Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Bod skrev:
fth skrev:
mikebike skrev:
Det finns ingen SuC i Södertälje och den som var planerad är borttagen från kartan.
Skall man till Arlanda eller Norrtälje är en SuC norr om Uppsala inte till mycket hjälp.
Men Sillekrog-Arlanda är ju bara 11 mil, och på Arlanda finns det miljoner AC-laddare, varför behövs det då SuC närmare Stockholm? :?

/fth
Närmare Stockholm vet jag inte. Men gärna närmare Roslagen.
Roslagsstoppet borde ha plats för en SuC...

Väldigt få som reser genom Roslagen. Det är liksom en återvändsgränd. :lol: Men du menar att det skulle vara nån slags service till turister kanske? Är egentligen samma med Österlen. Finns ingen genomfartstrafik att tala om där heller. Men många turister...
Hört talas om båtar som man kan ta bilen på? ;)

F.ö. är det ofta mycket trafik på E18, särskilt på helger. Om de skall till landet eller till Åland vet jag inte.

Menar du att SuC inte skall serva turister?
Då får vi nog skrota de flesta SuC i Norrland. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Sillekrog är rena katastrofen, särskilt om man har cyklar på taket och kommer söderifrån.
11 kW på Arlanda är en klen tröst om man skall hämta eller släppa av en släkting. Det var en som ställde just en sån fråga på FB igår.

För mig personligen som ofta åker till Rosersberg, vanligen efter jobbet, så ligger Bredden bra till men den är nästan alltid full när jag passerar.
Ja, Sillekrog (liksom Gävle) borde byggas ut, med fler stolpar och en lika stor station i andra riktningen.

Sen klarar man ju sig iofs gott och väl ToR Arlanda från Fullerö, Enköping, Strängnäs och Sillekrog, oavsett vilken Tesla man har, jag ser inte riktigt behovet av att snabbladda på Arlanda? :?

Bredden är som du säger helt oanvändbar, jag skulle aldrig planera en resa som kräver ett laddstopp där. Jag tror iofs Bredden kommer förbli i praktiken oanvändbar nästan oavsett hur mycket den byggs ut. Den ligger helt enkelt för nära Stockholm, och även många Tesla-förare verkar fortfarande tycka det känns tryggt att "åka till macken och tanka", och kombinerat med alla taxi-marodörer så är det nästan alltid fullt där, nästan oavsett klockslag, veckodag, helg eller vardag.

Jag ser iaf mycket hellre att man bygger ut stationerna i obygden än dom nära Stockholm, iaf än så länge, längre fram kanske man kan bygga ut "urban superchargers" o dyl för dom som vill "åka och tanka", men än så länge är det i mina ögon snabbladdare i obygden och destinationsladdare i tätorter som behövs mest.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Hört talas om båtar som man kan ta bilen på? ;)

F.ö. är det ofta mycket trafik på E18, särskilt på helger. Om de skall till landet eller till Åland vet jag inte.

Menar du att SuC inte skall serva turister?
Då får vi nog skrota de flesta SuC i Norrland. :mrgreen:

Jaha, vart åker man då? Till Åland? Är bara 11 mil från Stockholm till Grisslehamn. Och Åland är ju inte så stort. ;)

Visst, finns väl säkert anledningar till att ha SuC där det finns många turister. Men än så länge är det väl bara den i Sälen som är till för turister på destinationen? Kanske blir vanligare?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Sillekrog är rena katastrofen, särskilt om man har cyklar på taket och kommer söderifrån.
11 kW på Arlanda är en klen tröst om man skall hämta eller släppa av en släkting. Det var en som ställde just en sån fråga på FB igår.

För mig personligen som ofta åker till Rosersberg, vanligen efter jobbet, så ligger Bredden bra till men den är nästan alltid full när jag passerar.
Ja, Sillekrog (liksom Gävle) borde byggas ut, med fler stolpar och en lika stor station i andra riktningen.

Sen klarar man ju sig iofs gott och väl ToR Arlanda från Fullerö, Enköping, Strängnäs och Sillekrog, oavsett vilken Tesla man har, jag ser inte riktigt behovet av att snabbladda på Arlanda? :?

Bredden är som du säger helt oanvändbar, jag skulle aldrig planera en resa som kräver ett laddstopp där. Jag tror iofs Bredden kommer förbli i praktiken oanvändbar nästan oavsett hur mycket den byggs ut. Den ligger helt enkelt för nära Stockholm, och även många Tesla-förare verkar fortfarande tycka det känns tryggt att "åka till macken och tanka", och kombinerat med alla taxi-marodörer så är det nästan alltid fullt där, nästan oavsett klockslag, veckodag, helg eller vardag.

Jag ser iaf mycket hellre att man bygger ut stationerna i obygden än dom nära Stockholm, iaf än så länge, längre fram kanske man kan bygga ut "urban superchargers" o dyl för dom som vill "åka och tanka", men än så länge är det i mina ögon snabbladdare i obygden och destinationsladdare i tätorter som behövs mest.

/fth
Jag har inte sagt att jag vill ha någon SuC på Arlanda, jag vill ha fler SuC i närheten av Stockholm. Fler i Bredden och en ny i Södertälje som "utlovat" t.ex.

Laddstolpar i hemmiljö behövs absolut, men det är en annan diskussion. Denna tråd handlar om nya SuC. Dessutom är det inte Tesla som skall bygga dessa lokala AC-stolpar.
Solna har äntligen börjat sätta upp laddstolpar, men dels är de fortfarande för få, dels är de oftast upptagna av bilar som inte laddar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Trean »

mikebike skrev:
11 kW på Arlanda är en klen tröst om man skall hämta eller släppa av en släkting. Det var en som ställde just en sån fråga på FB igår.
Mig veterligen finns inga 11 kW på Arlanda. Alla laddare där är enfas 16A, dvs 3,7 kW.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Hört talas om båtar som man kan ta bilen på? ;)

F.ö. är det ofta mycket trafik på E18, särskilt på helger. Om de skall till landet eller till Åland vet jag inte.

Menar du att SuC inte skall serva turister?
Då får vi nog skrota de flesta SuC i Norrland. :mrgreen:

Jaha, vart åker man då? Till Åland? Är bara 11 mil från Stockholm till Grisslehamn. Och Åland är ju inte så stort. ;)

Visst, finns väl säkert anledningar till att ha SuC där det finns många turister. Men än så länge är det väl bara den i Sälen som är till för turister på destinationen? Kanske blir vanligare?
Man har ju inte SuC på destination, utan på väg TILL destinationen. Tror du att det är besökare eller närboende som laddar på Sundsvall West, i Sveg, Borlänge, Dorotea o.s.v?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Hört talas om båtar som man kan ta bilen på? ;)

F.ö. är det ofta mycket trafik på E18, särskilt på helger. Om de skall till landet eller till Åland vet jag inte.

Menar du att SuC inte skall serva turister?
Då får vi nog skrota de flesta SuC i Norrland. :mrgreen:

Jaha, vart åker man då? Till Åland? Är bara 11 mil från Stockholm till Grisslehamn. Och Åland är ju inte så stort. ;)

Visst, finns väl säkert anledningar till att ha SuC där det finns många turister. Men än så länge är det väl bara den i Sälen som är till för turister på destinationen? Kanske blir vanligare?
Man har ju inte SuC på destination, utan på väg TILL destinationen. Tror du att det är besökare eller närboende som laddar på Sundsvall West, i Sveg, Borlänge, Dorotea o.s.v?

Det var ju du som ville ha en SuC i Roslagen. Inte jag. Finns ingen Tesla som inte tar sig vart som helst i Roslagen från Fullerö, Sillekrog eller Enköping. Eller för den delen Åland.

