Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Knix »

jpetters skrev: 19 feb 2024 20:12
Knix skrev:
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.
Inte?
Tesla Björn lyckades ladda en ID Buzz på v4-SuC på Gardemoen i rätt ruta (med kontakten på motsatt sida som stolpen.)
Ja, rakt över bilen så borde sladden räcka på flertalet bilar. Kanske inget för de som är rädda om lacken och möjligen inte största SUVarna.
Ja, Björn fick trixa lite för att hitta rätt. Han parkerade med bakändan på Buzzen nån meter framför stolpen lite diagonalt i rutan och drog kabeln snett framåt bakom bilen över på andra sidan
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av flamman »

Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
fth skrev: 19 feb 2024 18:21
Knix skrev: 19 feb 2024 17:46
tslaqqq skrev: 18 feb 2024 09:22
Lophornis skrev: 17 feb 2024 17:05
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.

Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).

/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.

Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.

Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Jag är nog korkad (också :) ). Kan du förklara hur det blir blockat?
Trodde själva grejen med V4 är att t.ex. om du står med en Tesla i rutan närmast kameran (ner till höger i bild) och har kört in från kamerans position så räcker sladden ändå från den ”främre” av laddarna om den bakre (närmast kameran) är tagen av bilen på andra sidan.
Tänkte att lösningen då är att ibland kan man köra rakt in, ibland måste man backa in. Beroende på vilken av laddarna som är ledig och vilken ruta som är ledig.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av DanneB »

Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
fth skrev: 19 feb 2024 18:21
Knix skrev: 19 feb 2024 17:46
tslaqqq skrev: 18 feb 2024 09:22
Lophornis skrev: 17 feb 2024 17:05
Var och besökte Vätterleden supercharger (var ej igång) körde en BMW IX1 med laddporten på högerbak. Tycker laddarna står tätt och hur tänkte de att man ska köra in bilen?
Kan bli trångt.
Sorry på en bild som ligger fel
20240217_150641.jpg20240217_150623.jpg20240217_150610.jpg
Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.

Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).

/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.

Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.

Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av flamman »

DanneB skrev: 20 feb 2024 05:16
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
fth skrev: 19 feb 2024 18:21
Knix skrev: 19 feb 2024 17:46
tslaqqq skrev: 18 feb 2024 09:22


Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.

Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).

/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.

Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.

Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?
Precis så jag funderade också att man gör för att alla laddare alltid ska gå att använda. (Men du utryckte det enklare :D )
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

DanneB skrev: 20 feb 2024 05:16
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
fth skrev: 19 feb 2024 18:21
Knix skrev: 19 feb 2024 17:46
tslaqqq skrev: 18 feb 2024 09:22


Två åt ena hållet två på andra sidan laddarna åt motsatt håll, som de flesta nya platserna där de sätter upp laddare el är dessa kortare avstånd än tidigare!?
Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.

Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).

/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.

Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.

Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?
Det hänger ju dock på att alla ”gör rätt”, vilket kanske inte är så sannolikt, jag ser t.ex ganska ofta Tesla-förare backa in på fel stolpe bland ”dom gamla” på Gävle SuC och därmed blocka två platser.

Vi får hoppas att Tesla markerar rutorna tydligt och att det framgår vilken stolpe som hör till vilken ruta, annars kommer det nog bli många kreativa (icke-optimala) sätt att använda laddarna.

Strikt talat är ju det inte heller ”fel” enligt Teslas definition att använda ”fel” stolpe, det är ju bara när man parkerar över linjerna som man gör ”fel”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 20 feb 2024 08:53
DanneB skrev: 20 feb 2024 05:16
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
fth skrev: 19 feb 2024 18:21
Knix skrev: 19 feb 2024 17:46

Det ser ut som om avståndet mellan stolparna är kortare än motsvarande v3-layout, men som nämnts tidigare är det troligen bara för att v4-srolparna är mycket större.
Jag var förbi Vättermålen idag och även om det ser lite trångt ut mellan stolparna såg det ut att vara mer ät tillräckligt med utrymme framför och bakom, så det borde inte vara några problem att komma intill. Killarna som jobbade med installationen trodde att stationen kommer öppna denna vecka.
På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.

Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).

/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.

Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.

Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Varför går det inte att backa in i rutan, så ladduttaget kommer på rätt sida? Kabeln är ju längre och borde räcka?
Det hänger ju dock på att alla ”gör rätt”, vilket kanske inte är så sannolikt, jag ser t.ex ganska ofta Tesla-förare backa in på fel stolpe bland ”dom gamla” på Gävle SuC och därmed blocka två platser.

