Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya superchargers i Sverige
Äh, nästan samma jufth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
Men vi ska väl komma ihåg att Tesla ligger 4-5 år före de andra och här syns det tydligt vad som händer då. Dessutom är ju Tesla helt fokuserade på en bra lösning för sina kunder bilköparna medan Ionity försöker få ett laddnätverk att gå runt.
Re: Nya superchargers i Sverige
2017:LarsL skrev:Äh, nästan samma jufth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
Men vi ska väl komma ihåg att Tesla ligger 4-5 år före de andra och här syns det tydligt vad som händer då. Dessutom är ju Tesla helt fokuserade på en bra lösning för sina kunder bilköparna medan Ionity försöker få ett laddnätverk att gå runt.
https://www.ft.com/content/a43ac2ce-319 ... ef563ecf9a“Anything Tesla can do, we can surpass,” declared Herbert Diess, head of the VW brand at its Wolfsburg headquarters.
Handlar bara om tid då och han glömde nämna hur lång tid... Hoppas de har uppdaterat sina planer, 1 miljon lär inte räcka 2025...
The VW brand, by far the biggest company in the 12-brand Volkswagen Group, said it would target 1m electric car sales by 2025.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya superchargers i Sverige
Känns som de iaf tog Gotland i beaktning när de placerade en på vägen till Nynäshamnfrippan skrev:Det enda som vi saknar är väl Gotland och Öland. Men de skall väl ha något att ha att göra nästa år också.
Men de lär få sätta upp en solpark och ett skapligt batteri där, är ju lite elbrist. Tror Gotland överlag skulle må bra med ett par megapack installerade.
För oss är det dessutom välkommet att man typ dubblerar antalet platser i Finland.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Ionity har ju bara fått 39 miljoner Euro i EU-bidrag, så dom måste väl prioritera sin utbyggnadZalman3 skrev:Hur kommer det sig att Tesla har råd och inte alla delägare i Ionity?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Svenssons skrev:Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Re: Nya superchargers i Sverige
Dom kommer säkert justera sina målsättningar på samma sätt som Tesla, som siktade på en miljon bilar 2020.Svenssons skrev:2017:LarsL skrev:Äh, nästan samma jufth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
Men vi ska väl komma ihåg att Tesla ligger 4-5 år före de andra och här syns det tydligt vad som händer då. Dessutom är ju Tesla helt fokuserade på en bra lösning för sina kunder bilköparna medan Ionity försöker få ett laddnätverk att gå runt.https://www.ft.com/content/a43ac2ce-319 ... ef563ecf9a“Anything Tesla can do, we can surpass,” declared Herbert Diess, head of the VW brand at its Wolfsburg headquarters.
Handlar bara om tid då och han glömde nämna hur lång tid... Hoppas de har uppdaterat sina planer, 1 miljon lär inte räcka 2025...
The VW brand, by far the biggest company in the 12-brand Volkswagen Group, said it would target 1m electric car sales by 2025.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=TDuring the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
Re: Nya superchargers i Sverige
Även om jag bodde i Stockholm så skulle jag stötta den biltillverkare som också bryr sig om kunder utanför Stockholm.Banane skrev:Svenssons skrev:Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Zalman3 skrev:Även om jag bodde i Stockholm så skulle jag stötta den biltillverkare som också bryr sig om kunder utanför Stockholm.Banane skrev:Svenssons skrev:Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Re: Nya superchargers i Sverige
Potentiella kunder lär nog inte kolla hur ofta de vill ta en tur till Norrlands inland när de köper en bil. Är de intresserade av det kommer de kolla om det är möjligt eller ej när de väljer bil. Att distansera sig från de som älskar natur när man ska sälja elbilar är nog inte det mest optimala.Banane skrev:Svenssons skrev:Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya superchargers i Sverige
Bilismen handlar till stor del om möjlig rörlighet.Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Precis som dieselfantasterna har svårt att acceptera ett stopp efter 40mil istället för 100mil.
Men att köpa en elbil som i praktiken omöjliggör en resa i halva Sverige är det nog ännu fler som inte accepterar. Elstolparna i Norrland behövs för att sälja elbilar i Stockholm.
Tror inte att Tesla sätter upp alla sina stationer i norra Skandinavien bara för skojs skull.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Nya superchargers i Sverige
Så Volkswagen kommer alltså leverera 500 000 elbilar 2025?backe skrev:
Dom kommer säkert justera sina målsättningar på samma sätt som Tesla, som siktade på en miljon bilar 2020.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=TDuring the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
Tesla ligger dock under 2020Q4 på en årstakt på 720 000 bilar så kanske 720k för VW 2025? De verkar i alla fall inte sätta särskilt höga mål för antal producerade bilar eller antal laddare genom Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nya superchargers i Sverige
men hur många kör egentligen i den halva delen av Sverige? Jag har 1 gång i mitt snart 40 åriga liv varit norr om Stockholm. Det är säkert fler än jag också. Självklart finns det folk där och de som reser dit ibland, men sett från ett tyskt perspektiv, så är det "noll" som bor och reser i norra Sverige.Magnus71 skrev:Bilismen handlar till stor del om möjlig rörlighet.Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Precis som dieselfantasterna har svårt att acceptera ett stopp efter 40mil istället för 100mil.
Men att köpa en elbil som i praktiken omöjliggör en resa i halva Sverige är det nog ännu fler som inte accepterar. Elstolparna i Norrland behövs för att sälja elbilar i Stockholm.
Tror inte att Tesla sätter upp alla sina stationer i norra Skandinavien bara för skojs skull.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nya superchargers i Sverige
Magnus71 skrev:Bilismen handlar till stor del om möjlig rörlighet.Banane skrev:
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Precis som dieselfantasterna har svårt att acceptera ett stopp efter 40mil istället för 100mil.