Det andra du jiddrar om förstår jag inte heller. Jag skrev att det _endast_ var Sälen som idag mest är till för boende på destinationen. Hur du får det till att jag hävdat att det är mest närboende på SuC i Sveg eller Dorotea är helt obegripligt. :)
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Bredden är helt oanvändbar, jag skulle aldrig planera en resa som kräver ett laddstopp där. Jag tror iofs Bredden kommer förbli i praktiken oanvändbar nästan oavsett hur mycket den byggs ut. Den ligger helt enkelt för nära Stockholm, och även många Tesla-förare verkar fortfarande tycka det känns tryggt att "åka till macken och tanka", och kombinerat med alla taxi-marodörer så är det nästan alltid fullt där, nästan oavsett klockslag, veckodag, helg eller vardag.
Bredden är, som du säger, nästan oanvändbar. Dock finns 8 st 150 kW på OKQ8 och 4 st 300 kW på Circle K i Upplands-Väsby. I skrivande stund är det fullt på SuC Bredden, men alla på OKQ8 och Circle K är lediga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
Bredden är, som du säger, nästan oanvändbar. Dock finns 8 st 150 kW på OKQ8 och 4 st 300 kW på Circle K i Upplands-Väsby. I skrivande stund är det fullt på SuC Bredden, men alla på OKQ8 och Circle K är lediga.
Skumt, det kan väl ändå inte vara så många som har fri SuC som ockuperar Bredden?

Priset är väl ungefär samma hos alla dessa operatörer nuförtiden efter dom kraftiga höjningarna av Tesla, så det kan väl inte vara skälet att "dom andra" står tomma?

Är det kanske bara gammal vana hos Tesla-förare som orsakar detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
Bredden är, som du säger, nästan oanvändbar. Dock finns 8 st 150 kW på OKQ8 och 4 st 300 kW på Circle K i Upplands-Väsby. I skrivande stund är det fullt på SuC Bredden, men alla på OKQ8 och Circle K är lediga.
Skumt, det kan väl ändå inte vara så många som har fri SuC som ockuperar Bredden?

Priset är väl ungefär samma hos alla dessa operatörer nuförtiden efter dom kraftiga höjningarna av Tesla, så det kan väl inte vara skälet att "dom andra" står tomma?

Är det kanske bara gammal vana hos Tesla-förare som orsakar detta?

/fth
En hel gammal vana antar jag, samt att Teslas egen station kommer upp i navigatorn, vilket inte de andra två gör.
Det är väl ungefär en kr dyrare per kWh på Circle K, vilket jag gladeligen betalar om det gör att jag slipper köa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av dstr »

fth skrev:
Skumt, det kan väl ändå inte vara så många som har fri SuC som ockuperar Bredden?
Jag ställer mig inte i kö där iaf, även om det är gratis.

Ibland (någon gång om året, har bara 8A hemma) händer det att jag MÅSTE ladda i Bredden. Sist när det var kö så åkte vi upp till OKQ8 istället. Väl värt pengarna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Kartan över Superchargers är nu uppdaterad på Teslas hemsida.
Laddare som kommer till i Norrland:

Pello Q3 2022
Övertorneå Q3 2022
Piteå Q4 2022
Lycksele Q3 2022
Örnsköldsvik södra Q4 2022
Östersund Q4 2022
Gäddede Q2 2022
Malå Q2 2022 (buggat så den visas som Övertorneå)
Sundsvall norra Q3 2022

Samt om man vill räkna med Finland:
Levi Q2 2022
Oulu Q3 2022
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:
Kartan över Superchargers är nu uppdaterad på Teslas hemsida.
Laddare som kommer till i Norrland:

Pello Q3 2022
Övertorneå Q3 2022
Piteå Q4 2022
Lycksele Q3 2022
Örnsköldsvik södra Q4 2022
Östersund Q4 2022
Gäddede Q2 2022
Malå Q2 2022 (buggat så den visas som Övertorneå)
Sundsvall norra Q3 2022

Samt om man vill räkna med Finland:
Levi Q2 2022
Oulu Q3 2022
Du glömde:
Gävle West Q4 2022
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
stesjo
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 sep 2021 22:50

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av stesjo »