Vi får hoppas att Tesla markerar rutorna tydligt och att det framgår vilken stolpe som hör till vilken ruta, annars kommer det nog bli många kreativa (icke-optimala) sätt att använda laddarna.

Strikt talat är ju det inte heller ”fel” enligt Teslas definition att använda ”fel” stolpe, det är ju bara när man parkerar över linjerna som man gör ”fel”.

/fth
Svårt på vintern med is och snö.

Jag skulle även vilja se stolparnas beteckning tydligare på håll. Kanske en liten karta på skärmen/i appen där man ser stationens layout och vilken stolpe som är vilken så man vet när man svänger in.

Ja jag vet att stolpar som är trasiga ska signalera det genom att inte lysa eller dylikt men jag har faktiskt aldrig riktigt förstått hur och oavsett vilket så är det otydligt i dagsljus.

I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
ChristofferG
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av ChristofferG »

Verdi_ skrev: 20 feb 2024 12:33
I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
Hade varit fint med en statuslampa uppe på toppen av laddaren.
Grön = Ledig
Gul = Används
Röd = Ur funktion
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

ChristofferG skrev: 20 feb 2024 12:56
Verdi_ skrev: 20 feb 2024 12:33
I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
Hade varit fint med en statuslampa uppe på toppen av laddaren.
Grön = Ledig
Gul = Används
Röd = Ur funktion
Blått verkar annars vara standard för att laddning pågår.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 20 feb 2024 14:13
ChristofferG skrev: 20 feb 2024 12:56
Verdi_ skrev: 20 feb 2024 12:33
I lördags rullade jag i på Gävle Bro med en ledig stolpe och två trasiga enligt bilen. 2A och 5B eller vad det var. Det är jättesvårt att veta vilka det är utan att åka nära. Så chansar man fel och åker till en plats som ser ledig ut men är trasig och så kommer det nån direkt efter som åker till den lediga så är man ju lurad på sin plats. Eller om det är kö och det finns trasiga så kan ju de längre bak i kön undra varför ingen åker till den stolpe som ser ledig ut. Är ju som bäddat för missförstånd och strul.
Hade varit fint med en statuslampa uppe på toppen av laddaren.
Grön = Ledig
Gul = Används
Röd = Ur funktion
Blått verkar annars vara standard för att laddning pågår.
Man får ju ibland en sån ”hur tyckte du den senaste laddningen funkade?”-grej i
appen, kanske vore smart om vi alltid påpekade sånt här, då kanske det händer nåt till slut :)
Tesla känner såklart till dessa svårigheter men det kan ju bli lite extra eld i baken på dom att
fixa till något bättre :) (stolparna typ 10 meter från SuC i Gävle har tex lysdioder runt
fästet till handtagen som skiftar färg precis enligt era förslag).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
erikoskar
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 sep 2019 08:51

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av erikoskar »

IMG_2273.jpeg
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 feb 2023 10:39

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Smarve »

erikoskar skrev:
IMG_2273.jpeg
Redan en trasig...?!

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

2023 MY LR blå/svart 19"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bylund »

Smarve skrev: 21 feb 2024 14:03
erikoskar skrev:
IMG_2273.jpeg
Redan en trasig...?!

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Jag däremot använder en webbläsare, fast det är ju lite off topic i denna tråd.

Den kanske aldrig fungerade?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Robin_j »

Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
PXL_20240222_051348422.RAW-01.COVER.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Hertsh »

Robin_j skrev:
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Det är väl ändå meningen att man skall backa in till de stolparna?
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Robin_j »

Hertsh skrev: 22 feb 2024 06:23
Robin_j skrev:
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Det är väl ändå meningen att man skall backa in till de stolparna?
På bilden syns precis inte nästa rad så förstår hur du tänker när man ser bilden
PXL_20240222_051329909.RAW-01.COVER.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Knix »

Robin_j skrev:
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Stationen är väl byggd på en tidigare parkering, så det borde väl inte bli mer trångt att ladda än det var att parkera innan, eller?
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Robin_j »

Knix skrev: 22 feb 2024 08:45
Robin_j skrev:
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Stationen är väl byggd på en tidigare parkering, så det borde väl inte bli mer trångt att ladda än det var att parkera innan, eller?
Jo precis det finns väldigt mycket utrymme på parkeringen så då tycker jag inte stolparna behöva stå så nära varandra så man knappt kan öppna bildörrarna om det är många som laddar
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av RagWal »

Robin_j skrev: 22 feb 2024 06:22
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
På vilket sätt är det trångt menar du? Jag tycker du står för långt fram på bilden. Åtminstone nån halvmeter. Lyktstoplen bör du ju inte passera för där ska sen nästa bil stå.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Knix »

