Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Ja, nu heter ju tråden "Nya superchargers i Sverige" men kolla in England!!!
Vad har Tesla mot Wales??? :o
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippe »

Ser att sydöstraskåne fått uppdatering, t.ex. är förslaget på Svedala/Skurup borta men Ystad tillagt. Dock fortsatt tunt i Småland även om det planeras i Jönköping och Vetlanda, hela sydöstra delen är svagt täckt. Hade behövts en i Växjötrakten för att täcka in bättre.

Ronneby som funnits med tidigare är struken, vilket kanske är förståeligt då den hamnat väldigt nära Kristianstad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021! :o

Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.

Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.

Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.

Respekt!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jpetters »

bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Känns som min SR+ kommer att räcka långt, var nog ett bra beslut.
Vill gärna ta en runda i England efter den häringa eländiga coronan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

jpetters skrev:
bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.

I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021! :o

Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.

Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.

Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.

Respekt!

/fth
Det byggs ganska flitigt av andra än Ionity också nerigenom! Iaf Tyskland är mer än vältäckt av CCS.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Ingen ny plupp vid Berlinfabriken i alla fall... 8-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

fth skrev:
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021! :o

Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.

Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.

Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.

Respekt!

/fth
Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå :) (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

bonath skrev:
jpetters skrev:
bylund skrev:
Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.

I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
Har Tesla ens pratat om Urban Chargers i Sverige? Eller ens i Europa? Det verkar inte hända mycket på
den fronten iaf, det skulle ju komma på en viss typ av platser som varuhus-parkeringar o dyl.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av frippan »

Bjelke skrev:
Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå :) (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Klurigt med köer vid vissa tidpunkter på året. Har alltid varit själv i Mora när jag laddat där. Men som sagt andra dagar är det fullt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå :) (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Nja, de hade väl behövt fler uttag i Mora så att alla som står i kö kan ansluta och börja ladda. Men det verkar ju gå åt andra hållet med v3 där alla uttag har samma effekt om det nu inte är så att det finns en lastbalanserare i bakgrunden som begränsar den totala effekten på stationen.
Annars gillar jag den där finska varianten som har en hög med uttag kopplade till samma laddare. Den som Bjørn testat i Norge.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Visst hade det behövts fler uttag i Mora just nu men lite mer generellt så är nog fler stationer
bättre än större stationer tror jag (på sikt), det gynnar fler under fler situationer, alltså större nytta
under resten av året (och oftast bättre för elnätet antar jag) :)
Sedan kanske just Mora behöver några stolpar till, vad vet jag, jag laddar där ganska sällan (och ofta väldigt
tomt på ”mina” tider iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

slugger75 skrev:
Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.
Absolut, och det finns ju trådar här på TCS om köer i Mora, Sveg etc i samband med lov, men jag har på mina >12000 mil i Europa fortfarande aldrig behövt vänta på någon SuC.

Även de andra tillverkarna börjar ju komma upp i hyfsade siffror för levererade bilar, och deras satsningar på laddinfra är ju inte i närheten av Teslas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elix747 »

Bra med Malung om man åker till Sälen. Går nog även bra att hoppa över Mora om man åker norrut från Göteborg/Karlstad, så den kan nog avlasta Mora lite grann. I detta fall då väljer jag hellre en extra laddplats i Malung än fler laddare i Mora.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av LarsL »

Jag tror det är enklare att bygga stora stationer på lite färre ställen. Har man satt upp en substation och dragit fram 10000V så är det ju lika bra att utnyttja det. Det är ju också så Tesla gjort nu i början.

För mig som användare så vill jag så klart ha många tillförlitliga stationer. I princip vill jag ju kunna stanna var som helst där jag vill ta en paus och kunna ladda samtidigt. Då behövs det ju många ”små” stationer med typ 6-8 uttag.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Banane »

Ligger visserligen inte i Sverige men påverkar en hel del svenskar: Trysil! Bra också med Malung som gör att många inte behöver åka över Mora vilket bör minska lasten där. Och är man i västra Härjedalsfjällen kan man snart åka över till Röros och passa på att ladda under besöket. Ånge förstärker vägen till Åre också. Riktigt bra alltihop!

Gillar även Linköping och Jönköping. Fler alternativ längs E4:an.

Ser även att det dykt upp galet många gråa pluppar nere i Europa. Tycker Tesla med detta ökar sitt försprång mot alternativen. Att behålla min Model S med fri SuC känns mer och mer lockande.

Bygger de fortfarande nya V2 eller blir alla V3?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Credde »

Mycket bra men fortfarande lite glest runt Växjö och mot Karlskrona. Tyckte superchargern i Ronneby hade varit bra, synd den är borta. Likadan hade det nog varit bra med en runt Växjö.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Banane »

Elix747 skrev:
Bra med Malung om man åker till Sälen. Går nog även bra att hoppa över Mora om man åker norrut från Göteborg/Karlstad, så den kan nog avlasta Mora lite grann. I detta fall då väljer jag hellre en extra laddplats i Malung än fler laddare i Mora.

Malung är att föredra även om du kommer från Stockholmshållet. "Vasaloppsvägen" är krokig och rent av livsfarlig. 66:an är som en dröm i jämförelse.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Öland behöver ingen Supercharger, skulle nog endast användas av de sommarturister som inte kan ladda där de turistar och som inte vill köra över bron. El finns det dock gott om på ön.

Några rutter:

Oslo-Köpenhamn, en sträcka på 60 mil:
Befintliga stationer: 9
Planerade stationer: 6 ytterligare stationer

Oslo-Stockholm, en sträcka på 53 mil:
Befintliga stationer: 8
Planerade stationer: 3-4 ytterligare stationer (två i Stockholm)

Stockholm-Göteborg, en sträcka på 47 mil:
Befintliga stationer: 4
Planerade stationer: 4-5 ytterligare stationer (två i Stockholm)

Kalmar-Göteborg, en sträcka på 34 mil:
Befintliga stationer: 1-2 (omväg på 3 mil för en och den andra är i Kalmar)
Planerade stationer: 1 ytterligare station (den i Göteborg)
Det vill säga blir det fortfarande endast en laddstation som kräver omväg på den kortaste vägen mellan orterna.

Småland är alltså fortfarande till stora delar ignorerat, Växjö vore den logiska platsen för en SuperCharger som redan nämnts. Inga nya planerade stationer alls i denna nya deal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Banane »

Vetlanda ligger väl i Småland?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Vetlanda ligger väl i Småland?
Den låg med även tidigare i planeringen och är dessutom inte direkt optimal för Kalmar-Göteborg. Det är en stor vit fläck över Småland även med Vetlanda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige :D
charge.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige :D
Bilagan charge.png finns inte längre
/fth
Tesla är ensamma om att bygga SuC.
Och har bra täckning i hela Sverige.

Ionity har tyskar och koreaner i ryggen.
De bygger inget norr om Sundsvall/Östersund!
Hur kommer det sig att Tesla har råd och inte alla delägare i Ionity?
20210105_130950.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar