Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av martinot »

Bengt-re skrev: 19 jan 2023 20:02
Dafro skrev: 19 jan 2023 16:56
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter under högtrafik och populära helger.

Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.

Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av sunq »

martinot skrev: 21 jan 2023 13:29
Bengt-re skrev: 19 jan 2023 20:02
Dafro skrev: 19 jan 2023 16:56
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.

Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.

Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Fast när de tog fram sin standardutrustning (dvs laddstolpe med tillhörande sladd) så var den enbart till för Tesla, dvs inget var öppnat för andra bilar.
Att göra en ändring innebär garanterat extra kostnader i form av att ställa om fabriker osv.

Sen är det inte alla länder som öppnat ännu. Nu sen det öppnade i Sverige har jag inte kollat så mycket men tidigare var det ju Norge, Sverige, Holland och delar av Tyskland som hade öppnat. Dvs en väldigt liten del av alla länder där Tesla säljs.

När standarden är att allt är öppet kommer säkert något hända. Men för tidigt att ändra för att 5% av deras marknad ska anpassa samtliga kostnader.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bengt-re »

martinot skrev: 21 jan 2023 13:29
Bengt-re skrev: 19 jan 2023 20:02
Dafro skrev: 19 jan 2023 16:56
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.

Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.

Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.

Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."

Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av R_Edvinsson »

Bengt-re skrev: 21 jan 2023 13:39
martinot skrev: 21 jan 2023 13:29
Bengt-re skrev: 19 jan 2023 20:02
Dafro skrev: 19 jan 2023 16:56
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.

Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.

Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.

Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."


Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
"räkna med att råka illa ut"

Uppblåst Teslaägare fick en fantastiskt uppsving genom detta mysiga inlägg.... Man känner sig verkligen välkommen :lol:

Att du saknar läsförståelse och inte kan skilja mellan parkera över linjerna med att ha en bil som kanske "blockerar" en laddare du behöver men som är fullt tillgänglig för andra med laddporten höger bak, ja det säger mer om dig än de som väljer MONGObilar...

Kanske övriga bilister behöver en fjäderbatong i dörrfickan för att våga ladda bredvid människor likt dig :roll:
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Melon Must »

Som jag har fattat det så finns det en funktionell anledning till att kablarna är korta då de behöver kylas för att man ska få bra hastighet. Sen är det praktiskt mycket bättre att hantera kortare kablar och slits inte lika mycket då de inte dras runt på marken. Tycker också det är oerhört idiotiskt av biltillverkare som inte har anpassat placering av laddport efter största laddnätverket som finns ifall det skulle öppna.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 21 jan 2023 16:26
Bengt-re skrev: 21 jan 2023 13:39
martinot skrev: 21 jan 2023 13:29
Bengt-re skrev: 19 jan 2023 20:02
Dafro skrev: 19 jan 2023 16:56
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.

Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.

Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.

Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."


Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
"räkna med att råka illa ut"

Uppblåst Teslaägare fick en fantastiskt uppsving genom detta mysiga inlägg.... Man känner sig verkligen välkommen :lol:

Att du saknar läsförståelse och inte kan skilja mellan parkera över linjerna med att ha en bil som kanske "blockerar" en laddare du behöver men som är fullt tillgänglig för andra med laddporten höger bak, ja det säger mer om dig än de som väljer MONGObilar...

Kanske övriga bilister behöver en fjäderbatong i dörrfickan för att våga ladda bredvid människor likt dig :roll:
Tack, började på ett inlägg men tog bort det. Blev lite irriterad.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Dafro »

Melon Must skrev: 21 jan 2023 16:31
Som jag har fattat det så finns det en funktionell anledning till att kablarna är korta då de behöver kylas för att man ska få bra hastighet. Sen är det praktiskt mycket bättre att hantera kortare kablar och slits inte lika mycket då de inte dras runt på marken. Tycker också det är oerhört idiotiskt av biltillverkare som inte har anpassat placering av laddport efter största laddnätverket som finns ifall det skulle öppna.
Då ör det väl bara att ha asfalt några meter efter laddaren om kabeln är problemet. Fast ionity har längre kablar och högre effekt så nä.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av DanneB »

Bengt-re skrev: 21 jan 2023 13:39
martinot skrev: 21 jan 2023 13:29
Bengt-re skrev: 19 jan 2023 20:02
Dafro skrev: 19 jan 2023 16:56
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.

Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.

Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.

Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."

Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
Äh, ger igen genom att ladda på Ionity med Teslan emellanåt. :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av EnTraktor »

Nya superchargers i Sverige...
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Lagt till Haninge nu också ser jag!