Robin_j skrev: 22 feb 2024 08:53
Knix skrev: 22 feb 2024 08:45
Robin_j skrev:
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Stationen är väl byggd på en tidigare parkering, så det borde väl inte bli mer trångt att ladda än det var att parkera innan, eller?
Jo precis det finns väldigt mycket utrymme på parkeringen så då tycker jag inte stolparna behöva stå så nära varandra så man knappt kan öppna bildörrarna om det är många som laddar
Ok, så det är alltså trångt i sidled. Avståndet mellan två rader är svårt att bedöma på bilderna, men det ser ut som att man hade kunnar ställa bilen lite längre från stolpen.
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Peter_D »

Knix skrev: 22 feb 2024 09:04
Robin_j skrev: 22 feb 2024 08:53
Knix skrev: 22 feb 2024 08:45
Robin_j skrev:
Test laddat i Västerås. Känns som det kommer kännas väldigt onödigt trångt om det är fullt
Stationen är väl byggd på en tidigare parkering, så det borde väl inte bli mer trångt att ladda än det var att parkera innan, eller?
Jo precis det finns väldigt mycket utrymme på parkeringen så då tycker jag inte stolparna behöva stå så nära varandra så man knappt kan öppna bildörrarna om det är många som laddar
Ok, så det är alltså trångt i sidled. Avståndet mellan två rader är svårt att bedöma på bilderna, men det ser ut som att man hade kunnar ställa bilen lite längre från stolpen.
NEEJJJ!!!

Dumma dumma Tesla. Dom har helt missförstått poängen med sina egna V4 laddare!
Det ger möjligheten att komma ifrån designen med sidoparkering där man ska förstå att varannan laddare är för "min sida" (där man ser siffra/bokstav) och varannan laddare är för "den andra sidan". Hälften av alla nya elbilsägare fattar ju ändå inte den subtila detaljen med vilken sida det är siffror på och vilken sida som är blank.
Med längre laddsladd är det ju mycket bättre för mänskligheten att man får köra in front först eller backa in på en parkeringsplats beroende på var laddluckan sitter.

Snyft!
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av EnTraktor »

Snälla, kan vi hålla oss till topic, NYA SuC i Sverige!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Vilka nya om facket får bestämma (vilket de tydligen får, inte våra lagar)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av dstr »

Västerås var inte öppnad för 3e parts i morse.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

flamman skrev: 19 feb 2024 22:01
Nicke Nyfiken skrev: 19 feb 2024 19:29
fth skrev: 19 feb 2024 18:21

På den bilden ser det ju faktiskt inte alls så illa ut.

Jag tyckte det såg ut att saknas utrymme runt omkring laddarna på dom första bilderna, men här ser man ju att det bör gå bra att både komma in och ut ur rutorna från båda håll (iaf om långtradarna kan låta bli att parkera som på bilden).

/fth
Fortfarande en korkad utformning som gör att blockning av laddstolpar kommer förekomma frekvent om den är öppen för alla elbilar.

Hade sladdarna varit så långa att de räckt till andra sidan bilen så hade det funkat. Men så långa är de inte.

Så själv hur det fungerar i praktiken igår i Orsa som har samma utformning. 33% av alla stolparna var blockade när vi kom dit.
Jag är nog korkad (också :) ). Kan du förklara hur det blir blockat?
Trodde själva grejen med V4 är att t.ex. om du står med en Tesla i rutan närmast kameran (ner till höger i bild) och har kört in från kamerans position så räcker sladden ändå från den ”främre” av laddarna om den bakre (närmast kameran) är tagen av bilen på andra sidan.
Tänkte att lösningen då är att ibland kan man köra rakt in, ibland måste man backa in. Beroende på vilken av laddarna som är ledig och vilken ruta som är ledig.
Det trodde jag också, ända tills jag kom till Orsa i söndags.

Bilen före mig, en Tesla Model 3, försökte göra så som du föreslår, (köra in och ta sladden från den främre stolpen) men sladden räckte inte. Så han flyttade till en annan stolpe som blev ledig. Då provade jag att backa in och dra sladden till andra sidan bilen, vilket inte heller funkade för att sladden var för kort.
Nu var det iofs. lite snövallar som gjorde att jag inte kom ända intill stolpen med bilen. Men det är så det ser ut i Sverige under vintern.
Model Y P
Model S P
Model S P
wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wanyest »

Någon som vet om Gränna/Vätterleden kommit igång?
Skriv svar