Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter under högtrafik och populära helger.
Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.
Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.
Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.
Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Fast när de tog fram sin standardutrustning (dvs laddstolpe med tillhörande sladd) så var den enbart till för Tesla, dvs inget var öppnat för andra bilar.
Att göra en ändring innebär garanterat extra kostnader i form av att ställa om fabriker osv.
Sen är det inte alla länder som öppnat ännu. Nu sen det öppnade i Sverige har jag inte kollat så mycket men tidigare var det ju Norge, Sverige, Holland och delar av Tyskland som hade öppnat. Dvs en väldigt liten del av alla länder där Tesla säljs.
När standarden är att allt är öppet kommer säkert något hända. Men för tidigt att ändra för att 5% av deras marknad ska anpassa samtliga kostnader.
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.
Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.
Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.
Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.
Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.
Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.
Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
"räkna med att råka illa ut"
Uppblåst Teslaägare fick en fantastiskt uppsving genom detta mysiga inlägg.... Man känner sig verkligen välkommen
Att du saknar läsförståelse och inte kan skilja mellan parkera över linjerna med att ha en bil som kanske "blockerar" en laddare du behöver men som är fullt tillgänglig för andra med laddporten höger bak, ja det säger mer om dig än de som väljer MONGObilar...
Kanske övriga bilister behöver en fjäderbatong i dörrfickan för att våga ladda bredvid människor likt dig
Som jag har fattat det så finns det en funktionell anledning till att kablarna är korta då de behöver kylas för att man ska få bra hastighet. Sen är det praktiskt mycket bättre att hantera kortare kablar och slits inte lika mycket då de inte dras runt på marken. Tycker också det är oerhört idiotiskt av biltillverkare som inte har anpassat placering av laddport efter största laddnätverket som finns ifall det skulle öppna.
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.
Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.
Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.
Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
"räkna med att råka illa ut"
Uppblåst Teslaägare fick en fantastiskt uppsving genom detta mysiga inlägg.... Man känner sig verkligen välkommen
Att du saknar läsförståelse och inte kan skilja mellan parkera över linjerna med att ha en bil som kanske "blockerar" en laddare du behöver men som är fullt tillgänglig för andra med laddporten höger bak, ja det säger mer om dig än de som väljer MONGObilar...
Kanske övriga bilister behöver en fjäderbatong i dörrfickan för att våga ladda bredvid människor likt dig
Tack, började på ett inlägg men tog bort det. Blev lite irriterad.
Som jag har fattat det så finns det en funktionell anledning till att kablarna är korta då de behöver kylas för att man ska få bra hastighet. Sen är det praktiskt mycket bättre att hantera kortare kablar och slits inte lika mycket då de inte dras runt på marken. Tycker också det är oerhört idiotiskt av biltillverkare som inte har anpassat placering av laddport efter största laddnätverket som finns ifall det skulle öppna.
Då ör det väl bara att ha asfalt några meter efter laddaren om kabeln är problemet. Fast ionity har längre kablar och högre effekt så nä.
Har dom fortfarande för korta laddkablar eller har dom tagit sitt förnuft till fånga? Nu när man valt att öppna för andra bilar ör det väl bäst jag säger.
Folk får väl köpa bilar som passar?
Fast jag tycker faktiskt att det är främst Teslas ansvar att ha tillräckligt långa kablar när de öppnar upp för just alla elbilar helt obegränsat. Det är ju detta som är felet och leder till kaos och bortslösade laddpunkter på högtider som i dag.
Lägger faktiskt denna skulden helt på Tesla. Hade de velat begränsa till endast vissa elbilar, så hade de ju då fått se till att ha någon form av certifieringsprogram med godkända modeller som är kompatibla med deras laddpunkter. Vore faktiskt inte heller en så dum idé när man tänker efter.
Som det är nu så har Tesla gjort... ingenting. Med otydlighet och kaos som följer när det är nära fullt på laddstationerna.
Har man en bil som passar dåligt och blockar för folk om det är trångt så får man räkna med att råka illa ut. Det är inget nytt - egoistiska beteenden väcker berättigad vrede och har så alltid gjort.
Och dessutom säger Tesla att du inte får hindra andra.
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Så har man en mongobil är man inte välkommen - gör man det tider då det är tomt eller nästan tomt hindrar man ingen och kan då ladda. Hur svårt kan det vara?
Äh, ger igen genom att ladda på Ionity med Teslan emellanåt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Börjar närma sig 4 laddare till i Strängnäs. Laddarskåpet har levererats och stod fortfarande inslaget med några kabelrullar bredvid i lördags (21/1).
Det är väl trevligt med fler stolpar, men är den stationen verkligen särskilt hårt belastad? Jag har iofs bara laddat där några gånger själv, men det har aldrig varit mer än en annan bil där, även under jul- och nyårshelgerna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det där med korta kablar: stod i Kristinehamn och tittade på Teslan brevid som laddade. Han fick ju backa ända till kanten. Hade inte en decimeter längre kabel varit enklare? Det fungerar ju perfekt med kort kabel där man parkerar längs laddarna.
Enligt Bengt-Re så ör det tydligen fel på bilen.
Yepp. Allvarligt fel.
Btw är det klart att Ica Maxi Haminge är Tesla.
20230120_162232.jpg
Kanske är på gång i Örebro på Icas parkering vid eurostop, såg grävning och några vita lådor med samma symbol som från Haninge ^^. Skulle stannat och fotat...
Verkar inte få med fotot i citatet men finns på förra sidan.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Nä vars men v2 och ofta fullt = 70kW. Osmidig avfart södergående. Ser oftast ut som en soptipp och vid en laddare kliver man rakt ut i en geggpöl. Kunde ju åtminstone smälla upp några v3 på varje sida.
För att nyanasera lite. Kaffet och skobytarbåsen på OKQ8 är bra
Tesla Sverige om ni läser här. Vi behöver inte Gränna och Mantorp, vi behöver nåt bättre norr om Norrköping som komplement till usla Sillekrog
Täckningen mellan Norrköping och Jönköping blir ju otroligt bra med Norrköping, Linköping, Mantorp, Ödeshög, Gränna och Jönköping. Det kanske behövs, vad vet jag. Sex SuC på 17 mil