Nån som hört något om Ludvika eller svängt förbi?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av erkap »

jonasl skrev: 23 jan 2023 10:31
Lagt till Haninge nu också ser jag!

Nån som hört något om Ludvika eller svängt förbi?
Det är konstigt att Ludvika inte finns med på kartan då de redan innan jul ställt ett gäng laddare där. Har de kommit längre med dessa nu?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av lawgiver »

Börjar närma sig 4 stolpar till i Strängnäs. Laddarskåpet har levererats och stod fortfarande inslaget med några kabelrullar bredvid i lördags (21/1).
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 2 gång.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Becada »

Vilka platser har tillkommit?
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

lawgiver skrev: 23 jan 2023 10:57
Börjar närma sig 4 laddare till i Strängnäs. Laddarskåpet har levererats och stod fortfarande inslaget med några kabelrullar bredvid i lördags (21/1).
Det är väl trevligt med fler stolpar, men är den stationen verkligen särskilt hårt belastad? Jag har iofs bara laddat där några gånger själv, men det har aldrig varit mer än en annan bil där, även under jul- och nyårshelgerna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Strängnäs brukar jag också ladda på och har inte sett mer än 2-3 andra som laddar samtidigt. Men de lär ju ha koll.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Elmil »

erkap skrev: 23 jan 2023 10:43
jonasl skrev: 23 jan 2023 10:31
Lagt till Haninge nu också ser jag!

Nån som hört något om Ludvika eller svängt förbi?
Det är konstigt att Ludvika inte finns med på kartan då de redan innan jul ställt ett gäng laddare där. Har de kommit längre med dessa nu?
De kanske har ångrat sig, för nu har den lokala begåvningsreserven påbörjat nedmontering.. :evil:
IMG_20230124_164226400.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av carl-pedal »

Bengt-re skrev: 20 jan 2023 16:24
Dafro skrev: 20 jan 2023 15:46
HenrikC skrev: 20 jan 2023 11:12
Det där med korta kablar: stod i Kristinehamn och tittade på Teslan brevid som laddade. Han fick ju backa ända till kanten. Hade inte en decimeter längre kabel varit enklare? Det fungerar ju perfekt med kort kabel där man parkerar längs laddarna.
Enligt Bengt-Re så ör det tydligen fel på bilen. ;)
Yepp. Allvarligt fel.

Btw är det klart att Ica Maxi Haminge är Tesla.
20230120_162232.jpg

Kanske är på gång i Örebro på Icas parkering vid eurostop, såg grävning och några vita lådor med samma symbol som från Haninge ^^. Skulle stannat och fotat... :?

Verkar inte få med fotot i citatet men finns på förra sidan.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av carl-pedal »

Jodå, det bygg i Örebro!
20230124_182653.jpg
Va fasen, snett kort!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Hur många fundament i Örebro?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MrRun »

Nya SuC i Övik är öppnad i dagarna.
Ioniq 5 FE AWD
Brages
Inlägg: 121
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Brages »

Tesla Sverige om ni läser här. Vi behöver inte Gränna och Mantorp, vi behöver nåt bättre norr om Norrköping som komplement till usla Sillekrog
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Brages skrev: 24 jan 2023 19:50
Tesla Sverige om ni läser här. Vi behöver inte Gränna och Mantorp, vi behöver nåt bättre norr om Norrköping som komplement till usla Sillekrog
Södertälje kanske?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bengt-re »

Brages skrev: 24 jan 2023 19:50
Tesla Sverige om ni läser här. Vi behöver inte Gränna och Mantorp, vi behöver nåt bättre norr om Norrköping som komplement till usla Sillekrog
Vad är det för fel på sillekrog? Har iofs aldrig behövt ladda där. Nyköping vid gumsbacken hade ju varit najz. Så kan man käka på donken eller max.
Brages
Inlägg: 121
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Brages »

Vad är inte fel med den :D

Nä vars men v2 och ofta fullt = 70kW. Osmidig avfart södergående. Ser oftast ut som en soptipp och vid en laddare kliver man rakt ut i en geggpöl. Kunde ju åtminstone smälla upp några v3 på varje sida.

För att nyanasera lite. Kaffet och skobytarbåsen på OKQ8 är bra
Brages
Inlägg: 121
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Brages »

Brages skrev: 24 jan 2023 19:50
Tesla Sverige om ni läser här. Vi behöver inte Gränna och Mantorp, vi behöver nåt bättre norr om Norrköping som komplement till usla Sillekrog
Täckningen mellan Norrköping och Jönköping blir ju otroligt bra med Norrköping, Linköping, Mantorp, Ödeshög, Gränna och Jönköping. Det kanske behövs, vad vet jag. Sex SuC på 17 mil
Skriv svar