Nån som hört nåt mer om Supercharger i Halmstad?
Har ju varit lite funderingar i denna tråden tidigare.
På deras sida står att de planerar för Q2 2022 vilket ju vi nu kommit in i.
Tänker att om det är på gång så borde ju projektering, markberedning och liknande vara på G.
Nån som vet?
//Stefan
bonath skrev:
Pluppen på Teslas sida ligger vid trafikplats 44 men det är bara en markering.
Ingen som vet var men här på Hallarna vore väl en bra plats...
Jag försöker hålla liiite koll om det börjar byggas något i mitt närområde. 8-)

Hallarna_Suc.JPG
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Det verkar bara betyda att det är ambitionen, inte mer än så. Dessutom rasslar det ofta till och går väldigt fort!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Jag har kört Stenalyckan/Hallarna idag och såg ingenting...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av slugger75 »

bonath skrev:
Jag har kört Stenalyckan/Hallarna idag och såg ingenting...
Fan det låter ju livsfarligt!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

slugger75 skrev:
bonath skrev:
Jag har kört Stenalyckan/Hallarna idag och såg ingenting...
Fan det låter ju livsfarligt!

hahahaha... 8-) :shock: :geek: :ugeek:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av chox »

chox skrev:
marcusw skrev:
Läste denna: https://electrek.co/2022/02/03/tesla-up ... ore-224068 och kollade sedan kartan på Superchargers (http://tesla.com/sv_SE/findus), och vad jag kan minnas sen innan så har vissa kommande stationer fått framflyttat datum? Mellan Kalmar - Stockholm har jag för mig att åtminstone Oskarshamn var Q2 2022 innan, men är nu Q3. Någon som har bättre minne?
Jag vet att det stod Q2 2022 på Oskarshamn tidigare. Tyckte nämligen att det vore kanon om den skulle hinna bli klar inför sommarens resa till Gotland.
Och nu är Oskarshamn återigen framflyttad, till Q4.
S85 -14
Saab med dragkrok
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Stockholm Södra "bara" framflyttad till Q3 alltid nått. Stockholm central däremot har blivit av med något estimat = mindre bra
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Highfoot »

tslaqqq skrev:
Stockholm Södra "bara" framflyttad till Q3 alltid nått. Stockholm central däremot har blivit av med något estimat = mindre bra
Tråkigt med den centrala laddststionen, men jag skulle aldrig åka in till centrum för att ladda. Känns viktigare med den södra stationen tycker jag. Hoppas båda blir av i år nu hursomhelst.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Highfoot skrev:
tslaqqq skrev:
Stockholm Södra "bara" framflyttad till Q3 alltid nått. Stockholm central däremot har blivit av med något estimat = mindre bra
Tråkigt med den centrala laddststionen, men jag skulle aldrig åka in till centrum för att ladda. Känns viktigare med den södra stationen tycker jag. Hoppas båda blir av i år nu hursomhelst.
Någonstans kring Botkyrka skulle passa bra, särskilt nu när Södertälje har försvunnit.
Sedan utbyggnad av Bredden, eller en till SuC norr om Stockholm. Häggvik kanske?

Centrala Stockholm känns som en ren Taxi-SuC....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av tslaqqq »

Är ju ganska många som faktiskt bor centralt med en Tesla nuförtiden, aldrig fel med en SuC vs slöladdarna på gatorna eller Vattenfalls och EONs 50kW varianter.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:

Centrala Stockholm känns som en ren Taxi-SuC....
Centrala Stockholm blir väl som bredden fast för de som bor i stan alternativt åker in till stan, jag hade nog helt klart använt den för min laddning ifall den byggdes centralt. Parkera där en kort stund på väg hem samtidigt som man går och handlar något eller köper mat på någon restaurang att ta med sig hem så är laddningen avklarad utan att spilla någon tid alls.
pmnordkvist
Inlägg: 33
Blev medlem: 29 apr 2021 11:09

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av pmnordkvist »

Jag pratade med en bekant i Gäddede som hade lite insyn i ärendet. Först var planen att laddarna skulle byggas vid ICA men kostnaden för ny anslutning till elnätet blev allt för dyr. Flyttades till hotellet istället(vacker utsikt vid en fjällsjö) och räknas bli klart till sommaren.
Skriv svar