Men att köpa en elbil som i praktiken omöjliggör en resa i halva Sverige är det nog ännu fler som inte accepterar. Elstolparna i Norrland behövs för att sälja elbilar i Stockholm.
Tror inte att Tesla sätter upp alla sina stationer i norra Skandinavien bara för skojs skull.
Jo, men det här är ju i sin linda just nu. Man måste börja nånstans och då är det bra om de börjar där det är mer trafik.
Re: Nya superchargers i Sverige
Det bor ca 130.000 personer i Umeå.Banane skrev:Zalman3 skrev:Även om jag bodde i Stockholm så skulle jag stötta den biltillverkare som också bryr sig om kunder utanför Stockholm.Banane skrev:Svenssons skrev:Ja, snabbladdnätverk är ju inte främst till för att byggas där folk bor utan där folk rör sig. Gissar att Ionity mer kollar på befolkningstäthet än att tänka på var kunder kan tänkas vilja köra.fth skrev:Det är ju lite kul att jämföra Ionity och Tesla i norra Sverige/fth
I ärlighetens namn är det väl så att väldigt få av oss gör sig ärende till norra Norrlands inland. Någon fjällvandrare och några flugfiskare gör ingen snabbladdare...
Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
Det är ju kul om man kan åka utanför stan nån gång också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya superchargers i Sverige
Hur många av de som köade på Mora SuperCharger i helgen tror du bor i Mora? Hur många bor i Stockholm tror du? Lär vara samma sak med laddare i norra halvan av Sverige. Inte många som bor där men stor del av landets befolkning vill ha möjlighet att ta sin bil dit, även ifall de aldrig kommer att göra det.Banane skrev:Har gjort lite efterforskningar och inte ens 1% av Sveriges befolkning bor i norra Norrlands inland. Vet inte vad det har med just Stockholm att göra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5518
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Med det här laddnätverket kanske man skulle slå till på en fiskmun med främre badkar och fri laddning, fri internet och AP1....Borde bli billiga mil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Gustafsson skrev:Med det här laddnätverket kanske man skulle slå till på en fiskmun med främre badkar och fri laddning, fri internet och AP1....Borde bli billiga mil.
Jag skulle vilja ha en tidig P100D med fri SuC for life och riktigt skinn.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Är det några som är kända för att röra sig i norra Sverige så är det väl tyskar...? Dom borde verkligen ha
koll på hur dom själva reser (Ionity dvs mest Tyskar alltså).
koll på hur dom själva reser (Ionity dvs mest Tyskar alltså).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya superchargers i Sverige
Bjelke skrev:Är det några som är kända för att röra sig i norra Sverige så är det väl tyskar...? Dom borde verkligen ha
koll på hur dom själva reser (Ionity dvs mest Tyskar alltså).
Det finns galet många tyskar. Särskilt många relativt sett är det nog inte som drar ända dit upp. Tyskar och holländare brukar väl föredra typ Småland och Dalsland? Skog på lite närmare håll.
Re: Nya superchargers i Sverige
Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, men man orkar inte ens diskutera med en som inte begriperBrooklynS skrev:Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Re: Nya superchargers i Sverige
--------------------------------------------------------Svenssons skrev:Så Volkswagen kommer alltså leverera 500 000 elbilar 2025?backe skrev:
Dom kommer säkert justera sina målsättningar på samma sätt som Tesla, som siktade på en miljon bilar 2020.
https://www.businessinsider.com/elon-mu ... ?r=US&IR=TDuring the call, Musk was asked if the company still expects to produce 500,000 vehicles per year by 2018 and one million vehicles per year by 2020.
Tesla ligger dock under 2020Q4 på en årstakt på 720 000 bilar så kanske 720k för VW 2025? De verkar i alla fall inte sätta särskilt höga mål för antal producerade bilar eller antal laddare genom Ionity.
Om Elon/Tesla skulle behövt tillverka 100% mer bilar 2020 för att nå sina mål med en kortare tidshorisont på sin prognos så är det nog inte så lätt för någon annan tillverkare heller att veta detta 5 år i förväg, dock har VW som mål att ha 8 fabriker igång till 2022 som ska tillverka bilar på MEB-plattformen, och man har uppdaterat produktionsmålet redan för ett år sedan för 2025 till 1,5 miljoner bilar, och ser VW att man kan sälja 3 miljoner så kommer man under vägen såklart justera sina mål så dom är rimliga och aktuella.Så Volkswagen kommer alltså leverera 500 000 elbilar 2025?
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -2025-56961.5 million vehicles from the new ID. family in 2025
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... nents.htmlEight MEB plants by 2022
Teslas årstakt under 2020 var 500 000 bilar, varken lägre eller högre, däremot så har man uppnått en kvartalstakt på 180 000 bilar 2020Q4 vilket är imponerande såklart. Blir spännande hur många Tesla säljer nästa år, någon som vet om Tesla har något mål för 2021?Tesla ligger dock under 2020Q4 på en årstakt på 720 000 bilar så kanske 720k för VW 2025?
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... cture-6734Under its long-term planning for the next ten years, the Group intends to launch some 70 all-electric models by 2030. Around 20 of these are already in production, with 50 more to follow. The Planning Round envisages production of approximately 26 million fully-electric cars by 2030. The Group plans to spend some €35 billion on e-mobility alone.
Ser ändå ut som att man har ganska höga målsättningar
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Nya superchargers i Sverige
Många batterier blir det....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5518
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Försöker du säga att det finns tre-fas norr om Gävle?BrooklynS skrev:Så mycket oreflekterad okunskap om förhållandena norr om Arlanda. Och om vad ett ”laddnätverk” innebär.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16