Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, nu heter ju tråden "Nya superchargers i Sverige" men kolla in England!!!
Vad har Tesla mot Wales???
Vad har Tesla mot Wales???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya superchargers i Sverige
Ser att sydöstraskåne fått uppdatering, t.ex. är förslaget på Svedala/Skurup borta men Ystad tillagt. Dock fortsatt tunt i Småland även om det planeras i Jönköping och Vetlanda, hela sydöstra delen är svagt täckt. Hade behövts en i Växjötrakten för att täcka in bättre.
Ronneby som funnits med tidigare är struken, vilket kanske är förståeligt då den hamnat väldigt nära Kristianstad.
Ronneby som funnits med tidigare är struken, vilket kanske är förståeligt då den hamnat väldigt nära Kristianstad.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021!
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.bylund skrev:Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Nya superchargers i Sverige
Känns som min SR+ kommer att räcka långt, var nog ett bra beslut.
Vill gärna ta en runda i England efter den häringa eländiga coronan.
Vill gärna ta en runda i England efter den häringa eländiga coronan.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya superchargers i Sverige
jpetters skrev:Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.bylund skrev:Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det byggs ganska flitigt av andra än Ionity också nerigenom! Iaf Tyskland är mer än vältäckt av CCS.fth skrev:Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021!
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nya superchargers i Sverige
Ingen ny plupp vid Berlinfabriken i alla fall...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Nya superchargers i Sverige
Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.fth skrev:Dra på trissor vad många SuC som skall byggas 2021!
Neråt Europa ser antalet platser vid en snabb överflygning ut att närmast dubbleras.
Jag har aldrig egentligen haft något problem att hitta SuC på lämpliga platser längs mina rutter i Europa under de fyra år jag kört Tesla, men nu blir det ju verkligen en icke-fråga.
Konkurrenterna blir ju än mer akterseglade nu, försprånget ser ju faktiskt ut att öka snabbare för varje år, trots alla profetior om att Ionity et al snart skulle vara ikapp och förbi.
Respekt!
/fth
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Har Tesla ens pratat om Urban Chargers i Sverige? Eller ens i Europa? Det verkar inte hända mycket påbonath skrev:jpetters skrev:Eller V3. I München har Tesla just öppnat en SuC ganska centralt i ett köpcentrum och det är V3.bylund skrev:Klar strategiändring med t ex Sundsvall Central och Stockholm Central. Knappast fokus på långresor. Kan dessa bli s k urbana superladdare med lägre effekt?
I städer vill man väl att det ska gå snabbt. Inga fikapauser där inte, bara "tanka" o sen iväg...
Får man 40-50% så klarar man sig ett bra tag.
den fronten iaf, det skulle ju komma på en viss typ av platser som varuhus-parkeringar o dyl.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya superchargers i Sverige
Klurigt med köer vid vissa tidpunkter på året. Har alltid varit själv i Mora när jag laddat där. Men som sagt andra dagar är det fullt.Bjelke skrev:Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Nya superchargers i Sverige
Nja, de hade väl behövt fler uttag i Mora så att alla som står i kö kan ansluta och börja ladda. Men det verkar ju gå åt andra hållet med v3 där alla uttag har samma effekt om det nu inte är så att det finns en lastbalanserare i bakgrunden som begränsar den totala effekten på stationen.Bjelke skrev:Strategin med fler stationer och inte större stationer verkar än mer tydlig nu också och det är
nog rätt väg att gå (lite apropå kö vi tex Mora och hur man löser det)
Annars gillar jag den där finska varianten som har en hög med uttag kopplade till samma laddare. Den som Bjørn testat i Norge.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Visst hade det behövts fler uttag i Mora just nu men lite mer generellt så är nog fler stationer
bättre än större stationer tror jag (på sikt), det gynnar fler under fler situationer, alltså större nytta
under resten av året (och oftast bättre för elnätet antar jag)
Sedan kanske just Mora behöver några stolpar till, vad vet jag, jag laddar där ganska sällan (och ofta väldigt
tomt på ”mina” tider iaf)...
bättre än större stationer tror jag (på sikt), det gynnar fler under fler situationer, alltså större nytta
under resten av året (och oftast bättre för elnätet antar jag)
Sedan kanske just Mora behöver några stolpar till, vad vet jag, jag laddar där ganska sällan (och ofta väldigt
tomt på ”mina” tider iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Absolut, och det finns ju trådar här på TCS om köer i Mora, Sveg etc i samband med lov, men jag har på mina >12000 mil i Europa fortfarande aldrig behövt vänta på någon SuC.slugger75 skrev:Jo men glöm inte bort att antalet Teslor ökar mer och mer, så det behövs ju fler laddare hela tiden.
Även de andra tillverkarna börjar ju komma upp i hyfsade siffror för levererade bilar, och deras satsningar på laddinfra är ju inte i närheten av Teslas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Bra med Malung om man åker till Sälen. Går nog även bra att hoppa över Mora om man åker norrut från Göteborg/Karlstad, så den kan nog avlasta Mora lite grann. I detta fall då väljer jag hellre en extra laddplats i Malung än fler laddare i Mora.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag tror det är enklare att bygga stora stationer på lite färre ställen. Har man satt upp en substation och dragit fram 10000V så är det ju lika bra att utnyttja det. Det är ju också så Tesla gjort nu i början.
