när de går ut med info om två månaders leveranstid till Sverige. Hade en liten förhoppning om att de kunde hålla sig inom tre månader men känns rätt kört.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Nej, vi har samma som du.MarcusC skrev:Inte ens om du högerklickar på sidan och tittar i källkoden och söker efter "VIN"?TechNerd skrev:Jag beställde i slutet på april och har fortfarande inte fått någon mer info eller vin.MarcusC skrev:Hade ni också så här i början och helt plötsligt får ni VIN och ny information om att den börjat byggas etc?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ok.
De har kanske fått in fler ordrar med uppdateringen, men hemside-killen vet inte om det.
De har kanske fått in fler ordrar med uppdateringen, men hemside-killen vet inte om det.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.Feddan skrev:Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..ellerstrom skrev:Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.Feddan skrev:Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.jonsalgerier skrev:Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..ellerstrom skrev:Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.Feddan skrev:Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ah det är ju utmärkt! Tack!ellerstrom skrev:Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.jonsalgerier skrev:Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..ellerstrom skrev:Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.Feddan skrev:Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.jonsalgerier skrev:Hur är det nu med AP3.0 vs. AP2.5?
Har jag förstått rätt att 3.0 utan FSD har färre funktioner än 2.5 utan FSD?
/Jons
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons
(inser precis att jag använde ett hyfsat olyckligt ord för att bakåt-installera som taget ur sitt kontext definitivt är rätt stötande.. Men det var alltså helt oavsiktligt)
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1495
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
/Jons[/quote]
Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.[/quote]
Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).[/quote]
Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons[/quote]
Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.[/quote]
Ah det är ju utmärkt! Tack!
(inser precis att jag använde ett hyfsat olyckligt ord för att bakåt-installera som taget ur sitt kontext definitivt är rätt stötande.. Men det var alltså helt oavsiktligt)[/quote]
Tror att dom flesta här inne kommit upp så pass i åren att vi är jättenöjda med en just sådan.
Nej. Skillnaden mellan 2.5 och 3.0 är bara chippet. Ska inte vara någon upplevd skillnad än så länge.[/quote]
Feddan har rätt i att det bara är chippet som skiljer mellan AP2.5/3.0 i dagsläget.
Men jag antar att frågan snarare är om det är skillnad på EAP på tidigare bilar (som man fick lägga till som extrautrustning och betala en slant för) vs den AP som ingår i bilarna nu. I så fall finns det skillnader, såsom att Navigate on Autopilot, Summon, filbyte i AP etc numera ligger i FSD paketet (vilket tidigare var en del av EAP). Den AP som kommer inkluderat i priset på nya bilar (som nu säljs med AP3.0 hårdvaran) är, så vitt jag vet, i princip enbart en filhållningsassistent med adaptiv farthållare (men nog så användbart iaf).[/quote]
Ja precis! Jag försöker jämföra lagerbilar men det verkar som att det nästan blir ett nollsummespel i slutändan eftersom extrautrustning slår så hårt på förmånsvärdet..
AP2.5 kostar extra -> högt förmånsvärde
AP3.0 ingår men med färre funktioner -> lågt förmånsvärde
AP3.0 FSD kostar extra -> högt förmånsvärde
Var det inte dessutom så att det gick att retro-fitta chippet på en 2.5 bil om man lade till lite?
/Jons[/quote]
Köper man till FSD på en AP2.5 bil så ska det ingå en retrofit till AP3.0 enligt Elon. Gissar att det börjar rullas ut när det finns funktioner som kräver AP3.0 i mjukvaran i det land man befinner sig i. Dvs det finns ingen poäng för Tesla att byta chippet i ens bil innan dess, utan enbart ökade kostnader för dem.[/quote]
Ah det är ju utmärkt! Tack!
(inser precis att jag använde ett hyfsat olyckligt ord för att bakåt-installera som taget ur sitt kontext definitivt är rätt stötande.. Men det var alltså helt oavsiktligt)[/quote]
Tror att dom flesta här inne kommit upp så pass i åren att vi är jättenöjda med en just sådan.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Ja så är det nog.. Men bäst att lägga ut en disclaimer i alla fallSR-71-BlackBird skrev:Tror att dom flesta här inne kommit upp så pass i åren att vi är jättenöjda med en just sådan.
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Tesla Insider Leaks DETAILS of Next Generation Model S & X!
Video Details:
You might remember Just a couple of months ago, Tesla announced an update to Model S and X and it cooled speculation on a bigger refresh that just about everyone had hoped for.
Recently, we were given some insider information from a source who works closely with Tesla. Obviously they want to remain anonymous but they’ve worked with Tesla for better part of this decade and have been close to many projects Tesla’s unveiled in recent years.
They shared with us what the potential new Model S and X refresh might entail and hinted at what design variants Tesla has been testing out in the Mohave desert of California in recent months.
We were told the new refresh may include a Tri- motor design, similar to what the next gen Roadster would offer.
The vehicle that was being tested had 1 front motor (what they called a micro motor)
And 2 rear motors (they tested both standard and performance Motor variants in rear)
He mentioned it will have similar design structure in these new motors as the next gen Roadster will. The EPA range was being tested to be north of 400 miles on the Model S and nearing 400 on Model X
When asked if it was a 100 kwh pack or larger on these vehicles he just pointed up saying it will be a Lighter and larger battery pack With a bit of Increased performance expected as well. The S and X are expected to shed about 350 lbs in Battery weight which would add also help add to their range as well.
When we asked if the 2170 cells of model 3 were being used in these S’s and X’s, the only thing our contact told us was that it’s an entirely new design, he wouldn’t say which style battery was designated for them.
so is it new chemistry, or just a new structure to existing cells we don’t know. What is certain is that this would finally bring the full 250kw or more of potential V3 supercharging speeds to S and X.
The tests were being conducted in extreme heat around the Death Valley, California area as well as parts of Arizona as the motors and battery have a newly designed cooling mechanism that they were putting to the test.I think if this motor and battery redesign makes it to market, which I think it will, it will be introduced with the interior/exterior refresh of S and X.
We were also told the interior design language did indeed follow Model 3’s footsteps with the spartan interior. And When asked when we could expect some or all of these additions we were told potentially sometime in Q3 of this year.
If you think about, this timing would provide another major incentive for people to jump into what would remain an industry leading vehicle right in time for when the US tax credit fully phases out at the end of this year.
Now we know, according to Elon Musk Tesla has recently closeod parts of its Fremont factory to its daily tours it offers owners.
This is believed to be for re-tooling the factory for the upcoming Model Y which is expected to roll out in a little over a year and perhaps the S and X refresh which could roll out shortly before then.
Video Details:
You might remember Just a couple of months ago, Tesla announced an update to Model S and X and it cooled speculation on a bigger refresh that just about everyone had hoped for.
Recently, we were given some insider information from a source who works closely with Tesla. Obviously they want to remain anonymous but they’ve worked with Tesla for better part of this decade and have been close to many projects Tesla’s unveiled in recent years.
They shared with us what the potential new Model S and X refresh might entail and hinted at what design variants Tesla has been testing out in the Mohave desert of California in recent months.
We were told the new refresh may include a Tri- motor design, similar to what the next gen Roadster would offer.
The vehicle that was being tested had 1 front motor (what they called a micro motor)
And 2 rear motors (they tested both standard and performance Motor variants in rear)
He mentioned it will have similar design structure in these new motors as the next gen Roadster will. The EPA range was being tested to be north of 400 miles on the Model S and nearing 400 on Model X
When asked if it was a 100 kwh pack or larger on these vehicles he just pointed up saying it will be a Lighter and larger battery pack With a bit of Increased performance expected as well. The S and X are expected to shed about 350 lbs in Battery weight which would add also help add to their range as well.
When we asked if the 2170 cells of model 3 were being used in these S’s and X’s, the only thing our contact told us was that it’s an entirely new design, he wouldn’t say which style battery was designated for them.
so is it new chemistry, or just a new structure to existing cells we don’t know. What is certain is that this would finally bring the full 250kw or more of potential V3 supercharging speeds to S and X.
The tests were being conducted in extreme heat around the Death Valley, California area as well as parts of Arizona as the motors and battery have a newly designed cooling mechanism that they were putting to the test.I think if this motor and battery redesign makes it to market, which I think it will, it will be introduced with the interior/exterior refresh of S and X.
We were also told the interior design language did indeed follow Model 3’s footsteps with the spartan interior. And When asked when we could expect some or all of these additions we were told potentially sometime in Q3 of this year.
If you think about, this timing would provide another major incentive for people to jump into what would remain an industry leading vehicle right in time for when the US tax credit fully phases out at the end of this year.
Now we know, according to Elon Musk Tesla has recently closeod parts of its Fremont factory to its daily tours it offers owners.
This is believed to be for re-tooling the factory for the upcoming Model Y which is expected to roll out in a little over a year and perhaps the S and X refresh which could roll out shortly before then.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension