Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av borgward »

chox skrev: 08 jun 2023 09:56
I nån facebookgrupp såg jag nyligen att någon tyckte sig se att det etableras laddare, kanske SuC, i Moraberg i Södertälje. Finns det några andra observationer därifrån om det?
Kollade nyss - bara grävarbete ännu. Men det verkar inte osannolikt att det förbereds för laddplatser.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev: 08 jun 2023 20:27
Bjelke skrev: 08 jun 2023 19:58
Dags för Bollnäs då snart tycker jag :mrgreen:
Slut på hemma laddning för dig då? 😂
Njae det blir nog inte många kWh laddade där även om jag har fri SuC på båda bilarna men
i vissa situationer så blir det ju intressant ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Front242 skrev: 08 jun 2023 19:52
De nya laddarna i Jönköping är online.
40 där nu då?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev: 09 jun 2023 17:02
Front242 skrev: 08 jun 2023 19:52
De nya laddarna i Jönköping är online.
40 där nu då?
Jo 40st online många lediga vid kl16
Idag. Tog en dålig bild på de nya.
20230609_155612.jpg
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bengt-re »

nek0 skrev: 09 jun 2023 21:35
Dafro skrev: 09 jun 2023 17:02
Front242 skrev: 08 jun 2023 19:52
De nya laddarna i Jönköping är online.
40 där nu då?
Jo 40st online många lediga vid kl16
Idag. Tog en dålig bild på de nya.
Skönt! I onsdags var de inte öppna och det var typ fullt. Så de behövs onekligen vid topparna (så slipper vi audi ägare som tar två platser dessutom...)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Bengt-re skrev: 10 jun 2023 12:19
nek0 skrev: 09 jun 2023 21:35
Dafro skrev: 09 jun 2023 17:02
Front242 skrev: 08 jun 2023 19:52
De nya laddarna i Jönköping är online.
40 där nu då?
Jo 40st online många lediga vid kl16
Idag. Tog en dålig bild på de nya.
Skönt! I onsdags var de inte öppna och det var typ fullt. Så de behövs onekligen vid topparna (så slipper vi audi ägare som tar två platser dessutom...)
Även jag med min IX får ta 2 platser om dom designat dåligt, (behöver dock sällan snabbladda pga grym räckvidd) men det är ju inte vi som gör något fel. Även om tesla ägare tycker det. Har man öppnat för alla så har man väl!
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av FinaFisken »

Dafro skrev: 10 jun 2023 15:34
Även jag med min IX får ta 2 platser om dom designat dåligt, (behöver dock sällan snabbladda pga grym räckvidd) men det är ju inte vi som gör något fel. Även om tesla ägare tycker det. Har man öppnat för alla så har man väl!
Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

FinaFisken skrev: 10 jun 2023 16:22
Dafro skrev: 10 jun 2023 15:34
Även jag med min IX får ta 2 platser om dom designat dåligt, (behöver dock sällan snabbladda pga grym räckvidd) men det är ju inte vi som gör något fel. Även om tesla ägare tycker det. Har man öppnat för alla så har man väl!
Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
Hur då menar du? Vet att ni förlåt endel Teslaägare tror att dom äger laddarna på SuC. Betyder ju att det är fel design, det är ju dom som valt att öppna för alla. Laddare vid kant funkar inte pga för kort sladd men köra genom går ju bra. Jag får ju dessutom betala mer för att ladda.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Dafro skrev: 10 jun 2023 16:30
FinaFisken skrev: 10 jun 2023 16:22
Dafro skrev: 10 jun 2023 15:34
Även jag med min IX får ta 2 platser om dom designat dåligt, (behöver dock sällan snabbladda pga grym räckvidd) men det är ju inte vi som gör något fel. Även om tesla ägare tycker det. Har man öppnat för alla så har man väl!
Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
Hur då menar du? Vet att ni förlåt endel Teslaägare tror att dom äger laddarna på SuC. Betyder ju att det är fel design, det är ju dom som valt att öppna för alla. Laddare vid kant funkar inte pga för kort sladd men köra genom går ju bra. Jag får ju dessutom betala mer för att ladda.
Jag tolkar reglerna som att om man inte kan ladda sin bil genom att bara ta upp en plats, så är man inte välkommen att ladda. Men det är bara min tolkning.

”Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.”

https://www.tesla.com/sv_se/support/non ... ng#on-site
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bankiren »

[/quote]Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
[/quote]

[/quote]Jag tolkar reglerna som att om man inte kan ladda sin bil genom att bara ta upp en plats, så är man inte välkommen att ladda. Men det är bara min tolkning.
[/quote]

Det enda Tesla skriver i sina instruktioner när man ska starta laddning i appen, är att man inte får ställa sig på tvären.
IMG_1352.jpeg
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Ok ja det är ju basicallly samma sak. Ta bara upp en plats.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Sillsaparill
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 jan 2023 23:44

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Sillsaparill »

Men att de öppnat för alla betyder ju inte att bilägaren då kan dyka upp och blockera för andra. Det är väl bara folkvett?