För mig som användare så vill jag så klart ha många tillförlitliga stationer. I princip vill jag ju kunna stanna var som helst där jag vill ta en paus och kunna ladda samtidigt. Då behövs det ju många ”små” stationer med typ 6-8 uttag.
För mig som användare så vill jag så klart ha många tillförlitliga stationer. I princip vill jag ju kunna stanna var som helst där jag vill ta en paus och kunna ladda samtidigt. Då behövs det ju många ”små” stationer med typ 6-8 uttag.
Re: Nya superchargers i Sverige
Ligger visserligen inte i Sverige men påverkar en hel del svenskar: Trysil! Bra också med Malung som gör att många inte behöver åka över Mora vilket bör minska lasten där. Och är man i västra Härjedalsfjällen kan man snart åka över till Röros och passa på att ladda under besöket. Ånge förstärker vägen till Åre också. Riktigt bra alltihop!
Gillar även Linköping och Jönköping. Fler alternativ längs E4:an.
Ser även att det dykt upp galet många gråa pluppar nere i Europa. Tycker Tesla med detta ökar sitt försprång mot alternativen. Att behålla min Model S med fri SuC känns mer och mer lockande.
Bygger de fortfarande nya V2 eller blir alla V3?
Gillar även Linköping och Jönköping. Fler alternativ längs E4:an.
Ser även att det dykt upp galet många gråa pluppar nere i Europa. Tycker Tesla med detta ökar sitt försprång mot alternativen. Att behålla min Model S med fri SuC känns mer och mer lockande.
Bygger de fortfarande nya V2 eller blir alla V3?
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Nya superchargers i Sverige
Mycket bra men fortfarande lite glest runt Växjö och mot Karlskrona. Tyckte superchargern i Ronneby hade varit bra, synd den är borta. Likadan hade det nog varit bra med en runt Växjö.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Nya superchargers i Sverige
Elix747 skrev:Bra med Malung om man åker till Sälen. Går nog även bra att hoppa över Mora om man åker norrut från Göteborg/Karlstad, så den kan nog avlasta Mora lite grann. I detta fall då väljer jag hellre en extra laddplats i Malung än fler laddare i Mora.
Malung är att föredra även om du kommer från Stockholmshållet. "Vasaloppsvägen" är krokig och rent av livsfarlig. 66:an är som en dröm i jämförelse.
Re: Nya superchargers i Sverige
Öland behöver ingen Supercharger, skulle nog endast användas av de sommarturister som inte kan ladda där de turistar och som inte vill köra över bron. El finns det dock gott om på ön.
Några rutter:
Oslo-Köpenhamn, en sträcka på 60 mil:
Befintliga stationer: 9
Planerade stationer: 6 ytterligare stationer
Oslo-Stockholm, en sträcka på 53 mil:
Befintliga stationer: 8
Planerade stationer: 3-4 ytterligare stationer (två i Stockholm)
Stockholm-Göteborg, en sträcka på 47 mil:
Befintliga stationer: 4
Planerade stationer: 4-5 ytterligare stationer (två i Stockholm)
Kalmar-Göteborg, en sträcka på 34 mil:
Befintliga stationer: 1-2 (omväg på 3 mil för en och den andra är i Kalmar)
Planerade stationer: 1 ytterligare station (den i Göteborg)
Det vill säga blir det fortfarande endast en laddstation som kräver omväg på den kortaste vägen mellan orterna.
Småland är alltså fortfarande till stora delar ignorerat, Växjö vore den logiska platsen för en SuperCharger som redan nämnts. Inga nya planerade stationer alls i denna nya deal.
Några rutter:
Oslo-Köpenhamn, en sträcka på 60 mil:
Befintliga stationer: 9
Planerade stationer: 6 ytterligare stationer
Oslo-Stockholm, en sträcka på 53 mil:
Befintliga stationer: 8
Planerade stationer: 3-4 ytterligare stationer (två i Stockholm)
Stockholm-Göteborg, en sträcka på 47 mil:
Befintliga stationer: 4
Planerade stationer: 4-5 ytterligare stationer (två i Stockholm)
Kalmar-Göteborg, en sträcka på 34 mil:
Befintliga stationer: 1-2 (omväg på 3 mil för en och den andra är i Kalmar)
Planerade stationer: 1 ytterligare station (den i Göteborg)
Det vill säga blir det fortfarande endast en laddstation som kräver omväg på den kortaste vägen mellan orterna.
Småland är alltså fortfarande till stora delar ignorerat, Växjö vore den logiska platsen för en SuperCharger som redan nämnts. Inga nya planerade stationer alls i denna nya deal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya superchargers i Sverige
Den låg med även tidigare i planeringen och är dessutom inte direkt optimal för Kalmar-Göteborg. Det är en stor vit fläck över Småland även med Vetlanda.Banane skrev:Vetlanda ligger väl i Småland?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige
/fthX90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Tesla är ensamma om att bygga SuC.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
Och har bra täckning i hela Sverige.
Ionity har tyskar och koreaner i ryggen.
De bygger inget norr om Sundsvall/Östersund!
Hur kommer det sig att Tesla har råd och inte alla delägare i Ionity?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension