Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Tillsynsmannen »

jailur skrev: 17 dec 2022 14:28
Örnsköldsvik är på god väg att bli färdig ser det ut som
Varför har den dröjt så länge? Den påbörjades i höstas, har arbetet stått stilla?
badanka
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 jan 2019 23:12

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av badanka »

Verkar vara en station på gång i Landskrona också inom det närmsta, källa är från denna artikel (troligen premiumlåst):
https://www.hd.se/2022-12-22/pendlarpar ... addstation

Citerar artikeln:
Av handlingarna framgår att det handlar om 16 platser för snabbladdning, Supercharger enligt Teslas egen vokabulär. Idag finns närmaste Supercharger i Löddeköpinge, men det planeras öppna även i Helsingborg.
Mer exakt placering är här: https://goo.gl/maps/rvojXarmtKV6fw9RA

Dock inget som är med på några av Teslas kartor än, så de avvaktar kanske till dess de fått klart med elen dit.
Användarvisningsbild
snowie_
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 mar 2022 23:14

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av snowie_ »

badanka skrev: 22 dec 2022 16:57
Verkar vara en station på gång i Landskrona också inom det närmsta, källa är från denna artikel (troligen premiumlåst):
https://www.hd.se/2022-12-22/pendlarpar ... addstation

Citerar artikeln:
Av handlingarna framgår att det handlar om 16 platser för snabbladdning, Supercharger enligt Teslas egen vokabulär. Idag finns närmaste Supercharger i Löddeköpinge, men det planeras öppna även i Helsingborg.
Mer exakt placering är här: https://goo.gl/maps/rvojXarmtKV6fw9RA

Dock inget som är med på några av Teslas kartor än, så de avvaktar kanske till dess de fått klart med elen dit.
Denna hade ju varit helt perfekt så man slipper löddeköping som alltid går som sirap.
Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 apr 2019 14:10

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M3Tom »

Fikonhjul skrev: 07 dec 2022 09:05
Bate skrev:
Var precis där, stationen i Högsbo, Göteborg (vid Maxi 421) är igång!
Så bra! Snackade med en Tesla-tekniker som var där och justerade det sista i går. Pratade lite om lokaliseringen, som kanske är lite udda i relation till de större lederna (visst, det är nära 158:an och Västerleden, men kanske inte direkt en plats de som reser långväga till eller förbi Göteborg passerar). Teknikern menade att det – förstås – framför allt handlar om tillgången till el och andra saker som Tesla inte råder över.

Men vi har ju också Partille på gång utmed E20 och "Mölndal" som fortfarande finns på listan.
Är jag blind eller har Mölndal plötsligt försvunnit från listan nu? Det vore ju trist, för mig som bor här.
Var har du fått info om Partille?
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Folke »

Mölndal blev nog 421 istället :) 1 km från mölndalsgränsen..
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av dstr »

Något nytt skvaller om Ludvika?
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

dstr skrev: 29 dec 2022 12:31
Något nytt skvaller om Ludvika?
Inget nytt igår, allt står lika som förra veckan.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 apr 2019 14:10

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M3Tom »

Folke skrev: 29 dec 2022 11:36
Mölndal blev nog 421 istället :) 1 km från mölndalsgränsen..
Troligen. Fast båda var med på listan tidigare. Var och laddade på 421 nu precis. Nästan helt fullt. Men ändå smidigt.
Jag hade tolkat "Mölndal" som typ Kållered eller där någonstans längs med E6, hade varit logiskt då SC innan det på den vägen är Kungälv och nästa därefter är Varberg.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Elmil skrev: 29 dec 2022 12:42
dstr skrev: 29 dec 2022 12:31
Något nytt skvaller om Ludvika?
Inget nytt igår, allt står lika som förra veckan.
Någon som vet om den blir tesla only eller inte?

Dom kanske alltid börjar med det, men har inte koll.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

M3Tom skrev: 29 dec 2022 13:36
Troligen. Fast båda var med på listan tidigare. Var och laddade på 421 nu precis. Nästan helt fullt. Men ändå smidigt.
Jag hade tolkat "Mölndal" som typ Kållered eller där någonstans längs med E6, hade varit logiskt då SC innan det på den vägen är Kungälv och nästa därefter är Varberg.
Misstänker att det isf. stått Kållered istället (håller annars med om att det hade varit ett bra läge vid IKEA och direkt vid E6).

Är 421 Tesla-only, eller SuC som är öppen för alla (har lite svårt för SC, som jag tänker på Service Center istället för snabbladdning)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Folke »

421 är öppen för alla, iaf vad de verkar som när jag laddade där då de ställde sig en outsider där då :) kanske inte fick ström dock.

Har varit minst 50% beläggning på den från minut 1, på rimliga tider. Så den är nog lyckad för Teslas planer på mer stadsnära.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Vart tvungen att kolla upp vad ni mena med 421, nu vet jag och den är öppen för alla.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dafro skrev: 31 dec 2022 06:04
Vart tvungen att kolla upp vad ni mena med 421, nu vet jag och den är öppen för alla.
Ska alla själv kolla upp, eller är du villig att dela med dig din nyvunna kunskap? ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av flipmac »

Nya är väl som regel öppna? Det är väl primärt mindre SuC med gamla laddare som inte är öppna.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Folke »

Sorry,

421= ett köpområde i Sisjön(södra Göteborg)

Ica Maxi, media markt, Intersport och Systembolaget mm.. ganska bra ställe helt enkelt för att utföra sin fredagshandling :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Nicke Nyfiken skrev: 31 dec 2022 11:51
Dafro skrev: 31 dec 2022 06:04
Vart tvungen att kolla upp vad ni mena med 421, nu vet jag och den är öppen för alla.
Ska alla själv kolla upp, eller är du villig att dela med dig din nyvunna kunskap? ;)
Sorry, trodde alla utan jag visste, Folke han före.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
M3Tom
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 apr 2019 14:10

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av M3Tom »

martinot skrev: 30 dec 2022 19:44
M3Tom skrev: 29 dec 2022 13:36
Troligen. Fast båda var med på listan tidigare. Var och laddade på 421 nu precis. Nästan helt fullt. Men ändå smidigt.
Jag hade tolkat "Mölndal" som typ Kållered eller där någonstans längs med E6, hade varit logiskt då SC innan det på den vägen är Kungälv och nästa därefter är Varberg.
Misstänker att det isf. stått Kållered istället (håller annars med om att det hade varit ett bra läge vid IKEA och direkt vid E6).

Är 421 Tesla-only, eller SuC som är öppen för alla (har lite svårt för SC, som jag tänker på Service Center istället för snabbladdning)?
Kållered är ju dock en del av Mölndals kommun. Men spelar mindre roll nu när den tyvärr är struken från listan. 421 (öppen för alla som redan nämnts här ovan) är ju ett bra tillskott men hade gärna sett en SuC längs E6 mellan Kungälv och Varberg.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

M3Tom skrev: 02 jan 2023 00:28
martinot skrev: 30 dec 2022 19:44
M3Tom skrev: 29 dec 2022 13:36
Troligen. Fast båda var med på listan tidigare. Var och laddade på 421 nu precis. Nästan helt fullt. Men ändå smidigt.
Jag hade tolkat "Mölndal" som typ Kållered eller där någonstans längs med E6, hade varit logiskt då SC innan det på den vägen är Kungälv och nästa därefter är Varberg.
Misstänker att det isf. stått Kållered istället (håller annars med om att det hade varit ett bra läge vid IKEA och direkt vid E6).

Är 421 Tesla-only, eller SuC som är öppen för alla (har lite svårt för SC, som jag tänker på Service Center istället för snabbladdning)?
Kållered är ju dock en del av Mölndals kommun. Men spelar mindre roll nu när den tyvärr är struken från listan. 421 (öppen för alla som redan nämnts här ovan) är ju ett bra tillskott men hade gärna sett en SuC längs E6 mellan Kungälv och Varberg.
Men samtidigt brukar man inte kalla Kållered för Mölndal (vad jag vet). Tesla brukar ju namnge SuC mer efter plats, än efter kommun.

Jo, det saknas helt klart en SuC på den sträckan längs E6. Håller med att det skulle vara ett bra tillskott.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

421 måste ju ändå vara lite av en nödlösning, längs med den sträckan är det knappast mycket transit-trafik jämfört med E6.

I närheten av Ikea hade ju varit en klart bättre placering men de kan förstås inte välja fritt av flera skäl.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Folke »

Med tanke på att de numera tar betalt och det blir en positiv business för dom är ju 421 ett superbra val tycker jag.

Ska det vara för långfärd är ju Kållered perfekt. Och perfekt för citynära också för det är ju inte långt till Ikea från stan tex..

Vi kan vara överens att de allt får bygga där med :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Folke skrev: 03 jan 2023 19:58
Med tanke på att de numera tar betalt och det blir en positiv business för dom är ju 421 ett superbra val tycker jag.

Ska det vara för långfärd är ju Kållered perfekt. Och perfekt för citynära också för det är ju inte långt till Ikea från stan tex..

Vi kan vara överens att de allt får bygga där med :D
421tycker jag känns mer för lokal befolkningen, jag har svårt att se jag skulle köra dit om jag är påväg till Oslo eller sälen tex (från Malmö).. Men visst ser man de är kaos på alla andra laddare så ja då kanske, men är nog sista alternativet på listan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Folke »

Absolut, den är mer för lokala.

Tesla hade en strategi förr där laddarna skulle vara för långresor, när de var gratis. Nu tar de ju betalt så och då springer man ju efter pengarna, och behov..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Med prisläget som är nu skulle jag nog föredra AC-laddning till lägre pris.

Men vi verkar vara fel ute, beläggningen så här mitt på dagen är över 50%.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Folke skrev: 04 jan 2023 07:24
Absolut, den är mer för lokala.

Tesla hade en strategi förr där laddarna skulle vara för långresor, när de var gratis. Nu tar de ju betalt så och då springer man ju efter pengarna, och behov..
I så fall borde de sätta upp 60 laddare kring Fjollträsk.
Eventuellt bygga fler mindre anläggningar om det är svårt med tillgänglig effekt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Schelin »

Robin_j skrev:
dstr skrev:
Västerås står fortfarande på Q4 2022.

Har någon sett någon aktivitet i krokarna?
Inte sett något än tyvärr. Undrar verkligen på vilka sida av västerås den kommer hamna.
Jag har fått för mig att den kommer hamna mot sala eftersom det inte är är så långt till både Enköping och Arboga
Kan det vara här?Bild

Tesla S75D 2016
Tesla S75D 2018

Skriv svar