Om det är en massa platser lediga så gör det ju inget, bara ladda på. Är det fullt och kanske t.o.m. kö så kan man ju inte blocka mer än en plats. I det läget bör ju bilägaren som inte kan ladda på ett bra sätt sikta på annan plats.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Bankiren skrev: 10 jun 2023 18:11
Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
[/quote]

[/quote]Jag tolkar reglerna som att om man inte kan ladda sin bil genom att bara ta upp en plats, så är man inte välkommen att ladda. Men det är bara min tolkning.
[/quote]

Det enda Tesla skriver i sina instruktioner när man ska starta laddning i appen, är att man inte får ställa sig på tvären.IMG_1352.jpeg
[/quote]

Bara för att det står en kort beskrivning i appen så betyder det inte att de regler som står i avtalet inte gäller.

Med ditt synsätt så skulle man ju kunna säga att alla typer avtal som man godkänner inte gäller, många av de sakerna som brukar stå där står ju inte på andra ställen och är i så fall enligt dig irrelevanta.
Sillsaparill
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 jan 2023 23:44

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Sillsaparill »

vigge50 skrev: 10 jun 2023 19:01
Bankiren skrev: 10 jun 2023 18:11
Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
[/quote]Jag tolkar reglerna som att om man inte kan ladda sin bil genom att bara ta upp en plats, så är man inte välkommen att ladda. Men det är bara min tolkning.
[/quote]

Det enda Tesla skriver i sina instruktioner när man ska starta laddning i appen, är att man inte får ställa sig på tvären.IMG_1352.jpeg
[/quote]

Bara för att det står en kort beskrivning i appen så betyder det inte att de regler som står i avtalet inte gäller.

Med ditt synsätt så skulle man ju kunna säga att alla typer avtal som man godkänner inte gäller, många av de sakerna som brukar stå där står ju inte på andra ställen och är i så fall enligt dig irrelevanta.
[/quote]

Ja precis, om man läser så ser man att syftet med att man inte ska stå på tvären är för att inte hindra andra. Försöker man bara krångla så kan man ju parkera mitt i mellan två platser, säga att eftersom jag inte står på tvären så är det ok.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bankiren »

Sillsaparill skrev: 10 jun 2023 19:10
vigge50 skrev: 10 jun 2023 19:01
Bankiren skrev: 10 jun 2023 18:11
Om du blockar två platser för att ladda och det är fullt gör du fel.
Jag tolkar reglerna som att om man inte kan ladda sin bil genom att bara ta upp en plats, så är man inte välkommen att ladda. Men det är bara min tolkning.
[/quote]

Det enda Tesla skriver i sina instruktioner när man ska starta laddning i appen, är att man inte får ställa sig på tvären.IMG_1352.jpeg
[/quote]

Bara för att det står en kort beskrivning i appen så betyder det inte att de regler som står i avtalet inte gäller.

Med ditt synsätt så skulle man ju kunna säga att alla typer avtal som man godkänner inte gäller, många av de sakerna som brukar stå där står ju inte på andra ställen och är i så fall enligt dig irrelevanta.
[/quote]

Ja precis, om man läser så ser man att syftet med att man inte ska stå på tvären är för att inte hindra andra. Försöker man bara krångla så kan man ju parkera mitt i mellan två platser, säga att eftersom jag inte står på tvären så är det ok.
[/quote]

Om Tesla hade velat vara tydlig, hade man kunnat skriva att man måste parkera inom avsedda p-rutor. Nu är det öppet för olika tolkningar.

Nåväl, jag har hållit mig inom rutorna det fåtal gånger jag har laddat på SC.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Tesla säger bara att man inte får blockera genom att ställa sig på tvären. Man gör därmed inget fel som blockerar en laddare så länge bilen inte tar upp mer än en p-ruta.

Det finns däremot inget förbud mot att visa hänsyn och parkera på att sådant sätt att man inte blockerar laddare. Gäller inte bara bilar med laddporten på "fel" ställe, jag har vid några tillfällen sett Teslor vars förare lyckats med konststycket att parkera halvvägs utanför rutan och därmed blockera på samma sätt som en audi skulle gjort.
Model 3 SR+ 18" 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Vet att detta är ett känsligt område men svarade för att jag blir trött på att man säger att en Audi blockerar 2 platser men det gör den ju inte om det kommer en till bil som har ladduttag på samma placering på bilen, eller diagonalt såklart. Men visst en tesla kan inte ladda bredvid för den har sitt uttag på ”fel” ställe. Läste instruktionen lite snabbt och vad jag såg så står att man inte ska ställa sig över ett streck

Men självklart gör man inte så vid hög beläggning men borde tänka på detta när dom bygger nya laddare men i Mantorp som ör nyöppnad har ändå flera laddplatser mot en kant som inte ör lämpliga för att bilar med olika placering av ladduttag men antalet borde göra att risken inte är så stor.

Och jag som är orolig för Teslaägare med baseballträ i frunken håller mig såklart långt borta från teslas snabbladdare. :D

Nog ot från mig.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Lag och moral.

En av fyra laddstolpar i närheten av vår bostad är nästan alltid upptagen av en vit Model 3 som inte laddar.
Han får stå där eftersom skyltningen betyder "endast för laddbara bilar".
Moraliskt anser jag att det är fel och egoistiskt.

Analogt skulle jag inte blockera två snabbladdare om det inte fanns många lediga platser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev: 11 jun 2023 10:21
Lag och moral.

En av fyra laddstolpar i närheten av vår bostad är nästan alltid upptagen av en vit Model 3 som inte laddar.
Han får stå där eftersom skyltningen betyder "endast för laddbara bilar".
Moraliskt anser jag att det är fel och egoistiskt.

Analogt skulle jag inte blockera två snabbladdare om det inte fanns många lediga platser.
Fortfarande, dags att be dom ändra skyltningen kanske.
Håller helt med men saker skulle kunna göras bättre genom att tesla byggde så det inte blir problem, tex asfaltera en bit bortanför stolpen så sladden räcker bättre och även ha en ruta till höger om stolpen längst till höger, gäller som ni förstår de laddare som är tänkta att backa upp mot, dom andra går att ladda vid utan att förstöra för andra. Sedan kunde dom rekommendera bilar med uttag som på tesla börja fylla på från vänster och E-tron, IX med fler från höger så kan alla laddare användas,
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Daven »

Så som jag tolkar teslas regler så ska man stå inom rutan. Vilken ruta som är till vilken stolpe skriver de inget om (även om på vissa genomkörnings SuC så finns det pil in / tesla logga som visar "rätt" väg).
Därför tolkar jag det som att står en etron på en genomkörningsplats så är det ok (även om den utnyttjar en annan stolpe än en tesla hade tagit om de stog i samma ruta). Däremot så får inte en etron ladda på de platser där man backar in och har SuCen bakom bilen eftersom bilen kommer att korsa linjerna. (Eftersom kablarna på V3 och V2 laddarna är för korta, Detta håller ju tesla på att lösa med V4).

/ tesla ägare
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Daven skrev: 11 jun 2023 13:21
Så som jag tolkar teslas regler så ska man stå inom rutan. Vilken ruta som är till vilken stolpe skriver de inget om (även om på vissa genomkörnings SuC så finns det pil in / tesla logga som visar "rätt" väg).
Därför tolkar jag det som att står en etron på en genomkörningsplats så är det ok (även om den utnyttjar en annan stolpe än en tesla hade tagit om de stog i samma ruta). Däremot så får inte en etron ladda på de platser där man backar in och har SuCen bakom bilen eftersom bilen kommer att korsa linjerna. (Eftersom kablarna på V3 och V2 laddarna är för korta, Detta håller ju tesla på att lösa med V4).

/ tesla ägare
Jag som haft E-tron säger att det går bra att stå på ”rätt” plats om man kör in och har bakändan en bit ut, så där finns ingen anledning att ta den andra sidan. I allafall i Ulricehamn. Med min IX måste man köra inåt andra hållet men borde gå bra det med. Bara man visar hänsyn så blir det nog bra.

Kul med alla nya laddare som dyker upp.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasperh »

Nån som vet status på Helsingborg? Hade vart bra om den var klar till början av Juli för min del :D
Screenshot 2023-06-19 at 14.06.30.png
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hammar »

Giraffen Kalmar 20/6
IMG_20230620_172410052_HDR.jpg
Blir 6 (2+4) stolpar i första blocket och 14 (2+4+4+4) i andra, så totalt 20 stolpar är på gång.
Som syns på bilden så är det bara två stolpar ytterst i raderna. Så det ser ut som om det blir 4 stolpar som går att komma åt från två håll. kanske dags att uppdatera ladd-etiketen med att elbilar med laddport på "fel" sida bilen tar i första hand stolparna med vanlig parkering på "fel"sida stolpen. Tesla och andra bilar med porten på "rätt"sida, väljer i första hand laddöarna med 4 stolpar.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Kanske läge ha en topplista för de platser som stått färdiga med laddpunkter o allt men inte öppnat pga vad det nu kan vara för problem, matning, inkoppling osv..

Tycker Haninge borde ligga rätt bra till stått färdigt sen februari typ
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Daven »

Åkte förbi den nya i Kalmar idag och då var det flertalet elektriker eller liknande på plats som stog och kopplade i laddarna. Fick känslan av att de skulle få igång dom till i helgen eftersom det är midsommar och högsäsong för Kalmar laddaren.
Skriv svar